جستجو
Close this search box.

چگونه کار کنیم اما خسته نشویم؟

نوشته شده توسط سمانه کیا
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

چگونه کار کنیم اما خسته نشویم؟ این سوالی است که تا انتهای مقاله به جواب آن خواهید رسید. 8 ساعت کار در طول روز ممکن است برای هر کسی طاقت‌فرسا و خسته‌کننده باشد؛ اما، به نظر شما چه راهکارهایی وجود دارد تا در ساعات کاری علاوه‌بر افزایش بهره‌وری، خستگی بر تنمان نماند؟

فهرست مطالب

در این مقاله می‌خواهیم به ذکر توضیحاتی بپردازیم که انرژی و انگیزه ما را برای انجام کار افزایش می‌دهد؛ به گونه‌ای که بتوانیم در ساعاتی که مشغول به انجام کار هستیم، با تمرکز و شوق بیش‌تری به کارهایمان دل بدهیم؛ به همین خاطر در ابتدا نیاز است درباره علل خستگی در کار صحبت کرده و سپس برای رفع این خستگی‌ها راه‌حلی ارائه دهیم.

watermark 5 محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

چرا در محیط کار خسته می‌شویم؟

ممکن است بسیاری از شاغلین پس از اتمام کار، با وجود سبک بودن کارها در طول روز، خستگی مهلکی را تجربه کنند. این خستگی برای هر کس، علل متفاوتی دارد؛ ما در اینجا بخش کوچکی از جامعه شاغلین را بررسی کرده و نتایجی به دست آوردیم که در ادامه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

علل خستگی در ساعات کاری

خستگی در محیط کار به عنوان یک پدیده طبیعی مطرح می‌شود که ممکن است از عوامل مختلفی ناشی شود. در مطلب زیر، برخی از عوامل اصلی که به خستگی در محیط کار منجر می‌شوند را بررسی خواهیم کرد:

  • ساعات کاری زیاد:

طبق نتایج به دست آمده نظرسنجی تعداد قابل‌توجهی از شاغلین، ساعات کاری زیاد اصلی‌ترین دلیل خستگی در محیط کار است. ساعات کاری زیاد و بدون استراحت مناسب می‌تواند به خستگی عضلانی و کاهش انرژی منجر شود. کار به صورت مداوم و بدون استراحت، به مرور زمان می‌تواند به سوخت‌های فیزیکی و روحی نقض کند.

  • فشار کاری:

فشارهای روانی و استرس مرتبط با وظایف کاری می‌تواند به خستگی روانی و فیزیکی منجر شود. فشارهای اجتماعی، مسئولیت‌ها، یا زمان‌بندی محدود می‌توانند این فشار را افزایش دهند.

  • عدم تناسب کار با مهارت‌ها و علایق:

وظایف کاری که با مهارت‌ها، تجربه یا علاقه‌های شخصی همخوانی نداشته باشد، ممکن است باعث افزایش فشار روانی و خستگی شود. بسیاری از شاغلین، تنها به ضرورت تامین نیازهای مالی مشغول به کاری می‌شوند که هیچ علاقه‌ای به آن ندارند؛ درنهایت، این افراد باعث فرسودگی و کارزدگی خواهند شد.

  • بی‌توجهی به استراحت:

عدم اخذ استراحت مناسب در طول روز، از جمله استراحت‌های کوتاه، میان‌وعده‌ها و استراحت‌های عصبی می‌تواند باعث خستگی شود. استراحت به مدت کافی برای بازیابی انرژی بدن و ذهن ضروری است. نشستن به صورت طولانی بدون تحرک ممکن است عضلات را به طور غیرطبیعی فشار و خستگی عضلانی را افزایش دهد.

  • محیط کار نامناسب:

محیط کاری نامناسب نیز یکی از علل خستگی کاری است. این محیط ممکن است تحت‌تاثیر عواملی مانند: نوردهی نامناسب، صداهای مزاحم، همکاران پرحاشیه، مدیر نالایق یا دمای بالا و پایین قرار بگیرد که درنهایت همه این عوامل می‌توانند به خستگی منجر شوند.

  • نقص خواب:

عدم بهره‌وری کافی از خواب، یا کیفیت خواب پایین می‌تواند عامل اصلی خستگی در محیط کار باشد. خواب کافی و باکیفیت برای تجدید نیروهای فیزیکی و روحی الزامی است.

  • ناپایداری احوال حاصل از کار:

اگر کاری به صورت ناپایدار یا ناقص انجام شود، این می‌تواند به افراد احساس ناامنی و عدم رضایت کاری بخشد که در نهایت به خستگی منجر می‌شود.

  • فرهنگ سازمانی:

فرهنگ سازمانی که از ارزش‌های بهبود کارکرد، تعامل مثبت و توازن کار و زندگی حمایت می‌کند، ممکن است خستگی را کاهش داده و انگیزه کارکنان را افزایش دهد.

 با توجه به تنوع علل مختلف، مدیریت خستگی در محیط کار نیازمند رویکردهای گوناگونی از جمله تنظیم ساعات کاری، ارائه استراحت، ارتقا فرهنگ سازمانی و مدیریت استرس است.

چگونه در ساعات کاری خسته نشویم؟

به طور معمول انسان‌هایی که به دنبال موفقیت هستند سخت کار می‌کنند تا به نتیجه‌ دلخواه خود برسند؛ اما همانطور که می‌دانید آنهایی که موفق شده‌اند تعدادشان بسیار کمتر از انسان‌هایی است که سخت کار کرده‌اند! چرا که آنان می‌دانستند چطور کار کنند اما خسته نشوند. آنها می‌دانند که چگونه در کار خود تعادل ایجاد کنند؛ به طوری که بهره‌وری خود را افزایش دهند.

کار کردن مثل ژاپنی‌ها درست است یا نه؟

افزایش انرژی در هنگام کار امری حیاتی است تا بتوانید به بهترین شکل ممکن به وظایف خود بپردازید و از خستگی جلوگیری کنید. حتما شنیده‌اید که مردم ژاپن بیش از 10 ساعت از روز را مشغول کار کردن هستند! اما چطور خسته نمی‌شوند؟ راز طلایی آنها چیست؟ چندین مورد ممکن است در این عامل تاثیرگذار باشند:

  • فرهنگ کاری:

در فرهنگ ژاپن، تعهد به کار و تعهد به گروه (مثل کار تیمی) از اهمیت بالایی برخوردار است. این تعهد به کار، افراد را ترغیب می‌کند که به شکلی مثبت‌نگر به ساعات کاری طولانی بنگرند.

  • تعهد به کیفیت:

در فرهنگ ژاپن، تعهد به کیفیت یکی از اصول اساسی است. افراد از خود می‌پرسند که چگونه می‌توانند بهترین کار را ارائه دهند و این تعهد به کیفیت می‌تواند احساس موفقیت و ارضای شخصی را فراهم کند.

  • استفاده از فناوری:

در بسیاری از شرکت‌ها و محیط‌های کاری ژاپنی، از فناوری به شدت بهره می‌برند. این استفاده هوشمندانه از تکنولوژی ممکن است فرصت‌هایی برای افزایش بهره‌وری و کاهش زمان صرف شده در کار ایجاد کند.

  • سیستم سلامت:

سیستم سلامت ژاپن به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های سلامت جهان شناخته می‌شود. دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی خوب و فرهنگ توجه به سلامت جسمانی می‌تواند به مردم کمک کند تا از نظر فیزیکی سالم باقی بمانند.

  • استفاده از استراحت‌ها:

در محیط کاری ژاپن، مردم عمدتا از استراحت‌ها و زمان‌های فراغت معقول استفاده می‌کنند. این استراحت‌ها می‌توانند به افراد اجازه دهند که از خستگی فیزیکی و ذهنی بهبود یابند.

  • حس ارتباط اجتماعی:

فرهنگ ژاپن بر ارتباطات اجتماعی قوی تکید دارد. حمایت از همدیگر در محیط کاری و احساس تعلق به گروه، ممکن است در کاهش فشارهای روانی و خستگی تاثیرگذار باشد.

البته، باید توجه داشت که این تصویر عمومی ممکن است به صورت عمده صدق نکند و برخی افراد نیز ممکن است از ساعات کاری زیاد خسته شوند. همچنین، در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای اصلاح ساعات کاری طولانی در ژاپن صورت گرفته است.

تکنیک‌های رفع خستگی در محیط کار

حفظ انرژی و جلوگیری از خستگی ممکن است با ایجاد تغییرات کوچک روزمره و استفاده از تکنیک‌های مدیریت انرژی انجام شود. در ادامه تعدادی از این تکنیک‌ها را برای شما آورده‌ایم:

watermark 6 محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

1- قبل از کار به پیاده‌روی بروید

هوای تازه و حرکت دادن بدن قبل از کار می‌تواند به بیدار ماندن شما کمک کند. اگر هنگام طلوع خورشید پیاده‌روی کنید، به ویژه در افزایش هوشیاری شما موثر است.

2- قبل از کار چُرت بزنید

در حالی که اغلب اوقات چرت زدن در محل کار غیرممکن است، چرت زدن قبل از کار می‌تواند به افزایش هوشیاری شما کمک کند. این نکته بسیار مهمی برای کارگران نوبتی است؛ زیرا ممکن است مجبور شوند ساعت‌های فرد یا متناوب کار کنند. چرت زدن به مدت 15 تا 20 دقیقه قبل از کار می‌تواند به بهبود هوشیاری شما در تمام شیفت کاری کمک کند.

3- فضای کاری خود را روشن نگه دارید

اگر در طول روز کار می‌کنید، پنجره‌های محل کار خود را باز نگه دارید تا نور خورشید وارد آن شود. اگر در هنگام تاریکی مشغول به کار هستید، چراغ‌ها را روشن کنید تا به شما کمک کند بیدار و هوشیار باشید.

4- آب بنوشید

نوشیدن کافئین می‌تواند انرژی موقتی به شما بدهد، اما نوشیدن آب در طول ساعات کاری بسیار سالم‌تر و در هوشیاری شما موثر است؛ از طرفی، کم آبی می‌تواند تمرکز شما را روی کارتان دشوارتر کند.

5- در اوایل ساعات کاری خود کافئین بنوشید

مصرف مقداری کافئین در اوایل ساعات کاری می‌تواند هوشیاری شما را در اوایل روز افزایش دهد. البته مطمئن شوید که آن را فقط در ابتدای کار خود مصرف کنید. مصرف دیرهنگام کافئین می‌تواند در خواب بعد از کار اختلال ایجاد کند.

6- کارهای آسان و سبک انجام دهید

وقتی خسته هستید، تمرکز روی کارهای پیچیده ممکن است سخت باشد؛ در صورت امکان، ساده‌ترین کارها را در زمانی که خسته هستید انجام دهید؛ مانند پاسخ دادن به ایمیل‌ها، ثبت اسناد یا سازماندهی مجدد دسکتاپ رایانه خود. معمولا با تکمیل این کارهای ساده‌تر، انرژی شما برمی‌گردد.

7- به موزیک گوش دهید

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و انرژی‌بخش مانند راک یا پاپ گاهی اوقات می‌تواند به افزایش سطح انرژی شما کمک کند. اگر در یک فضای مشترک کار می‌کنید، حتما از هدفون استفاده کنید تا مزاحم همکارانتان نشوید.

8- سبک زندگی خود را تغییر دهید

برای رفع خستگی در محل کار بهتر است سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید. مثلا:

  • نیم ساعت قبل از خواب با تلفن همراه یا رایانه کار نکنید.
  • تختخواب خود را در مکانی آرام و بی‌سر و صدا قرار دهید.
  • ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • قبل از خواب از مصرف سیگار یا نوشیدنی‌های الکلی دوری کنید.

با رعایت کردن این موارد، متوجه تغییراتی در سبک زندگی خود خواهید شد. بهتر است به صورت مرتب، این نکات را رعایت کنید تا تاثیرات‌شان در زندگی کاری و شخصی خود ببینید.

نتیجه نهایی مقابله با خستگی در محل کار

احساس خستگی در محل کار می‌تواند روز کاری شما را کم‌بازده و خسته‌کننده کند. خوشبختانه، تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید امروز انجام دهید تا در محل کار، کمتر احساس خواب‌آلودگی کرده و هوشیاری بیش‌تری داشته باشید. در این مقاله، سعی کردیم با ارائه راهکارهایی، مسیر مقابله با خستگی در محل کار را نشان دهیم. همچنین، شما می‌توانید با خواندن اینفوگرافیک زیر، خلاصه این مقاله را مشاهده کنید.

چگونه کار کنیم اما خسته نشویم؟

https://www.healthline.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

سمانه کیا
سمانه کیا
کارشناس حسابداری و علاقه‌مند به بازاریابی محتوایی
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری