جستجو
Close this search box.

اصول تصمیم گیری + به همراه فایل صوتی

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

از صبح که در رختخواب خود چشم هایتان را باز می کنید در موضع انتخاب و گرفتن تصمیم هستید . این که در رختخواب بمانید و بیشتر بخوابید یا از جای خود برخواسته و  شروع به فعالیت های روزانه کنید ، این که انتخاب کنید برای صبحانه چه میل کنید یا کدام مدل و رنگ  از لباس هایتان را به تن کنید ساده ترین انتخاب های روزانه هر کسی است، اما اهمیت موضوع تصمیم گیری در جایی نمود بیشتری پیدا می کند که عواقب آن تصمیم جدی است.

فهرست مطالب

هر کدام از انتخاب ها و تصمیماتی که می گیرید به نوعی می تواند در زندگی شما تاثیرگذار باشد .بسته به نوع موضوع و اهمیت و اثرات ، انتخاب ها سخت تر و مهمتر می شوند . بنابر این لازم است بیشتر راجع به آن بدانید و با آگاهی بیشتر در مسایل و گزینه هایی که در طول زندگی به آن ها برخورد می کنید در مقام تصمیم گیری و انتخاب ظاهر شوید .

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید

دانلود فایل صوتی مقاله

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

تصمیم چیست؟

طبق فرهنگ لغات ،”تصمیم گرفتن” به معنای قطع کردن ،به پایان رساندن ،حل کردن، مستقر شدن و کمک فکری دادن و غیره است . فردی را در موضع قدرت تصمیم گیرنده گویند و ما به کسانی که آنچه را در فکرشان است انجام می دهند، “قاطع” و ” استوار ” می گوییم .

ریشه لاتین این کلمه به معنای بریدن است و اشاره دارد بر این که یک تصمیم واقعا  چیست . بریدن آشفتگی های اطراف در راستای توانایی بخشیدن به فرد برای دیدن مسیر یک هدف و تصمیم گیری برای دنبال کردن مسیر با همه مضامین آن .

برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت

چه چیزی تصمیم نیست؟

اجازه دادن به رویدادها برای طی کردن خواه ناخواه مسیر خود ،تصمیم نیست اگر چنین اجازه ای به رویداد ها دادید ،باز هم نتیجه ای به دست خواهد آمد اما تصمیم یا تاثیری بر اساس شرایط محیطی بر آن اعمال نشده است . چنین نتیجه ای بیانگر ناتوانی یا فقدان اشتیاق برای تحلیل و کنترل نادیده گرفته شده است . این مساله ممکن است در مورد انتخاب نوع عطرتان خیلی مهم نباشد اما در عمده مسائل اقتصادی یا دیگر تصمیمات حیاتی ، بسیار با اهمیت است .

تصمیم گیری عبارت است از انتخاب حساب شده یک گزینه از بین دو یا چند گزینه در راستای بهینه سازی موثر یک وضعیت یا خروجی. تصمیم گیری  همچنین با تلاش برای به حداقل رساندن تاثیر عنصر شانس یا ریسک در زندگی ،به وسیله اتخاذ تصمیمات و تاثیرگذاری دلخواه بر نتیجه همراه  است .

به طور خلاصه تصمیم گیری عبارت است از :

  • انتخاب یک گزینه از بین سایر گزینه ها (که میتواند اقدامی را در پی نداشته باشد.)
  • تحت شرایطی که نامشخص است .
  • و شما را در معرض ریسک قرار می دهد .
  • تا به اهداف، آرمان یا نتیجه خاصی دست یابید .
  • باید انتخاب کرد و آن انتخاب باید موثر باشد، در غیر این صورت فقط یک پیشامد رخ داده است .

تعریف تصمیمات  سخت 

تعریف تصمیمات  سخت 

یک تصمیم را هنگامی که دارای ویژگی های سخت مینامیم که :

  • وضعیت نامعلوم باشد: بدین معنی که ریسک مشاهده شده بزرگتری وجود داشته باشد .
  • وضعیت به خاطر مسائل مختلف ،ذاتا مشکل باشد ؛برای مثال مکان یابی یک فرودگاه جدید بی اندازه مشکل است، به خصوص با توجه به اهمیتی که به محیط زیست داده می شود . چرا که عوامل بسیاری را باید لحاظ نمود .(مسیرهای پروازی،کنترل ترافیک هوایی ، شکاف ها ،سرنشینان ،ارتباط مخابراتی و …)
  • چندین هدف وجود داشته اما یک یا چند هدف ،مسدود باشد؛لذا ممکن است حد وسط نیاز باشد .
  • چشم اندازهای مختلف می توانند به نتایج مختلف منجر شوند ؛به خصوص زمانی که دو یا چند نفر در تصمیم گیری دخالت داشته باشند . آنها ممکن است در رابطه با فرضیات نتایج احتمالی و یا حتی خود تصمیم ،توافق نداشته باشند .

مساله اصلی ،اداره تصمیمات سخت به گونه ای است که حد الامکان عوارض کمی داشته باشند . این امر مستلزم استفاده از یک رویکرد منطقی و مستحکم و سطح مناسبی از جزییات است که در کمتر شدن ریسک ،ضروری است .

برخی اشتباهات تصمیم گیری

تحقیقات برخی اشتباهات یا نکات رایج را که هنگام تصمیم گیری باید مراقب آنها بود شناسایی نموده است .ازجمله :

شتاب :نباید با سرعت اشتباه شود .تصمیم ،پیش از وجود حقایق یا قبل از محاسبه آنها اتخاذ می شود .با شتاب تصمیم گرفتن برابر است با افسوس در اوقات فراغت .

چشم انداز محدود : گاهی اوقات ،نتایج مساله ای غلط را نتیجه می دهند چرا که پیش قضاوت یا محدود بودن چهارچوب تحلیل ،واقعیت را دگرگون می سازد .

اطمینان بیش از حد : یا به خود تصمیم و یا به طور عمومی در درک مسائل و واقعیت ها .

حسابهای سرانگشتی : تکیه بر چهارچوبهای سخت یا میانبرها برای تصمیم های مهم به جای انجام تحلیل های کافی .

فیلتر کردن :غربال نتایج ناخوشایند یا آنها که تصورات پیشین را حمایت نمی کنند یا تصمیمی که میخواهید اتخاذ کنید .

حقه بازی :فقدان چار چوب تحلیلی و در نتیجه مدیریت متغییرها یا اطلاعات در ذهن خود .

یک نظام مناسب در مرتفع کردن این مشکلات کار ساز می باشد .

 

-‌

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری