جستجو
Close this search box.

ضرورت هدایای تبلیغاتی و توسعه آن (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

امروزه شاید بتوان گفت که هدایای تبلیغاتی یکی از عوامل اثرگذار در مسیر جذب مشتری محسوب می گردد که اثر زیادی در به خاطر سپردن محصول یا خدمات دارد. اینکه هدایای تبلیغاتی در چه سرفصل و فرآیندی قرار می گیرند مستلزم آشنایی شما با مقوله بازاریابی و روابط عمومی است، آنگاه به سادگی جایگاه ارزش و ضرورت هدایای تبلیغاتی را درک خواهید کرد.

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/03/مقاله_ضرورت_هدایای_تبلیغاتی_و_توسعه.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

 

انتخاب صحیح نوع هدیه تبلیغاتی، بکارگیری خلاقیت در طراحی آن و مرتبط بودن آن با محصول یا خدمات مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوع هدیه تبلیغاتیاغلب هدایای تبلیغاتی برای قدردانی از مشتریان یا همکاران به کار گرفته می شود که اگر خلاقانه و خاص باشد، مخاطب را به هیجان آورده و باعث خشنودی وی و خلق نگرش مثبت می شود.

هرچه هدیه تبلیغاتی منحصر به فردتر و کاربردی باشد، بیشتر در ذهن مشتری نقش بسته و از آن بهره خواهد برد، بنابراین هر زمان که مخاطب یا مشتری به هدیه تبلیغاتی شما می نگرد بی شک خاطره خوبی در ذهن او تداعی می گردد.

توجه داشته باشید که بزرگ یا گران بودن یک هدیه تبلیغاتی نمی تواند دلیلی بر کارا و مناسب بودن آن باشد؛ به عنوان مثال یک خودکار کوچک می تواند از یک تندیس گرانقیمت، ارزشمندتر و مفیدتر باشد.

تبلیغات به معنای رفع مشکلات بازاریابی است، اما به تنهایی همه ی راه حل نیست. بنابراین موفقیت در فرایند بازاریابی و روابط عمومی با یک هدیه تبلیغاتی و با بهره گیری از ابزار تبلیغاتی به دست نمی آید چرا که این موارد و سایر ابزارها، یکی از حلقه های زنجیره‏ی ارتباطی با مخاطب محسوب می شوند.

در بخش های آینده تلاش میشود تا ضمن توصیف مفاهیم اولیه و کاربردی بازاریابی و تبلیغات ، در خصوص هدایای تبلیغاتی، اهمیت و نقش آن توضیحاتی ارائه شود.

تبلیغات به معنای رفع مشکلات بازاریابیتاریخچه هدایای تبلیغاتی

اولین محصول تبلیغاتی در آمریکا، به دکمه های یادبود مربوط به زمان انتخابات جرج واشنگتن در سال ۱۷۸۹ بازمی گردد. اوایل قرن نوزدهم، تقویم ، خط کش یا کالاهای چوبی تبلیغاتی وجود داشت، اما تا آن زمان عملا صنعت سازماندهی شده ای برای هدایای تبلیغاتی وجود نداشت و کسی این موارد را هدایا نمی نامید.

جاسپر میکس، صاحب چاپخانه ای در کوشاکتن اوهایو، توسط بسیاری به عنوان بنیانگذار این صنعت معرفی شده است. وی یک مغازه کفاشی را متقاعد نمود تا کیف هایی با اسم مغازه (برند) به مدارس تحویل دهد. هنری بیچ به عنوان رقیب وی از این ایده استفاده کرد و پس از آن، هر دو مشغول چاپ و فروش کیف هایی برای جواهرات، شلاق اسب، جعبه کارت، تقویم، لباس و حتی کلاه شدند.

تاریخچه هدایای تبلیغاتی

در سال ۱۹۰۴، دوازده تولید کننده کالاهای تبلیغاتی اولین انجمن تجاری این صنعت را تاسیس کردند که امروز این انجمن بین المللی هدایای تبلیغاتی با  عنوان (Promotional Products Association International) PPAI به عنوان مرجع بازار قرار گرفته است و در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار عضو جهانی دارد و نماینده صنعت محصولات تبلیغاتی بیش از ۲۲ هزار توزيع کننده و حدود ۴۸۰۰ تولید کننده است.

اوج واقعی و انفجار رشد صنعت هدایای تبلیغاتی در سال ۱۹۷۰ رخ داد و از آن پس در مناسبت های مختلفی همچون کریسمس و سالروز تولد پادشاهان و رهبران بزرگ، هدایایی تولید و عرضه می شد که کاربرد تولیدات این صنعت را گسترش داد. از اوایل قرن بیستم، شرکت های تخصصی هدایای تبلیغاتی بوجود آمدند که با در برگیری اقلام متنوعی از کالاهای تولید شده عامل ترویج این ابزار پیشبردی شدند.

این شرکت ها با درج لوگو، اطلاعات ارتباطی و یا نماد مخاطبین بر روی محصولات انتخاب شده شان، هدیه ای ماندگار برای مشتریان آنها خلق می نمایند. هدایای تبلیغاتی از زمان تولید تندیس ها، سردیس ها، کتیبه ها و دست نوشته های پادشاهان در ایران قدمت دارند، اما بی شک آن زمان تعریفی تحت عنوان هدایای تبلیغاتی برای این محصولات وجود نداشت؛ آنچه مشهود است هدف تولید محصولات یاد شده در آن زمان کاملا منطبق با اهداف هدایای تبلیغاتی است.

پر رنگ ترین تاریخچه بهره گیری از هدایای تبلیغاتی در ایران به اواخر حکومت قاجار و اوایل حکومت پهلوی باز می گردد که سالنامه و دفترچه های تبلیغاتی و کاربردی را منتشر و به مخاطبین خود اهدا می نمودند.

به هر حيث سالیان متمادی است که صنعت هدایای تبلیغاتی در جهان به شکلی فعال وجود داشته و مورد استفاده افراد و سازمانهای مختلف قرار می گیرد.

Advertising gifts industry محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

تعریف تبلیغات

فرآیند روشمند، سازماندهی شده و هدفمند ارائه اطلاعات مناسب در مورد برند، کالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعدسازی مخاطبین برای اخذ تصمیم خرید یا هر نوع انتخابی را می توان تبلیغات نامید. در واقع تبلیغات ابزاری است برای ایجاد تصویری مطلوب از برند، کالا و یا خدمات در اذهان مخاطب هدف.

در زبان انگلیسی تبلیغات را Advertising و به فرانسوی Publicite می خوانند تمامی مکاتب، تبلیغات را در هر حوزه ای، کاربردی قلمداد می نمایند؛ زیرا در ترویج مسائل دینی و اعتقادی تا فروش محصول یا خدمت از تکنیک و ابزارهای تبلیغاتی بهره گرفته می شود. وینستون فلچر می گوید: تبلیغات، یکی از شیوه های ارتباطی با مشتریان بالقوه و بالفعل در بازاریابی است.

با تعریف فوق و دقت در واژه « یکی از » به سادگی می توان درک کرد که تبلیغات تنها راه ارتباطی با جامعه هدف نیست بلکه یکی از راه های پیش رو است.

اهداف تبلیغات

تبلیغات 3 هدف عمده و اساسی دارد:

معرفی • ترغیب • یادآوری

واضح است که در هیچ کدام از مکتب های بازاریابی به صورت مستقیم هدف تبلیغات را توسعه و افزایش فروش قلمداد ننموده اند و مهمترین ابزار برای ارتقاء فروش را Promotion (تبلیغات پیشبرد فروش) محسوب می نمایند.

بر اثر همین برداشت و انتظار ناصحیح از کارکردهای تبلیغات، متاسفانه برخی از سازمان ها و شرکت ها، با فشار بر رسانه های تبلیغاتی و بالاخص رسانه های شهری و ملی در تلاش هستند تا بیشتر از قبل بفروشند در حالیکه ابزارهای ارزان قیمت، موثرتر و ماندگارتری را در اختیار دارند که می توانند ضمن تاثیرگذاری بیشتر، به شکلی مداوم رشد صعودی فروش را تجربه نمایند. هر یک از اهداف اصلی تبلیغات در چرخه عمر محصول (Product Lifr Cycle) نشان داده شده است:

تولد: رویکرد تبلیغات آگاهی دادن است.

رشد: رویکرد در این مرحله ترغیب کردن است.

بلوغ: رویکرد تبلیغات در این مرحله یادآوری کردن است.

افول: در این مرحله هیچ نوع تبلیغی پیشنهاد نمی شود.

با توجه به چرخه و نمودار فوق به سادگی می توان به این استنباط رسید که قبل از هر فرآیند تبلیغاتی، جایگاه برند و محصول در بازار هدف را باید مشخص نمایید تا ابزار، شکل و پیام تبلیغات در راستای هدف، تعیین شده باشد.

بنابراین زمانیکه کالا یا برند شما در مرحله بلوغ است انجام تبلیغاتی با هدف آگاهی دادن، عامل شکست برنامه تبلیغاتی شما می شود. در مرحله افول یا افت محصول، هر نوع فرآیند تبلیغاتی شما موجب تسریع مرگ محصول یا برندتان می شود، شما تا نقطه مشخص شده در چرخه PLC می توانید از تبلیغات و ابزارهای موثر آن بهره جویید و پس از آن هر تلاش تبلیغاتی که فاقد مزیت رقابتی و ارزش افزوده به محصول یا برند باشد، سرعت افول را افزایش می دهد. با توجه به اهداف تبلیغات می توان گفت که بیشترین کاربرد هدایای تبلیغاتی در کمپین های تبلیغاتی غیر پیشبردی و در مرحله رشد و بلوغ است که بی شک در نقطه تولد استفاده از هدایای تبلیغاتی نمی تواند تاثیر دو مرحله یاد شده را داشته باشد.

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/promotional-wallet/” button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] کیف پول تبلیغاتی [/dt_default_button]

 

 

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری