جستجو
Close this search box.

چگونه کارمند موثری باشیم؟ (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

می گویند اگر می خواهی مدیر خوب یا کار آفرین خوبی شوی باید سفر کارمندی را تجربه کرده باشی . باید تجربه کنی و بدانی .

فهرست مطالب

کارمند جزیی از یک سیستم است و لازمه درست  کار کردن هر سیستم ،درست کار کردن تک تک اجزای آن است . یک ساعت را در نظر بگیریم چندین چرخ دنده به طور منظم و پیوسته کار می کنند تا زمان دقیق را نشان دهند، با کوچکترین مشکلی در هر یک از این چرخ دنده ها  کار ساعت با اختلال مواجه می شود .

چگونه کارمند موثری باشیم؟

هر سازمان یا کسب و کار هم برای داشتن بهترین خروجی نیازمند خروجی صحیح از تک تک اجزای سیستم خود است . و یکی از مهمترین اجزا، سرمایه انسانی و کارمندان هستند . پس لازم است بدانیم وقتی جزیی از یک سیستم هستیم چگونه به عنوان یک فرد می توانیم موثر واقع شویم تا بهترین خروجی حاصل شود .برای سازمان ارزش آفرینی صورت بگیرد و در آن راستا شخص هم به منافع خود دست یابد .

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید

فرای باید ها ونبایدهایی که در مورد ایجاد بستر مناسب توسط مدیران و صاحبان کسب کارها برای کارمندانشان وجود دارد، نکاتی هست که کارمند به عنوان جزیی از سیستم میتواند رعایت کند تا بهره وری سیستم را بالاتر برده و خود نیز به شخص موثر تری تبدیل شود .

دانلود فایل صوتی مقاله

به عنوان یک کارمند

به عنوان یک کارمند :

  1. جایگاه سازمانی خود را بشناسید و به سلسله مراتب سازمانی اهمیت بدهید به شرح شغل کامل خود واقف بوده و اگر ابهامی داشتید سعی در شفاف سازی داشته باشید .
  2. به خروجی ها اهمیت بدهید .قطعا شکایت از کار ،غرزدن ،افکار فلسفی و بهانه تراشی خروجی محسوب نمیشوند !خروجی اطلاعات ارزشمندی است که در قالب یک فایل مرتب و با نتیجه مشخص ،مثل محاسبات ،گزارشات یا خلاصه جلسه یا بررسی یک مساله ،قابل تحویل به مدیر باشد به نحوی که اگر مدیرتان قصد ارسالش را به شخص دیگری داشت بتواند سریعا اقدام کند .
  3. تسلط به اصول گزارش نویسی صحیح را فراموش نکنید .
  4. برای کارها و اتفاقات و تغییرات جدید سازمانی داوطلب باشید .
  5. اطلاعات خود را در خصوص کار یا پروژه محوله حتی از مدیرتان بالاتر ببرید و این اصل را فراموش نکنید که مشغله مدیرتان از شما بیشتر است .
  6. همیشه یادگیرنده باشید و اطلاعات خود را به روز کنید از منابع جدید واتفاقات مربوط به صنعت خود آگاه بوده و همگام با تغییرات پیش بروید .
  7. وقت شناس بوده و اصول مدیریت زمان را اموخته و به کار ببندید . انتظار کارهای از پیش تعیین نشده را داشته باشید و زمانی را برای آنها در نظر بگیرید .
  8. بر روی مهارت های کلامی و ارتباطی خود کار کنید .
  9. سعی در شناخت کارمندان بخش های دیگر سازمان خود داشته واز نحوه کار بخش های دیگر هم مطلع بوده و با آنها درتعامل باشید. هم صحبتی و صرف یک قهوه با کارمندان بخش های دیگر در مواقع استراحت  پیشنهاد خوبی است .
  • خود ارزیابی و داشتن شاخصه هایی برای محک زدن خود را در دستور کارتان قرار دهید تا بانقاط قوت و ضعف خود بیشتر اشنا شده و بتوانید برای بهبود خود گام بردارید .
  1. شرح شغلتان و مهارت های مورد نیاز شغل خود را به خوبی بشناسید نیازهای آموزشی خود را صادقانه با مدیرتان مطرح کنید اگر مطلبی را نمی دانید برای یادگیری آن تلاش کنید و اگر موفق نشدید ازمدیر خود کمک بخواهید و آمادگی خود را برای یادگیری حتی خارج از ساعت کاری اعلام کنید . اشتیاق شما به یادگیری شما را متمایز خواهد کرد و در دراز مدت از شما فرد موثر تری خواهد ساخت .
  • پیشنهادات پراکنده و غیر منسجم جایگاهی ندارند حتی اگر بسیار خوب باشند .برای پیشنهادات خود دلیل قانع کننده داشته باشید .طرح پیشنهادی خود را بعد از بررسی دقیق به طور مکتوب و شفاف در موقعیت مناسب به مدیر ارائه دهید .سعی کنید از اعداد و ارقام به درستی استفاده کنید و توجیهات مالی را مد نظر قرار دهید . طرح های خام مورد استقبال واقع نمیشوند .
  • برای علاقه مندی به کار ابتدا مهارت و دانش خود را بالاببرید . قطعا به کاری که چیزی از آن نمی دانید علاقه مند نمیشوید .
  1. در بازه های زمانی مشخص و در حین انجام کار یا پروژه از مدیر خود بازخورد بگیرید و جلسات دوره ای داشته و از عملکرد خودتان سوال کنید .
  • درستکاری را سرلوحه کار خود کنید و در حفظ منافع و اموال سازمان خود مسئول باشید .
  • خود را عضوی از سیستم بدانید و به تاثیر کار خود ایمان داشته باشید .
  1. بابت داشتن شغل سپاسگزار باشید
  • و در آخر اگر سازمان یا کار خود را دوست ندارید یا با فرهنگ سازمانی همخوانی ندارید و یا منافع و اهداف شما همراستای اهداف و منافع آن سازمان نیستید ویا هر دلیل دیگری ، فراموش نکنید شما درخت نیستید! مهارت خود را افزایش داده و در جستجوی کار بهتری باشید.

کسب و کار

نویسنده : الهه خدابخشی مشاور و تحلیلگر کسب و کار

 

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. باسلام‌وارزوی‌آرامش.مطلب‌کوتاه‌وعالی‌وپرمحتوایی‌بود.باسپاس‌وتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری