جستجو
Close this search box.

روز جهانی صنایع دستی (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

در میان روز هایی که از کنار آن ها به سادگی می گذریم به روزی برخود می کنیم به نام روز جهانی صنایع دستی، روزی برای ارزش گذاشتن بیشتر برای هنر دست مردمانی هنرمند و خلاق. صنایع دستی بازتاب دهنده روح ملت ها و اقوام مختلف است. روزی برای درک آثار مردان و زنانی که با ذوق و خلاقیت فراوان، هنر بومی خود را نسل به نسل با عشق و علاقه فراوان منتقل کرده اند تا این هنر باقی بماند و مانند خورشید بدرخشد.

فهرست مطالب

10 ژوئن هر سال روز جهانی صنایع دستی است، روزی متعلق به دنیای زیبایی و هنر که آنقدر با ارزش است که نمی توان قیمتی برای آن گذاشت. اگر با گوش جان به این آثار خلق شده از عشق گوش بدهید داستان هر کدام را خواهید شنید. امروز با نگاهی گذرا به روز جهانی صنایع دستی و ارج نهادن به ارزش آن، نگاهی به فلسفه آن هم می کنیم.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/06/World-Handicraft-Day.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

 

10 ژوئن هر سال روز جهانی صنایع دستی

صنایع دستی چیست؟

صنایع دستی به آثاری گفته می شود که تمام مراحل خلق آن توسط دست و ابزار دستی انجام می شود و نشات گرفته از عشق، خلاقیت و فرهنگ سازنده آن است. در ساخت صنایع دستی از مواد اولیه و هنر های بومی استفاده می شود و نمادی برای معرفی ویژگی های فرهنگی و قومی است. تبادل آثار صنایع دستی بین ملت ها باعث تعامل موثر در بین آن ها خواهد شد.

صنایع دستی چیست؟

چه اثری را می توان جزو صنایع دستی دانست؟

هر اثری را نمی توان به راحتی جزو صنایع دستی قلمداد کرد و برای شناخت صنایع دستی معیار هایی وجود دارند. این معیار ها عبارت اند از:

  • اثر هنری باید فرهنگ یک ملت را به دوش بکشد یا به اصطلاح بار فرهنگی داشته باشد.
  • نیاز به سرمایه گذاری بالایی نسبت به سایر صنعت ها ندارد.
  • در هر منطقه ای می توان آن را تولید کرد مثل شهر، روستا، عشایر و …
  • به راحتی می توان مراکز تولید آن را بنا کرد.
  • ارزش افزوده زیادی نسبت به سایر صنایع دارد.
  • مواد اولیه آن بومی است و می توان آن ها را داخل همان کشور یافت.
  • به رشد اقتصاد کمک می کند.
  • برای صادرات جذاب و مناسب است.

سفر به دنیای اقوام و ملت های مختلف

روز جهانی صنایع دستی راهی برای سفر به دنیای اقوام و ملت های گوناگون سرتاسر جهان است. انسان فرصت و زمان شناخت فرهنگ همه ی اقوام را ندارد اما روح کنجکاو و جستجوگرش، آرزوی آشنایی با تمامی فرهنگ های جهان را دارد.

دیدن صنایع دستی جذاب ترین راه شناخت سنت ها و فرهنگ های ملت هاست چرا که این آثار هنری از اعماق فرهنگ ها و باور ها خلق می شوند. هنرمند خلاق با  استفاده از مواد اولیه بومی، ذهن خلاقش و هنر دستانش فرهنگ ملت خود را می سازد.

10 ژوئن روز جهانی صنایع دستی، بهانه ای برای بیشتر عشق ورزیدن به هنر

پس از جنگ جهانی دوم، اولین بار در تاریخ 10 ژوئن سال 1964 نخستین همایش جهانی صنایع دستی در نیویورک برگزار شد. در این همایش بیش تر از 40 کشور مختلف حضور داشتند. در پایان این همایش شورای جهانی صنایع دستی تاسیس شد و دبیرخانه آن در شهر آمستردام هلند برقرار شد. اهداف شورای جهانی صنایع دستی عبارت اند از:

  • تشویق، کمک و راهنمایی صنعت گران صنایع دستی و بالابردن سطح اطلاعات تخصصی و حرفه ای آن ها با توجه به زمینه های متفاوت فرهنگی موجود در هر یک از کشورهای عضو.
  • حفظ و تقویت صنایع دستی و تجلی آن به صورت رکن عمده ای از حیات فرهنگی ملت ها
  • ایجاد همبستگی میان صنعتگران دستی سراسر جهان.

سفر به دنیای اقوام و ملت های مختلف

ایران نیز در سال  1968 به عضویت این شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه‌ کارخود را آغاز کرد. در سال 2010 ایران پیشنهاد اختصاص روزی به صنایع دستی را داد و روز 10 ژوئن یعنی تاریخ تاسیس شورا را برای روز جهانی صنایع دستی در نظر گرفتند. شورای جهانی صنایع دستی با این پیشنهاد موافقت کرد و این روز با عنوان روز جهانی صنایع دستی یا World Handicrafts Day و به اختصار WHD نامگذاری شد.

چه برنامه هایی در روز جهانی صنایع دستی در ایران برگزار می شود؟

در ایران روز جهانی صنایع دستی به عنوان روز آغاز هفته صنایع دستی در نظر گرفته شده است و به مدت یک هفته در برخی نقاط شهرهای مختلف، بازارچه های صنایع دستی برقرار است. در برخی شهرها سمینارها و کنفرانس هایی نیز در این زمینه برگزار می شود که هریک هدفی را دنبال می کنند و در پی بهبود شرایط هنرمندان این صنایع و گسترش بازار محصولات آن ها هستند.

صنایع دستی ایرانصنایع دستی ایران

قوم های ایرانی در سرتاسر ایران با استفاده از خلاقیت و ذوق هنری خود از گذشته های دور در تولید صنایع دستی در تمام جهان زبانزد هستند. تنوع و کیفیت بالای محصولات صنایع دستی ایرانیان بسیاری از پژوهشگران بزرگ را بر آن داشته تا به بررسی و تحلیل صنایع دستی ایران بپردازد.

صنایع دستی ایرانی را کارشناسان صنایع دستی بر اساس روش و تکنیک ساخت به 370 رشته و به 24 دسته تقسیم کرده اند که عبارت اند از:

بافته های داری، دست بافی، بافتنی، روکاری، چاپ های سنتی، نمد مالی، سفال گری و سرامیک سازی، شیشه گری، تولید فراورده های پوست و چرم، ساخت محصولات فلزی وآلیاژ، قلم زنی، مشبک کاری، حکاکی روی فلزات و آلیاژها، سنگ تراشی، حکاکی روی سنگ و معرق سنگ، خراطی چوب، ریزه کاری و نازک کاری چوب، منبت کاری، کنده کاری و مشبک کاری چوب، حصیر بافی، خاتم سازی، معرق کاری، کاشی گری، ملیله کاری، میناکاری، ساخت اشیای مستظرفه و هنری، ساخت زیور آلات، ساخت سایر فراورده های دستی.

تحقیق و نوشتن درباره ی صنایع دستی ایران سال ها زمان می طلبد که در این مطلب کوتاه سعی کردیم هر چند کم شما را بیشتر با هنر دست اقوام گوناگون کشورمان آشنا کنیم تا به بهانه روز جهانی صنایع دستی کمی بیشتر به فروشندگان و تولید کنندگان صنایع دستی توجه کنیم و آشنا شویم. با آشنایی بیشتر با صنایع دستی رنگارنگ و تولید کنندگان آن ها بیشتر عاشق این صنعت می شوید.

راستی حال و هوای صنایع دستی شهر شما چگونه است؟ با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری