جستجو
Close this search box.

چگونه پول خود را پس انداز کنیم؟ 15 روش های پس انداز پول

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

گاهی اوقات روش پس انداز پول و مدیریت هزینه‌ها بسیار سخت است. یافتن راهی برای ذخیره پول و اجرا و ادامه‌ آن نیز سخت‌تر به نظر می‌رسد. اما با این حال اگر از روش درست وارد شوید، به طور حتم می‌توانید به اهداف خود برسید. در ادامه این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک ما یک راهنمای قدم‌به‌قدم آماده کرده‌ایم تا نشان دهیم چگونه پول خود را پس انداز کنیم، به طوری که بعد از اجرای آن خودتان هم شگفت‌زده خواهید شد که چگونه پول‌هایتان اضافه آمده است در حالی که تا قبل از این چنین چیزی امکان پذیر نبوده است.

فهرست مطالب

بهترین روش‌های پس انداز پول

در ادامه به بررسی بهترین روش‌های پس انداز پول می‌پردازیم.

1- مخارج خود را ثبت کنید

اولین قدم برای اینکه بدانید چگونه پول‌های خود را پس انداز کنید این است که بدانید چقدر خرج می‌کنید؛ می‌توانید برای یک ماه کامل، تمامی مخارج خود را در یک برنامه حسابداری شخصی ثبت نمایید. این بدان معناست که شما حتی باید پولی که برای کرایه تاکسی، خرید روزنامه و یا یک قهوه پرداخت می‌کنید را نیز ثبت کنید. بهترین روش آن است که ابتدا دسته‌بندی‌های مختلفی ایجاد کرده و هزینه‌های یک ماه را به طور کامل در آن بیاورید. برای مثال دسته‌ خودرو، مواد غذایی و … و داخل آن به صورت دقیق هزینه‌ها را ثبت کنید.

2- بودجه ای برای خود در نظر بگیرید

حال که شما می‌دانید که در یک ماه چه مقدار باید خرج کنید، می‌توانید یک سقف بودجه برای خود در نظر بگیرید. خرج‌های خود را تا جای ممکن محدود کنید و یک مقدار از بودجه خود را برای موارد ضروری در نظر بگیرید و آن را پس انداز کنید. به خاطر داشته باشید بعضی از هزینه‌ها هستند که در هر ماه صورت نمی‌گیرند، و در هر ماه انجام نمی‌شود و این پس انداز ضروری برای این‌گونه موارد لازم است.

طرح صرفه جویی در هزینه‌ها و پس انداز پول

3- طرح صرفه جویی در هزینه‌ها و پس انداز پول

حال که هزینه‌های خود را می‌دانید و سقف بودجه شما نیز مشخص است می‌توانید 10 تا 15 درصد از درآمد خالص خود را ذخیره کنید. اگر بودجه شما با خرج‌هایتان همخوانی ندارد و بودجه‌تان کم آمده است به مرحله اول باز گردید و از خرج‌های ماهانه خود کم کنید. برای مثال از هزینه‌ای که برای سرگرمی‌ها در نظر گرفته‌اید و یا خرید مواد غذایی تا جایی ممکن بکاهید. بررسی کنید که آیا می‌توانید مواد غذایی و لوازم مورد نیاز را ارزان‌تر خرید کنید.

4- هدفی برای ذخیره پول‌هایتان در نظر بگیرید

تنظیم هدف برای ذخیره پول‌هایتان بسیار ساده‌تر از شروع پس انداز است. برای خود هدفی در نظر بگیرید و زمانی برای رسیدن به آن مشخص کنید. می‌توانید یک برنامه کوتاه مدت 1 تا 3 ساله در نظر بگیرید که در طول آن میزان معینی پول برای خود پس انداز کنید. به عنوان مثال:

  • شروع برنامه‌ریزی برای ساخت یک صندوق پس انداز که از طریق آن بتوانید هزینه‌های 6 ما تا 1 سال از زندگی خود را تامین کنید (برای زمان‌هایی ضروری، مثال از دست دادن شغل)
  • ذخیره پول‌هایتان برای یک تعطیلات و مسافرت
  • پس انداز برای خرید یک خودرو

اهداف بلند مدتی را نیز می‌توانید برای خود داشته باشید؛ برای مثال اگر فرزندی دارید می‌توانید هدف از پس انداز را فرستادن آن به دانشگاه بدانید و یا خرید یک خانه خوب برای آینده و یا حتی استفاده از پول‌های خود در دوران بازنشستگی!

5- اولویت‌ها را انتخاب کنید

به طور حتم همه مردم اهداف مشترکی از پس انداز پول‌هایشان ندارند؛ بنابراین تصمیم با شما خواهد بود که کدام هدف را در اولویت خود قرار دهید تا به آن دست پیدا کنید. در این مسیر شما باید تعیین کنید که در بازه زمانی معینی به چه میزان پول احتیاج دارید و برنامه‌ریزی دقیقی کرده تا در مدت مشخص به آن دست پیدا کنید. تا جای ممکن روی داشته‌هایتان برنامه‌ریزی کنید و برنامه‌ریزی روی مواردی که در حال حاضر وجود ندارند رو به آینده موکول کنید. ممکن است هدف شخصی از پس انداز راحتی در دوران بازنشستگی باشد و برای شخصی دیگر خرید یک خانه و یا خودرو.

میزان رشد پس اندازه پول را تماشا کنید

6- میزان رشد پس اندازه پول را بررسی کنید

هر ماه میزان رشد پس انداز خود را بررسی و زیر نظر بگیرید. این موضوع نه تنها باعث کمک به ادامه اجرای طرح پس انداز می‌شود، بلکه می‌تواند کمک کند تا مشکلات پیش‌بینی نشده را رفع کنید؛ حتی شاید متوجه شوید که می‌توانید به سرعت و مقدر بیشتری از پول خود را ذخیره کنید.

7- چشم و هم‌چشمی را کنار بگذارید.

متأسفانه یا خوشبختانه انسان‌ها احساسی خرید می‌کنند و سپس برای آن توجیه منطقی می‌تراشند. اگر در ابتدای مسیر ثروت آفرینی هستید و می‌خواهید واقعاً پس‌ انداز کنید، باید با این قاعده فعلاً خداحافظی کنید؛ به‌خصوص در محیط خانواده.

ممکن است اعضای خانواده یا فامیل، محصولی را تهیه کنند که شما خیلی به آن علاقه دارید، اما فعلاً برای شما اولویت نیست. اگر بخواهید چشم و هم‌چشمی داشته باشید، باید با پس‌ انداز کردن برای همیشه خداحافظی کنید و اگر می‌خواهید پس‌ انداز کنید، لازم است زندگی آینده را فدای چشم و هم‌چشمی امروزتان کنید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

8- حمل و نقل عمومی را جدی بگیرید.

تا جایی که می‌توانید از خودروی شخصی استفاده نکنید (البته اگر خودروی شخصی دارید). استفاده از اتوبوس و مترو باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود و همچنین، سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌گردد. و البته، استفاده از مترو و بی‌آرتی سرعت حمل‌ونقل را نیز افزایش می‌دهد.

اگر هم لازم است از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید. تاکسی‌های اینترنتی هم ارزان‌تر هستند و هم به مناسبت‌های مختلف برای شما کد تخفیف ارسال می‌کنند.

9- قبل از خرید فهرست تهیه کنید.

همان طور که در ابتدای مقاله مطرح کردیم، انسان‌ها متأسفانه یا خوشبختانه احساسی خرید می‌کنند و منطقی خرید خود را توجیه می‌کنند. شما برای این که حداقل در ابتدای ثروت آفرینی از چنین دامی در امان باشید، لازم است قبل از خرید حتماً فهرست تهیه کنید. مخصوصاً اگر قرار باشد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید کنید. اگر فهرست داشته باشید، از وسوسه کالاهای مختلف در امان خواهید ماند. تهیه فهرست یکی از بهترین روش‌های پس‌ انداز پول است.

مراجعه به مشاور مالی

10- مراجعه به مشاور مالی

مشاوران مالی در تمام دنیا به دنبال کمک کردن به افراد در مواردی از جمله پس‌ انداز پول هستند. مشاور مالی پس از تحلیل وضعیت مالی شما، بهترین روش برای پس‌ انداز پول را به شما معرفی خواهد کرد.

11- اینترنتی خرید کنید

خرید اینترنتی راهکار دیگری است که می‌توانید از آن برای پس انداز پول خود استفاده نمایید. خرید اینترنتی می‌تواند برای شما مزایای زیر را داشته باشد:

  • خیلی اوقات جشنواره‌های تخفیف دار به صورت اینترنتی برگزار می‌شود.
  • هزینه رفت‌و‌آمد از فهرست هزینه‌های شما حذف می‌شود.
  • شما می‌توانید با مقایسه قیمت کالای مورد نظر در سایت‌های مختلف ارزان‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

12- پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید

برای رفتن به دانشگاه یا محل کار لزومی ندارد حتماً با خودروی شخصی، تاکسی یا حتی اتوبوس و مترو سفر کنید. اگر فاصله خانه تا محل کار یا دانشگاه فاصله معقولی است، می‌توانید پیاده‌روی کنید یا از دوچرخه استفاده کنید. استفاده از این، دو علاوه بر افزایش سطح سلامتی به شما کمک می‌کند تا پول بیشتری پس‌ انداز کنید.

13- بلند پرواز نباشید

بعضی‌ها فکر می‌کنند برای پس‌ انداز کردن حتماً باید مبلغ خیلی زیادی را کنار بگذاریم و از آنجایی که شرایط اقتصادی امروز کشور چنین اجازه‌ای نمی‌دهد، خیلی‌ها از پس‌ انداز کردن ناامید می‌شوند و ترجیح می‌دهند ادامه ندهند؛ درحالی‌که این تفکر یک دام بزرگ است.

حتماً همه شما ضرب‌المثل معروف «قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود» را شنیده‌اید. این ضرب‌المثل حکیمانه از یک قانونی به نام «اثر مرکب» پرده برمی‌دارد که این قانون یکی از روش‌های پس‌ انداز پول هم هست. شما لازم نیست حتماً مبلغ زیادی را در ماه پس‌ انداز کنید. فقط کافی است مبلغ کمی که پس‌ انداز می‌کنید را به‌صورت مستمر ادامه دهید. آن‌وقت خواهید فهمید که بعد از گذشت زمان مبالغ کمی که پس‌ انداز کردید، چه قدر زیاد شده و به درد شما می‌خورد.

14- یک روز هفته را «روز بدون خرج» نامگذاری کنید

تلاش کنید یک روز در هفته یا یک روز در ماه هیچ خرجی نداشته باشید و مبلغی که برای آن روز اختصاص داده‌اید را پس انداز کنید. احتمالاً از این کار خوشتان می‌آید و حس خوبی برایتان خواهد داشت.

15- محاسبه هزینه‌ها را در برنامه خود داشته باشید

یکی از بهینه‌ترین روش‌های پس‌انداز پول، محاسبه هزینه است. شما باید بتوانید در پایان هر ماه یا هرسال، بررسی کنید که با پول خود دقیقاً چه‌کار کردید و چه خریدهایی را انجام دادید؟ آیا همه آن‌ها لازم بوده است یا نه؟! بررسی این موارد به شما کمک می‌کند تا در ماه یا سال آینده، هوشمندانه‌تر هزینه کنید.

شما می‌توانید برای محاسبات مالی خودتان از نرم افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کنید. در میان نرم‌افزارهای مختلف موجود در بازار، پیشنهاد ما به شما استفاده از کیف پول محک است. کیف پول محک به شما این امکان را می‌دهد که:

  • هزینه‌های خود را از قبل پیش بینی کنید.
  • با اتصال خودکار به پیامک‌های خرید بانکی، به صورت خودکار هزینه‌های خود را ثبت کنید (اندروید).
  • محاسبه خرج داشته باشید.
  • چک‌ها و قسط‌های خود را از قبل زمان بندی کنید؛ به گونه ای روز پرداخت قسط یا چک به شما یادآوری شود.

سخن آخر

روش پس‌انداز پول یک عمل مهم در مدیریت مالی است که بسیاری افراد و خانواده‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند. این فرآیند به معنای ذخیره‌سازی بخشی از درآمد یا سود حاصل از کار، به منظور استفاده در آینده است. این روش به افراد کمک می‌کند تا برنامه مالی مستقر و پایداری داشته باشند و در مواجهه با ناپیش‌بینی‌ها یا وضعیت‌های نامطلوب، دسترسی به منابع مالی برای حل مشکلات داشته باشند. پس‌اندازها می‌توانند به عنوان یک شکل از ایمنی مالی عمل کنند و افراد را در مقابل خطرات مالی حفاظت کنند. برنامه‌ریزی دقیق برای پس‌انداز کردن، تعیین میزان معقولی از درآمد را که به عنوان پس‌انداز تخصیص یافته، ایجاد می‌کند و از هدررفتن منابع جلوگیری می‌کند.

منبع: bankofamerica

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

6 پاسخ

  1. ممنون. از راهکار های خوبی که ارائه دادید. من از کیف پول محک استفاده کدم. نرم افزار خیلی خوبیه و خیلی تو پس انداز پول و مدیریت امور مالی میتونه مفید باشه.

  2. هر گاه ماهی رو از آب بگیری تازه هست یعنی ار وقت بخوای پس انداز کنی دیر نیست هرچند با اندکی کم پول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری