جستجو
Close this search box.

5 روش جامع برای کنترل استرس‌های کاری

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 2 دقیقه

5 روش جامع برای کنترل استرس‌های کاری

استرس در وضعیت فشار روانی یا عاطفی یا تنش‌های ایجادشده ناشی از شرایط نامناسب زندگی‌مان روی می‌دهد. وقتی احساس تنش می‌کنیم، بدن واکنش‌های خود را شروع می‌کند ضربان قلب تندتر و افزایش فشارخون و در موارد استرس‌های شدید تر به سردردهای طولانی و میگرنی و دردهای عضلانی و حتی بیماری‌های وخیم‌تر می‌انجامد.

فهرست مطالب

امروزه دشوار است فردی را پیدا کنیم که در کار و یا زندگی شخصی استرس نداشته باشد. با رشد‌‌‌‌‌ و‌ توسعه‌ی جوامع، ساعات کاری بیشتر وجنبه رقابتی آن‌ها زیادتر شده‌اند. همچنین عواملی مثل شرایط کاری بد، اوضاع نامساعد اقتصادی، محیط کاری بد، دستمزد پایین و.. ما را دچار استرس شغلی می‌کنند علاوه بر آن راندمان کاری را نیز پایین می‌آورد، استرس‌های کاری، استرس‌های شایعی در روزمرگی ماست. درحالی‌که شواهدی وجود دارد که برخی از استرس برای ما مفید است، استرس طولانی‌مدت و یا مزمن می‌تواند برای سلامتی ما زیان‌آور باشد.

در مشاغلی که در آن‌ها ارتباط انسانی مطرح است، استرس بیشتری وجود دار د زیرا استرس می‌تواند بر کیفیت تعاملات ما با دیگران اثر بگذارد هرچقدر بهتر بتوانیم استرس خودرا مدیریت کنیم، تأثیر مثبت‌تری بر اطرافیان و شغل خود خواهیم داشت.
در این مقاله به 5 راهکار جامع برای کنترل استرس کاری بیان می‌کنیم.

1. مقایسه:

گاهی اوقات ما با یک وضعیت استرس‌زا روبرو می‌شویم و واکنش‌های سریع و نادرست از ما سر میزند. مثلاً اگر سهام شرکتمان یک روز کاهش شدیدی را تجربه کند. ما به‌سرعت دچار تپش قلب می‌شویم و افکار منفی از عواقب آن ساعت‌ها ذهن ما را در برمی‌گردد. در این مواقع بهتر است یک مقایسه از یک فاجعه‌های بسیار بد بشریت مانند (11 سپتامبر، مسائل پزشکی، یک فاجعه طبیعی) در ذهن مجسم کنیم تا با مقایسه عواقب آن آرامش میابیم. درواقع می‌بینم چیزی را از دست ندادیم. ما سالم و تندرست هستیم و قادریم شرکتمان را از وضعیت بد نجات دهیم. کافی است کمی زمان بگذرد و در کمال آرامش کنترل شرکت و بازار را بر عهده بگیریم.

2. نفس عمیق:

مطالعات نشان می‌دهد که نفس عمیق کشیدن یا تمرین یک مدیتیشن کوتاه در مواجهه با استرس به ما کمک می‌کند تا به‌طور واضح فکر کنیم و استرس‌ها را کاهش دهیم. در میان بحث‌ها و برخورده‌ای کاری نفس عمیق را فراموش نکنیم.

 

3. برنامه‌ریزی:

زمانی که احساس می‌کنیم که کارهایی زیادی داریم و زمان کافی برای انجام آن نیست، ایجاد برنامه‌ریزی روزانه در کنترل استرس کمکمان می‌کند. برنامه‌ریزی و نوشتن آن‌ها در دفتر یادداشت یا درگوشی و قبلت باعث می‌شود ذهن ما مطمئن‌تر از انجام کار روزانه باشد و آرامش یابد. این امر به‌خصوص اگر ما می‌دانیم زمان کافی برای انجام همه‌چیز وجود ندارد بسیار مؤثر است. بهترین برنامه‌ریزی آن است که زمانی را نیز به آرامشی اختصاص دهیم و شرایطی را برای خود ایجاد کنیم تا زمانی را در روز تفریح کنیم. این تفریح شاید خواندن یک کتاب، صرف یک نوشیدنی یا بازی‌ کردن با کودک دلبندمان باشد.

4. کارهایی کمتر با تمرکز بیشتر:

اگر ما به مرحله 3 برویم شاید متوجه شویم که واقعاً زمان کافی برای انجام همه‌کارهای خود نداریم، شاید ما باید کمتر کارکنیم. آیا موارد موجود در لیست کاری ما واقعاً برای موفقیت ما ضروری است؟ بهتر است وظایف روزانه خود را با دقت بیشتری انتخاب کنیم تا در طولانی‌مدت دچار استرس نشویم.

5. کار تیمی:

گاهی اوقات فکر می‌کنیم که درخواست کمک آزاردهنده است و یا کاهش اعتبار کاری ما را به همراه دارد. درحالی‌که ممکن است درخواست کمک از دیگران علاوه بر سرعت بخشیدن و افزایش موفقیت کاری ما را نیز در پی داشته باشد. کار تیمی امروزه بسیار پرطرفدار است، زیرا علاوه بر خروجی باکیفیت، سبب یادگیری مستمر و کاهش استرس‌های فردی می‌شود. ما با گروه کردن خوشحال‌تر می‌شویم.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری