جستجو
Close this search box.

چطور یک حسابدار موفق باشیم؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

امروزه در بازارکار، فضای رقابتی شدیدی حاکم است و دغدغه های موفقیت شغلی یکی از مهمترین موضوعاتی است که ذهن بشر را مشغول کرده است. چرا که حیات اجتماعی او وابسته به تداوم حرفه‌اش در محیط کار است. شاید شما هم به عنوان حسابدار و یا یک کارآموز حسابداری بارها به این موضوع فکر کرده باشید که چطور یک حسابدار موفق باشیم؟

فهرست مطالب

برای شروع کار و موفقیت حرفه حسابداری در بازار کار، نیاز به مهارتهای تخصصی، دانش و تجربه است. حسابداری، در هر کسب و کاری بسیار حساس و مهم است. اشتباهات هرچند کوچک حسابداران می‌تواند منجر به ضررهای مالی زیادی برای سازمان شود. همچنین درایت و مهارت یک حسابدار می‌تواند سهم بسیاری در افزایش سود مجموعه داشته باشد و در درازمدت باعث افزایش ثروت صاحبان سهام شود. بنابراین لازم است مهارت ها یک حسابدار موفق را بدانید و آن ها را در خود پرورش دهید.

تیم نرم افزار حسابداری محک با گذشت بیش از 15 سال از ورود به حرفه حسابداری و هم زیستی با حسابداران موفق به نکات بسیاری که می‌تواند از شما یک حسابدار حرفه ای بسازد دست یافته است. در زیر به مهمترین این نکات اشاره می کنیم.

ویژگی های تخصصی و عمومی یک حسابدار موفق به شرح موارد زیر است:

ویژگی های تخصصی یک حسابدار موفق

ویژگی های تخصصی یک حسابدار موفق

1. تحصیل در رشته حسابداری:

داشتن تحصیلات دانشگاهی در رشته های حسابداری و بعضا امروزه تحصیلات بنیادین از دوره دبیرستان در حسابداری از اولویت های اصلی شغل حسابداری است. شرکت در دوره های بلند مدت حسابداری همچون دوره های, ACCA CIMA  می تواند به شما به عنوان مکمل در ارتقای توانایی هایتان در این زمینه کمک کند.

2. شناخت وظایف متعدد حسابداران:

حسابداران وظایف متعددی را بر عهده دارند .تسلط کامل بر هر کدام از حیطه وظاایف و رعایت کردن فاکتورهای حرفه ای های شغلی در حسابداری می تواند از شما یک حسابدار موفق بسازد.

وظایف متعدد حسابداران شامل 4 حوزه زیر است:

 وظایف عادی: در برگیرنده مهارت های دفترداری ابتدایی و حسابداری هزینه است. ثبت درآمدها و هزینه های شرکت و کنترل حساب سود و زیان، حسابداری حقوق و دستمزد و روش محاسبه حقوق پرسنل از این موارد هستند.

وظایف تکنیکی: شامل بودجه بندی و حسابداری مدیریت است. مثل فرآیند شناسایی،‌ اندازه‌گیری، گردآوری، سنجش، تحلیل، تفسیر و ارائه آن گروه از اطلاعات مالی و سایر اطلاعات کمی و عملکردی، درک روابط محلی و معلولی، تشخیص فعالیت‌هایی که ارزش‌افزوده ایجاد نمی‌کنند یا کارآیی ندارند و..

وظایف ماهرانه: وظایف حسابرسی ، تصمیم گیری و گزارشگری را شامل می شود که مستلزم داشتن فهم عمیق و قدرت بالای تجزیه و تحلیل ترازنامه ها و گزارش های سود و زیان و گردش وجوه نقد است. جمع آوری و تحلیل آمار و ارقام به منظور کنترل هرچه بیشتر عملیات حسابداران و اطمینان از صحت گزارش های ارائه شده توسط تیم حسابداری و ارزیابی سیستم های گزارش مالی شرکت به منظور اطمینان از صحت عملکرد آنها از این دسته وظایف هستند.همچنین برای تبدیل شد به یک حسابدار حرفه ای ، باید از تمام مراحل تحویل کار حسابداری آگاه باشید .

وظایف پژوهشی : شامل مهارت های تحلیلی و طراحی سیستم و مشاوره ی حرفه ای مستقل را در بر می گیرد. تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی برای تعیین استراتژی های و دستیابی به اهداف مالی مشتری از اصلی ترین وظیفه های پژوهشی است.

به دلیل ماهیت حرفه حسابداری و حساس بودن آن، تاکید اصلی ما این است که اگر در هر یک از 4 وظایف بالا را بر عهده دارید.ابتدا سعی کنید تجارب و تخصص همراه با دانش به روز کسب کنید.

3. انتخاب گرایش مورد علاقه خود:

باید بتوانید ضمن آشنایی کلی با شاخه های مختلف حسابداری، گرایش خود را انتخاب و در آن متخصص شوید و تجارب لازم را کسب کنید. حسابداری انواع مختلفی دارد مانند حسابداری مالی، حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریت و حسابداری هزینه:

بهتر است حسابدار علاوه بر آشنایی کلی با انواع مختلف، تمرکز خود را روی یک یا دو شاخه حسابداری بگذارد. این تمرکز باعث میشود تجریه بالایی در همان شاخه پیدا کند و به عنوان یک متخصص در آن زمینه شناخته شود.

4. داشتن گواهینامه های مختلف:

داشتن گواهی نامه های حرفه ای مرتبط با اصول و استانداردهای حسابداری، مواردی هستند که رعایت آنها می تواند شما را در ارائه اسناد حسابداری، رسیدگی به اسناد و دفاتر، ارائه اظهارنامه ها، تهیه گزارشات و سایر موارد حسابداری و حسابرسی امور کمک کند.

5. تسلط به نرم افزارها:

تسلط به نرم افزاره تخصصی ای حسابداری و تسلط کامل بر نرم افزارهای آفیس یه ویژه اکسل از اصلی ترین و ابتدایی ترین مهارت های تخصصی حسابداران است.

 6. تسلط و آشنایی به قوانین مختلف:

از جمله قوانین مالیاتی، قانون کار و تا مین اجتماعی و قوانین تجاری برای یک حسابدار ضروری است.شما باید بتوانید با دست یابی به روال های قانونی را طی کنند و بر اساس مفاد مشخص شده در این قانون عمل نمایید تا از هرگونه کلاه برداری و مواردی که منجر به ضرر و زیان شرکت و سازمان می شود جلوگیری نمایید.

مهارت های عمومی یک حسابدار موفق

مهارت های عمومی یک حسابدار موفق

علاوه بر ویژگی های تخصصی فوق، برای اینکه یک حسابدار موفق باشید باید پایبند به خصوصیات یک فرد حرفه ای و متعهد باشید تا بتواند تخصص خود را به خوبی نشان داده و به عنوان یک فرد حرفه ای جلوه کنید.

دسته ای از این مهارت ها:

1. مدیریت پول:

یک حسابدار موفق باید توانایی مدیریت پول و بودجه شخصی و سازمان را داشته باشد. او سازمان و حتی با پول خودش ولخرجی نمی کند و در وهله اول مدیر مالی خوبی برای زندگی شخصی خود است.‎

2. مهارت های نوشتاری و سخنوری:

داشتن این مهارت ها برای ارائه و تفسیر گزارش های حسابداری و برقراری ارتباط موثر با مدیران و سهامداران شرکتتان و سازمانهای بیرونی مانند اداره مالیات و بیمه و … موثر و ضروری است.

3. مدیریت زمان:

توانایی مدیریت زمان و برنامه ریزی کلیدی ترین فاکتور موفقیت شما در امر حسابدای است چرا که حسابداری یکی از پر مشغله ترین حرفه هاست. حسابدار موفق از زمان به نحو کاری و مؤثر استفاده می کند. افرادی که نمی توانند زمان را به درستی مدیریت کنند حسابدار موفقی نخواهند شد.

4. دقت و تمرکز بالا:

دقت و نظم در همه کارها لازم است، در مورد حسابداری این امر مهم تر است. چرا که حسابدار تمام روز با اعداد و ارقام ریز و درشت سروکار دارد. شما باید دقیق و سر موقع همه اتفاقات مالی را ثبت کنید و با تمرکز کنترل و بازنگری دقیقی رو کار روزانه خود داشته باشید.

5. خلاقیت:

حسابدار موفق راه حلهای خلاقانه ای را برای مسائل پیدا می کند و گزینه های مختلف را در پیش روی خود قرار می دهد و بررسی می کند.

6. درستکاری:

حسابدار دو چیز برای فروش دارد یکی زمان و دیگری درستکاری می باشد. حسابدار موفق استانداردهای شخصی بالایی برای صداقت و درستکاری دارد ، همواره با استانداردهای بالای سازمانی خود را مطابقت می دهد و با آن زندگی می کند.شما باید بتوانید به عنوان یک حسابدار موفق زندگی شخصی خود را با استانداردهای زندگی حرفه ای هماهنگ کنید.

7. اعتماد به نفس:

شما باید اعتماد به نفس داشته باشید چون میدانید با دقت و تمرکز بالا همه امور را درست انجام داده اید و گزارش های تحویلی شما صحیح است.

8. خدمت محوری:

شما باید برای ارائه خدمات حرفه ای به دیگران تلاش کنید و به حل مشکلاتشان بیاندیشد.‎

9. ظاهر:

شما باید به عنوان یک حسابدار موفق توجه زیادی به مرتب بودن ظاهر خود کنید، لباسهای مرتبی بپوشید و ظاهری بشاش و تمیز داشته باشید.

10. رازداری کامل در مورد اطلاعات مالی شرکت و سهامداران:

حسابدار همه اطلاعات مالی سازمان را میداند. شما مورد اعتماد سازمان هستید زیرا همه اطلاعات آن و مشتریان را می‌دانید. از جزئی ترین مسایل مالی صاحبان سهام و مدیران آگاه هستید. در پاسخ به این اعتماد لازم است بسیار رازدار باشید و از افشای مسایل مالی سازمان خود، خودداری کنید.

 

منبع: https://www.brightnetwork.co.uk/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری