جستجو
Close this search box.

پرکاربردترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای مختلف چیست ؟

نوشته شده توسط مهرداد توکلی
زمان مطالعه این مقاله: 9 دقیقه

پرکاربردترین نرم افزار حسابداری ، عنوان مهمی است که وقتی برای یک نرم افزار حسابداری بخصوص استفاده می شود، قابلیت های فراوانی برای آن نرم افزار در ذهن هر فرد مرور خواهد شد. مسلما وقتی یک شرکت یا سازمان برای انتخاب نرم افزار حسابداری مد نظر خودش اقدام می کند، بدنبال پرکاربردترین نرم افزار حسابداری می گردد. نرم‌افزارهای حسابداری با امکانات مختلفی برای پوشش دادن نیازهای حسابداری کسب و کارهای مختلف در اندازه‌های گوناگون طراحی می‌شوند.

فهرست مطالب

این نرم‌افزارها در سه دسته فروشگاهی، شرکتی، و تولیدی ارائه شده‌اند که هر دسته از دو سری عمومی و تجاری تشکیل می‌شوند که هر یک از آنها نیز به نوبه خود از چندین سطح برخوردار هستند. این حجم گسترده از محصولات حسابداری برای این توسعه یافته که پرکاربردترین نرم افزار حسابداری برای هر شغل، صنف، و نوع کسب و کاری متفاوت از بقیه محسوب می‌شود. علاوه بر این سری‌های نرم‌افزار حسابداری، محک مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای حسابداری تخصصی و صنفی نیز عرضه کرده که در زمینه‌های خود بسیار ساده و کاربردی امور حسابداری را پردازش می‌کنند.

پرکاربردترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای مختلف

پرکاربردترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای مختلف

کاربرد نرم‌افزار حسابداری در بسته‌های مختلفی با توجه به نیازهای متفاوت کسب و کارها و افراد طراحی و عرضه می‌شوند. در نتیجه پرکاربردترین نرم افزار حسابداری برای هر کسب و کار نرم‌افزاری است که به خوبی محاسبات مالی آن را پوشش داده و مدیریت کند. درست به همین دلیل است که شرکت‌های نرم‌افزاری حسابداری برای کسب و کارهای مختلف نرم‌افزارهای حسابداری اختصاصی طراحی می‌کنند.

علاوه بر نوع فعالیت، اندازه کسب و کار نیز از عوامل بسیار مهم در انتخاب نرم‌افزار حسابداری مناسب محسوب می‌شود. برای مثال یک مغازه فروش قهوه و شکلات که توسط صاحب آن اداره می‌شود نیازی به یک نرم‌افزار حسابداری پیشرفته که امکانات حقوق و دستمزد را پوشش می‌دهد ندارد. به همین ترتیب، محاسبات حسابداری یک شرکت پخش با چندین انبار و بازاریاب و شبکه فروش گسترده را نمی‌توان با یک نرم‌افزار حسابداری عمومی انجام داد. در ادامه این مطلب از وبسایت محک، پرکاربردترین نرم‌افزارهای حسابداری برای انواع مختلف کسب و کارها معرفی می‌شود.

کاربرد نرم افزارها در حسابداری و حسابرسی

کاربرد نرم افزارها در حسابداری و حسابرسی

فرایند حسابداری به مدیریت حساب‌ها و امور مالی می‌پردازد. عملیات‌های مختلفی در فرایند ثبت و پردازش حساب‌ها انجام می‌شود که به قدری گسترده هستند که یک رشته تحصیلی و شغل پرتقاضا را ایجاد کرده‌اند. تا همین چند سال پیش که هنوز سیستم‌های کامپیوتری به اندازه امروز شایع نبودند، این محاسبات تنها از طریق استخدام نیروی متخصص حسابدار، به صورت دائمی یا موقت امکان‌پذیر بود. پیشرفت تکنولوژی و گسترش دسترسی به آن با خودکار و دیجیتال‌سازی بسیاری از فرایندها همراه بوده است که حسابداری یکی از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود. برای تعریف نرم افزار حسابداری می‌توان آن را یک سیستم کامپیوتری برای مدیریت و پردازش حساب‌ها و امور مالی در نظر گرفت.

حالا دیگر هر خرید کوچکی در یک سوپرمارکت دورافتاده هم معمولا از طریق بارکدخوان «حساب» می‌شود. در نتیجه پرکاربردترین نرم افزار حسابداری موضوعی برای تحقیق شده است. به کمک این نرم‌افزارها، کسب و کارها می‌توانند به خوبی عملکرد مالی خود را مدیریت کرده و از خطاهای محاسباتی پیشگیری کنند.

از صدور فاکتور برای کالای فروخته شده در یک فروشگاه پوشاک، تا انبارداری یک اداره، یا بررسی روند استهلاک تجهیزات صنعتی یک کارخانه، همگی محاسباتی هستند که نیاز به سطح بسیار بالایی از دقت دارند. این محاسبات بدون نرم‌افزارهای حسابداری ضریب خطای قابل توجهی دارند که می‌تواند یک کسب و کار را به خطر بیاندازد.

علاوه بر تمام این موارد، طبق دستورالعمل‌های جدید اداره مالیات، بسیاری از کسب و کارها و اصناف برای تامین شفافیت مالی مورد نیاز این سازمان، ملزم به استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری هستند که گزارش‌های مورد نیاز و تائید دارایی را تولید کند. از این لحاظ، پرکاربردترین نرم افزار حسابداری شاید صندوق مکانیزه فروش محک باشد که یک سیستم‌ یکپارچه حسابداری مورد تائید سازمان دارایی برای افزایش شفافیت مالی است.

نرم افزارهای کاربردی در حسابداری
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

نرم افزارهای کاربردی در حسابداری

همان طور که پیشتر اشاره شد، با توجه به نوع و اندازه یک کسب و کار می‌توان انواع نرم افزار حسابداری را به کار برد. نرم‌افزارهای حسابداری از اجزا و امکانات مختلفی تشکیل می‌شوند. بعضی از این امکانات به شکل‌های مختلف با کارکردهای مشابه بین آنها مشترک هستند. این در حالی است که بعضی از امکانات دیگر، فقط در بعضی از سیستم‌های حسابداری گنجانده شده‌اند و ممکن است به کار هر کسب و کاری نیایند. به صورت کلی، نرم‌افزار های پرکاربرد حسابداری شامل انواع زیر می‌شوند:

  • نرم‌افزارهای حسابداری عمومی
  • نرم‌افزارهای حسابداری تجاری
  • نرم‌افزارهای حسابداری تخصصی و صنفی

هر یک از این دسته‌ها شامل مجموعه‌ای از گزینه‌ها و راه‌کارهای نرم‌افزاری حسابداری می‌شود که بسته به نوع فعالیت کسب و کارها می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه این انواع معرفی شده و کاربردهای آنها مشخص می‌شود.

نرم‌ افزارهای حسابداری عمومی

نرم‌افزارهای حسابداری عمومی امکانات کاربردی عمومی کاربران حوزه‌های مختلف را ارائه می‌دهند. در مجموع نرم‌افزارهای عمومی به دلیل ارائه پایه‌ای ترین و اولیه‌ترین امکانات قابل قبول کسب و کارهای مختلف می‌توانند به عنوان پرکاربردترین نرم افزار حسابداری در نظر گرفته شوند. با این وجود نرم‌افزارهای عمومی هم انواع و سطح‌های مختلفی دارند. در ادامه این انواع و کاربردهای آن معرفی می‌شود.

نرم افزارهای حسابداری عمومی فروشگاهی

فروشگاه‌ها یکی از مدل‌های اصلی کسب و کار محسوب می‌شوند. فروشگاه‌ها نیز انواع مختلفی با اندازه‌های گوناگون دارند که باعث می‌شود محاسبات حسابداری متفاوتی داشته باشند. همان طور که پیشتر اشاره شد، سیستم‌های حسابداری عمومی فقط بخش‌های پایه‌ای و کلیدی محاسبات حسابداری را به کاربران ارائه می‌دهند. در نتیجه این محصولات بیشتر مناسب فروشگاه‌های کوچک تا متوسط محسوب می‌شوند.

مزیت کلیدی نرم‌افزارهای حسابداری عمومی فروشگاهی محک ارائه امکاناتی است که در حسابداری و حسابرسی فروشگاه‌ها مورد نیاز هستند. مالکان فروشگاه‌های کوچک در صنف‌های مختلف می‌توانند با داشتن آگاهی اندکی از فرایندهای حسابداری از نرم افزار های حسابداری عمومی فروشگاهی استفاده کرده و کلیه گزارش‌ها، اسناد مالی و حسابداری مورد نیاز خود را تولید و پردازش کنند.

بهترین برنامه های حسابداری عمومی فروشگاهی محک در سه سطح ارائه می‌شوند که هر کدام از آنها مناسب فروشگاه‌ها با اندازه‌های متفاوت هستند.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی عمومی سطح یک محک

این نرم‌افزار مجموعه‌ای از امکانات لازم برای حسابداری فروشگاه‌های کوچک در اصناف مختلف را در اختیار آنها می‌گذارد. برای همین در زمینه حسابداری فروشگاهی، این محصول را می‌توان پرکاربرترین نرم افزار حسابداری محسوب کرد. این نرم‌افزار که برای استفاده عموم طراحی شده رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد که به مالکان فروشگاه‌ها و افراد غیرمتخصص اجازه می‌دهد به سادگی با آن کار کنند.

با این که این نرم‌افزار از قیمت بسیار نازلی برخوردار است، امکانات حسابداری گسترده‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این امکانات شامل تمام موارد مورد نیاز فروشگاه‌ها، مثل عملیات بازرگانی (فروش، صدور فاکتور و…) عملیات خزانه‌داری، گزارشات مالی پایه‌ای، امکانات جانبی کاربردی، و همچنین ایجاد کلیه گزارش‌های مورد نیاز و تائید دارایی می‌شود.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی عمومی سطح دو محک

نرم افزار فروشگاهی عمومی سطح دو محک علاوه بر تمام امکانات سطح یک، دو نوع از امکانات تکمیلی را نیز در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌دهد. این امکانات شامل گزارشات تکمیلی و عملیات تکمیلی می‌شود. این امکانات به فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد از دستگاه‌هایی مثل بارکدخوان و ترازو در سیستم حسابداری خود استفاده کنند. علاوه بر این، به کمک گزارشات تکمیلی آنها می‌توانند کارکرد مالی فروشگاه خود را به شکل بهتری بررسی و ارزیابی کنند.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی عمومی سطح سه محک

نرم افزار فروشگاهی عمومی سطح سه محک با امکانات به نسبت پیشرفته‌ای به فروشگاه‌های مختلف ارائه می‌شود. این امکانات شامل دو بخش عملیات تکمیلی صندوق و امکانات صنفی می‌شود. فروشگاه‌ها به کمک این بخش‌ها می‌توانند فرایندهای پیشرفته‌ای مثل استفاده از چندین عامل فروش، تعریف سطوح قیمتی تا ده سطح، تعریف چندین صندوق، دسترسی به کاربران و تعیین سطح در بخش عملیات تکمیلی صندوق می‌شود. امکانات صنفی نیز به فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد سیستم حسابداری خود را با نوع محصولات خود مطابقت دهند و از واحدهای اندازه‌گیری مناسب صنف خود در سیستم حسابداری برخوردار باشند.

نرم افزارهای حسابداری شرکتی عمومی محک

شرکت‌ها و ارائه دهندگان خدمات دسته دیگری از کسب و کارها هستند که از مدل درآمدی متفاوتی برخوردار هستند. شرکت‌ها از معیارهای متفاوتی برای تعریف درآمد و پروژه‌های خود استفاده می‌کنند که باعث می‌شود به نرم‌افزار متفاوتی نیاز داشته باشند. علاوه بر این، آنها معمولا با حجم بالاتری از سرمایه کار می‌کنند، برای همین به امکانات به نسبت پیشرفته‌تری از نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی نیاز دارند.

سری عمومی نرم‌افزارهای حسابداری عمومی شرکتی محک با امکاناتی کامل برای پردازش امور مالی و حسابداری شرکت‌های کوچک تا متوسط ارائه می‌شوند. این دسته از سیستم‌ها، پرکاربردترین نرم افزار حسابداری در این دسته از شرکت‌ها هستند که مجموعه‌ای از موارد مورد نیاز آنها را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، مانند بقیه نرم‌افزارهای تولیدی گروه نرم‌افزاری محک، آنها هم از قابلیت تولید گزارش‌های لازم برای اداره دارایی و پردازش امور مالیاتی مطابق فرمول‌های دارایی برخوردار هستند.

نرم افزار حسابداری شرکتی عمومی سطح یک محک

مجموعه نرم‌افزاری حسابداری شرکتی عمومی سطح یک، درست مانند همتای فروشگاهی خود، از پایه‌ای ترین امکانات مورد نیاز شرکت‌ها و ارائه دهندگان خدمات با اندازه کوچک برخوردار است. امکانات این نرم‌افزار شامل شش بخش می‌شود که متناسب با نیازهای شرکت‌های کوچک طراحی شده‌اند. عملیات بازرگانی، عملیات خزانه‌داری، گزارشات پایه‌ای، امکانات جانبی، عملیات حسابداری مالی پایه‌ای، و البته تولید گزارش‌ها و خروجی‌های مورد تائید اداره دارایی بخش‌های تشکیل دهنده آن هستند.

نرم افزار حسابداری شرکتی عمومی سطح دو محک

نرم افزار حسابدرای شرکتی عمومی سطح دو برای شرکت‌هایی که فروش بیشتری دارند و همچنین از دستگاه‌های فروش استفاده می‌کنند طراحی شده است. این شرکت‌های کوچک به کمک این نرم‌افزارها می‌توانند علاوه بر کلیه خدمات نرم‌افزار سطح یک، از گزارشات تکمیلی و عملیات تکمیلی نیز بهره ببرند.

با توجه به این که نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی عمومی از بخش حسابداری مالی نیز برخوردار هستند، بخش گزارشات تکمیلی در آنها کارایی بسیار زیادی برای شرکت‌ها دارد. آنها به کمک این بخش می‌توانند عملکرد مالی خود را به خوبی بررسی کرده و جزئیات بازدهی خود را تحلیل کنند.

نرم افزار حسابداری شرکتی عمومی سطح سه محک

سطح سه از نرم‌افزارهای شرکتی عمومی محک باز هم امکانات بیشتری در اختیار شرکت‌های کوچک تا متوسط قرار می‌دهد. امکانات اضافه شده به این نسخه شامل عملیات تکمیلی صندوق و امکانات صنفی می‌شود. به کمک این امکانات شرکت‌ها می‌توانند از انواع امکانات حسابداری مورد نیاز خود مثل استفاده از دستگاه‌های فروش و اندازه‌گیری به صورت یکپارچه با نرم‌افزار حسابداری استفاده کنند.

برای همین شاید بتوان گفت این نرم افزار، بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت‌های فعالی باشد که به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند. علاوه بر این، وجود امکانات صنفی به کابران آن اجازه می‌دهد از واحدهای اندازه‌گیری و جزئیات محاسباتی مختص صنف خود در سیستم حسابداری استفاده کنند.

نرم افزارهای حسابداری تولیدی عمومی محک

تولیدی‌ها انواع دیگری از کسب و کارها هستند که مدل درآمدی ویژه خود را دارند. برای همین گروه نرم‌افزاری محک مجموعه‌ای از بسته‌های نرم‌افزاری که مناسب تولیدی‌ها با اندازه‌های متفاوت هستند را تولید کرده است. همان طور که می‌دانید، فرایند تولید با فروش یا ارائه خدمات متفاوت است. در این فرایند محاسبات حسابداری شامل محاسبه هزینه‌ها و مقادیر مواد اولیه، زمان تولید، و مواردی مانند این می‌شود که بدون محاسبه آنها، ممکن است یک تولیدی با مشکلات مختلف مالی مواجه شود.

نرم افزار حسابداری تولیدی عمومی سطح یک محک

نرم افزار حسابداری تولیدی عمومی سطح یک نیز مانند دو همتای قبلی خود با مجموعه محدودی از امکانات که نیازهای تولیدی‌های کوچک را پوشش می‌دهد ارائه می‌شود. امکانات قرار گرفته در این بسته نرم‌افزاری حسابداری عمومی شامل عملیات بازرگانی، عملیات خزانه‌داری، گزارشات پایه‌ای، امکانات جانبی پایه‌ای، عملیات تولید، و خروجی‌های مورد تائید اداره دارایی می‌شود.

عملیات تولید امکانات اختصاصی اضافه شده به این مجموعه است که به تولیدی‌ها اجازه‌ می‌دهد کلیه امور تولید را به شکلی مکانیزه و خودکار حسابداری کنند. این نرم‌افزار حسابداری را می‌توان پرکاربردترین نرم افزار حسابداری برای کارگاه‌های تولیدی کوچک در نظر گرفت.

نرم افزار حسابداری تولیدی عمومی سطح دو محک

نرم افزار حسابداری تولیدی عمومی سطح دو یکی دیگر از نرم‌افزارهای پرکاربرد حسابداری مناسب کارگاه‌های تولیدی کوچک است که امکانات به نسبت پیشرفته‌تری در اختیار این کسب و کارها قرار می‌دهد. این امکانات شامل بخش‌های گزارشات تکمیلی و عملیات تکمیلی می‌شود. به کمک این نرم‌افزار تولیدی‌ها می‌توانند بیشتر امور مالی خود را به شکلی ساده مدیریت کنند.

نرم افزار حسابداری تولیدی عمومی سطح سه محک

سطح سه از نرم‌افزارهای عمومی حسابداری تولیدی محک با امکاناتی بیشتر از نسخه‌های قبلی ارائه می‌شود که شامل عملیات تکمیلی فروش و امکانات صنفی می‌شوند. تولیدی‌ها به کمک این امکانات می‌توانند علاوه بر موارد مرتبط با تولید، امور حسابداری فروش را نیز با کیفیتی قابل قبول انجام دهند. از آنجا که بدون در نظر گرفتن این فرایندها کار حسابداری تولیدی‌ها تا حد زیادی ناتمام می‌ماند، این نسخه از نرم افزار عمومی تولیدی محک را می‌توان پرکاربردترین نرم افزار حسابداری برای تولیدی‌های کوچک معرفی کرد.

نرم افزارهای حسابداری تجاری

نرم‌افزارهای حسابداری تجاری انواع دیگری از محصولات تولیدی گروه نرم افزاری محک هستند که از کاربردها و قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به سری عمومی برخوردار هستند. این مجموعه نرم‌افزاری درست مثل سری عمومی، در سطح‌های مختلفی برای پوشش کسب و کارها در اندازه‌های متوسط تا بزرگ طراحی شده‌اند.

نرم‌افزارهای حسابداری تجاری نیز مانند سری عمومی در سه دسته فروشگاهی، شرکتی، و تولیدی ارائه می‌شوند. هر کدام از این دسته‌ها نیز سطح‌های مختلفی دارد که با توجه به نیازهای کسب و کارها در اندازه‌های گوناگون ارائه شده‌اند. به این ترتیب هر یک از محصولاتی که در این سری ارائه شده را می‌توان پرکاربردترین نرم افزار حسابداری در حوزه تخصصی آن با توجه به اندازه کسب و کار در نظر گرفت.

سری تجاری نرم‌افزارهای حسابداری محک تمام امکانات سری عمومی، که بخش مهمی از محاسبات حسابداری هستند را پوشش می‌دهد. برای اجتناب از تکرار مکررات، در ادامه فقط به معرفی بخش‌ها و امکاناتی که به هر یک از آنها اضافه شده پرداخته می‌شود.

نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی تجاری محک

این دسته از نرم‌افزارهای حسابداری شامل چهار سطح نرم‌افزاری می‌شود:

  • سطح یک: علاوه بر امکانات سری عمومی، از امکانات پیشرفته‌تر فروش مانند ارائه تخفیف، ثبت تاریخ انقضای محصولات و مواردی مانند این برخوردار است.
  • سطح دو: کلیه امکانات سطح یک، به علاوه بخش انبارداری تکمیلی این نسخه نرم‌افزاری قرار گرفته است.
  • سطح سه: یک نرم‌افزار حسابداری پیشرفته برای فروشگاه‌های بزرگی است که علاوه بر انبار، به عملیات حقوق و دستمزد برای مدیریت کارکنان، و همچنین چاپ و تولید بارکدهای فروش نیز نیاز دارند.
  • سطح چهار: این نرم‌افزار حسابداری پیشرفته علاوه بر امکانات سطح سه، به دو بخش حسابداری مالی تکمیلی و همچنین امکان اضافه کردن یک شرکت در سیستم حسابداری برخوردار است که باعث می‌شود گزینه‌ای کامل و عالی برای فروشگاه‌های بزرگ باشد. این نرم افزار را می‌توان پرکابردترین نرم افزار حسابداری فروشگاهی از لحاظ ارائه کاربردهای گوناگون در نظر گرفت.

نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی تجاری محک

این نرم‌افزارها مجموعه‌ای از امکانات پیشرفته حسابداری را در اختیار شرکت‌‌ها و ارائه دهندگان خدمات در سطح‌ها و اندازه‌های گوناگون قرار می‌دهند. نرم‌افزارهای شرکتی سری تجاری تمام امکانات سری عمومی را به کاربران ارائه داده و در کنار آنها، مجموعه‌ای از امکانات حسابداری تکمیلی و پیشرفته را نیز در اختیار آنها می‌گذارند. این امکانات و گزینه‌های عملیاتی در ادامه معرفی می‌شود.

  • سطح یک: علاوه بر امکانات سری عمومی، از بخش‌هایی مثل عملیات بازرگانی پیشرفته، عملیات حسابداری مالی، امکانات جانبی مناسب شرکت‌ها، و حسابداری مالی تکمیلی نیز برخوردار است.
  • سطح دو: یکی از نرم‌افزارهای پیشرفته حسابداری شرکتی محسوب می‌شود که به امکاناتی مثل انبارداری تکمیلی و سیستم پروژه‌ها نیز مجهز شده است.
  • سطح سه: علاوه بر امکانات پیشرفته حسابداری سطح دو، در این بسته نرم‌افزاری امکانات سیستم حقوق و دستمزد، و همچنین تعریف یک شرکت مضاعف در دسترس شرکت‌ها قرار گرفته است.
  • سطح چهار: پیشرفته‌ترین نرم‌افزار حسابداری شرکتی است که با ارائه خدماتی مثل سیستم دارایی ثابت (اموال)، و اتوماسیون اداری، یک سیستم حسابداری یکپارچه برای شرکت‌های بزرگ ایجاد می‌کند. از نظر ارائه کاربردهای حسابداری، سطح چهار بهترین نرم افزار حسابداری شرکتی محسوب می‌شود.

نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی تجاری محک

این سری نرم‌افزاری شامل پنج سطح از نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی پیشرفته می‌شود که برای تولیدی‌های متوسط تا بزرگ مناسب هستند. امکاناتی که در هر سطح از این نرم‌افزارها ارائه شده در ادامه معرفی می‌شود:

  • سطح یک: عملیات بازرگانی، عملیات حسابداری مالی، امکانات جانبی، و عملیات تولید اجزای کلیدی این نرم افزار حسابداری هستند.
  • سطح دو: در سطح دو امکانات پیشرفته دیگری مانند امکان ایجاد یک شرکت مضاعف برای حسابداری تولیدی، و بخش انبارداری تکمیلی می‌شود.
  • سطح سه: این سیستم پیشرفته حسابداری علاوه بر تمام امکانات سطح‌ دو، شامل بخش‌های حسابداری مالی تکمیلی با کدینگ تفصیلی یکتا و سیستم پروژه‌ها نیز می‌باشد. در نتیجه یک سیستم پیشرفته و بسیار دقیق حسابداری یکپارچه است که محاسبات را تا جزئی‌ترین موارد پیگیری می‌کند.
  • سطح چهار: یک نرم افزار حسابداری تولیدی پیشرفته است که علاوه بر امکانات سطح قبل، به سیستم حقوق و دستمزد، چاپ و تولید بارکد، و بخش تولیدی چند مرحله‌ای مجهز شده است تا نیازهای بیشتر تولیدی‌های متوسط تا بزرگ را برآورده کند.
  • سطح پنج: باز هم اگر کاربردهای نرم‌افزار را ملاک قرار دهیم، این نرم‌افزار پرکاربرترین نرم افزار حسابداری تولیدی محسوب می‌شود که از امکانات دارایی ثابت و اتوماسیون اداری نیز برخوردار است.

نرم افزارهای حسابداری تخصصی و صنفی

این نرم‌افزارها همان طور که از نام آنها مشخص است با توجه به نیازهای حسابداری و حسابرسی مشاغل و اصناف خاص طراحی و تولید شده‌اند. در نتیجه استفاده از آنها به نسبت سری‌های دیگر نرم‌افزاری بسیار ساده‌تر شده است. گروه نرم افزاری محک در طراحی و توسعه این نرم افزارها تحقیقات بازار گسترده‌ای انجام داده تا امکانات مورد نیاز در هر یک از اصناف پر جمعیت جامعه را به شکلی ساده و قابل استفاده در اختیار آنها قرار بدهد. این مجموعه نرم‌افزاری در حال پیشرفت است و تولید آن برای مشاغل و اصنافی که هنوز پوشش نداده، ادامه دارد.

نرم‌افزارهای حسابداری تخصصی و اصناف در حال حاضر شامل انواع نرم‌افزارهای زیر است:

این نرم‌افزارها در هر یک از این مشاغل و اصناف، از نظر سادگی و پوشش امکانات مورد نیاز، پرکاربردترین نرم افزار حسابداری محسوب می‌شوند. مزیت اصلی آنها سادگی و رابط کاربری بسیار جذاب آنها است.

از نرم افزارهای حسابداری مورد تایید دارایی استفاده کنید

طبق قوانین سازمان امور مالیاتی کشور و اطلاعیه اداره دارایی، کلیه اشخاص حقوقی و مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده موظف به ارائه گزارشات معاملات فصلی هستند. نرم افزار حسابداری محک علاوه بر ارائه امکانات گوناگون برای هر صنف، مورد تایید اداره دارایی بوده و گزارشات فصلی را در قالب یک فایل برای بارگذاری در سامانه معاملات فصلی ارائه می‌کند.از لیست نرم افزارهای حسابداری مورد تایید دارایی استفاده کنید و حساب و کتاب خود را مدیریت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش شد پرکاربردترین نرم افزار حسابداری از جنبه‌های گوناگون بررسی و معرفی شود. همان طور که در ابتدای بحث اشاره شد، این مفهوم را نمی‌توان به صورت مطلق به کار برد چرا که اساسا نیازهای حسابداری کسب و کارهای گوناگون با هم متفاوت هستند. بدیهی است که نرم افزار صنف میوه و تره بار کاربردی در حسابداری یک تولیدی صنعتی شمع خودرو نداشته باشد.

در نتیجه اگر به دنبال پرکاربردترین سیستم حسابداری می‌گردید، بهتر است قبل از هر چیز امکانات مورد نیاز خود را مشخص کنید. خوشبختانه مجموعه نرم‌افزاری محک مجموعه گسترده‌ای از گزینه‌های نرم ‌افزاری حسابداری ایجاد کرده که بدون شک می‌توانید از بین آنها پرکاربردترین سیستم را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

در انتهای این مطلب باید اشاره کنیم که بسیار خوشحال خواهیم شد اگر نظرات خود را پیرامون این مقاله و هر موضوعی پیرامون نرم افزار های حسابداری در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و اگر سوالی هم در این زمینه ذهن شما را مشغول کرده است می توانید با کارشناسان مجموعه نرم افزاری محک در میان بگذارید.

نرم افزارهای پر کاربرد حسابداری کدام هستند ؟

نرم افزارهای پر کاربرد حسابداری به سه نوع اصلی تقسیم می شوند:
1. نرم افزارهای حسابداری عمومی
2. نرم افزارهای حسابداری تجاری
3. نرم افزارهای حسابداری تخصصی و صنفی

چه عواملی در انتخاب نرم افزار حسابداری مهم هستند

نوع فعالیت و اندازه هر کسب و کاری جزو مهمترین عواملی هستند که در انتخاب یک نرم افزار حسابداری باید در نظر گرفته شوند. البته با توجه به وجود انواع نرم افزارهای حسابداری، قابلیت های موجود در یک نرم افزار حسابداری، مقرون به صرفه بودن آن، پشتیبانی قوی و رابط کاربری آسان هم جزو موارد مهم و تاثیرگذار در انتخاب نرم افزار حسابداری هستند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهرداد توکلی
مهرداد توکلی
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری