جستجو
Close this search box.

روز جهانی اهدا خون (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

روزجهانی اهدای خون روزی برای نجات زندگی انسان‌ ها!

14 ژوئن مصادف با 24 خرداد ما روز جهانی اهدای خون (World Blood Donation Day) می‌باشد. در این روز عدۀ زیادی از افراد که تنها سرمایۀ آن‌ها همین قطرات سرخی است که در رگ‌های بدن‌شان در جریان می‌باشد، به کسانی‌که به آن احتیاج دارند دو دستی تقدیم می‌کنند تا بدین وسیله مرهمی بر دل‌های آسیب‌ دیده آن‌ها باشند و جان دوباره‌ای برای ادامه زندگی به آن‌ها ببخشند و از این طریق جان عده ای را که به دلایل مختلفی احتیاج به دریافت خون دارند را نجات دهند.

فهرست مطالب

 

روزجهانی اهدای خون روزی برای نجات زندگی انسان‌ها!

 

در روز جهانی اهدای خون، سازمان‌ اهدای خون کمپین‌هایی را در سراسر نقاط شهرها بر‌پا می‌کند و مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز با اهدا کردن بخشی از خون خود، جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهند و حیات دوباره‌ای به آن‌ها هدیه دهند.

 

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/05/03-Public-communication-day-3.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

 

نامگذاری روز جهانی اهدای خون

در 14 ژوئن هر سال همزمان با سال روز تولد کاشف گروه‌های خونی؛ پروفسور کارل لندشتاینر، روز جهانی اهدای خون در سطح جهاني، در بین کشورهای مختلف برگزار می‌شود. این روز توسط چندین سازمان مختلف از قبیل سازمان بهداشت جهاني، انجمن صليب سرخ و هلال احمر و همچنين کمپین‌های اهداكنندگان خون و… به روز جهانی اهدای خون نام‌گذاري شده و از جمله اهداف آن اهدای خون به نيازمندان و قدردانی از اهداكنندگان خون می‌باشد.

قبل از اینکه وارد مباحث روز جهانی اهدای خون شویم، برای درک بهتر این مباحث لازم است بدانیم اهدای خون به چه فرآیندی می‌گویند. با ما همراه باشید تا این قضیه را بررسی کنیم.

 

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

اهدای خون چیست؟

فرآیند اهدای خون که معمولا در روز جهانی اهدای خون بیشتر انجام می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن یک شخص به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های متفاوت، نارسایی‌ها، مصدوم شدن و… نمی‌تواند خون لازم بدن را تامین کند، به همین خاطر به یک فرد سالم نیاز دارد تا به‌ طور داوطلبانه بتواند مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون به او هدیه دهد.

اهدای خون چیست؟

 

پس از اینکه این شخص داوطلب در یکی از مراکز انتقال خون حضور پیدا کرد، فرآیند اهدای خون انجام می‌شود و سپس آزمایش‌های غربالگری روی خون او انجام می‌گیرد و در صورتی که سلامت خون او تایید شد از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد نیازمند تزریق می‌شود و یا برای تهیه فراورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین اهداف روز جهانی اهدای خون

  • نجات جان بسیاری از انسان‌ها
  • تقدیر و تشکر از داوطلبان اهدای خون و تشویق کردن آن‌ها برای ادامه این روند
  • مطلع کردن افراد اهداکنندۀ خون از سلامت جسمی‌شان
  • ایجاد انگیزه در عده‌ای از افراد جدید به خصوص جوانان که دارای خون سالم برای انتقال دارند

مزایای اهدای خون

همان‌طور که می‌دانید اهدای خون فواید و مزایای قابل توجهی برای فرد اهداکننده در بر دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

شناسایی بیماری‌ها

اهدای خون علاوه بر نجات جان انسان­ها، پاداش دنیوی و اخروی نیز برای فرد اهداکننده در بر دارد و همچنین باعث می‌شود بیماری­های پنهانی در بدن آن شخص نیز شناسایی شوند و بتواند به موقع برای درمان آن اقدام کند.

از بیماری های کبد پیشگیری می کند از بیماری های کبد پیشگیری می کند

وجود کبد برای بدن بسیار مهم است . این ارگان به متابولیسم ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها ، چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کند . کبد همچنین گلوکز ، ویتامین ها و مواد معدنی را در خود ذخیره می کند و در تصفیه خون و سم زدایی از آن نقش دارد . اهدای خون به کاهش خطر بیماری های کبدی مرتبط با افزایش آهن خون کمک می کند.

فعال کردن مراکز خون­ساز بدن

با اهدای خون می‌توانید مراکز خون­ساز بدن‌تان را فعال و تقویت کرده و بدین ترتیب از پمپاژ شدن خون تازه به رگ‌ های خود احساس سلامتی کنید.

تقویت حس مسئولیت‌پذیری

وقتی شما خون خود را اهدا می‌کنید یعنی خود را در قبال جان دیگران مسئول می‌دانید و این باعث می‌شود حس مسئولیت‌پذیری و تعهدات فردی در شما تقویت شود.

چه کسانی به اهدای خون نیازمندند؟

چه کسانی می‌توانند خون اهدا کنند؟

اگر شما تاکنون برای این کار ارزشمند اقدام کرده باشید احتمالا از شرایط شخصی که می‌خواهد خون اهدا کند آگاهی دارید. ولی اگر از این شرایط آگاهی ندارید با ما همراه باشید تا مهم‌ترین آن‌ها را برای شما بازگو کنیم.

  • سلامت کامل جسمی و روانی.
  • مبتلا نبودن به بیماری‌های خطرناک مثل هپاتیت ویروسی و برخی دیگر از بیماری‌های عفونی، قلبی و ریوی.
  • اعتیاد نداشتن به مواد مخدر تزریقی و الکلی.
  • داشتن حداقل 18 سال کامل یعنی رسیدن به سن قانونی و حداکثر سن،۶۵ سال می‌باشد.
  • داشتن قد متناسب و وزن حداقل۵۰ کیلوگرم.
  • مبتلا نبودن به کم خونی.
  • داشتن فشارخون متعادل.
  • گذشت حداقل ۸ هفته از آخرین مرتبه اهدای خون.

چه کسانی به اهدای خون نیازمندند؟

همه روزه در سراسر جهان بر اثر اتفاقاتی که می‌افتد، افراد زیادی به خون و فرآورده‌هاي خوني نياز پيدا مي‌كنند.
از جمله رایج‌ترین این اتفاقات عبارتند از: بروز حوادث و سوانح گوناگوني نظير تصادفات رانندگي، سوختگي‌های شدید، انجام جراحي‌های مختلف، از دست دادن خون زیاد خانم‌هاي باردار در حين زايمان، متولد شدن نوزادانی که زردی دارند و…
از طرفي بیماران سرطاني كه تحت شيمي درماني يا اشعه درماني قرار دارند، بیماران دیالیزی و یا بیمارانی از قبیل بيماران تالاسمي و هموفيلي، برای داشتن یک زندگی با روال نسبتاً طبيعي، چاره‌ای جز مصرف فرآورده‌های خونی ندارند.

مهم‌ترین شعارهای روز جهانی اهدای خون

  • اهدای خون، اهدای یک عمر زندگی.
  • با اهدای خون، زندگی را به اشتراک بگذاریم.
  • خون ما را به هم متصل می‌کند.
  • خون سالم برای نجات جان مادران و بیماران مبتلا به سرطان و بیماری‌هایتالاسمي.

با توجه به گفته کارشناسان این حوزه، هر فرد بالغی که شرایط شخص اهداکننده خون را داشته باشد بین 5/5 تا 6 لیتر خون دارد و تنها با اهدا کردن 250 تا 450 سی‌سی از خون خود می‌تواند ضمن کمک کردن به زندگی دیگران، سلامتی خود را نیز تضمین کند. شما با انجام دادن این کار  در روز جهانی اهدای خون می‌توانید نام خود را در زمرۀ اهداکنندگان قرار دهید و از اجر معنوی آن نزد خدای متعال بهره‌مند شوید.

نکته ای در رابطه با اهداء خون و حجامت و مقایسه ی این دو با هم:

باید این نکته را یادآور شد که اهداء خون سبب کاهش غلظت خون نمیشود, بنابراین برای بیمارانی که دچار غلظت خون میباشند اهداء خون توصیه نشده بلکه به جای اهداء خون آلترناتیو دیگری چون حجامت به شدت توصیه میشود که خود حجامت هم در فصول خاصی بیشتر پیشنهاد میشود.

 

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری