جستجو
Close this search box.

کار تیمی نجات دهنده ی کسب و کارها

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

کار تیمی یکی از موضوعات مهم در فضای کسب وکار دنیای مدرن می‌باشد. تمامی مدیران تراز جهانی، یکی از رموز موفقیت خود را تسلط بر تیم سازی و کار تیمی می‌دانند. در ایران نیز مدیران علاقه‌مند هستند تا با استفاده از الگویی مناسب وضعیت کار تیمی شرکت خود را ارزیابی نموده و با استناد به آن تصمیمات مناسب مدیریتی جهت تسهیل و تسریع روند فعالیتها و تحقق اهداف اتخاذ نمایند.

فهرست مطالب

داشبورد مدیریتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فواید کار تیمی در کسب وکار ها بسیار زیاد است و اگر ازاین ظرفیت استفاده شود می تواند تحول عظیمی ایجادکند. اگر شما مدیر کسب و کار هستید و یا مدیر یک تیم می باشید می دانید که هر چه شما بتوانید از ظرفیت های موجود تیم استفاده کنید، بهتر می توانید موفقیت کسب نمایید.

کار تیمی نجات دهنده ی کسب و کارها

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید

دانلود فایل صوتی مقاله

اما تیم سازی به سادگی صورت نمی‌پذیرد. شناخت روانشناسانه از اعضای انتخاب شده برای عضویت در تیم، یکی از وجوه تیم سازی است اما از آن مهمتر اینکه اعضای انتخاب‌شده چقدر اصول کار تیمی را بکار گرفته و مورد تأکید قرار می‌دهند و برای دستیابی به تیمی مناسب باید کدام اصول را بکار برد تا با کمترین هزینه، بیشتر توان تیم سازی به دست آید.

هیچ کار تیمی در دنیا از لحظهِ اول تیم سازی شکل نمی‌گیرد و لازم است برای رسیدن به تیمی حرفه‌ای، اقداماتی انجام پذیرد. مجموعه این اقدامات که شامل تست و ارزیابی، برنامه‌ریزی، آموزش و تمرین است را نقشه راه کارتیمی می‌نامیم.

در این مقاله سعی شده که مواردی از مزایای کارتیمی را برای شما وسازمانتان بازگو کنیم
کار تیمی نه تنها فرصتی عالی برای پیشرفت حرفه ای است، بلکه یک وسیله برای ساده تر شدن کار شماست.

ویژگی های کار تیمی برای مجموعه ی شما :

افزایش کارایی

هنگامی که در یک تیم کار می کنید، به یک هدف مشترک یا مجموعه ای از اهداف دست می یابید. کل فرآیند کار شما کارآمدتر می شود.

داشتن اعضای تیم چندگانه در هیئت مدیره به شما اجازه می دهد تا کار را با مسئولیت های مشترک سریع تر انجام دهید. از منظر مدیریتی، تشویق کار تیمی در محل کار به شرکت یا بخش شما اجازه خواهد داد که کار اضافی را انجام دهد و به نوبه خود درآمد اضافی را بدون نیاز به استخدام کارمندان بیشتری به دست بیاورد.

خلق ایده و ارزش

یکی از بزرگترین مزایای کار در تیم، الهام و ایده هایی است که می تواند از بحث های تیمی حاصل شود. وقتی که ایده های یک و دیگری را اجرا می کنید، دامنه ی بیشتری برای خلاقیت در مقایسه با کار بر روی یک پروژه به تنهایی وجود دارد. در یک محیط تیم موثر، اعضای کادر احساس اعتماد به نفس می کنند تا ایده های خود را بیان کنند. زمانی که در یک محیط تیمی فکری می کنید، مفهوم پیشنهاد ایده های خلاق و منحصر به فرد مورد استقبال قرار می گیرد.

تیم افرادی را از زمینه های مختلف و همچنین سطوح تجربه ای متفاوت که می تواند در ایجاد راه حل های مطلوب کمک کند، به ارمغان می آورد.

کار تیمی نجات دهنده ی کسب و کارها

یک تجربه یادگیری

همانطور که در بالا ذکر شد، کار تیمی در محل کار بسیار مهم است زیرا افراد را از زمینه های مختلف و سطوح تجربه متفاوت به ارمغان می آورد. در نتیجه، پروژه هایی که شامل کار تیمی می شوند نیز به عنوان یک فرصت برای توسعه حرفه ای و یادگیری نیز به سازمان خدمت می کنند. این ممکن است یادگیری آگاهانه در طول یک جلسه یادگیری باشد که حتی بدون درنظر گرفتن فهرستی به دیگران رخ نمی دهد. این کاملا منطقی است که شما می توانید از دانش دیگران یاد بگیرید، که به مهارت و توانایی خود برای رشد می انجامد. بیلی نوردمیر اضافه می کند که “اعضای تیم به عنوان منابع آموزشی به سایر کارکنان در یک محیط تیمی خدمت می کنند”. همچنین توجه داشته باشید که آگاهی کارکنان و اعتماد به نفس آنها افزایش می یابد. این می تواند به بهبود نگرش آنها و همچنین افزایش رضایت شغلی آنها کمک کند که یک فرصت شغلی برای کارفرمایان است.

ارتباطات پیشرفته

ارتباطات کلید موفقیت بسیاری از پروژه هاست

پس چرا در فعالیتی دخیل نیستید که بتواند مهارت های ارتباطی شما را افزایش دهد؟

فعالیت های کار تیمی مانند جلسه با هم برای بحث در مورد ایده ها و یا همفکری برای کمک به یک پروژه نیاز به مهارت های ارتباطی کلامی و کتبی دارد . کارکردن به طور منظم در این حالت به شما کمک می کند تا مهارت های خود و نیز کسانی که در تیم شما هستند را توسعه دهید.

شبکه پشتیبانی

شبکه پشتیبانی

به یاد داشته باشیم که حمایت و حس تعلق در محل کار می تواند به رضایت شغلی بسیار کمک کند. یک محیط تیمی قوی می تواند به عنوان مکانیسم پشتیبانی عالی برای اعضای تیم عمل کند. اعضای گروه به یکدیگر کمک می کنند، به یکدیگر متکی هستند و اعتماد درون گروه ایجاد می کنند. در طول زمان های چالش انگیز، حمایت برای موفقیت پروژه حیاتی است؛ هنگامی که اعضا قادر به راهنمایی یا حمایت از یکدیگر هستند، تمرکز می تواند بر روی هدف کلی باقی بماند. اگر یک چالش به صورت جداگانه انجام شود، شما در معرض خطر غرق شدن و تصمیم گیری های نامعقول هستید.

حال که از مزایا و ویژگی های کار تیمی مطلع شدیم ، برای شروع این فعالیت یا بهبود آن به چه نکاتی احتیاج است؟

اصول هفت گانه کار تیمی :

1. انعطاف‌پذیری: کار تیمی با خشکی و انعطاف‌ناپذیری سازگار نیست. اگر بخواهید با دیگران کارکنید و در تیم عضوی مؤثر باشید باید از انطباق بر تیم ابایی نداشته باشید.

2. مشارکت و همکاری: اول باید با یکدیگر کارکرد، بعد با یکدیگر برنده شد. همکاری توأم با همدلی اعضا وجود داشته باشد. همکاری توأم با همدلی یعنی اینکه با دل‌وجان با یکدیگر کارکنیم.

3. تعهد: تعهد راستین امری احساسی نیست بلکه ریشه آن در منش ماست. تعهد معمولاً درگیر و دار سختی خود را نشان داده و به استعداد و توانایی بستگی ندارد. تعهد براثر انتخاب ایجاد می‌شود، نه براثر شرایط، تعهدی می‌ماند که مبتنی بر ارزش‌ها باشد.

4. ارتباط: کار تیمی نمی‌توان کرد، مگر اینکه اعضا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر ارتباط نباشد تیمی در کار نیست، بلکه جمعی از افراد هستند که پیوندی با یکدیگر ندارند. داشتن مقاصد پنهان و ایجاد ارتباط از طریق شخص ثالث مناسبات تیم را تضعیف می‌کند.

5. شایستگی: اعضای باکفایت هر تیمی توانایی و صلاحیت انجام کار را در بهترین وجه ممکن آن دارند.

6. قابل‌اتکا بودن: اعضای تیم قابل‌اعتماد هستند، احساس مسئولیت نشان می‌دهند.

7. منضبط بودن: انضباط، انجام کارهایی است که نمی‌خواهید انجام دهید تا دست به انجام کاری بشوید که می‌خواهید انجام دهید.

8. ارتقاء دیگران: اعضای تیم، کسی را که بتواند آنان را بالا ببرد و بر توان و ظرفیت آن‌ها بیفزاید دوست دارند و می‌ستایند.

9. اشتیاق: تیمی که محفل مشتاقان باشد نیرویی شگرف می‌یابد و چنین نیرویی منشأ قدرت می‌شود.

10. هدفمندی: تیمی موفق می‌شود که اعضای آن برای رسیدن به مقصد مصمم باشند و هوش و حواسشان به کارشان باشد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری