جستجو
Close this search box.

استراتژی های اصلی مالی برای موفقیت شرکت شما

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

شما به‌عنوان مدیر مالی یک شرکت، همواره مسئول بودجه‌بندی وطراحی استراتژی مالی ، یا سرمایه‌گذاری‌های شرکت خود هستید. بدین منظور باید به خیلی از مباحثي همچون برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی، سیستم‌های مالي، تعيين ارزش‌ها و مواردي از قبیل زير آشنا باشيد. ما معتقديم شما بايد اندیشه‌ای براي طرح‌ریزی استراتژی‌های مالي سازمان (شرکت) خود داشته باشيد و اين كار را به‌صورت سيستماتيك انجام دهيد و تمام آن‌ها را مانند اسناد ثبت كنيد. اين كار سبب می‌شود تا بتوانيد ظرفيت سازمان خود را براي هرچه پايدار شدن بالا ببريد و بتوانيد سرمایه‌ی مورد نياز خود را تأمین نماييد.

فهرست مطالب

The main financial strategies محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)
استراتژی های اصلی مالی برای موفقیت شرکت شما

در زیر 5 نوع استراتژی اصلی مالی را برای موفقیت شرکتتان بررسی می‌کنیم.

1- استراتژی‌های تأمین مالي و ساختار سرمايه:

شما به‌عنوان مدیر مالی باید با توجه به هزینه‌ها و دارایی و سرمایه در گردش بتوانید یک ساختار سرمایه‌ای مناسب برای آن طراحی کنید و تسلط کامل به تفاوت سود و جریانات نقدی را عنوان کنید. به‌عنوان مثال یک نکته مهم این است که سود کم هرگز مناسب نخواهد بود مگر اينكه واحد تجاري از حمایت قوی مالی به‌منظور پرداخت كردن براي دارایی‌ها، نگه‌داشتن چرخه سرمايه در گردش برخوردار باشد.

همچنین باید ارزیابی دقیق از ریسک سرمایه‌گذاری‌هایتان داشته باشید، داشتن بدهی زیاد از متقاضیان سهام شما خواهد کاست. در اتخاذ تصميمات تأمین مالي و ساختار سرمايه، هميشه باید از هزينه فرصت اين تصميمات مطلع باشید.

2- استراتژی‌های سرمايه در گردش:

مديريت سرمايه در گردش عبارت است از تعيين حجم و تركيب منابع و مصارف سرمايه در گردش به‌نحوی‌که ثروت سهامداران افزايش يابد.

به‌کارگیری استراتژی‌های گوناگون، در رابطه با مديريت سرمايه در گردش، ميزان نقدينگي شركت را تحت تأثیر قرار دهند و اين استراتژی‌ها را ميزان ريسك و بازده آن‌ها مشخص می‌کند. اگر بخواهید محافظه‌کارانه عمل کنید باید قدرت نقدينگي بیش‌ازحد بالا برود تا ريسك ناشي از ناتواني بازپرداخت بدهی‌های شرکت به پایین‌ترین حد برسد. اگر جسور باشید می‌توانید با داشتن كمترين ميزان دارايي جاري، از بدهی‌های جاري بيشترين استفاده را ببرید.

bussines محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

3- استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و بودجه‌بندی سرمایه‌ای:

در اجرای این استراتژی باید بر اساس اصول مهندسی مالی رفتار کنید. منطق روندهای سرمایه‌گذاری را دریابید و عملی کنید. برآوردهایی از هزينه واقعي، جريان نقدي پس از كسر ماليات، عمر مفيد ارزش اسقاط آن انجام می‌گیرد. سپس ارزش فعلي خالص(NPV) را محاسبه کنید. اگر مقدار NPV محاسبه‌شده منفي باشد، تصميم سرمایه‌گذاری رد و درصورتی‌که NPV محاسبه‌شده مثبت باشد، گزينه مربوطه به مجموعه گزینه‌های سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر اضافه می‌گردد.

تأمین بودجه

4- فرصت‌های بودجه‌بندی سرمایه‌ای:

ایده‌های مربوط به اين سری استراتژی از سطوح پايين سازمان مطرح می‌شوند؛ مثلاً مديران توليد خاطرنشان می‌سازند كه تجهيزات بايد جايگزين گردند يا اينكه روش‌هایی با هزينه توليد پایین‌تر در دسترس هستند ممكن است حسابرسان مالياتي يا مهندسين حمل‌ونقل روش‌هایی با هزينه توليد پایین‌تر در بيان كنند كه تغيير مكاني كارخانه به‌صرفه جويي پولي می‌انجامد و یا موارد دیگر.

باید فرصت‌های بودجه‌بندی را تشخیص دهید و اقدامات زیر را بتوانید عملی کنید انواع گزینه‌های سرمایه‌گذاری بايد توسط متخصصاني گردآوري گردد كه بيشترين ارتباط را با آن‌ها دارند.

  1. جايگزيني دارایی‌های موجود با دارایی‌های مشابه؛
  2. جايگزيني دارایی‌های موجود با استفاده از دارایی‌هایی كه هزینه‌ها را كاهش می‌دهند؛
  3. توسعه ظرفيت توليدي از طريق اضافه كردن دارایی‌های جديد به خط محصول فعلي يا توسعه خطوط توليد فعلي در كنار سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای کمک‌کننده به افزايش فروش.
  4. سرمایه‌گذاری‌های استراتژيك

استراتژی‌های تقسيم سود سهمي

این استراتژی بیان می‌کند افزايش ارزش بازار خود باشد، چگونه بايد درآمد خود را بين سهامداران تقسيم كرده و مقداري از آن را براي خود نگه‌دارید.

در تصمیم‌گیری براي اتخاذ سياست تقسيم سود يك شركت عوامل زير را بايد در نظر داشت:

نقدينگي: به‌منظور پرداخت سود شركت بايد به وجوه نقد دسترسي داشته باشید و همواره نقدینگی شرکت خود را در حد بالایی نگه‌دارید. حتی شرکت‌های بسیار سودآور هم در کنترل جریان نقدینگی دچار مشکل می‌شوند.

بازپرداخت بدهی‌ها: گردش مالی خود را با تاریخ بازپرداخت بدهی‌ها تنظیم کنید. اگر زمان بازپرداخت بدهی‌ها فرا رسيده باشد و وجوه ديگري براي بازپرداخت اين بدهی‌ها موجود نباشد، بازپرداخت سود سهام به سهام‌داران دچار مشکل نخواهد شد.

قراردادهاي محدودکننده: بعضي از قراردادهاي مربوط به دريافت وام توسط شركت، در برگيرنده محدودیت‌هایی در مورد مقدار سود پرداختي به سهامداران و يا نرخ رشد اين سودها است.

سیاست‌های تقسيم سود رقبا: سیاست‌های تقسيم سود رقبا شما می‌تواند بر سیاست‌های تقسيم سود شما تأثیر بگذارد. براي مثال درصورتی‌که رقباي شركت سياست تقسيم سود بالاتر را دنبال نمايند كاهش ميزان سود پرداختي به خاطر تأمین مالي كردن سرمایه‌گذاری‌های جديد مشكل خواهد بود.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. با سلام خدمت جناب باقریان،
    ضمن تشکر از مطلب آموزنده ای که ارائه کرده اید، با توجه به اینکه برای استناد به این مطلب باید منبع آن نیز معرفی شود، تقسیم بندی استراتژی های مالی سازمان منوط به تعاریف استاندارد از استراتژِی مالی است یا برداشت شخصی جنابعالی. درصورتی که از مراجع ومنابع استفاده شده، ذکر این منابع موجب امتنان خواهد بود .
    با سپاس فراوان
    آزاده فکوری
    دانشجوی دکتری مهندسی مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری