جستجو
Close this search box.

سئو سایت چیست و چرا در بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

در دنیایی که تقریباً هر چیزی با یک جستجوی ساده در گوگل شروع می‌شود، آیا می‌توانیم اهمیت سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو را نادیده بگیریم؟ قطعاً خیر. از یک کسب و کار آنلاین گرفته تا یک وب سایت شخصی، حضور قوی در نتایج جستجوی گوگل یکی از مؤلفه‌های کلیدی برای موفقیت است. بدون seo، حتی وب سایت‌هایی با محتوای بسیار عالی نیز ممکن است در دنیای وب نادیده گرفته شوند؛ بنابراین، اگر شما می‌خواهید که صدایتان سطح وب و نتایج موتورهای جستجو شنیده شود، باید با مفهوم seo آشنا شوید و چگونگی کارکرد آن را بفهمید. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک، به این سوال پاسخ می‌دهیم که سئو چیست؟ و چه اهمیت برای کسب و کارها دارد؟ همچنین به بررسی انواع سئو و نحوه کارکرد آن می‌پردازیم. با نرم افزار حسابداری محک همراه باشید.

فهرست مطالب

سئو چیست؟

اگر شما نیز مدیر یک وب سایت باشید به احتمال زیاد این سوال برای شما نیز مطرح شده است که سئو چیست؟ سئو، یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)، به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌هایی اشاره دارد که با استفاده از آن‌ها، صفحات وب به‌گونه‌ای بهینه‌سازی می‌شوند که در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و… در رتبه‌های بالا قرار بگیرند. این کار اغلب با هدف افزایش بازدید و جذب کاربران بیشتر به یک وب سایت انجام می‌شود. از آنجایی که جستجوی ارگانیک یکی از مهم‌ترین راه‌های دسترسی به محتوا در سطح وب است، تدوین استراتژی خوب برای سئو سایت از اهمیت بسیاری بالایی برای کسب و کارها برخوردار است.

چرا سئو سایت برای ما مهم است؟

هر روز، میلیاردها جستجو توسط کاربران در گوگل برای یافتن اطلاعات جدید انجام می‌شود. جای تعجب نیست که موتورهای جستجو معمولاً به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع ترافیک برای سایت‌ها شناخته می‌شوند. برای استفاده از پتانسیل این منبع ترافیک، باید در نتایج جستجو رتبه خوبی کسب کنید. در واقع هر چه رتبه بهتری کسب کنید به‌تبع افراد بیشتری از سایت شما بازدید خواهند کرد.

جایگاه اول نتایج جستجو نسبت به جایگاه دهم، بیش از 10 برابر شانس بیشتری برای دریافت کلیک دارد. از طرفی سه جایگاه اول نیز بیش از 50٪ از کل کلیک‌ها را دریافت می‌کنند.

متوسط نرخ کلیک نسبت به رتبه -  سئو سایت

اینجاست که SEO اهمیت پیدا می‌کند. سئو نقش کلیدی در بهبود جایگاه و رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو دارد. جایگاه بهتر به معنای ترافیک بیشتر و ترافیک بیشتر به معنای مشتریان جدید و آگاهی بیشتر از برند است. به عبارت دیگر، نادیده‌گرفتن سئو به معنای نادیده‌گرفتن یکی از مهم‌ترین کانال‌های جذب ترافیک است.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

خب تا اینجا با سئو سایت و اهمیت آن آشنا شدیم. اما ممکن است این سؤال برای شما مطرح شود که موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟ هدف اصلی هر موتور جستجویی این است که کاربران از نتایج جستجوی خود راضی باشند. برای رسیدن به این هدف، موتورهای جستجو باید صفحات مختلف را شناسایی کنند و آن‌ها را به عنوان بهترین نتایج جستجو ارائه دهند.

همانطور که می‌دانیم گوگل تنها موتور جستجو در جهان نیست و موتورهای جستجو دیگری نیز همچون بینگ، یاندکس و… نیز وجود دارند. دراین‌بین گوگل یکی از محبوب‌ترین‌ها است. به همین دلیل هر وقت از موتورهای جستجو صحبت می‌شود منظور گوگل است. در تصویر سهم بازار موتورهای جستجو مشخص شده است.

نرخ رشد موتور جستجو به تفکیک سال

گوگل برای یافت صفحات جدید در سطح وب و رتبه‌بندی آن‌ها از مراحل زیر استفاده می‌کند.

  • Crawling
  • Indexing
  • Serving search results

در ادامه به بررسی هر یک از این مراحل می‌پردازیم.

Crawling (خزیدن)

خزیدن فرایندی است که در آن موتورهای جستجو تمام صفحات وب را به طور مداوم بررسی و اسکن می‌کنند. گوگل از “ربات‌ها” یا “الگوریتم‌های پیچیده” برای خزیدن در سطح وب و جستجوی صفحات جدید یا به‌روز شده استفاده می‌کند.

مارتین اسپلیت، تحلیلگر روند گوگل وبمستر، فرایند خزیدن را به صورت زیر شرح می‌دهد. (منبع)

We start somewhere with some URLs, and then basically follow links from thereon. So we are basically crawling our way through the internet (one) page by page, more or less.”

Indexing (نمایه‌سازی)

در مرحله بعد، گوگل هر صفحه از وب را تجزیه و تحلیل کرده و سعی می‌کند محتوا صفحه را درک کند. سپس، این اطلاعات را در فهرست پایگاه داده خود دسته بندی و ذخیره می‌کند. فهرست موتورهای جستجو اساساً یک کتابخانه غول‌پیکر از تمام وب سایت‌های خزیده شده با یک هدف واحد است.

Serving search results (ارائه نتایج جستجو)

این مرحله، آخرین بخش از فرایند جستجوی گوگل است. زمانی که یک کاربر عبارتی را جستجو می‌کند، گوگل از پایگاه داده‌ای که در طی فرایند “خزیدن و فهرست‌بندی” ایجاد شده است، استفاده می‌کند و بهترین نتایج را به کاربر نشان می‌دهد.

فرایند انتخاب این صفحات بر اساس الگوریتم‌های پیچیده‌ای است که گوگل برای تعیین ارزش و ارتباط یک صفحه با کلمات جستجو شده توسعه داده است.

سئو چگونه کار می‌کند؟

گوگل برای تعیین رتبه یک صفحه در سرپ، از سیستم‌های پیچیده‌ای به نام الگوریتم استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها بر اساس بیش از 200 فاکتور مختلف تصمیم می‌گیرند که صفحات وب را در نتایج جستجو گوگل به چه ترتیبی نمایش دهند. آشنایی با این فاکتورها کمک کند تا بهتر درک کنید سئو چگونه کار می‌کند و چه چیزی باعث بهینه‌سازی صفحات شما برای رتبه‌بندی در گوگل می‌شود.

الگوریتم‌های گوگل در طول زمان توسعه‌یافته و بهینه شده‌اند و هر کدام وظیفه خاصی برعهده دارند. الگوریتم پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، رنک برین، MUM و  E-A-T برخی از الگوریتم‌های گوگل هستند از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

تفاوت سئو و گوگل ادز در چیست؟

سئو (SEO) و گوگل ادز (Google Ads) دو روش مختلف برای جذب بازدیدکنندگان به وب سایت شما از طریق موتور جستجوی گوگل هستند. اما رویکرد و تأثیر آنها متفاوت است.

پی پی سی و سئو

seo یک فرایند طولانی‌مدت است که زمان و تلاش زیادی می‌طلبد، اما در نهایت می‌تواند به شما ترافیک طبیعی و پایداری بدهد. اما گوگل ادز، یک پلتفرم تبلیغات پرداخت به‌ازای کلیک (PPC) است که به شما اجازه می‌دهد تا تبلیغات را در نتایج جستجوی گوگل، سایت‌های مختلف و حتی در برخی اپلیکیشن‌های موبایل نمایش دهید. با گوگل ادز، شما فقط هزینه کلیک‌هایی را پرداخت می‌کنید که بازدیدکنندگان بر روی تبلیغ شما انجام می‌دهند. گوگل ادز می‌تواند نتایج سریع‌تری نسبت به سئو ارائه دهد، اما این نتایج معمولاً به میزان بودجه تبلیغاتی شما بستگی دارند.

انواع سئو کدامند؟

به طور کلی سئو به چهار نوع مختلف تقسیم می‌شود که هر کدام نقش حیاتی در استراتژی سئو دارند. در ادامه به بررسی انواع سئو می‌پردازیم.

سئو داخلی (On-Page SEO)

سئو داخلی شامل تمام اقداماتی است که بر روی وب سایت خود انجام می‌شود تا به بهبود رتبه آن در نتایج سرپ کمک کنید. On-Page SEO شامل بهینه‌سازی محتوا (مانند استفاده از کلمات کلیدی مناسب و ارائه محتوای با کیفیت)، بهینه‌سازی عناوین و توضیحات متا، استفاده از لینک‌های داخلی مناسب و… می‌شود.

سئو خارجی (Off-Page SEO)

سئو خارجی به کلیه اقداماتی اشاره دارد که خارج از وب سایت برای افزایش اعتبار و بهبود رتبه کلمات انجام می‌شود. Off-Page SEO بیشتر بر روی ایجاد لینک‌های با کیفیت یا “بک لینک‌ها”، تمرکز دارد. اما فعالیت‌هایی نظیر بازاریابی محتوا، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و… نیز جزئی از سئو خارجی هستند.

سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئو تکنیکال به بهینه‌سازی عناصر فنی وب سایت مانند سرعت بارگذاری صفحه، ایجاد نقشه سایت، ایجاد فایل robots.txt، استفاده از پروتکل امن HTTPS ، واکنش‌گرا بودن سایت و… می‌پردازد. Technical SEO کمک می‌کند تا سایتتان بهترین ساختار و قالب را داشته باشد و به راحتی توسط موتورهای جستجو شناسایی و رتبه‌بندی شود.

سئو محلی (Local SEO)

سئو محلی بر روی بهینه‌سازی وب سایت برای جستجوهای محلی تمرکز دارد. Local SEO این امکان را می‌دهد تا برای کاربرانی که در منطقه جغرافیایی خاصی کلمات شما جستجو می‌کنند، دیده شوید. برای مثال، اگر شما رستورانی در تهران دارید، سئو محلی به شما کمک می‌کند تا زمانی که کسی عبارت “رستوران در تهران” را جستجو می‌کند، در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوید.

چگونه متخصص سئو شویم؟

برای تبدیل شدن به یک متخصص seo پیشنهاد می‌کنیم مراحل زیر را طی کنید.

  • دانش اولیه خود را درباره بهینه سازی وب سایت‌ها برای موتورهای جستجو افزایش دهید. کتاب‌ها، دوره‌های آموزشی، مقالات معتبر خارجی و… منابع خوبی برای یادگیری seo هستند.
  • با ابزارهای سئو مثل Google Search Console، Google Analytics، Ahrefs، SEMrush و… آشنا شوید و در استفاده از آن‌ها مهارت پیدا کنید.
  • تجربه عملی کسب کنید. بر روی seo وب‌سایت‌های مختلف (اعم از شخصی یا مشتریان) کار کنید و نتایج را بسنجید.
  • در گروه‌ها و انجمن‌های سئو عضو شوید و از تجربیات دیگران استفاده کنید.
  • در دوره‌های تخصصی سئو (دوره‌های معتبر خارجی) شرکت کنید و گواهی‌نامه معتبر دریافت نمایید.
  • از آخرین الگوریتم‌ها و تغییرات گوگل مطلع باشید و دانش خود را به‌روز نگه دارید.
  • با متخصصین seo ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها کمک بگیرید.

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه

اصطلاح سئو کلاه سفید و کلاه سیاه برای توصیف دو گروه از سئوکارها استفاده می‌شود. کسانی که از قوانین و دستورالعمل‌های گوگل پیروی می‌کنند و کسانی که این قوانین را نادیده می‌گیرند.

سئوی کلاه سفید یا “White Hat SEO” به تکنیک‌ها، روش‌ها و استراتژی‌هایی اشاره دارد که به صورت اصولی و بر اساس دستورالعمل‌های گوگل اجرا می‌شوند. سئوی کلاه سفید کمک می‌کند تا نتایج پایداری در رتبه‌بندی گوگل داشته باشید، چرا که این روش‌ها به طور مستقیم با دستورالعمل‌ها و اهداف گوگل همخوانی دارند. هرچند نتایج آن ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شوند.

سئوی کلاه سیاه یا “Black Hat SEO” شامل مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌های غیرقانونی و معمولاً اسپم برای بهبود رتبه یک سایت در نتایج گوگل است. این تکنیک‌ها معمولاً در مقابل دستورالعمل‌های گوگل قرار دارند و ممکن است منجر به جریمه یا حذف وب سایت از نتایج جستجو شود.

استفاده از سئو کلاه سیاه می‌تواند در کوتاه مدت منجر به افزایش رتبه در نتایج جستجو شود. با این حال، گوگل به طور مداوم الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند تا این تکنیک‌ها را تشخیص دهد. به همین دلیل استفاده از سئوی کلاه سیاه می‌تواند خطرناک باشد و در بلند مدت به سایت شما آسیب بزند.

7 حقیقت مهم در مورد seo

تا اینجای مقاله با سئو و اهمیت آن آشنا شدیم. در ادامه 7 حقیقت و نکته مهم که می‌بایست در مسیر بهینه سازی سایت خود به آن توجه کنید را بیان می‌کنیم.

  1. سئو به معنای تقلب در گوگل نیست. به جای موضوع، seo را به این صورت ببینید که شما با نشان دادن ارزشی که برای کاربران ارائه می‌دهید، گوگل را متقاعد می‌کنید صفحه شما را در نتایج بالا نشان دهد.
  2. سئو فقط ترفند نیست. در دام جستجو برای یافتن ترفندها و تریک‌های جدید گرفتار نشوید. معمولاً، تنها چیزی که نیاز دارید این است که اصول سئو را به درستی و به طور مداوم انجام دهید.
  3. سئو یک بازی بلند مدت است. نتایج سئو معمولاً فوراً ظاهر نمی‌شوند، اگرچه استثناهایی وجود دارد. اما به طور کلی، می‌بایست برای این کار برنامه بلند مدت چند ماهه داشته باشید.
  4. سئو بیشتر از نصب یک افزونه سئو است. افزونه‌های سئو ابزارهای مفیدی هستند. اما نصب یکی از آن‌ها به این معنی نیست که وب سایت شما سئو شده است.
  5. بهینه‌سازی موتورهای جستجو یک فرایند مداوم است. حتی اگر شما برای تمام کلمات کلیدی خود در رتبه اول گوگل قرار دارید، همیشه باید به بهبود و بهینه سازی سایت خود ادامه دهید. چرا که رقابت همیشه برای جایگاه بهتر وجود دارد.
  6. شناخت مخاطب را اولویت خود قرار دهید. هرچه بیشتر  مخاطبان هدف خود بشناسید، بهتر می‌توانید استراتژی سئو سایت خود را تدوین کنید.
  7. سئو فقط یک قسمت از پازل است. دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده‌تر از یک سئو ساده است؛ شما می‌بایست در کنار بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو از سایر کانال‌های دیجیتال مارکتینگ نیز استفاده کنید.

سخن آخر

با تمام مباحثی که در مورد سئو مطرح شد، یک چیز واضح است: سئو یک مسیر طولانی و پیچیده است که نیاز به توجه، صبر و یادگیری دارد. اما با این حال، ارزش آن قابل انکار نیست. سئو نه تنها به شما اجازه می‌دهد تا در رقابت با رقبای خود پیروز شوید، بلکه به شما کمک می‌کند تا برند خود را به جامعه بزرگتری از کاربران معرفی کنید و به‌تبع فروش و درآمد خود را نیز افزایش دهید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری