جستجو
Close this search box.

تنظیم معاملات فصلی دارایی توسط نرم افزار حسابداری محک

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

تعیین میزان مالیات شرکت‌ها و مشخص شدن اینکه مالیات به چه چیزهایی تعلق می‌گیرد، تنها به عهده سازمان امور مالیاتی است. این سازمان با توجه به درآمدها و رویدادهای مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، قادر به تعیین مالیات است. به منظور تعیین مالیات، سازمان امور مالیاتی می‌تواند بررسی‌های لازم را بر روی دفاتر قانونی شرکت‌ها از جمله دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر هزینه‌ها و درآمدها و صورت حساب‌ها انجام دهد. مالیات بر اساس گزارش خرید و فروش فصلی یا به عبارت دیگر معاملات فصلی خرید و فروش، در طول یک دوره زمانی مشخص تعیین می‌گردد. سازمان امور مالیاتی با توجه به گزارشات و معاملات فصلی، مواردی که به صورت فرار مالیاتی یا کتمان مالیات شناسایی می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌دهد. با توجه به اهمیت این موضوع به بررسی تنظیم معاملات فصلی دارایی توسط نرم افزار حسابداری محک می پردازیم با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات فصلی در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور پیش‌بینی شده‌است.

  • روش برخط (online):

برای این دسته از مودیان گرامی با ورود به سامانه، امکان ثبت هر یک از فرم‌های زیر برحسب نوع اطلاعات فراهم می‌باشد. آموزش تصویری این بخش را بطور کامل در این بخش بخوانید.

  • روش غیر برخط (offline) :

مودیانی که از سیستم‌های رایانه‌ای خرید و فروش استفاده می‌نمایند، می‌توانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی قالب مورد نظر این سازمان را با هماهنگی متخصصین مربوطه به ویژه تولیدکنندگان این گونه نرم‌افزارها به طور مستقیم از سیستم کامپیوتری خود دریافت و در قالب مذکور وارد (Import ) نمایند، و با استفاده از نرم افزار کنترلی و ارسال اطلاعات با اتصال به شبکه اینترنت مبادرت به ارسال اطلاعات به طور یکجا نموده و رسید دریافت نمایند.

 

نرم‌افزار حسابداری محک با رابط کاربری بسیار ساده و زیبا این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که به سادگی صورت معاملات فصلی خود را تهیه و برای اداره امور مالیات ارسال نمایند.

تهیه لیست

با ورود به نرم‌افزار حسابداری محک پنل کاربری این نرم افزار را مشاهده می‌کنید. در این قسمت می‌توانید از زبانه امکانات خروجی عملکرد خرید و فروش فصلی را انتخاب کنید.

 

mahak-tax1

 

در صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانید نوع فاکتور را با توجه به خرید و فروش، فقط خرید و فقط فروش مشخص کنید و همچنین باید فصل موردنظر خود را نیز انتخاب کنید، با توجه به فصلی که انتخاب می‌کنید تاریخ نیز مشخص می‌شود.

 

mahak-tax2

 

حال در زبانه‌های وسط صفحه با توجه به معاملات خود اطلاعات مربوط به هر بخش را بصورت کامل وارد نمایید. بعد از تکمیل اطلاعات با زدن دکمه “انتقال اطلاعات” در پایین صفحه باید آن‌ها را در قالبی مشخص ذخیره و برای اداره مالیات ارسال کرد.

 

mahak-tax3

 

بعد از زدن گزینه انتقال اطلاعات صفحه‌ای باز می‌شود که در آن باید اطلاعات کامل خود را وارد کنید. سپس لیست فصلی ایجاد شده را در مکانی مشخص ذخیره کنید.

 

ارسال لیست

پس از تهیه لیست صورت معاملات فصلی باید آن را برای اداره مالیات ارسال کنید. ابتدا نرم‌افزار گزارش فصلی خرید و فروش اداره مالیات (TTMS) را اجرا کرده و در قسمت انتخاب فایل، فرمت ذخیره شده توسط نرم افزار حسابداری محک را انتخاب کنید.

 

mahak-tax4

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، می‌توانید در این قسمت نیز اطلاعات واردشده رو تکمیل و ویرایش کنید و بعد از حصول اطمینان از کامل بودن اطلاعات زبانه عملیات را انتخاب کرده تا اطلاعات را ارسال نمایید.

 

mahak-tax5

 

در این قسمت اطلاعات هر بخش(خرید، فروش و پرداخت قرارداد) را باید بصورت جداگانه ارسال کنید، هنگام بررسی اطلاعات در صورت بروز مشکل و خطا در ثبت اطلاعات، نرم‌افزار مشکل را تشخیص داده و به شما می‌گوید. شما باید مجددا به زبانه انتخاب فایل رفته و آن را برطرف نمایید و دوباره برای ارسال اطلاعات اقدام کنید.

 

mahak-tax6

 

پس از تایید شدن بررسی داده‌ها مختصری از اطلاعات را در بالای صفحه به شما نشان می‌دهد. حال با زدن دکمه “ارسال اطلاعات/تحویل سی‌دی به سازمان” نام کاربری و  کلمه عبور خود وارد نمایید تا اطلاعات شما بصورت کامل ارسال گردد. فیلم آموزشی کامل نحوه تهیه و ارسال معاملات فصلی توسط نرم افزار حسابداری محک را تماشا کنید.

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری