جستجو
Close this search box.

اصول کار تیمی (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

در تعریف اصول کار تیمی باید گفت که اصول کار تیمی، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها یا ارزش‌های مشخص هستند که کار گروهی مؤثر و هدفمند را تعریف می‌کنند و به اعضای تیم کمک می‌کنند تا با هم به صورت کارآمد و مؤثر در جهت دستیابی به یک هدف مشترک کار کنند. این اصول شامل ارتباطات روشن، اهداف مشترک، اعتماد و احترام، همکاری، مسئولیت پذیری، همدلی و حمایت و همچنین بهبود مستمر است. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با اصول کار تیمی آشنا می شویم با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

 

اصول کار تیمی

در اقتصاد پرشتاب و مبتنی بر دانش امروز ،کارکنان ارزشمندترین سرمایه های سازمان هستند. ولی اگر همین سرمایه های ارزشمند درست مدیریت نشوند می توانند به بزرگترین تهدید برای سازمان تبدیل شوند. تحقیقات نشان داده است پرچالش ترین و مشکل ترین بخش وظایف مدیران ارشد ،اداره کارکنان و مدیریت منابع انسانی است.

وظیفه یک مدیر بیشینه سازی مشارکت کلیه کارکنان است و این امر مهم حاصل نخواهد شد مگر با ایجاد و توسعه فرهنگ کار تیمی در یک سازمان. اهمیت تشکیل یک تیم به طور صحیح در یک سازمان کمتر از تولید محصول نیست. ضعف فرهنگ کارتیمی نه تنها باعث عدم موفقیت کسب و کارها و سازمان هاست بلکه از آن میتوان به عنوان یکی از موانع توسعه ملی نام برد. واقعیت این است که تیم بزرگ و موثر نمی توان ساخت مگر اینکه بازیکنانی بزرگ داشته باشیم. مثلی معروف می گوید : با وجود بازیکنانی خوب ممکن است بازی را ببازیم اما بدون آن ها نمی توان بازی را برد.

چگونه میتوان به بازیکنانی خوب دست یافت؟
چگونه میتوان به بازیکنانی خوب دست یافت؟

چگونه میتوان به بازیکنانی خوب دست یافت؟

در تعریف اصول کار تیمی اول باید دید که خودمان چگونه میتوانیم بازیکن خوبی شویم. همیشه این شمایید که باید گام اول را بردارید. کارایی تیم با بهبود کارایی اعضای آن افزایش می‌یابد. با ارتقای خویش ارزش تیم خود را بالا میبرید اما از یاد نبرید اگر در رهبری تیم نقش داشته باشید اهمیت این امر حیاتی خواهد شد. در ادامه به خصوصیات و ویژگی هایی می پردازیم که با تمرین و تقویت آنها می توانید به عضو بهتر و موثرتری برای تیم خود تبدیل شوید.

1. سازگاری و انعطاف پذیری

کار تیمی با خشکی و عدم انعطاف پذیری سازگار نیست .اگر بخواهید با دیگران کار کنید و در تیم عضو موثری باشید باید از انطباق بر تیم ابایی نداشته باشید.

2. هم دستی و هم داستانی

چالش های بزرگ ،کار تیمی بزرگ می طلبد و ضروری ترین صفتی که تیم را در کارهای دشوار موفق می سازد همکاری توام با همدلی اعضای آن است .همکاری توام با هم دلی یعنی با جان و دل با یکدیگر کار کردن.

3. تعهدپذیری

بسیاری از مردم تعهد را از دریچه احساس خود می نگرند .احساس شان راهنمای انجام تعهد آنهاست. اما تعهد امری احساسی نیست بلکه ریشه ان در منش ماست .منشی که تحقق اهدافمان را ممکن میسازد. به خاطر داشته باشید تعهدی پایدار است که بر مبنای ارزش ها باشد.

4. برقراری ارتباط موثر

جان کلام این است که کار تیمی میسر نخواهد شد مگر این که اعضا با یکدیگر ارتباط موثر داشته باشند . اگر ارتباطی نباشد تیمی در کار نیست بلکه جمعی از افراد هستند که دور هم جمع شده اند.

5. لیاقت و با کفایتی

ویژگی های مشترک آدم های لایق و با کفایت این ها هستند: تعالی طلبند، با متوسط ها نمیسازند، به جزییات میپردازند، کیفیت کار را حفظ می کنند .برای افزایش کاردانی و کفایت خویش دنبال تخصص بروید. کار خود را به پایان برسانید و به اجرای کار بیشتر توجه کنید.

6. قابل اعتماد و مطمئن

آیا یاران تیم می توانند روی شما حساب کنند؟ به انگیزه های شما اعتماد دارند؟ به تصمیم هایی که می گیرید اطمینان می کنند ؟در انجام وظایف خود استوارید؟ آیا اتکای به نفس دارید ؟پاسخ به این سوالات فاکتورهای قابل اعتماد بودن را روشن خواهد ساخت.

در ادامه مقاله اصول کار تیمی حفظ انضباط در کارهای کوچک نتیجه میدهد و کار بزرگ را در دسترس قرار میدهد .توفیق تیم در گرو انضباط اعضای آن است .اشخاص باید در سه زمینه انضباط ایجاد کنند تا به درد تیم بخورند .با انضباط بیاندیشند .انضباط در احساسات و عواطف داشته و انضباط لازم برای اقدام و عمل را رعایت کنند.

8. بالابردن دیگر اعضای تیم

هدف و غایت زندگی فتح و پیروزی نیست هدف زندگی رشد و تعالی و خیر رسانی است.

9. اشتیاق

هیچ چیز جای اشتیاق را نمیگیرد .تیمی که محفل مشتاقان باشد نیرویی شگرف میابد .انسان در هر کاری که اشتیاق داشته باشد توفیق میابد.

قصد و هدف مشخص
قصد و هدف مشخص

10.قصد و هدف مشخص

اشخاص موفق مقصد و هدف مشخص دارند پراکنده و اتفاقی کار نمی کنند می دانند که چه می کنند تیمی موفق می شود که اعضای آن برای رسیدن به مقصد مصمم باشند و هوش و حواسشان به کار باشد .

11.احساس رسالت

تیمی که ماموریتی برای خود نمی شناسد بعید است که بتواند رسالتی را احساس کند .تیمی که راهی و مقصدی در پیش ندارد تیم نیست. در مباحث اصول کار تیمی این موضوع مهمی است که باید به خاطر داشته باشید.

12. آمادگی

آمادگی از جایی آغاز می شود که بدانید برای چه چیزی آماده می شوید .

ارزیابی ،مسیریابی ،نگرش و اقدام و عمل مسیری است که برای آمادگی باید طی کنید .

13. معاشرت و ارتباط

تیم به آدم هایی نیاز دارد که اهل ارتباط و حشر و نشر باشند. ارتباط کلید پیوند اعضای تیم است .در ارتباطات و مناسبات تیمی به احترام تبادل تجربه های مشترک ،بده و بستان ،اعتماد و رشد متقابل اهمیت بدهید .

14.رشد و ارتقای فردی

کسانی که پیوسته به فکر ارتقای سطح دانش و بینش خود هستند از سه چیز غافل نمی مانند. آمادگی ،تفکر و تامل و به کار بستن دانسته ها .
برتری بر دیگران هنر نیست .ترقی این است که خودتان هر آن برتر از گذشته خویش باشید .

15.از خودگذشتگی

برای تقویت روحیه از خودگذشتگی در تیم، بخشنده و گشاده دست باشید. سیاست بازی را کنار بگذارید. وفادار باشید و به وابستگی متقابل بیش از استقلال ارج نهید. وفاداری اتحاد می آورد و اتحاد به کامیابی منجر می‌شود.

16.مشکل گشایی

بیشتر مردم مشکلات را می بینند اما شمار کسانی که هدف ها ببیند اندک است. آن کس که به جای مشکل به راه حل می اندیشد میتواند تحول بیافریند و تیم با این افراد است که رشد می کند.

17.روحیه پیگیری

پایداری و سماجت در کار راه کامیابی را می گشاید. حتی کسانی که استعداد ندارند و از ویژگی های ضروری دیگر برخوردار نباشند اگر روحیه پیگیری و استقامت داشته باشند می توانند کمکی برای تیم باشند.

برگرفته از کتاب 17 اصل کار تیمی نوشته جان ماکسول

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری