جستجو
Close this search box.

چطور یک صندوق دار خوب استخدام کنیم؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

استخدام از جمله مهمترین فرایندهای سازمان است. انتخاب فرد شایسته، یکی از عوامل تسهیل نیل به اهداف سازمان است. فرایند استخدام از احساس نیاز سازمان به فرد جدید تا شروع به کار فرد ادامه دارد. امّا شناسایی فرد مناسب، از جمله مهارت های مدیر منابع انسانی است که نقش حیاتی در مسیر اهداف سازمان دارد. استخدام فرد مناسب در مشاغل مختلف با معیارهای مختلفی انجام می گیرد. برای استخدام نیروی کار یدی، به توانایی های جسمی فرد بیشتر از تحصیلات او توجه می شود و در انتخاب کارمند اداری، توانایی های فردی و تحصیلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در اینجا سعی داریم شما را با نکات انتخاب یک صندوقدار خوب آشنا کنیم.

فهرست مطالب

همانطور که مستحضرید، هر فرد از ویژگی های ظاهری و باطنی برخوردار است که مجموعاً، شخصیت و توانایی های فرد را می سازد. سمت صندوقداری می طلبد فرد شاغل در این سمت، از توانایی های مخصوصی برخوردار باشد. لازم به ذکر است این شغل نباید کوچک شمرده شود، چون زیر مجموعه امور مالی سازمان یا حتی فروشگاهتان است و اهمیت ویژه ای دارد. فرد موردنظر برای شغل و سمت صندوقداری، باید از نظر ویژگی ها و معیارهای بسیاری مورد آزمون و مصاحبه قرار گیرد که در ادامه به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم:

  1. ارتباطات:

    فرد صندوقدار با مشتریانی که از فروشگاهتان خرید کرده‌اند، در ارتباط می‌باشد. پر واضح است که این مشتریان، تاثیر به‌سزایی در افزایش فروش فروشگاهتان دارند. لذا در صورتی که مشتری محصولی را اننتخاب و به صندوق مراجعه کرده است، پس نشان از آن دارد که از محصول شما راضی بوده است. بنابراین نگهداشتن این مشتری از نکات مهم مدیریتی می باشد. لذا در صورتی که در قسمت صندوق، شاهد برخورد صمیمی و در عین حال احترام آمیزی نباشد، احتمال اینکه ایشان به فروشگاه شما برگردد، کاهش می‌یابد. لذا صندوق فروشگاه که مرحله آخر خرید مشتری می باشد، (علاوه بر سایر بخش های فروشگاه)، باید خاطره خوشی را در ذهن مشتری به جای بگذارند و انگیزه بازگشت به فروشگاه جهت خریدهای بعدی را درذهن مشتری ایجاد کند. این ویژگی با تجزیه و تحلیل زیرکانه مصاحبه‌گر از رفتار، برخورد و طرز صحبت کردن فرد متقاضی، در هنگام مصاحبه استخدامی استنتاج می‌شود.

  2. دانش مرتبط:

    سمت صندوقداری، از شاخه های مدیریت و حسابداری می باشد. لذا فرد مورد نظر باید از توانایی ها و دانش زمینه‌ای لازم برخوردار باشد. چنانچه اشتباهی در محاسبات و پرداخت وجه صورت گیرد، خاطره بدی در زهن مشتری نقش بسته و احتمال خرید مجدد، کاهش می یابد. در صورتی که سیستم حسابداری و فروش فروشگاه شما به صورت دستی و مکتوب می باشد، فرد مورد نظر باید از توانایی های لازم در حساب و ریاضی و سرعت عمل لازم برخوردار باشد تا حداقل احتمال اشتباه وجود داشته باشد. امّا در صورتی که سیستم حسابداری و فروش فروشگاه شما از سیستم کامپیوتری استفاده می‌کند، درست است که محاسبات توسط سیستم صورت میگیرد، امّا فرد موردنظر باید توانایی کار کردن با نرم افزارهای حسابداری یا فروشگاهی مرتبط را داشته باشد. چنانچه هدف شما استخدام به صورت اصولی است، می توانید با آزمون علمی هرچند کوتاه، توانایی‌های علمی و دانش افراد را بررسی کنید.

  3. قابلیت اعتماد:

    در استخدام تمامی افراد سازمان، قابلیت اعتماد از ویژگی های مهم تلقی می شود امّا در مشاغل مالی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افرادی که در مشاغل صندوقدار و حسابدار و امثالهم شاغل هستند، در طول ساعات کاری با پولی که امانت زیر دستشان است سروکار دارند، لذا باید قابل اعتماد و اطمینان باشند. این ویژگی را می توان با تحقیق از محل کار قبلی فرد به دست آورد. همچنین لازم به ذکر است، هنگام استخدام افراد به خصوص در مشاغل مالی، دریافت سفته و ضمانت معتبر از ملزومات و سبب اطمینان خاطر بیشتر مدیریت می‌باشد.

  4. صداقت و درستکاری:

    این مورد با قابلیت اعتماد در یک راستا می باشد امّا از تفاوت های جزئی برخودار است. فردی که با کیف پول مشتری سروکار دارد، راه های زیادی برای حقه‌های غیر اخلاقی پیش رو دارد. امّا فردی که از ایمان و صداقت برخوردار باشد، حتی در صورتی که مشتری، ناآگاهانه وجه اضافه بپردازد، آن را برمیگرداند و حسن نیت خود را در موقعیت‌های مختلف ثابت می‌کند. کارفرمایانی که به استخدام فرد معتقد و درستکار اهمیت می دهند، برای این مورد اهمیت ویژه قائلند.

  5. توانایی جسمی:

    جایگاه صندوقدار در بعضی فروشگاه ها، ازدحام زیادی دارد. لذا باید توانایی های فرد موردنظر در مورد توانایی کار مداوم و شاید چندین ساعت بدون استراحت، مورد بررسی قرار گیرد. می توان با چند روز کار آزمایشی از تعدادی افراد منتحب در مصاحبه اولیه، فرد مناسب را انتخاب و استخدام نمود.

  6. مهارت های اجتماعی:

    این ویژگی از موارد مهم و غیرقابل اغماض می باشد. فرد صندوقدار به عنوان یکی از نمایندگان فروشگاه شما، باید توانایی ارتباط با هر نوع مشتری با رفتار و شخصیت اجتماعی مختلف را دارا باشد. در محیط پیرامون ما، همواره افراد مختلفی وجود دارند، از فرد با شخصیت و مؤدب گرفته تا فردی بی حوصله و شاید بی ادب. لذا فرد صندوقدار باید بتواند در مقابل انواع شخصیت های اجتماعی، رفتار مناسب و مقتضی را در چارچوب احترام از خود نشان دهد و حتی با مشتریانی که رفتار مناسبی ندارند، با برخوردی توام با احترام مسئله محتمل را حل کنند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری