جستجو
Close this search box.

نقش زنان در جامعه (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

نیمی از جمعیت یک جامعه را زنان تشکیل می‌دهند. نقش زنان در جامعه و حضور آن‌ها اهمیت بسزایی دارد. زنان یک جامعه می‌توانند در کنار مردان به فعالیت‌های اجتماعی اقتصادی و فرهنگی بپردازند. در جامعه امروزی حضور زنان در جامعه نشان‌دهنده درجه توسعه‌ یافتگی یک کشور است. اکنون نگاه جهان به‌سوی فعالیت زنان توسعه و پیشرفت آن‌ها معطوف شده است. حضور زنان تأثیر بسیاری در توسعه و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی دارد. توسعه اجتماعی و  اقتصادی یک جامعه به نقش زنان در آن جامعه بستگی دارد.

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/02/مقاله-نقش-زنان-در-جامه.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=””  icon_align=”left”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

The role of women محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

گزارش روند جهانی نشان می‌دهد که شمار زنانی که می‌توانند به شایستگی کار کنند رو به افزایش است؛ اما همچنان تساوی کامل جنسیتی برای دسترسی به بازار کار و شرایط کاری وجود ندارد. ازاین‌رو یک زن برای حضور در جامعه و استفاده از استعدادها و توانایی‌های خود دچار مشکلاتی می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی تنها به این دلیل از نیروی زن استفاده می‌کنند که می‌توانند با اندک دستمزد کارهای خود را به نحو احسنت انجام دهند. وجود نابرابری حقوق زنان در تمامی جوامع کم‌وبیش وجود دارد که در برخی از سازمان‌های جهانی این مسئله بیشتر موردتوجه است و در برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان اقتصادی و اجتماعی سازمان‌های مختلف جهانی موردبررسی قرارگرفته است.

توجه به اشتغال زنان برای توسعه اقتصادی اجتماعی کشورها و نیروی انسانی و تخصص زنان امری ضروری است. آماده‌سازی افکار عمومی ملت‌ها سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان جهت حل مشکلات مربوط به دستیابی زنان به اشتغال باید فراهم شود.

Related problems محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

روابط زنان در خانواده

تضاد موجود در خانواده بین مرد که دارای مالکیت خصوصی و زن که فاقد مالکیت خصوصی است، بنیان وابستگی اقتصادی و شرایط اجتماعی را سامان می‌دهد که باعث تضعیف و پایمال شدن حقوق اجتماعی زن می‌گردد. در درون خانواده مرد بیشتر نقش سلطه‌گری و زن نیز نقش کارگر را ایفا می‌کند. نقش زن تنها در جامعه امروزی است که موردتوجه محققان طبقه‌های اجتماعی قرارگرفته است. مشکلات اقتصادی باعث شد که زنان برای جویای کار وارد جامعه شوند. در این زمان بود که پی بردند فقدان حقوق اجتماعی‌شان موانع بزرگی در برابر خواسته‌های انسانی‌شان است و مسئله زن به مفهوم واقعی در جامعه پدید آمد. گاهی اوقات زنان به سبب رفاه اجتماعی ناشی از ثروتشان می‌توانند آزادانه به رشد فردی خود بپردازند و در جهت رسیدن به خواسته‌های خودشان حرکت کنند؛ اما به‌عنوان همسر هنوز به مردان وابسته‌اند.

به‌عنوان همسر هنوز به مردان

خانواده‌ای که در آن زن به لحاظ قانون زیر سلطه شوهر قرار دارد از همان ابتدای تشکیلش فاقد هرگونه معیارهای اخلاقی و معنوی است. در این خانواده ازدواج بر پایه پول انجام می‌گیرد نه بر اساس خواسته‌های معنوی و انسانی دوطرفه. ازدواجی که بر پایه سرمایه شکل گیرد نمی‌تواند دارای ارزش‌های اخلاقی و معنوی باشد. ازاین‌رو زنان برای کسب حقوقشان علیه دنیای هم‌طبقه خود مبارزه می‌کنند. مبارزه برای از بین بردن تمام تبعیض‌های اجتماعی که پایه‌های آن‌ها بر پول و ثروت بنانهاده شده است.

نظریه اسلام در مورد اشتغال زنان

اسلام به نقش مادران و زنان در جامعه بسیار تأکید دارد و اعتقاد دارد باید مادران جامع اصلاح شوند تا تاریخ آینده تضمین شود. در اسلام هرکسی زن را به بی‌ثباتی و بی‌اعتنایی به شرکت در کارهای اجتماعی و مادر بودن و همسر بودن تشویق کند خیانت کرده است.

زن مسئولیت‌های خانوادگی زیادی بر دوش دارد ازجمله مسئولیت امور داخلی خانه؛ اما این به معنای این نیست که مسئولیت اجتماعی از دوش آن‌ها برداشته‌شده است. بایستی این مسئولیت را هم حفظ کنند و هر مقداری که باوجود حفظ این مسئولیت توانایی دارند آن توانایی را به مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی هم ضبط کنند.

با توجه به مسئولیت خانوادگی زن منظور این نیست که باید مسئولیت اجتماعی از دوششان برداشته شود. بلکه مسئولیت اجتماعی را هم بر عهده‌دارند؛ اما در اینجا تقدم وجود دارد؛ بنابراین زنان با حفظ سمت مسئولیت خانوادگی خود  می توانند مسئولیت‌های اجتماعی را به عنوان نقش زن در جامعه نیز انجام دهند؛ اما فعالیت زن در جامعه باید به‌گونه‌ای باشد که صدمه‌ای به نقش مادر بودن و تربیت فرزندان نداشته باشد. زنان در اسلام با حفظ بنیان خانواده می‌توانند به همه عناوینی که مردان دست‌یافته‌اند، به‌جز موارد استثنایی و محدود برسند. اسلام از بانوان می‌خواهد تا کوشش کنند بنیان خانواده محکم بماند.

Womens labor force محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)یک کشور نمی‌تواند از نیروی کار زنان در عرصه‌های مختلف بی‌نیاز باشد؛ اما این کار باید باکرامت و باارزش معنوی و انسانی زن منافات نداشته باشد. نباید ارزش زن را پایین بیاورد و او را وادار به تواضع و خضوع کند. زنان می‌توانند شغلی را در جامعه انتخاب کنند که نیاز اساسی به وجود آن‌ها می‌باشد. اساسی‌ترین کار زن کاری است که با خلقت زنانه، با احساسات و عواطف به ودیعت نهاده الهی در وجود او، هماهنگ باشد. زنان می‌توانند در مسئولیت‌ها و مشاغلی انجام‌وظیفه نمایند که با صفات و ویژگی‌های ذاتی آن‌ها متعارف باشد.

زن و مرد هردو در برابر چالش‌های فراوان زندگی قرار دارند. مردها در محیط کار و بیرون از خانه و زن‌ها در محیط کار، تحصیل و اشتغال و بعضی دیگر که خانه‌دارند در محیط خانه با چالش‌های مختلفی مواجه هستند. این را هم باید بدانید که کار زن‌های خانه‌دار کمتر از زنان شاغل نیست آن‌ها هم در محیط خانه هزار کار و فعالیت دارند.

 

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری