جستجو
Close this search box.

هوش هیجانی معجزه ای برای کسب وکار

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

سال های سال بود که مردم تصور می کردند IQ یا ضریب هوشی ، نماینده میزان موفقیت افراد است. از دوران کودکی که در مدارس معیار اهدای جوایز به دانش آموزان تست هوش بود تا کسب و کار و شرکت ها که گاها بر اساس میزان IQ و با استفاده از تست هوش به کارکنان پاداش می دادند.اما در دهه اخیر محققان در یافتند که IQ تنها شاخص ارزیابی موفقیت یک فرد نیست و فاکتور دیگری به نام هوش هیجانی عملکرد موثرتری خواهد داشت.

فهرست مطالب

امروزه افراد زیادی به این موضوع پی برده اند که هوش هیجانی نقش بسیار مهمی در بهبود کسب و کار و افزایش درآمد ایفا می کند.جالب است بدانید که افراد با هوش هیجانی بالا در مقایسه با افرادی که هوش فنی بسیار بیشتری دارند اما به لحاظ هیجانی در سطح مطلوبی نیستند پیشرفت های بسیار بیشتری دارند.ممکن است به این فکر کنید که افراد با هوش هیجانی بالا همیشه با انرژی و عالی هستند و هیجانی رفتار می کنند اما به هیچ وجه اینطور نیست ، بلکه این افراد با مدیریت هوشمندانه ی هیجان به نحوی که اهداف فردی و جمعی را محقق کنند ، گام برمی دارند.

 

 

دانلود فایل صوتی مقاله از لینک زیر

دانلود کنید

 

هوش هیجانی معجزه ای برای کسب وکار

حال باید بدانیم که هوش هیجانی در کسب وکار و افزایش در آمد ما چه تاثیری دارد ؟

امروزه کارکنان به علت تغییرات دائمی ، حجم اطلاعات زیاد و همچنین استرس و دغدغه های کاری ، متحمل فشار روانی زیادی‏ می‏ شوند. مهارت های مشخصی در زمینه هوش هیجانی بالا وجود دارد که به صورت مستقیم به موفقیت شغلی پیوند خورده اند. این امر کاملا روشن است که قابلیت‏ های هیجانی‏ ترکیبی معجزه ‏آسا هستند که حیات و بقا سازمان را تضمین می کنند . درنتجه صاحبین کسب و کار می توانند از طریق هوش هیجانی ، کارکنان توانمند و دارای عملکرد عالی را از دیگران جدا می‏ سازد. می توانند آن ها را تشویق می ‏کند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. توسعه و رشد هوش هیجانی می‏ تواند قشر وسیعی از کارکنان را در سازمان بهره‏ مند سازد و درنتیجه بهره وری شرکت شما را بالا ببرد. بدین طریق هم شما از درآمد بالاتری برخوردار هستید و هم کارکنان رضایت درونی بالاتری دارند.

برخی فکر می کنند که هوش هیجانی تنها برای مدیران و رؤسای شرکت ها مورد نیاز است اما امروزه متوجه شده اند هر کسی که در سازمان کار می کند نیازمند هوش هیجانی است. پس به عنوان صاحب کسب و کار باید بدانید که کارمندان با هوش هیجانی بالا قادرند در قالب تیم کار کنند، خود را با تغییرات وفق دهند، و انعطاف‌پذیر باشند. مهم نیست یک شخصی چه تعداد مدرک و سوابق تحصیلی و شغلی روی کاغذ دارد، چون اگر کیفیت‌های هیجانی معین را نداشته باشد، احتمالاً به موفقیت نخواهید رسید. بدون هیچ شکی به موازات تکامل و تغییر مستمر محیط کار و همچنین پیشرفت تکنولوژی و اثر فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، هوش هیجانی رفته رفته اهمیت فزاینده‌تری می یابد.

خبر خوب این است که هیجان ها مسری اند . چون ذهن ما انسان ها به صورت ناخودآگاه به تغییر هیجانات سایر افراد مجموعه تمایل دارد ، جو هیجانی محیط کار هیجان افراد دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و موضوع مهم این جاست که هرچه فردی که هوش هیجانی بالاتری دارد دارای نقش و جایگاه بهتری باشد ، تاثیرگذاری هیجانات او در محیط کاری بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که تاکید می کنیم دارا بودن هوش هیجانی برای مدیران ضروری و لازم است و می تواند به راحتی بر عملکرد کارکنان تاثیر بگذارد .

هوش هیجانی معجزه ای برای کسب وکار

حال چطور می توانیم از همین امروز از هوش هیجانی در محیط کار بهره بگیریم ؟

اولین موضوع برقراری روابط معنادار با دیگران است که شامل احترام و توجه واقعی به افراد است. فراموش نکنید که هیجانات ما قابل سرایت اند.

موضوع دیگر این است که دیگران را از هیجانات خود آگاه کنیم . ممکن است بعضی روزها دچار مشکل شویم. به عنوان مثال اگر روزی به دلیل پنچر شدن ماشین زمان زیادی از دست دادیم ، استرس زیادی تحمل کردیم و با خستگی و کلافگی فراوان به محیط کار رسیدیم دیگران را از این موضوع مطلع کنیم تا بابت رفتار و هیجان لحظه ای ما دچار سو تفاهم و حدس و گمان اشتباه نشوند.

در گام بعدی باید به شناسایی هیجانات و دلیل آن ها بپردازیم تا با درون نگری متوجه شویم که مشکل از خود ماست و می توانیم به راحتی آن را حل کنیم . خودآگاهی یا تشخیص احساس در همان زمان که در حال وقـوع اسـت، بخـش مهـم و کلیدی هوش هیجانی را تشکیل می دهد. توانایی کنترل و اداره لحظه بـه لحظـه احسـاس هـا نشان از مدیریت بر خویشتن و کنترل درونی فرد دارد.

در آخر سعی کنیم تا در تعاملات کاری و زندگی با دیگران هماهنگ و همراه باشیم ، روابطمان را به درستی مدیریت کنیم.فقدان این مهـارت مـی توانـد باعث شود که با هوش ترین افراد، در ارتباطات خود احساس عجز و ناتوانی کنند.

مدیرانی که دارای سطوح بالایی از توانایی های هیجانی میباشند، اغلب با روحیه بوده و در مدیریت گروهی ماهر هسـتند که این موضوع عامل مهمی در موفقیت کسب وکارهاست.

ارمغان هوش هیجانی برای شما ، پول ، روابط خوب و زندگی ایده آل است.اجرای همین گام های ساده می تواند تاثیر شگفت انگیزی در رشد هوش هیجانی و در نتیجه رشد کسب و کار شما داشته باشد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری