جستجو
Close this search box.

استرس‌های حسابداری را بشناسید و آن‌ها را رفع نمایید

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

کار از مهمترین جنبه های زندگی فرد است که علاوه بر برآوردن نیازهای مالی، نیاز های اجتماعی و فطری او را برآورده می کند و موجب شادابی روحی و جسمی می‌شود. با وجود اين كار مي‌تواند منبع فشار رواني نيز باشد. نزدیکی و وابستگی‌های چندگانه فرد به شغلش، موجب تاثیرگذاری بر روحیه او می‌شود.

فهرست مطالب

امروزه با توجه به اوضاع اقتصادی و انجام اضافه کاری‌های زیاد و یا چند شیفت کار کردن، بروز استرس‌های شغلی بسیار گسترده و رایج است. استرس در شغل حسابداری بسیار نمایان است و طبق پژوهش هایی که در کشورهای آمریکا، انگلستان انجام داده‌اند، حرفه حسابداری و حسابرسی جز 10 شغل پر استرس محسوب می شود. حسابداران با توجه به ماهیت خود باید با اعداد و ارقام فراوان دست و پنجه نرم کنند و مسئولیت سنگین مالی شرکت را برعهده دارند، نیازمند دقت بالا است که خواه ناخواه فشار روانی زیادی بر حسابداران وارد میکند.

تیم محک با توجه به رابطه نزدیکی که با جامعه حسابداران دارد علل و آثار استرس دراین حرفه را بررسی کرده است. اگر حسابدار هستید توصیه میشود مقاله زیر و دیگر مقاله های روانشناختی شغل را بخوانید

از جمله عوامل اصلی استرس زا شغلی در حرفه حسابداری میتوان به

  1. وجود محدودیت و ابهام در پیشرفت شغلی:

در واقع آنان امید ارتقای مقام کمی دارند. همواره تعداد حسابداران در چارت سازمانها بسیار ولی مدیران حسابداری و یا مالی محدود به یک نفر است. این موضوع به حسابداران انرژی لازمه برای پسشرفت های شغلی را نمیدهد .

  1. ساعات کار طولانی:

حرفه حسابداری بسیار زمان‌بر و پر زحمت است و از جمله مشاغلی است که بیشترین میزان اضافه کار را دارد. ساعت‌ها نشستن پشت میز و بی‌حرکت بودن طولانی میتواند آسیب‌هایی را به ستون فقرات، کمر و گردن فرد وارد سازد که معمولا به دلیل نشستن های نامناسب و غیراصولی ایجاد می شود. همچنین ساعت‌ها کار با رایانه و انجام عملیات محاسباتی، باعث ضعیفی چشمان می شود. باید به سلامت جسمانی خود اهمیت ویژه دهید هنگام کار یک زیرپایی داشته باشید تا مجبور به خم کردن بدنتان نشوید. هنگام کار با رایانه باید ارتفاع میز را طوری تنظیم کنید که لبه بالایی مانیتور همسطح چشم ها باشد تا احتمال بروز آرتروز گردن به کمترین حد ممکن برسد.

  1. نامتناسب بودن حجم کار و زمان پیش‌بینی شده برای انجام آن (به ویژه در فصل ارائه گزارش‌های مالیاتی):

جهت ارایه اظهارنامه مالیاتی محدودیت زمانی وجود دارد و این موضوع که صورت های مالی عاری از مشکل و به موقع آماده شود تا به شرکت یا کسب و کار آسیبی وارد نشود نیز از جمله استرس های رایج میان حسابداران است که توصیه میشود برای عدم وارد شدن این اسنرس برنامه زمانی مکفی و به موقعی توسط مدیران مالی یا کسب و کار و خود حسابداری در نظر گرفته شود .

  1. بی خبری حسابدارن شاغل در موسسات از استراتژی های مدیران

عدم آگاهی لازمه حسابداران از استراتژي های مالی سازمان و مواجهه دفعی با رویداد های مالی میتواند برای حسابداران استرس زا باشد . پیشنهاد میشود استراتژی های مالی سازمان یا بودجه هزینه های و عملکرد سازمان حتما با حسابداران شفاف سازی شود تا انها بتوانند از قبل تمهیدات لازم را شناسایی نمایند .

  1. پشتیبانی ناکافی مدیران موسسه از انجام وظائف شغلی حسابداران:

حسابداران وظایف متعدد و حساسی بر عهده دارند. درک ارزش مدیران  از کار آن ها و حمایت و پشتیبانی از آنان می تواند انگیزه بیشتری به کارمندان حسابداری بدهد.

  1. وجود استانداردهای خشک و سختگیرانه:

رعایت استانداردهای مختلف حسابداری در صورت‌های مالی فراخور دقت و تجربه فراوان است و اگر در رعایت آن ها خطا رخ دهد. جرائم نقدی و غیر نقدی از سوی کارفرما و دولت را به دنبال دارد. پیشنهاد میشود حسابداران خود را در این ضمینه بروز نگه دارند تا با تغییرات دفعی مواجه نشوند .

  1. ابهام و تعارض در انتظارات و وظائف شغلی:

یک شخص حسابدار باید فرد منظم و با دقتی باشد و علاقه‌مند به اندوختن تجربه. او تنها با داشتن سابقه کار زیاد میتواند دستمزد قابل توجه‌ای بگیرد. اگر چشم داشت شما پورسانت‌های ویژه باشد. صد درصد دچار شکست در انگیزه شغلی خواهید شد. بهتر است واقع بین باشید.

  1. ناامنی شغلی:

نداشتن حقوق مناسب و بیمه در مشاغل از جمله برای حسابداران تازه کار بسیار استرس زاست.

  1. نیاز مستمر به یادگیری و ارتقای دانش و مهارتها:

حسابداران باید نسبت به وجود قوانین مالیاتی جدید و الزامات قانونی متعدد که هر ساله دولت برای وضع صورت‌ها و گزارش‌های مالی تدوین میکند آگاه و مسلط باشند. ضعف در این موضوع نمره منفی زیادی از جانب کارفرمایان محسوب میشود. همچنین ضعف و یا عدم تسلط در نرم افزارهای تخصصی تحلیل مالی، تطبیق، آماده‌سازی مالیاتی و طراحی منابع مالی خود به خود باعث ضعف درونی حسابداران می‌شود. بهتر است در برنامه های خود فراگیری و آموزش این نرم افزارها را در اولویت قرار دهید.

  1. عدم داشتن گزارشات به موقع برای ارایه به مدیریت

یکی از نیاز های مدیران داشتن گزارشات و اطلاعات به موقع در بازه های زمانی مختلفی میباشد که حسابداران باید بتوانند به سرعت انها را تهیه کنند زیرا تصمیم گیری بر اساس این گزارشات امری حیاطی برای سازمان است . یکی از ابزارهایی که گروه نرم افزاری محک برای حسابداران اماده نموده است تحلیل گر محک است جهت اشنایی بیشتر میتوانید اینجا کیک نمایید .

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. با سلام. حسابداری بسیار شیرین و لذت بخش است. به شرط اینکه مدیر مرکز به کار حسابداری اشراف داشته باشد. و بتواند حسابدارش را درک نماید

  2. بنده هم به حسابداری علاقه فراوانی داشتم ضمن اینکه مدیر مستقیم ما قائم مقام مدیرعامل تحصیلکرده رشته حسابداری بود و کاملا ما را درک میکرد به همین دلیل شرکتی که بودم ایده آل ترین شرکت برای حسابدار بود تا اینکه متاسفانه ایشان 6 ماه پیش به رحمت خدا رفتند و حال ما ماندیم و یک مدیرعامل 85 ساله با اخلاقی بسیار تند که هیچ اشرافی به حسابداری نداشته و انتظار دارد تمام مسئولیتهای آن مرحوم را یک تنه پاسخگو باشم و این گونه شد که آن بهشت تبدیل شد به جهنم … و هم اکنون دنبال راه فرار از این تنشها هستم اما اخلاق حرفه ای اجازه نمیدهد چنین اقدامی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری