جستجو
Close this search box.

چگونه روز جهانی محیط زیست را فرهنگ‌سازی کنیم؟ (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

5 ژوئن مصادف با 15 خرداد ماه، روز جهانی محیط زیست (World Environment Day) می‌باشد؛ این روز، روزی است که جهت حفظ و نگهداری محیط زیست نام‌گذاری شده تا همه انسان‌ها اعم از سیاستمداران هر کشور تا عموم مردم بکوشند تا از محیط زیست که منبع تغذیه هر موجود زنده‌ای می‌باشد به بهترین شکل ممکن حفاظت کنند و از اقداماتی که منجر به تخریب آن می‌شود خودداری کنند؛ چرا که هر کاری در این راستا هر چند کوچک می‌تواند آسیب جدی به آن وارد کرده و به مرور زمان جان محیط زیست را بگیرد و در مقابل هر اقدام کوچکی در جهت حفظ آن می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی بر سلامت آن داشته باشد.

فهرست مطالب

How to create the Global Environment Day محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

با ما همراه باشید تا با هم روز جهانی محیط زیست را بررسی کرده و راههای قدردانی از آن را بیاموزیم.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/05/World_Environment_Day.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

مقدمه‌ای بر روز جهانی محیط زیست

‌از ابتدای خلقت و آفرینش تا انتهای آن هر آنچه که ما انسان‌ها و سایر موجودات در آن زندگی می‌کنیم، از خاک زمینی که روی آن متولد شدیم، از آسمانی که با نعمات خود مایۀ حیات ما بوده، از هوایی که هر لحظه تنفس می‌کنیم تا همه جنگل‌ها و درختان، دریاها، کوه‌ها و حتی همه گیاهان، محیط زیست ما را تشکیل می‌دهند که اگر هر کدام از این‌ها دچار مشکلات ناشی از آلودگی‌ها شوند، ضروری‌ترین عوامل حیات ما به خطر می‌افتند.

مقدمه‌ای بر روز جهانی محیط زیست

همان‌طور که می‌دانید محیط زیست و طبیعت ما همچون مادری مهربان می‌مانند که با تمام مهر و عطوفت خود به گونه‌ای سخاوتمندانه هر آنچه را که در دامان خود دارند از تمامی منابع و سرمایه‌های خود گرفته تا هوایی که تنفس می‌کنیم را بدون هیچ چشم‌داشتی در اختیار ما قرار می‌دهند و ما بدون آنکه چیزی را در ازای آن بپردازیم از تمامی این سرمایه‌ها استفاده می‌کنیم. اما بیایید کمی منصفانه فکر کنیم آیا تا به حال شده در ازای این همه هدایای گران‌بهای طبیعت به ما، ما نیز از خواب غفلت بیدار شویم و با رفتارهای درست خود بتوانیم از آن مراقبت کرده و قدردان این نعمات باشیم تا خساراتی به آن وارد نکنیم و آن را برای خودمان و نسل‌های بعدیمان حفظ کنیم؟

هدایای گران‌بهای طبیعت

تا کنون مقدمه‌ای را پیرامون روز جهانی محیط زیست برای شما عنوان کردیم حال بیایید ببینیم اصولا به چه چیزهایی در اطراف ما محیط زیست می‌گویند.

[irp posts=”20427″ name=”حامیان محیط زیست”]

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

محیط زیست چیست؟

شما به عنوان فردی که روزانه در رسانه‌های مختلف از قبیل تلویزیون، رادیو، روزنامه و… احتمالا چندین بار عبارت روز جهانی محیط زیست را دیده یا شنیده باشید، ممکن است این سوال در ذهن‌تان به وجود بیاید که وقتی صحبت از روز جهانی محیط زیست می‌شود دقیقا راجع به کدام محیط زیست صحبت می‌کنیم.

محیط زیست چیست؟

به عبارتی ساده به هر محیط فیزیکی خارجی که موجودات زنده در آن زندگی می‌کنند از قبیل شهر، روستا، جنگل، بیابان، کوه، دشت، صحرا و یا حتی آب‌ها محیط زیست می‌گویند. همۀ این محیط‌ها در نظام آفرینش با هم در ارتباط‌اند تا در نهایت بتوانند تاثیرات چشمگیری بر روند رشد و تکامل هر موجود زنده‌ای داشته باشند.

 

تاریخچه روز جهانی محیط زیست:

در 5 ژوئن سال 1972 میلادی برای اولین بار در سازمان ملل متحد واقع در شهر استکهلم سوئد، کنفرانسی با موضوع انسان و محیط زیست تشکیل شد و موجب تصویب قطعنامه‌ای شد که در آن میزان برخورداری انسان‌ها از محیط زیست سالم هم‌تراز با حقوق بشر شناخته شد و این چنین شد که این تاریخ در تقویم‌ها به عنوان روز جهانی محیط زیست ثبت گردید.

اقدامات رایج در روز جهانی محیط زیست:

اقدامات رایج در روز جهانی محیط زیست:

از جمله کارهایی که مردم در این روز انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درختکاری در طبیعت
  2. پاکسازی طبیعت
  3. بازسازی زیستگاه‌های طبیعی
  4. برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها در مورد روز جهانی محیط زیست
  5. تفکیک و بازیافت زباله‌ها
  6. استفاده از شیوه‌های حمل‌و‌نقل سالم مثل پیاده‌روی، دوچرخه سواری و…
  7. گردش در محیط‌های طبیعی
  8. اهدا جوایز به فعالان در حفظ و نگه‌داری محیط زیست
  9. راهکارهایی برای انجام فعالیت‌های حفظ محیط زیست در جامعه
  10. و…

 

فرهنگ‌سازی روز جهانی محیط زیست

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان برای حفاظت از محیط زیست انجام داد، فرهنگ‌سازی پیرامون حفظ و نگه‌داری آن می‌باشد. در این راستا نهادهای مختلفی از جمله شهرداری، آموزش‌و‌پرورش، صداوسیما و… در حال فعالیت می‌باشند.

لازم به ذکر است که در بین این نهادها آموزش‌و‌پرورش می‌تواند با آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم بیشترین تاثیرات شگرف را بر دانش‌آموزان بگذارد به گونه‌ای که اگر هر کدام از این دانش‌آموزان این آموزه‌ها را حتی به یک نفر از اعضای خانواده خود منتقل کنند می‌توانند قدم‌های بزرگی برای ایجاد فرهنگ‌سازی در سطح جامعه بردارند و بدین ترتیب ما شاهد فراگیر شدن این فرهنگ بین عمده مردم خواهیم شد.

امروزه آموزش‌و‌پرورش با انجام کارهایی چون راه‌اندازی طرح مدرسۀ سبز، انتخاب دانش‌آموزان مخصوصا ابتدایی به عنوان نگهبانان و همیار محیط زیست، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی و هنری بین آن‌ها، همایش‌های دوچرخه سواری، تشکیل تیم‌هایی برای جمع‌آوری زباله‌ها و… می‌تواند نقش شگرفی در فرهنگ حفاظت از محیط زیست داشته باشد. حسابداری سبز نیز از جمله مباحث شناخته شده در حیطه مسئولیت اجتماعی است. امروزه با توجه به رشد جمعیت و محدود شدن منابع طبیعی در کشورمان، دغدغه حفاظت از محیط زیست و حفظ آن برای نسل‌های آینده مورد توجه قرار گرفته است.

  

آموزش روز جهانی محیط زیست

در هر کشوری نهادهایی مسئول آموزش‌ ‌پیرامون محیط زیست به همه اقشار جامعه می‌باشند. این آموزش‌ها معمولا به روش‌های زیر انجام می‌گیرد:

  1. ایجاد فرهنگ‌سازی بین مردم
  2. تربیت افرادی که نسبت به محیط زیست علم و دانش داشته و نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کنند.
  3. کسب مهارت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های مختلف جهت ایجاد محیط زیستی سالم و ‌پاک
  4. ارتقای این بینش عمومی که جوامع در تغییر دیدگاه‌ها در خصوص مساله محیط زیست نقش محوری و اساسی ایفا می کنند.
  5. و…

سخن پایانی

روز جهانی محیط زیست روزی است که باعث می‌شود ما انسان‌ها هر چند کوتاه به طبیعت و محیط زیست اطراف خود که در آن متولد شده، رشد کرده‌ایم و در حال زندگی کردن هستیم بیشتر توجه کنیم و این نکته را به خودمان یادآور شویم که این حق ما و نسل‌های بعد از ماست که از محیطی سالم برخوردار باشیم. پس باید به اهمیت این موضوع پی برده و تلاش خود را هر جایی‌که هستیم به کار ببندیم و برای حفظ آن بکوشیم.

به عنوان آخرین نکته بحثمان را با سخنی از رالف ادبرگ به پایان می‌رسانیم:
« فراموش نکنید که زمین به ما تعلق ندارد؛ بلکه ما به آن تعلق داریم».

بیایید از این به بعد با نگاهی متفاوت به محیط زیست اطراف خود بنگریم و با آن مهربان‌تر رفتار کنیم و باعث شویم نسل‌های بعدمان از ما به نیکی یاد کنند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری