جستجو
Close this search box.

مشکلات و دغدغه های حسابداری شرکت ها چیست؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه


از همان راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی؛ اولین فکری که به ذهن همه می‌رسد میزان بودجه و سرمایه گذاری و مدیریت حساب‌ها است. و با وجود اینکه در ابتدا هزینه‌ها کم‌تر است؛ اکثر مدیران خودشان امور حسابرسی را برعهده می‌گیرند ولی به مرور و با گسترش کسب‌وکار مشکلات حسابداری هم بزرگ‌تر می‌شود و دامنه این مشکلات نه تنها به امور حساب‌های جاری بلکه به امور مالیاتی و حتی بیمه کشیده می‌شود. سعی داریم در این مقاله با بررسی مشکلات و دغدغه‌ های حسابداری شرکت ها و یا بنک‌داران و همچنین به دنبال راه‌حلی برای رفع امور حسابرداری باشیم.

فهرست مطالب

مشکلات و دغدغه های حسابداری شرکت ها

چرا باید حسابدار داشته باشیم؟

اینجا قرار نیست به بررسی شغل حسابدار بپردازیم؛ بلکه فقط میخواهیم بدانیم آیا استخدام کارمندی با سمت حسابدار برای حسابداری شرکت ها الزامی است؟ قطعاخیر. هر شرکتی بنا به ماهیتی که دارد نوع استخدام حسابدار آن متفاوت است. برخی به دلیل مشکلات کمتری که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ شخصی را به عنوان حسابدار اما به صورت پاره‌وقت استخدام می‌کنند تا به امور جزئی و روزمره آن ها رسیدگی کند. در مقابل اکثریت کسب‌وکارها مخصوصا بنکداران و شرکت‌ها نیازمند یک تیم حسابدار هستند. زیرا همانطور که گفتیم حسابداری تنها به امور جاری مربوط نمی شود و بایستی از متخصصین این حرفه ای مشاوره های لازم را فرا گرفت. مثلا برخی از شرکت‌ها به دلیل عدم آشنایی با امور مالیاتی  نیازمند مشاوره تخصصی در این زمینه هستند.

زمان، حوصله و ودقت کافی

درست است که حسابداری همیشه با اعداد سر و کار دارد ولی این اعداد در بیشتر زمان‌ها آن‌چنان پیچیده می‌شود که تنها راه تحلیل آن‌ها استفاده از فرمول‌های ریاضی است. پس؛ هیچوقت کار حسابداری با جمع و تفریق کردن اشتباه نگیرید. امور حسابداری شرکت ها جزئی از پیچیده‌ترین امور موجود است که انجام آن نه تنها بسیار زمانگیر است بلکه بایستی با حوصله و دقت زیاد انجام گیرد. اکثریت مدیران کسب‌وکار به دلیل پیچیدگی و زمان زیادی که از آن‌ها گرفته می‌شود و همینطور عدم تخصص کافی در این رشته پس از مدتی در پی استخدام شخصی به عنوان حسابرس هستند.

صندوق فروشگاهی- نرم افزار میوه فروشی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

نرم افزار حسابداری یا شرکت حسابرسی

پس از بررسی‌های مختلفی که توسط مالک کسب‌وکار از واحدهای مختلف صورت میگرد. ممکن است به این نتیجه برسند که ایجاد یک پلتفرم در قالب نرم‌افزار حسابداری می‌تواند گزینه خوبی برای رتق و فتق امور حسابداری شرکت ها باشد. (همیشه هم اینطور نیست؛ زیرا با صحبت با بیشتر کارفرمایان به این نتیجه می‌رسیم که اولین فکری که به ذهنشان می‌رسد، استفاده از نرم افزار حسابداری شخصی است) ولی آیا نرم افزار حسابداری قابلیت ها، امکانات و رابط کاربری (UI) ساده‌ای دارد؟

استفاده از بهترین نرم‌فزار حسابداری شخصی که شما خودتان (یا حسابدار) نتوانید از آن استفاده کنید؛ دقیقا به مانند بهترین برند تردمیلی است که شما آن را خریداری کرده‌اید ولی از آن استفاده نمی‌کنید. پس علاوه بر پرسش‌های بالا به این پرسش هم جواب دهید آیا نیاز است که شخصی را استخدام کنیم که مستقیما روی نرم افزار حسابدای کار کند و یا خودمان می‌توانیم حسابرسی امور را با نرم افزار حسابداری در دست بگیریم؟

نکته خیلی مهمی که اکثر مالکین کسب و کار به آن دقت نمی کنند این است که هر نرم افزار حسابداری مناسب با کسب و کارشان نیست. یعنی نمی توان یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی را به عنوان یک نرم افزار شرکتی استفاده کرد یا بالعکس. حتی اگر میزان عملکردی که از آن انتظار دارید در همان اندازه باشد.

Accounting-software-or-auditing-company

پول تنها پشتوانه کسب و کار نیست

درست است. پول و تمام دارایی‌های شما در بانک به تنهایی پشتوانه شما نخواهند بود؛ بلکه زمانی شما به راستی مالک چیزی هستید که توان مالی پرداخت تمامی بدهی های پیشین و حتی در پیش روی خود را داشته باشید. همیشه قبل از انجام هر نوع اموری باید بتوانید تصمیم خودتان از 3 فیلتر رد کنید. فیلتر اول تفسیر، فیلتر دوم تحلیل و فیلتر سوم مشاوره است. منظور از این سه مرحله این است که هر نوع ابهامی که در اعداد و ارقام مشاهده می‌شود باید به درستی بررسی شوند.

در دنیای بازاریابی برای راحتی کار سعی می‌کنند تنها در بخش‌هایی از روند کسب و کار نقاطی را به عنوان «نقطه خطر» در نظر بگیرند تا به هنگام بروز مشکل بتوانند بابررسی همان نقاط، ضعف‌های خودشان را پیدا کنند و در صدد رفع آن اقدامات لازمه را انجام دهند. یکی از آن نقاط «بودجه» است. زمانی که بودجه زیادی را قسمتی از بدنه کسب‌وکار اشغال می کند یا هزینه و در آمد‌ها تناسبی  با یکدیگر ندارند؛ حسابداران و مالکین کسب و کار سعی می‌کنند با بررسی نقاط خطر بهترین راه‌حل را ارائه دهند.

سخن آخر

برای مدیریت و کنترل فرآیندهای مالی در کسب و کارها از کوچک و استارت آپی تا بزرگ و سازمانی و حتی امور مالی شخصی، هر فرد و بنگاه اقتصادی ای نیاز به سیستم مالی دارد که اولین رکن آن استفاده ار نرم افزار حسابداری است. نرم افزار حسابداری محک با ارائه راهکارها و ابزارهای متفاوت از حسابداری شخصی تا حسابداری بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط توانسته است تا به همراهی مناسب برای کسب و کارها باشد.

شما نیز می توانید با استفاده از این لینک با اپلیکیشن حسابداری شخصی کیف پول محک و همچنین برای آشنایی بیشتر با نرم افزار حسابداری محک از این لینک استفاده کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری