جستجو
Close this search box.

نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیک در سال 1403

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی و رسیدن به درآمد ایده آل از طریق آن هدف بسیاری از افراد و شرکت‌های کوچک و بزرگ است. برای این که بتوانید از طریق کسب و کار اینترنتی به درآمد برسید و اعتماد کاربران را جلب کنید نیاز به مجوز دارید. نماد اعتماد الکترونیک یکی از مهم‌ترین این مجوزها است که در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با نحوه دریافت آن آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

نماد اعتماد الکترونیک چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد، نوعی نشان اعتماد است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اختیار کسب و کارهایی که محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت به کاربران ارائه می‌دهند صادر می‌شود. کسب‌وکارهای آنلاین برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می‌بایست با ثبت اطلاعات و ارائه مدارک موردنیاز صلاحیت خود را احراز کنند.

دریافت اینماد برای سایت‌های که قصد فروش آنلاین را دارند الزامی است و این سایت‌ها تا زمانی که نماد اعتماد را دریافت نکنند نمی‌تواند درگاه پرداخت بانکی دریافت کنند. از این رو چنانچه وب‌سایت شخصی یا شرکتی دارید نیازی به دریافت اینماد ندارید. نماد اعتماد الکترونیک یکی از فاکتورهایی است که در جلب اعتماد کاربران نقش مهمی دارد.

چرا باید اینماد بگیریم؟

در چند سال اخیر با شیوع کرونا شاهد رشد چشمگیر کسب و کارهای اینترنتی بوده‌ایم، این رشد باعث شد بحث امنیت خرید و حفظ حقوق مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار شود؛ به‌ویژه که اکثر کاربران ترجیح می‌دهند به شکل غیرحضوری از خدمات کسب‌وکارها استفاده کنند و به‌جای مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها، از طرق اینترنت محصولات و خدمات موردنیاز خود را سفارش دهند. هنگامی که یک کسب‌وکار اینترنتی اینماد دریافت کند، لوگو آن در صفحه اصلی سایت نمایش داده خواهد شد. مشتریان و کاربران سایت با دیدن این نماد می‌تواند به کسب‌وکار مذکور اعتماد کنند؛ همچنین اگر در فرایند خرید یا ارسال محصول مشکلی پیش آید، قادر به پیگیری خواهند بود. به طور کلی اینماد کمک می‌کند تا مشتری مطمئن شود:

  • اطلاعات شخصی و مالی او کاملاً محفوظ خواهد ماند.
  • در صورت بروز اشکال، امکان شناسایی صاحب کسب‌وکار را دارد.
  • روند بازپس‌گیری پول و برگرداندن کالا در صورت نارضایتی از قبل برایش مشخص خواهد شد.
  • محصولی که دریافت می‌کند یا خدمتی که به او ارائه می‌شود با آنچه به او قول داده می‌دهند هیچ مغایرتی نخواهد داشت.
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

انواع نماد اعتماد الکترونیک کدام‌اند؟

در حال حاضر اینماد در سه نوع مختلف برای کسب و کارها صادر می‌شوند. در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

اینماد بدون ستاره: این نوع نماد، برای وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی که حداقل شرایط لازم برای دریافت نماد از سمت مرکز توسعه تجارت را داشته باشند صادر می‌شود. درواقع نماد اعتماد موقت یک راهکار موقت برای جلب اعتماد کاربران و مشتریان است و می‌بایست اقدامات لازم برای دریافت اینماد دائم انجام شود.

نماد اعتماد یک ستاره: برای دریافت این نماد می‌بایست تمامی شرایط تعیین شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک را احراز کنید. بعد از انجام این کار نماد اعتماد الکترونیکی یک ستاره برای شما صادر می‌شود و شما خواهید توانست کد آن را در سایت خود قرار دهید.

نماد اعتماد دو ستاره تا پنج ستاره: این نوع اینماد برای کسب و کارهای بزرگ و معتبر مناسب است. اینماد دو تا پنج ستاره در صورتی به شما داده می‌شود که علاوه بر شرایط اینماد یک ستاره، شرایط خاص دیگری را نیز داشته باشید. این شرایط ممکن است شامل داشتن گواهی‌های بین‌المللی، داشتن نمایندگی رسمی، داشتن مجوزهای ویژه و … باشد. تعداد ستاره‌های بالاتر اینماد نشان دهنده عملکرد بهتر کسب و کار و سطح بالاتر اعتماد است.

مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیک

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد می‌بایست مراحل متعددی را طی کنید. در ادامه با این مراحل آشنا می‌شویم.

1- اولین مرحله دریافت این نماد ثبت نام در سامانه اینماد (https://enamad.ir) و ساخت حساب کاربری است. برای این کار ابتدا وارد سامانه مذکور شوید و از منو سایت و گزینه “کسب و کارها” بر  روی زیرمنو “ثبت نام و ورود به پنل کاربری” شوید.

ثبت نام و ورود به پنل کاربری

2- در صفحه جدیدی که برای شما باز شده است بر روی گزینه «ورود از طریق پنجره واحد تجارت الکترونیکی» کلیک کنید.

ورود از طریق پنجره واحد تجارت الکترونیکی

3- با کلیک بر روی گزینه قبل شما به پنجره واحد تجارت الکترونیک منتقل می‌شوید. در این سایت می‌بایست از منو سایت بر روی گزینه “ورود” کلیک کنید.

پنجره واحد تجارت الکترونیک

4- در صفحه جدید باید با وارد کردن شماره همراه و رمز عبور خود وارد سیستم شوید. چنانچه قبلا در این سامانه ثبت نام انجام نداده‌اید باید با کلیک بر روی گزینه ثبت نام اطلاعات خود را ثبت کنید.

سامانه امتا

5- با وارد کردن اطلاعات و ورود به سامانه در بخش نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) روی گزینه «ورود» کلیک کنید.

پنجره واحد تجارت الکترونیکی

6- بعد از ساخت حساب کاربری و ورود به پنل کاربری کاربری می‌توانید اطلاعات کسب و کار را در این سامانه ثبت کنید. برای این کار از منوی سمت راست پنل کاربری، بر روی گزینه “عملیات پایه” کلیک کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید این گزینه شامل چند زیر منو است. برای شروع بر روی “مدیریت کسب و کار” کلیک کنید.

داشبورد سایت اینماد

7- با کلیک بر روی این گزینه می‌توانید اطلاعات کسب و کارهایی که برای آنها اقدام به دریافت اینماد کرده‌اید را مشاهده کنید. برای دریافت اینماد جدید بر روی گزینه “کسب و کار جدید” کلیک کنید.

شما در این مرحله وارد فرایند ثبت اطلاعات کسب و کار خود می‌شوید. در اولین قدم می بایست اطلاعات هویتی خود را که از سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا) دریافت شده است تایید کنید. در صورتی که نیاز به تغییر یا به روز رسانی اطلاعات هویتی خود دارید از طریق لینک (https://emta.ecsw.ir)، در سامانه اِمتا اقدام به روز رسانی اطلاعات کنید.

مدیریت کسب و کار

8- در این مرحله از دریافت اینماد می‌بایست نوع اینماد کسب و کار خود را انتخاب کنید و سپس نام دامنه و نام کسب و کار خود را ثبت کنید.

ثبت کسب و کار

9- قدم بعدی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک، احراز دسترسی فنی به دامنه‌ای که در مرحله قبل ثبت کردید است. در این مرحله راه‌های مختلفی برای تأیید سایت پیشنهاد شده است که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای تأییدیه فنی سایت انجام دهید.

دسترسی فنی

10- در مرحله از دریافت اینماد، باید عنوان رشته فعالیتی که به کسب و کارتان مربوط است را انتخاب کنید و روی دکمه ثبت کلیک کنید. سپس باید نوع فروش رشته فعالیت خود را از میان سه گزینه زیر مشخص کنید:

  • فروش مستقیم
  • فروش غیرمستقیم
  • فروش ترکیبی
قانون مندی کسب و کار

11- در مرحله بعد می بایست اطلاعات تماس خود اعم از ایمیل، تلفن ثابت و نشانی احراز کنید.

اطلاعات تماس

12- بعد از احراز اطلاعات تماس کسب و کار خود باید متن تعهد نامه مربوط به دریافت اینماد را تایید کنید. برای این کار تیک گزینه «اطلاعات تعهدنامه را به صورت کامل مطالعه کرده‌ام و با آگاهی کامل مفاد آن را می‌پذیرم.» را بزنید.

تعهدنامه

13- در این مرحله باید هزینه مربوط به نماد اعتماد الکترونیک را پرداخت کنید.

این هزینه طبق قانون تعیین تعرفه خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مبلغ 175 هزار تومن برای دو سال می‌باشد. که در مورد کسب و کارهای خرد (اینماد بدون ستاره) 50 هزار تومان در سال اول و 125 هزار تومان در سال دوم وصول می‌شود.

پرداخت تعرفه

14- پس از پرداخت تعرفه، در مرحله دسترسی و امکانات می توانید کد html اینماد را دریافت کنید. کد دریافتی را در اختیار برنامه‌نویس قرار دهید تا کد را در سایت شما قرار دهد. پس از قرارداد کد، نماد اعتماد الکترونیک در صفحه اصلی وب‌سایت شما به نمایش درخواهد آمد.

دسترسی ها و امکانات

مدت زمان اعتبار نماد الکترونیک چقدر است؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید این است که مدت زمان اعتبار نماد الکترونیک چقدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که مدت زمان اعتبار این نماد از زمان دریافت آن 2 سال می‌باشد. درواقع یک کسب و کار بعد از این دو سال می‌بایست مجدد درخواست تمدید و صدور مجدد آن را از طریق سامانه اینماد ثبت کند.

مدارک موردنیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک

مدارک موردنیاز برای دریافت نماد الکترونیک با توجه به نوع شخصیت فرد شامل موارد زیر است.

اشخاص حقیقی: 1- تصویر پروانه/ مجوز فعالیت (در صورت نیاز) 2- مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی و مدرک نظام‌وظیفه (اختیاری)

متقاضیان حقوقی: 1- تصویر آگهی روزنامه رسمی 2- تصویر اصل اساسنامه 3- آگهی آخرین تغییرات آدرس 4- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت‌مدیره 5- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت 6- تصویر پروانه/ مجوز فعالیت (در صورت نیز).

متقاضیان دولتی: 1- تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق کسب و کار به اداره دولتی درخواست دهنده 2- معرفی نماینده معرفی‌شده در پرونده نماد در متن نامه.

سخن آخر

در این مقاله با نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی و نکات مهم مربوط به آن آشنا شدیم. دریافت اینماد از جهات مختلفی برای کسب و کارها مفید و بسیار حائز اهمیت است. یکی از مهم‌ترین دلایل دریافت این نماد نیز کسب اعتماد است. چنانچه شما نیز درصدد راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستید پیشنهاد می‌کنیم حتماً نسبت به دریافت نماد اعتماد الکترونیک اقدام کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری