جستجو
Close this search box.

چرا کارکنانم انگیزه کار ندارند؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

هیچ مسئله ای غم انگیزتر از “کارکنانم انگیزه ندارند” برای مدیران در هیچ جایی وجود ندارد.بدون شک انگیزه موضوع بسیار مهمی برای تمام مدیران به خصوص مدیران ایرانی است و می تواند یکی از پیچیده ترین موارد برای آن ها باشد.همچنین یکی از دغدغه های بسیار مهم مدیران بالا بودن بهره وری کار منابع انسانی و انجام کارها به صورت درست و به موقع می باشد.پرواضح است در این جا انگیزه ی کارکنان رابطه ی مستقیمی با بهره وری و راندمان کاری آن ها دارد.

فهرست مطالب

چرا کارکنانم انگیزه کار ندارند؟

حال چه انگیزه هایی را برای کارکنان ایجاد کنیم ؟

به گفته مشاور کسب و کار آقای مهدی شهبازی، برای انگیزه دادن به کارمندان نیاز به انجام کار خاصی ندارید و فقط کافی است تا آن ها را به خوبی بشناسید و ببینید آن ها چه مشکلاتی در محل کار دارند ؟ چه نیازها و خواسته هایی دارند و چه چیزهایی موجب خوشحالی آن ها می شود ؟

در طی سال هایی که به عنوان مشاور کسب و کار با شرکت ها و سازمان ها همکاری داشته ام، چند مورد اساسی که باعث رشد شرکت ها با انگیزه به منابع انسانی بوده را شناسایی کرده و در این مقاله به طور مختصر با شما به اشتراک میگذارم.

فایل صوتی مقاله رو میتوانید از بخش زیر گوش کنید.

دانلود فایل صوتی مقاله

چرا کارکنانم انگیزه کار ندارند

قبل از بیان این موارد نتیجه ی تحقیقاتی معتبر را نیز در این باره با شما مطرح می کنم.این تحقیق در سال 2004 توسط پانزده محقق در مدت زمان پنج سال انجام شد که بر روی شرکت های موفق تحقیقات و بررسی هایی را انجام دادند تا دلیل موفقیت آن ها را شناسایی کنند.جالب است بدانید که وجه مشترک تمام این شرکت های موفق توجه مدیران به سازمان و کارکنانشان بوده است.از قبیل : انگیزه دادن به کارمندان، پیدا کردن نیاز ها و خواسته های آن ها، داشتن اهداف و چشم اندازهای همسو و مشترک با کارکنان بوده است.شما می توانید نتیجه ی این تحقیقات را به طور کامل در کتاب “از خوب به عالی” نوشته ی آقای ” جیم کالینز ” مطالعه کنید.

کاملا مشخص است که با شناخت افراد، نیازها و تیپ رفتاری آن ها می توانیم به آن ها انگیزه ی لازم را بدهیم .

ترجیح می دهم تا در این مقاله تجارب عملی خود را با شما به اشتراک بگذارم اما اگر مشتاق به مطالعه ی بیشتر در این زمینه هستید مطالب و کتاب های آقای مازلو و ویلیام گلاسر را درباره ی نیازها مطالعه کنید و اگر زمان محدودی دارید، فیلم سخنرانی تد آقای آنتونی رابینز درباره ی “انگیزه ما از اعمال مان چیست” را حتما تماشا کنید.
حال به سراغ تکنیک های مهم و اساسی می رویم :

تکنیک دیده شدن افراد

ما سعی کردیم تا در سازمان ها بر روی دیده شدن و توجه به کارکنان که یکی از مهم ترین نیازهای آن هاست ،اهمیت دهیم.

اگر اغراق نباشد یکی از مهم ترین نیازها،نیازهای دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن افراد توسط دیگران است و این موضوع کاملا در بحث کسب و کار و منابع انسانی نیز صدق می کند.کارکنان سازمان دیده شدن و مورد تشویق قرار گرفتن را دوست دارند و می خواهند آنچه توانمندی آن هاست توسط مدیر مجموعه و یا افراد دیگر دیده شود.براساس این مسئله سیستمی را مستقر کردیم تا افراد بعد از اتمام کارهایی که انجام می دهند و پروژه هایی که قبول می کنند در تاریخ و زمان مشخصی مورد تشویق و توجه قرار می گیرند.

چرا کارکنانم انگیزه کار ندارند

در نتیجه باید به کارمندان فرصت دیده شدن دهیم و بگذاریم کارهایی که توسط آنان در حال انجام است مورد توجه مدیران و پرسنل شرکت قرار بگیرد مشروط بر آن که در چهارچوب و سیاست های شرکت انجام شود و نتیجه ی کار را به صورت علنی به اعضای دیگر در شرکت اعلام کنیم

باید بدانیم که در این مرحله پاداش مالی اهمیت زیادی ندارد و تشویق فرد در مقابل جمع نیاز دیده شدن فرد را پاسخ می دهد.ناگفته نماند درصورتیکه عمل انجام شده باعث ایجاد درآمد بیشتر از حد انتظار بوده و به درآمد شرکت کمک کرده باشد لازم است پاداش های مالی نیز با در نظر داشتن سیاست های شرکت به کارمند اعطا گردد.

یکی دیگر از تکنیک های دیده شدن این است که سعی کنیم اعیاد و مناسبت هایی که برای یک فرد با اهمیت است را بدانیم و به صورت خصوصی یا عمومی تبریک بگوییم.تبریک اعیاد می تواند یکی از تاثیرگذار ترین موارد باشد زیرا برای ما انسان ها بسیار مهم است که روز تولد، سالگرد ازدواج ،دستاوردهای علمی و دیگر موارد ارزشمند تلقی شود.

تکنیک دیگر در این بحث اشاره به یکی دیگر از وظایف مدیران است که شامل شناسایی مشکلات کارمندان در محیط کار و زندگی شخصی فرد و حل آن می باشد.
در این مقاله بیشتر مشکلات درون سازمانی مطرح می شود و در مقاله های بعد به مسائل رفع مشکلات شخصی یا خانوادگی توسط مدیر سازمان بیشتر بحث خواهیم کرد.اما بسیار طبیعی است که بنا به کار ما در سازمان مشکلاتی در فرایند کسب و کار و یا برای کارمندایجاد شود.

به طور مثال: نبود تهویه خوب،نور نامناسب،کمبود وسایل،نبود اینترنت یا مواردی از این قبیل باعث می شود که کارمندان به خوبی کار نکنند که اکثرا توسط سازمان آنچنان مورد توجه قرار نمی گیرد و این بی توجهی از دید کارمندان اینگونه تلقی می شود که حتما مسائل و مشکلات آن ها برای مدیران بی اهمیت بوده و با گذر زمان این حس بیشتر شده و فرد نسبت به سازمان حس بیگانگی پیدا می کند.پس مسائلی که توسط کارمندان در سازمان مطرح می شود را جدی بگیریم و برای رفع آن برنامه ای را در نظر بگیریم.نتیجه ی این کار انتقال حس توجه و دیده شدن به فرد خواهد بود.

ارزیابی افراد و عملکرد آنها

یکی دیگر از مواردی که در سازمان ها مطرح کردیم، ارزیابی افراد و عملکرد آن ها در سازمان توسط خود آن ها و به صورت گروهی بود.به طوریکه در انتهای هرماه عملکرد خود و سایر همکاران را با پلن مشخص ارزیابی کرده و با جمع امتیازها یک نفر به عنوان کارمند نمونه انتخاب و مورد تشویق قرار بگیرد.

چرا کارکنانم انگیزه کار ندارند

این عوامل قاتلان انگیزه در کسب و کارها هستند.

متاسفانه در بسیاری از شرکت های ایرانی حتی اساسی ترین نیازها برای انگیزه به کارمندان رفع نمی شود و بالعکس ،اتفاق هایی باعث می شود تا افراد انگیزه کار کردن یا موثر بودن در سازمان را از دست بدهند.

1) عدم تناسب دستمزد و حقوق با فعالیت فرد
2) عدم پرداخت حقوق به طور منظم و در زمان مشخص
3) شرایط محیطی فیزیکی و روحی نامناسب
4) عدم تطابق بین اهداف شرکت و اهداف کارمندان
5) عدم شفافیت وظایف کارمندان در شرکت

توجه به منابع انسانی کار سخت و پیچیده ای نیست.شاید در وهله ی اول زمان بر و سخت به نظر بیاید اما در مجموع با برنامه ریزی صحیح و استراتژی مشخص می توانیم تیم های همدل و منابع انسانی وفاداری را درسازمان خود داشته باشیم.تجربه ی من در این زمینه ثابت کرده است که 80% از زمان و بودجه مالی شرکت ها با استفاده از این تکنیک های ساده ذخیره خواهد شد.

در آخر توصیه می کنم که با دقت زیادی افراد را استخدام کنید و برای حفظ کارمندان و افزایش انگیزه آن ها ،

آن ها را بشناسید و از نیاز ها، تیپ های رفتاری و علایق آن ها آگاهی پیدا کنید تا متناسب با شخصیت آن ها اقدام صحیح را انجام دهید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. Ali bod faghat azin mataleb ziyad bezarid va inke mesal va rahkar begzarid Mamnon ostad az gheshm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری