جستجو
Close this search box.

تحصیل، شغل و حقوق دریافتی زنان (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

تحصیل زنان

درگذشته باورهای سنتی نادرست خانواده‌ها اجازه تحصیل به دختران را نمی‌داد؛ اما امروزه بیشترین آمار ورود به دانشگاه‌ها به دختران اختصاص ‌یافته است. ازاین‌رو زنان توانسته‌اند به این برابری تحصیل با مردان دست پیدا کنند. چند نکته دراین‌باره وجود دارد که برخی از رشته‌های تحصیلی نام زنانه و مردانه به خود گرفته است و سهمیه‌بندی جنسیتی رشته‌ها که در مقابل بعضی از آن‌ها نوشته‌شده‌اند فقط مرد، باعث شده است که زنان به این باور برسند که روحیه مردانه برای انتخاب بعضی از رشته‌ها را ندارند و تحصیل زنان با مشکلات شدیدی روبرو شده است. سیاست‌گذاری‌ها در این مسئله بی‌تأثیر نیست. یکی از نمایندگان مجلس بیان می‌کند که برای ادامه تحصیل زنان باید ظرفیت برخی از رشته‌ها برای دختران بالا برود تا بتوان تعادل را برقرار کرد.

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/03/مقاله_تحصیل،_شغل_و_حقوق_دریافتی.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

 

Studying women محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

 

بعضی از نظریه‌ها بیان می‌کنند که در بعضی از رشته‌های تجربی مردان باهوش‌تر هستند و می‌توانند به‌خوبی کار خود را انجام دهند. پس فرصت شغلی بیشتری برای آن‌ها قرار گیرد. در مقابل تحصیل زنان در رشته‌های انسانی منطقی‌تر است و در رشته‌های مهندسی نیز بیان‌شده است که این رشته‌ها کاملاً مردانه می‌باشد و پذیرش و علاقه دختران نسبت به رشته‌های مهندسی بسیار کم است. اگر تصور بر این باشد که فرصت تحصیل زنان و مردان باهم برابر است پس زنان هیچ توانایی کمتری نسبت به مردان ندارند و یک زن می‌تواند رشته موردعلاقه خود را بدون هیچ‌گونه محدودیتی در دانشگاه انتخاب کند.

 

شغل زنان

شغل زنان

امروزه قدرت و پویایی بین زن و مرد با سرعت زیادی در حال تغییر است. در بسیاری از سازمان‌ها اداره‌ها و مراکز خصوصی تعداد کارمندان زن بیشتر از مرد می‌باشد. درواقع کنترل امور کاری را زنان در دست گرفته‌اند. درگذشته زنان حتی اجازه تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها را نداشتند. تعداد کمی از زنان به تحصیل می‌پرداختند. زنان تنها می‌توانستند در رشته‌های خاصی ادامه تحصیل دهند، ازاین‌رو انتخاب شغل زنان دارای گزینه‌های محدودی بود. شغل‌هایی را آن‌ها می‌توانستند انتخاب کنند که تنها توسط زنان انجام‌پذیر بود.

 

در دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف

امروز زنان در کنار مردان در دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند و بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در رشته موردعلاقه خود مشغول به کار شوند. این روزها بیشتر از ۵۰% مدیران سازمان زن‌ها می‌باشند؛ بنابراین در اقتصاد جهانی امروز زنان موفق‌تر از مردان هستند. ما قبلاً اقتصاد تولیدی داشتیم اما اکنون اقتصاد تغییرات زیادی کرده است. درگذشته کالا و محصولات تولید می‌شد حالا ما یک اقتصاد خدماتی داریم و اطلاعات و اقتصاد خلاق. این نوع اقتصاد، نیازمند مهارت‌های متفاوتی هستند.

زنان خیلی بهتر از مردان می‌توانند به این مهارت‌ها دست پیدا کنند. قبلاً اگر یک پسر به دبیرستان می‌رفت و مدرک دانشگاهی هم نداشت با داشتن چند تا مهارت خاص می‌توانست مشغول به کار شود و برای خود یک زندگی طبقه متوسط بسازد. در حال حاضر اقتصاد نیاز به مجموعه‌ای کامل از مهارت‌های متفاوت دارد. نیاز به شخصی که هوش بالایی داشته باشد، قادر باشد تمرکز کند، برای یک گفتگو مناسب باشد، به صحبت‌های افراد گوش دهد و این خصوصیات توسط زنان به‌خوبی انجام می‌شود. در تئوری‌های مدیریت بیان می‌شد که مدیر ایده‌آل کسی است که دستوری را صادر می‌کند و دستورات برایش انجام می‌شود. مدیر زیردستان خود را امرونهی می‌کرد؛ اما امروزه یک رهبر ایده آل کسی است که توانایی پرورش خلاقیت را داشته باشد. کسی که بتواند نظر خود و کارمندانش را بررسی کند و توانایی تشکیل تیم را داشته باشد. هوش و خلاقیت را در کارمندان پرورش دهد و این‌ها چیزهایی است که زنان به‌خوبی می‌توانند انجام دهند.

Womens salary محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)
حقوق دریافتی زنان

با اینکه زنان توانستند در ادامه تحصیل و انتخاب شغل موردعلاقه خود به برابری با مردان دست پیدا کنند اما برای میزان حقوق دریافتی خود برابر با حقوق مردان دچار مشکل شده اند. دهه‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای همسان کردن میزان حقوق دریافتی زنان و مردان صورت گرفته است اما این تفاوت‌ها هنوز در جای خود باقی می‌باشد پژوهش‌های تازه‌ای در مورد این مسئله صورت گرفته است محققان متوجه شدند که تعداد بسیاری از زنان به دانشگاه‌ها می‌روند و بعد از فارغ‌التحصیلی به بازار کار راه پیدا می‌کنند نقش میزان تحصیلات و تجربه کاری در تفاوت میان حقوق مردان و زنان کمرنگ شده است. اختلاف میان حقوق دریافتی مردان و زنان از کمبود نیروی کار زن در بعضی از مشاغل و صنایع ناشی می‌شود. این یعنی کاهش تفاوت حقوق دریافتی مردان و زنان نیازمند آن است که از زنان برای کار در زمینه‌های علم و فناوری و مهندسی به نسبت مساوی با مردان استفاده شود.
زنان در محیط کار با مشکلات زیادی مواجه هستند. آن‌ها باید یک پوشش مناسبی را برای محیط کار انتخاب کنند. محیط کاری که ازنظر دمای محیط با دمای بیرون در فصل‌های مختلف سال متفاوت است. با توجه به حضور مردان در کنار خود نیاز به انتخاب پوششی مناسبی هستند که از هرگونه حرف‌وحدیث مردان و زنان دیگر به دور باشند.

مشکل دیگری که زنان مشغول به کار بیان می‌کنند پایین بودن حقوق زنان در مقایسه با مردان در همان رده شغلی مشابه است. بیشتر کارفرمایان در بخش خصوصی تمایل به استخدام زنان دارند چرا که می‌توانند به آن‌ها حقوق و مزایای کمتری بپردازند و حتی مهارت‌ها و تخصص‌هایی بیشتر از مردان را از آن‌ها انتظار داشته باشند.

پرداخت حقوق کمتر به زنان ممکن است به این دلیل باشد که زنان راحت‌تر شرایط کاری را می‌پذیرند.

یکی دیگر از دلایل پایین بودن حقوق دریافتی زنان نسبت به مردان خواهان اشتغال زنان به امور منزل می‌باشد. عده‌ای دیگر معتقد هستند که زنان در محیط کار خود وقت بیشتری را به فعالیت‌های غیر کاری اختصاص می‌دهند ازاین‌رو حقوق دریافتی زنان نسبت به مردان کمتر است.

از سویی زنان به دلیل روحیه فداکاری که دارند توقع زیادی برای سپاسگزاری از کاری که انجام می‌دهند را ندارند. ازنظر مردان زنان کسانی هستند که نسبت به همکاران مرد خود کارها و وظایف خود را بدون نقص و با کیفیت بالاتری انجام می‌دهند و برای خشنودی صاحبان کار زحمت فراوانی می‌کشند. از سوی دیگر زنان به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم حق به کارفرمای خود می‌دهند و دستورات او را تأیید می‌کنند بنابراین برای اجرای اهداف و استراتژی‌های کارفرما جزء بهترین نیروها هستند. بعضی از افراد معتقدند که یک زن نمی‌تواند به‌اندازه یک مرد در محیط کار کارایی کافی را داشته باشد ازاین‌رو حقوق کمتری را نسبت به مردان پرداخت می‌کنند.

باوجوداینکه زنان در محیط کار به‌سختی کار می‌کنند تا کیفیت کار خود را بالا ببرند و از سوی دیگر در خانه و خانه‌داری کارهای بسیار سنگین‌تر از مردان را انجام می‌دهند بازهم پاسخ درستی برای این سؤال پیدا نشده است که چرا حقوق دریافتی زنان کمتر از مردان است؟

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری