جستجو
Close this search box.

انواع کارآفرینی یا انواع کسب و کار (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در زندگی امروزی یکی از دغدغه های هر جامعه شغل افراد جامعه است. ایجاد کارآفرینی (کسب و کار) و منبع درآمد یکی از اصلی ترین مؤلفه های تشکیل و حفظ خانواده در جامعه می باشد. اشتغال و فعالیت زن و مرد نمی‌شناسد بلکه تلاش و پشتکار و ایده خوب می خواهد. بسیاری از افراد با سرمایه اندک و کمترین امکاناتی که داشتند طرح های کارآفرینی بزرگی را انجام داده اند. برای این افراد شهر و امکانات معنا ندارد و در دورترین نقاط و با کمترین امکانات ایده خود را اجرایی می کنند. امروزه رقابت زیادی برای صاحبان بنگاه های اقتصادی و ایده پردازی و توسعه کسب و کار های کوچک برای کار آفرینان وجود دارد. برخی از افراد در ابتدای راه اندازی کسب و کار خود به دنبال توسعه درآمدزایی و عده ای دیگر به دنبال توسعه هدفمند هستند. برای حرکت در مسیر کسب و کار نوپا خود از رهنمود های مشاوره کار آفرینی استفاده کنید.

فهرست مطالب

جامعه شغل افراد جامعهفایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

دانلود فایل صوتی مقاله

همه ما دانشی داریم که از آن می توانیم برای ایجاد یک کسب و کار جدید استفاده کنیم. می توانید از استعداد ها و توانایی های خلاقانه خود کمک بگیرید. حس مسئولیت پذیری، انعطاف پذیری و استقلال طلبی را در خود پرورش دهید. از حرف های مثبت و تمرکز ذهنی برای حفظ انگیزه خود استفاده کنید.

ورود به هر زمینه ای نیاز به شناخت و درک مناسب آن حوزه دارد. بدون شناخت حوزه کار آفرینی نمی‌توانید گام های مؤثری را در جهت پیشرفت بردارید. بعد از آشنایی با کارآفرینی و کسب و کار جدید، یکی دیگر از موضوعاتی که باید از آن آگاه باشید، انواع کار آفرینی است. در این مقاله انواع کارآفرینی شرح داده می شود و بر اساس آن می توانید مسیر حرکت خود را به شکلی هدفمند انتخاب کنید.

مراحل دریافت پروانه کسب | چطور پروانه کسب بگیریم؟

کارآفرینی بر اساس نوع کسب و کار

این نوع کار آفرینی به کارآفرینی تجاری، تولیدی و اجتماعی تقسیم می‌شود.

کارآفرینی تجاری

در کارآفرینی تجاری، محصول از تولید کننده دریافت می شود و از طریق یک نمایندگی به فروش می رسد. این نوع کار آفرینی به عنوان واسطه ای میان تولید کننده و مشتری می باشد.

کارافرینی تولیدی

کار آفرینی تولید آن نوعی است که با شنیدن کلمه کار آفرینی در ذهن افراد تصور می شود. در این نوع، کارآفرین خود محصولی را تولید می کند. کارآفرین موفق در این زمینه، نیازها و خواسته های مشتریان و بازار را شناسایی می کند و سپس با برنامه ریزی و روش های تولیدی جدید محصول خود را به بازار عرضه می کند.

کارآفرینی اجتماعی

کارآفرین اجتماعی به حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و یا محیطی می پردازد. این نوع کارآفرینی تنها بدنبال درآمد نیست و حتی درآمد را نیز در جهت اهداف اجتماعی و فرهنگی صرف می کند.

کارآفرینی بر اساس فناوری

Technical Entrepreneur محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)کارآفرین فنی

این افراد کارآفرینی خود را در حوزه علم و فناوری شکل می دهند. از روش های جدید و نوآورانه در کسب و کار خود استفاده می کنند.

کارآفرین غیر فنی

کارآفرینان غیر فنی از روش های جایگزین و تقلیدی و عموماً نتی برای رشد کسب و کار در بازار رقابتی استفاده می کنند.

کارآفرینی بر اساس مالکیت کسب و کار

کارآفرینی خصوصی

فرد یا افرادی به صورت مستقل و بدون داشتن پشتوانه دولتی بنیان‌گذار یک کارآفرینی می شوند. این فرد یا افراد مالکان کسب و کار جدید خود می باشند و تمام سود و یا زیان های کار را خود به عهده می گیرند.

کارآفرینی دولتی

در صورتیکه پشتوانه دولتی کارآفرین را حمایت کند، کارآفرینی دولتی نما می گیرد.

کارآفرینی مشترک

زمانی که کارآفرین خصوصی با همکاری نهاد های دولتی کسب و کار خود را شروع می کند، کارآفرینی مشترک شکل می گیرد.

کارآفرینی بر اساس جنسیت

تقسیم بندی کارآفرینی بر اساس جنسیت معیار مناسبی نیست. اما در بعضی از کشورهای در حال توسعه این شاخص استفاده می شود.

کارآفرین مردانه

زمانی که آقایان تماماً عهده دار کسب و کار باشند.

کارآفرنی زنانه

مالکیت و اداره کارآفرینی توسط بانوان انجام می گیرد، یا حداقل 51 در صد از کارکنان و سهام آن بانوان باشند.

کارآفرینی بر اساس بزرگی کسب و کار

کارآفرینی بر اساس بزرگی کسب و کاربا توجه به اندازه کسب و کار جدید شما، می توان کارآفرینی را تقسیم بندی کرد. کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ نمونه طبقه بندی شده کارآفرینی بر اساس میزان بزرگی کسب و کار است. این نوع طبقه بندی در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. شاخص هایی از قبیل تعداد کارکنان، سرمایه، دارایی کل، حجم فروش و ظرفیت تولید در تعیین بزرگی یا کوچکی صنایع مختلف تأثیر گذار هستند. بر اساس تعریف وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنایع و معادن بنگاه های که کمتر از 50 کارگر دارند جز بنگاه های کوچک و متوسط می باشند. مرکز آمار ایران کسب و کار ها را در چهار گروه زیر طبقه بندی کرده است:

کسب و کار های دارای 1-9 نفر کارمند

کسب و کارهای دارای 10-49 نفر کارمند

کسب و کارهای دارای 50-99 نفر کارمند

کسب و کارهای بیش از 100 نفر کارمند

در این نوع طبقه بندی کسب و کار های گروه اول کوچک، دو گروه بعدی متوسط و کسب و کارهایی که بیشتر از 100 نفر کارمند داشته باشند کسب و کار بزرگ محسوب می شوند.

هر نوعی از کارآفرینی را که انتخاب می کنید به این نکته توجه داشته باشید که راه اندازی کسب و کار جدید به تلاش و سخت‌کوشی و همچنین انگیزه و برنامه ریزی نیاز دارد. در زمینه ای که می خواهید کسب و کار خود را راه اندازی کنید اطلاعات کافی درباره شرایط کاری کسب کنید. با هدفگذاری و قدم های محکم در مسیر تحقق آرزوهای خود گام بردارید و در جستجوی رفع نیازهای مردم و پیشرفت جامعه باشید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری