جستجو
Close this search box.

یک خرداد روز بهره وری و بهینه سازی مصرف (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

بهره وری و بهینه سازی مصرف

در عصر جدید در تمامی کشورهای توسعه یافته و حتی جهان سوم در موضوع اقتصاد بهره وری به اولویتی ملی تبدیل شده است. بهروه وری به معنای کنترل تورم، رشد اقتصاد و امکان دستیابی به سطح بالاتری از استاندارد فعلی برای اقشار عمومی جامعه است.

فهرست مطالب

برای این که بتوانیم بهره وری را به حداکثر برسانیم باید اهداف بهره وری را در  سطح ملی تنظیم کنیم. اگر بخواهیم بهره وری باعث افزایش سطح استادارد زندگی اقشار جامعه شود باید در سطح ملی مطرح شود.

بهره وری و بهینه سازی مصرف

 

بهره وری در چند سال اخیر، جایگاه خویش را در ایران پیدا کرده است و جزو یکی از اصول مهم مدیریتی کشور است. تمامی طراحان، مدیران و تولید کنندگان باید با بهره وری سر و کار داشته باشند. در سازمان ملی بهره وری و مصرف ایران در زمینه ارتقا سطح بهره وری برنامه ریزی های انجام شده است که بدون همت ملی امکان تحقق آن وجود ندارد.

در تعریف آکادمی  بهره وری (Productivity)  عبارت است از؛ استفاده مطلوب، موثر و بهینه از همه جوانب، مجموعه امكانات، ظرفیت ها، پتانسیل ها، سرمایه ها، نیروها و منابعی است كه به فرد برای رسیدن به شكوفایی و رشد در هر جهت یاری می كند.

تعاریف و دیدگاه های مختلف از بهره وری

تعاریف و دیدگاه های مختلف از بهره وری:

فاکتورهای مختلفی در بیان و تعریف بهره وری (Productivity) وجود دارد. از گذشته بهره وری مورد توجه کارشناسان  ومحققان رشته های مختلفی همچون اقتصاد، روان شناسی صنعتی و سازمانی، حسابداری و حتی فیزیکدانان، مهندسان و مدیران بوده است که درک و دانش، تجربه، زمینه ها و شرایط محیطی متفاوت آنها، موجب تعریف وتفسیرهای مختلف از بهره وری در رشته های مختلف علمی شده است.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/05/Productivity-and-optimization-of-consumption.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

بهره وری، نسبت میان مقدار کالا و خدمات تولید شده (برون داد) و میزان منابعی که برای تولید آنها مورد استفاده قرار گرفته (درون داد) است را مورد بررسی قرار می دهد. در این تعریف منابع شامل همه منابعی که برای مدیران قابل دسترسی هستند اعم از نیروی انسانی، سرمایه، مواد خام تولیدی، زمان، علم و فناوری های نوین و… است.

مفهوم کارایی و اثربخشی

در تعاریف دیگر بهره وری را در دو مفهوم کارایی و اثربخشی می‌دانند و بهره وری حاصل جمع این دو تعریف می شود. به طور خلاصه در مورد تعریف اثر بخشی و کارایی به عنوان مفاهیمی اصلی در شناخت بهره وری می توان گفت اثربخشی (Effectiveness) به طور سنتی به عنوان تحقّق اهداف یک سازمان، تعریف شده است و کارایی (Efficiency) که مفهوم بسیار نزدیک به بهره وری دارد به عنوان استفاده درست از منابع تعریف شده است. از این تعاریف می توان نتیجه گرفت،‌ بهره وری درست انجام دادنِ کار درست می‌باشد که دو مفهوم کارایی و اثربخشی را با هم در برمی گیرد.

بر این اساس، بین اثربخشی و کارایی یک فعّالیت، چهار حالت زیر را می توان در نظر گرفت. به این صورت که یک فعّالیت:

  1. هم کارایی دارد و هم اثربخشی؛
  2. کارایی دارد، ولی اثربخشی ندارد؛

3.کارایی ندارد، ولی اثربخشی دارد؛

  1. نه کارایی دارد و نه اثربخشی.

بهره وری به طور کلی به معنای تقسيم ستانده به داده است ، که در سطح ملي ستانده عبارت است توليد ملي.

سال ۹۸، سال رونق تولید نام گرفته است که می تواند باعث افزایش بهره وری کل کشور شود.

اهداف بهره وری کدامند؟

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

اهداف بهره وری کدامند؟

مهم ترین اهداف بهره وری را می توان به افزایش تولید و خدمات، افزایش کیفیت و استفاده بهینه از زمان، کاهش هزینه اشاره کرد. بهره وری بدون بهبودکیفیت، کاری بیهوده است. ارتقاع کیفیت می تواند شامل بهبود موارد مادی مانند تولید کالا و خدمات و بهبود شرایط کار، و موارد معنوی مانند بهبود شیوه زیستن، عبادت و اجرای احکام الهی باشد. در اسلام به افزایش کیفیت توجه ویژه ای شده است، به گونه ای که خداوند در آیات نورانی قرآن کریم، بارها انسان را به انجام بهترین ها دعوت می کند.یکی از مهمترین اهداف دیگر بهره وری، کاهش هزینه ها است.

تصور اشتباهی از بهره وری

شاید برخی از افراد تصور اشتباهی از بهره وری در ذهن خود داشته باشند.چند نمونه از این اشتباهات به شرح زیر می باشد:

  • بهره وری همان تولید نیست.
  • بهره وری به معنی زیاد کار کردن نیست.
  • بهره وری باعث کاهش اشتغال نخواهد شد.
  • بهره وری وظیفه همه ی افراد می باشد.
  • بهره وری فقط با کاهش هزینه های نیروی انسانی بهبود نمی یابد.
  • بهره وری معادل خساست نیست.
  • بهره وری بازی یک سر سود نیست.

[irp posts=”12895″ name=”8 قدم مهم برای رشد مداوم کسب و کار شما”]

مفاهیم و نکات بهره وری

مفاهیم و نکات بهره وری

متاسفانه به دلیل عدم آشنایی با مفهوم بهره وری در اقشار مختلف جامعه، اکثر افراد بهره وری را سخت تر کار کردن می دانند در صورتی که معنای اصلی بهره وری هوشیارانه و آگاهانه تر کار کردن است. نه سخت تر کار کردن!

اگر سازمان یا ملتی بخواهند به ارتقا بهره وری مستمر و پایدار دست بیابند باید یک برنامه ریزی استراتژیک و خوب برای این موضوع داشته باشند و به دید یک فرآیند مدیریتی به آن نگاه کنند. چرا که فرآیند مدیریتی فرايندي همیشگی، پيوسته و پايدار است و هنگامي ‌كه شكل بگیرد به طور مداوم به عملكرد آن سازمان یا ملت تبديل مي‌شود و برخلاف برنامه به يك دوره زماني خاص محدود نمي‌شود.

بهره وری قبل از آنکه به عنوان یک راهکار برای بهبود سبک زندگی و کارکرد یک جامعه مطرح شود باید به عنوان یک فرهنگ در نظر گرفته شود. چرا که اگر بخواهیم به طور عملی از بهره وری استفاده کنیم و در متن و عقاید قدیمی و بومی یک سازمان یا ملت ریشه بدواند باید به عنوان یک فرهنگ فراگیر به آن نگاه کرد.

بهره وری، سعادت و خوشبختی هر ملتی به میزان تلاش صحیح آن ملت بستگی دارد و باید به عنوان یک معیار برای تمام امور اعضای جامعه در نظر گرفته شود.

مفهوم بهره وری از نظرات گروههای مختلف:

کارکنان: کار در محیطی پاکیزه، شرایط کاری مساعد، فضایی صمیمی و دوستانه همراه با آرامش حاصل از امنیت شغلی و اقتصادی، توجه به پرورش مهارتها و استعدادها و پرداخت حقوق و پاداش متعادل با کار انجام شده.

مصرف کننده: دسترسی به کالای ارزان، مرغوب و فراوان

تولید کننده: سرمایه گذاری مناسب و تولید بیشتر، رقابت بهتردر عرصه تولید محصولات، فروش بیشتر و سود آوری بالاتر

دولت: عمران و آبادانی بیشتر، افزایش سطح اشتغال، کاهش تورم، توزیع عادلانه ثروت

ملت: رفاه، آسایش و زندگی بهتر، فرصتهای شغلی مناسب، امکان دسترسی به کالا و خدمات ارزان.

هر سال در روز بهره وری و بهینه سازی مصرف باید مفاهیمی را برای خودمان یادآوری کنیم تا درکنار هم بتوانیم ملت و کشوری بهره ور بسازیم. نظر شما چیست؟

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری