جستجو
Close this search box.

راهکارهایی برای افزایش سود دهی اقتصادی کسب‌ و کارهای کوچک

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

امروزه رشد کسب‌وکارهای کوچک در حوزه‌ی کارآفرینی از عوامل مهم رشد المان‌های اقتصادی ازجمله کاهش بیکاری و افزایش تولید ناخالص داخلی شده‌اند. لذا کسب‌وکارهای کوچک از اهمیت فوق‌العاده‌ای در اقتصاد برخوردارند. در این مطلب قصد داریم راهکارهایی برای افزایش سود دهی اقتصادی کسب‌ و کارهای کوچک ارائه نماییم. سناریوی هر بنگاه اقتصادی دارای یک نمودار زنگوله مانند است که از دوره‌ی شروع کسب‌وکار تا دوره‌ی افول ادامه دارد. امّا چه اقداماتی موجب طولانی شدن و دوام دوره‌ی اوج می‌شود؟

فهرست مطالب

نمودار زنگوله ای هر کسب و کار

دوره‌ی بلوغ کسب‌وکار، دوره‌ی اوج سوددهی بنگاه است. اقداماتی که در این دوره می‌توانند منجر به سوددهی شوند، اقداماتی هستند که از حساسیت بالایی برخوردارند و از لحاظ جنبه‌ی مالی و اقتصادی، پیش‌نیازهایی دارند.

از نکاتی که در موفقیت کسب‌وکار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تأمین سرمایه لازم و کافی، برنامه‌ریزی مناسب و دقیق، بازاریابی قوی، انعطاف‌پذیری کافی در جریان‌های متغیر و متحوّل بازار، ریاست بی‌عیب و نقص، نیروی کار آموزش‌دیده است. بخشی از اَعمال ریاست هر بنگاه، به امور حسابداری مربوط می‌شود و تحت عنوان مدیریت حسابداری عنوان می‌شود. مدیریت با استفاده از گزارش‌هایی که توسط بخش حسابداری تهیه می‌شود، به روند نقدینگی، فروش، بدهی‌ها و … پی می‌برد و تصمیمات و اقدامات لازم را در جهت بهبود روند مالی و اقتصادی بنگاه پیش می‌گیرد.

افزایش سود، هدف نهایی هر بنگاه خصوصی می‌باشد. مدیریت می‌تواند از راه‌های مختلفی به این هدف برسد. ازآنجایی‌که سود حسابداری، طبق معادله‌ی ساده‌ی زیر به دست می‌آید، از راه‌های مؤثر در افزایش سود، کاهش هزینه هاست.

سود خالص = هزینه – درآمد

نکته‌ی حائز اهمیت در اینجا، تفاوت سود حسابداری با سود اقتصادی می‌باشد. سود حسابداری از راه معادله‌ی فوق به دست می‌آید. این هزینه، همان هزینه‌ی داخلی انجام امور تولید خدمت یا کالا می‌باشد؛ امّا در سود اقتصادی، منظور از هزینه، هم هزینه‌های عینی کار و هم هزینه‌های ضمنی مورد نظر می‌باشد. به هزینه‌های ضمنی، هزینه‌های سرمایه‌ای نیز گفته می‌شود. هزینه‌های ضمنی یا سرمایه‌ای، هزینه‌هایی هستند که برای اطمینان بخشی به منابع مالی شرکت ضروری است.

سود حسابداری بعد از انجام عملیات مورد نظر شرکت به دست می‌آید که یقیناً در سال موردنظر، آن سود کسب‌شده امّا سود اقتصادی دستخوش نوسانات زیادی می‌شود که هر لحظه امکان تغییر در آن وجود دارد و همیشه قطعی نیست مانند سرمایه‌گذاری در بورس. لذا افزایش و قطعیت سود اقتصادی مهم‌تر از سود حسابداری می‌باشد.

با تفاوت سود حسابداری و سود اقتصادی بیشتر آشنا شوید.

از چه راه‌هایی می‌توان سود اقتصادی را افزایش داد؟

راهکارهایی برای افزایش سود اقتصادی

  • از دوباره‌کاری‌ها پرهیز کنید: اگر قصد تعدیل نیرو یا برنامه‌های بلندمدت دارید، سعی کنید در این روند از دوباره‌کاری‌ها پرهیز کنید. سعی کنید مهارت‌های کارکنان را افزایش داده و با افزایش حیطه‌ی اختیارات و وظایف افراد، آن‌ها را در جهت اهداف بنگاه، کارآمدتر پرورش دهید.
  • فروش بیشتر سود بیشتر: با کاهش (معقولانه‌ی) قیمت از دو طریق به سود بیشتر برسید. یکی از تأثیرات افزایش فروش، افزایش تعداد مشتریان و سفارش‌ها (فروش) می‌باشد. با گران‌فروشی، فقط مشتری‌های خود را از دست می‌دهید. روز به روز از تعداد فروشتان کاسته شده و در نهایت سهم بازارتان را از دست می‌دهید. دیگر آنکه با افزایش تعداد تولیدات، هزینه‌های عمومی بر روی تعداد اقلام بیشتری سربار شده و در نهایت سودتان افزایش می‌یابد. این روش از نظر حسابداری مورد تائید می‌باشد.
  • هزینه‌های بازاریابی را کاهش دهید: با گسترش فضای مجازی و اهمیت آن در زندگی روزمره‌ی مردم، به‌خوبی می‌توانید از این ویژگی عصر حاضر به‌عنوان یک فرصت استفاده کنید. با یک حساب کاربری در اینستاگرام و یک کانال معرفی محصولات در تلگرام و این‌چنین اقدامات، می‌توانید از هزینه‌های بازاریابی که از مهم‌ترین هزینه‌های افزایش فروش هستند، پرهیز کنید.
  • با تنوع دادن به محصولاتتان، مشتریان بیشتری جذب کنید: به‌عنوان مثال با تولید محصول X در سایزهای مختلف، درعین‌حال که هزینه‌ای مضاعف برایتان ایجاد نشده، می‌توانید به مشتریان بیشتری خدمت و محصول ارائه دهید. این روش از روش‌های مدیریتی می‌باشد.
  • برای محصولاتتان مکمل در نظر بگیرید: محصولاتی که می‌توانند به‌صورت پکیج با محصول شما مصرف شوند، می‌توانند در افزایش فروش و درنهایت افزایش سودتان، مؤثر باشند.
  • به‌موقع تولید کنید: یکی از روش‌های کاهش هزینه‌ها تولید به‌اندازه‌ی سفارشات یا نیاز بازار است. در کسب‌وکارهای کوچک از تولید انبوه و بی‌حساب بپرهیزید. دلیل آن نیز واضح است. درصورتی‌که به هر دلیلی نیاز بازار یا فروش شما به‌اندازه‌ی تولیدتان نباشد، مازاد تولید برایتان هزینه‌ی اضافی جهت بازیافت یا در شرایط بدتر، غیرقابل بازیافت خواهد بود.
  • تعداد دفعات فروشتان را افزایش دهید: اگر کسب‌وکارتان، تولید محصولات مصرفی است، سعی کنید با تبدیل مشتریان خود به مشتریان وفادار، تعداد دفعات خرید آن‌ها از تولیدات شما بیشتر شود.
  • در شرایط مطلوب، قیمت محصولتان را افزایش دهید: وقتی‌که محصولتان از کیفیت بالایی برخوردار است و مشتریانتان به قدر کافی به شما و محصولتان وفادار هستند، قیمت را می‌توانید 5 تا 10 درصد افزایش دهید.
  • رهبر باشید: شاید با خود بگویید رهبری با سود چه سنخیتی دارد؟ امّا با رهبری به‌جای ریاست، می‌توانید کارمندان و کارکنان خود را به بازاریابان نامحسوس تبدیل کنید. با رهبری صمیمانه در کسب‌وکارتان، می‌توانید کارکنان وفاداری داشته باشید که در هر شرایط (حتی محیط خارج از شرکت) به‌عنوان مبلغان محصولات شما عمل کنند.
  • آفرهایی مشوق در نظر بگیرید: برای خریدهای بیشتر، جوایزی در نظر بگیرید که مشتریانتان را جلب کند؛ یا هر از چند گاهی قرعه‌کشی یا اتفاقی جشنواره‌ای در حد توانتان (حتی کوچک) برپا کنید که برای مشتریانتان یکنواخت نشوید.

منبع: https://www.marakon.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری