جستجو
Close this search box.

روز جهانی کارگر مبارک (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

مردان و زنان کارگر از ارزشمندترین قشر و سودمندترین دسته در هر جامعه ای محسوب می شوند. چرخ عظیم تولید یک کشور با دست توانای کارگران در حرکت است. در حقیقت حیات یک ملت مدیون کار و کارگر است.
روز کارگر به کار خلاصه نمی شود، به جنبش مخصوص کارگر خلاصه نمی شود، به گروهی خاص خلاصه نمی شود، بلکه روز کارگر روز همه ملت است.

فهرست مطالب

روز جهانی کارگر مبارک

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/05/01-مقاله-روز-کارگر.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

روز جهانی کارگر چه روزی است؟

در روز جهانی کارگر یا International Workers’ Day مراسمی از سوی طبقات کارگر هر ساله در روز اول ماه مه برگزار می‌شود.

تاریخچه روز جهانی کارگرتاریخچه روز جهانی کارگر

در چهارم ماه مه سال 1886 و در چهارمین روز اعتصاب و تجمع کارگران آمریکایی در شهر شیکاگو، پلیس به روی کارگران آتش گشود که تعداد زیادی از آن ها کشته، عده‌ای مجروح و چهارتن نیز اعدام شدند. کارگران اعتصابی خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار از ده ساعت به هشت ساعت بودند. تصمیم بر آن بود که اول ماه مه ۱۸۸۶ در آمریکا (ایالات متحده)، کاهش ساعت کاری به هشت ساعت در روز، به اجرا درآید که عملی نشد و در نتیجه، کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در یک‌هزار و دویست کارخانه و کارگاه، اعتصاب صورت گرفت.

روز کارگر در ایران و دیگر کشورها

روز کارگر در ایران و دیگر کشورها

در روز ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۲۵ (اول ماه مه ۱۹۴۶ میلادی) کارگران کرمانشاه تظاهرات کردند که مورد حمله پلیس قرار گرفت. در این تظاهرات ۱۴ کارگر کشته و ۱۲۰ کارگر زخمی شدند. این کارگران نخستین جانباختگان اول ماه مه در ایران هستند. در اول ماه مه سال 1977،در حمله پلیس استانبول به تظاهرات کنندگان 34 کارگر ترک کشته شدند، در کشور عراق هر سال مراسم و تظاهرات روز کارگر توسط حزب کمونیست در بغداد و سایر شهرهای عراق برگزار می‌شود.

ده‌ها سال است که در این روز، در کشورهای مختلف (به استثنای ایالات متحده، کانادا و چند کشور کوچک) مراسم ویژه ای برای کارگران برگزار می‌شود. ایالات متحده و کانادا در نخستین دوشنبه هر سپتامبر (شهریور ماه) مراسمی را به عنوان «روز کارگر» برگزار می‌کنند.

11 اردیبهشت ماه روز کارگر تعطیل رسمی است.

مطابق ماده ۶۳ قانون کار جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر تعطیلات رسمی کشور (اعیاد و ایام سوگواری) ،روز ۱۱ اردیبهشت نیز برای کارکنان مشمول قانون کار، مانند جمعه ها تعطیل رسمی محسوب می‌شود.
چنانچه کارکنان در این روز به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار گیرند ، کار و وقت آن ها از لحظه شروع اضافه کاری محسوب خواهد شد.

به چه کسی کارگر می گویند؟

شاید همه ما تعریفی از کارگر را در ذهن خود داشته باشیم اما در جامعه امروزی کارگر صرفاً مربوط به مشاغلی است که در کارگاه های ساختمانی و یا کارگاه های تولیدی مشغول به فعالیت می باشد. اما طبق قانون کار کارگر شامل تمام عناوین شغلی می باشد. مفهوم کارگر از این جهت دارای اهمیت است که کارگر در قانون حمایت شده و دارای امتیازاتی است و از طرفی کارفرما را هم ملزم به تکالیفی می نماید.
تعریفی که از کارگر در ماده دو قانون کار کشور آماده است به شرح زیر می باشد:

به چه کسی کارگر می گویند؟کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دريافت حق السعی ( اعم از مزد، حقوق، سهم سود ، کمک عائله مندی ، هزینه مسکن ، خواربار، ایاب و ذهاب و ساير مزايا) به درخواست کارفرما کار می‌کند.
با بررسی ماده دو قانون کار متوجه می شویم که کارگر یک شخص حقیقی است و کارگر نمی تواند یک شخص حقوقی باشد. مطابق با این ماده هر فردی که تحت هر عنوان برای فرد دیگری کار نماید کارگر تلقی می شود. نکته جالب اینجاست که از نظر قانون یک کارگر می تواند دکتر، استاد دانشگاه و یا یک مدیر باشد.

با توجه به اینکه یک کارگر در مقابل مزد کار می کند، اگر یک شخص حقیقی برای فرد دیگری به صورت رایگان کار نماید از نظر قانون کار کارگر به حساب نمی آید.

در واقع رابطه کاری معوض است یعنی در مقابل عوض انجام می شود. این عوض تنها وجه نقد نیست و می‌تواند هر چیزی باشد، به طور مثال، سرایداری که در مقابل دستمزد خود سکونت رایگان دریافت می کند.

شعری زیبا در وصف کارگر از سروده های شاعر معاصر محمد عراقی :

کار یعنی روح و جان زندگی
کار یعنی مایه پایندگی
کار اصل رویش و افزودن است
خود صدای کار نبض بودن است
گرچه قدر کارگر از کار شد
کار بی او نیز بی آثار شد
تا پیمبر بوسه زد بر دست من
جاودان از بوسه اش شد هست من
کاوه آهنگر از نسل من است
اصل آیین محموری اصل من است
کارگر هستم نجیب و سختکوش
از تبار میثم خرما فروش
مقتدای من امام غیب است
پاک مردی در غیابش نائب است
تا فقیهی متقی شد رهبرم
من مطیع و هم مرید این درم
فاش گویم با هزاران افتخار
کارگر هستم به شکر کردگار

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری