جستجو
Close this search box.

سیر تا پیاز بازاریابی ویروسی (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

بازاریابی ویروسی چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

اگر شما شخصی هستید که در حوزه بازاریابی کارهای دیجیتال فعالیت می‌کنید یا علاقه‌ مند به یادگیری اصول و تکنیک‌های بازاریابی در فضای مجازی می‌باشید احتمالا تاکنون اصطلاح بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ را دیده یا شنیده‌اید. این شیوه بازاریابی هم مانند دیگر روش‌های بازاریابی اصول و تکنیک‌های خاص خودش را دارد که اگر آن‌ها را آموخته باشید می‌توانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید و به بازده بالایی در کار خود برسید.

فهرست مطالب

اگر شما با مفهوم این نوع بازاریابی و نحوه کار آن آشنا نباشید احتمالا با خود می‌گویید یک ویروس چه ارتباطی با بازاریابی دارد و چگونه می‌تواند در موفقیت کسب‌ و‌ کار ما تاثیر مثبت داشته باشد و راه پیشرفت و توسعه کار ما را کوتاه کند؟! در اینجا لازم است به شما بگوییم امروزه این مدل بازاریابی با مزایایی که دارد می‌تواند بهترین گزینه برای تبلیغات در شرکت‌‌های نوپا و همچنین استارتاپ‌ها باشد.

اکنون که دوست دارید در مورد بازاریابی ویروسی آگاهی کسب کنید تا راه رسیدن به موفقیت خود را سریع‌تر طی کرده باشید، با ما همراه باشید تا همۀ آنچه را که در این مورد لازم است بدانید، برای شما توضیح دهیم.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

بازاریابی ویروسی چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

مقدمه‌:

همان‌طور که می‌دانید شیوۀ زندگی ویروس‌ها به صورت دسته‌‌جمعی و تکثیری می‌باشد. خب این به چه معنی می‌باشد؟ بیایید زندگی آن‌ها را بررسی کنیم.
ویروس‌ها در هر محیطی که باشند به میزبان خود که ویروس ارشد می‌باشد می‌چسبند و از منابع موجود در آن تغذیه می‌کنند تا بدین ترتیب رشد کرده و تعدادشان افزایش یابد که در اصطلاح به آن تکثیر شدن ویروس می‌گویند. لازم به ذکر است که ویروس‌ها اگر در محیط مناسبی قرار بگیرند، سرعت رشد و تکثیر آن ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.
اگر شما زندگی ویروس‌ها و روند تکثیر شدن آن‌ها را در نظر داشته باشید و به این نکته توجه کنید که اگر بازاریابی ویروسی خود را به شکل مناسب و در زمان درست استفاده کنید؛ قطعاً به نتیجه مطلوبی خواهید رسید. در این نوع بازاریابی معمولا نام برند تجاری شما به سرعت مانند ویروس‌ها تکثیر می‌شود و دیگران نیز از نوع کار و فعالیت شما آگاهی پیدا می‌کنند.

commercial brand محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، به اصول و تکنیک‌هایی در بازاریابی گفته می‌شود که توسط صاحبان مشاغل به کار گرفته می‌شود تا از این طریق مخاطبان آن‌ها که همان مشتری‌هایشان می‌باشد ترغیب شوند، نام برند یا فعالیت تجاری آن‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و یا به صورت دهان‌ به‌ دهان به دیگران منتقل کنند و بدین ترتیب نام آن‌ها نیز همانند ویروس‌ها، بین مردم تکثیر شده و فراگیر می‌شود.

What is viral marketing محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

وایرال مارکتینگ امکان رشد تدریجی نام برند یا فعالیت تجاری صاحبان مشاغل را در فضای دیجیتال فراهم می‌کند. این گونه بازاریابی چون از سمت خود مشتری‌ها آغاز می‌شود باعث کسب اعتماد بیشتری از سوی دیگر افراد می‌شود.

انواع بازاریابی ویروسی

شما به روش‌های گوناگونی می‌توانید از وایرال مارکتینگ در کسب‌ و‌ کارتان استفاده کنید و از تکنیک‌های خاص هر کدام به شیوه‌ای درست بهره گیرید. با ما همراه باشید تا در ادامه انواع مختلف آن را بررسی کنیم.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

بازاریابی ارزشی

در این نوع بازاریابی فرد A  که محصولی را استفاده کرده و از آن رضایت داشته به فرد B پیشنهاد می‌دهد که او هم از آن محصول استفاده کند، و بدین ترتیب افراد تجربیات موثر خود را به دیگران منتقل می‌کنند.
تنها نکته‌ای که در اینجا بسیار با اهمیت می‌باشد این است که کیفیت خدمات و محصولات باید آن‌قدر عالی باشد که افراد تشویق شوند آن را برای دیگران تبلیغ کنند.

بازاریابی حیله‌ای

بازاریابی حیله‌ای

در این روش فرد A به دلیل پاداشی که از سمت صاحبان مشاغل برای بازاریابی دریافت می‌کند، فرد B را متقاعد می‌کند تا ازخدمات و محصولات آن برند استفاده کند.
دو نکته‌ای که در اینجا بسیار با اهمیت می‌باشد این است که، در اولین گام باید کیفیت محصولات به اندازۀ کافی خوب باشد و در دومین گام پاداشی را که دریافت می‌کند باید ارزشمند بوده تا آن شخص ریسک بازاریابی را به جان بخرد و در صورت مواجه با عدم رضایت آن‌ها را متقاعد می‌کند.

بازاریابی حیاتی

در این حالت افراد تجربیات خود را با کسانی به اشتراک می‌گذارند که به صورت زنجیره‌ای به خدمات و محصولات مشخصی نیاز دارند. مثلا فرد A تجربیات خود را پیرامون یک محصول با کسی مطرح می‌کند که همانند فرد B به آن احتیاج داشته باشد، و این روند به همین شکل ادامه می‌یابد.
البته به این نکته باید توجه داشته باشید که کیفیت محصول بالا باشد تا هر شخص بعد از استفاده دلیلی برای ارسال آن به دیگران نیز داشته باشد.

بازاریابی مارپیچی

بازاریابی مارپیچی

در این روش بازاریابی معمولا افراد می‌خواهند تجربیات جالب و ماندگار خود را پیرامون استفاده از یک محصول با دیگران به اشتراک بگذارند و از این طریق هم بازاریابی کرده و هم حس خوبی را به آن‌ها منتقل می‌کنند. به طور مثال فرد A محصولی را استفاده کرده و تجربه جالبی از آن برایش به یادگار مانده و می‌خواهد آن را با فرد B در میان بگذارد زیرا فکر می‌کند او نیز به همین اندازه از این تجربه لذت می‌برد.
تنها نکته‌ای که در این روش مطرح است، این است که این نوع بازاریابی مناسب همه نوع خدمات و محصولات نمی‌باشد.

بازاریابی ناخوشایند

در این مورد شرکت یا برند خاصی که خدمات و محصولات خوبی ارائه نمی‌دهد و مطابق با نظر و سلیقه مشتریان کاری را تولید نمی‌کند، باعث شده مشتری‌ها بعد از استفادۀ محصولات او تجربیات ناخوشایند خود را به دیگران منتقل کنند و در این باره به آن‌ها هشدار دهند. مثلا فرد A محصولی را استفاده کرده و تجربه ناخوشایندی برای او از آن برند به جا مانده است، سپس این تجربه را با فرد B در میان می‌گذارد و مانع از استفاده او از این محصول می‌شود.

مزایای بازاریابی ویروسی

از جمله مهم‌ترین مزایای این نوع بازاریابی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرف هزینه کمتر برای تبلیغات و بازاریابی
  • وسیع بودن دامنه مخاطب برای بازاریابی
  • کمک به رشد و توسعه برند تجاری
  • کسب اعتبار بیشتر
  • صرف زمان کمتر برای تبلیغات و شناخته شدن

کلام آخر: برای اینکه در کار خود بتوانید به بهترین شکل ممکن از بازاریابی ویروسی بهره گیرید، در اولین گام باید نیازها و خواسته‌های مشتریان خود را شناسایی کرده و مطابق با آن خدمات و محصولات خود را ارائه دهید. در گام بعدی باید از تکنیک‌های جدید و کارآمد استفاده کنید و مدام خود را به‌ روز نگه دارید چرا که اصول و تکنیک‌های وایرال مارکتینگ همیشه درحال تغییر و تحول هستند و متناسب با شرایط روز جامعه حرکت می‌کنند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری