جستجو
Close this search box.

نکات کلیدی مدیریت مالی برای مدیران (بخش اول) + (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

مدیریت مالی یک کسب و کار از نقاط و سمت‌های حساس هر شرکت است که توجه ویژه‌ای نیز به آن می‌شود؛ چرا که مدیر مالی هر شرکت هم می‌تواند از پایه‌های کسب موفقیت شرکت محسوب شود و هم برعکس باعث دردسر و مشکلاتی برای کسب و کار شود. نکات کلیدی مدیریت مالی که هر مدیر مالی باید بداند تا سرنوشت یک کسب و کار را به سمت موفقیت و درآمدزایی بیش‌تر هدایت کند، بسیارند.

فهرست مطالب

اگر یک مدیر مالی نتواند مدیریت درست بر منابع و مصارف داشته باشد و هزینه‌ها را به درستی حساب کند و از طرف دیگر درآمدها را نیز به خوبی شناسایی نکند، به معنی این است که دیر یا زود آن شرکت با کمبود نقدینگی مواجه خواهد شد و در ادامه کار به مشکل خواهند خورد. کمبود نقدینگی در هر کسب و کاری برابر است با کاهش یا قطع فعالیت‌ها و امور شرکت و در نتیجه کمبود درآمد، که در ادامه ناامیدی کارمندان را نیز در پی خواهد داشت.

یادگیری شیوه‌های صحیح مدیریت و به کارگیری نکات کلیدی برای هر مدیر مالی واجب است و یک مدیر مالی باید همواره در تلاش باشد تا با به کارگیری اصول درست، شرکت را به نتایج دلخواه مدیران ارشد و هدف‌های تعیین شده کسب و کار نزدیک کند.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/07/Key-Financial-Management-Tips.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

در ادامه نکات کلیدی مدیریت مالی و مهارت‌هایی که هر مدیر مالی باید داشته باشد تا مشکلات مالی گریبان‌گیر یک کسب و کار نشود، را با هم خواهیم دید:

ارتباط موثر-نکات کلیدی مدیریت مالی برای مدیرانارتباط موثر

این معیار و ویژگی را می‌توان مهم‌ترین ویژگی یک مدیر مالی برشمرد، مهارت ارتباطی یکی از برجسته‌ترین عواملی است که باعث خواهد شد یک مدیر مالی در کار خود موفق یا ناموفق شود؛ چرا که ارتباط درست با سایر مدیران شرکت خود یا شرکت‌ها و سازمان‌های بیرونی، از عواملی است که می‌تواند روی همه کارهای واحد مالی اثرگذار باشد. ارتباط با سازمان‌هایی مثل مالیات، بیمه، شرکت‌های حسابرسی و …، ارتباطی منظم و تاثیرگذار روی سرنوشت کسب و کار ست.

سازماندهی امور

سازماندهی ویژگی‌ای است که همه مدیران باید آن را در خود پرورش دهند. اهمیت بودن این ویژگی در یک مدیر مالی به خاطر اهمیت واحد مالی و نتایج این واحد، بیش از دیگران است، چرا که مدیر مالی باید بتواند واحد خود و کارمندان واحد را به خوبی کنترل کند و کارهای واحد را در راستای رسیدن به اهداف شرکت، سازماندهی کند. توانایی ارائه گزارش‌های روتین، منظم، اصولی و هدفمند به مدیران ارشد نیز یکی دیگر از وظایف مدیران مالی است که بدون نظم و سازماندهی میسر نخواهد بود.

توانایی رهبری افراد

یک مدیر مالی هر قدر هم که مهارت‌ها و دانش تخصصی ویژه و برجسته‌ای داشته باشد، داشتن مهارت مدیریتی برای رسیدن به موفقیت و پیشبرد اهداف شرکت، به طور کلی مهم‌تر است. این‌که یک مدیر مالی بتواند برای بهبود عملکرد خود، واحد خود و به طور کلی شرکت، به افراد تیم انگیزه بدهد، به صورت مستقیم روی اهداف واحد مالی اثرگذار است. تشویق افراد برای اجرای ایده‌ها و فعالیت‌ها بخش مهمی از کار یک مدیر موفق مالی است.

تسلط بر ریاضی و فناوری-نکات کلیدی مدیریت مالی برای مدیران

تسلط بر ریاضی و فناوری

لزوم تسلط به مهارت‌های ریاضی در مدیران مالی که جای هیچ شک و شبهه‌ای ندارد و از هر چیزی واجب‌تر است؛ اما موضوعی که این روزها بسیار مورد نیاز و واجب برای هر مدیر مالی است، دانستن و تسلط به تکنولوژی و فناوری روز است. این روزها اغلب کارها بدون استفاده از تکنولوژی، کند و در برخی موارد اشتباه پیش خواهد رفت. نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار، این روزها در این رشته حرف و نقش مهمی را برعهده دارند. ثبت و ضبط اطلاعات و در نهایت گزارش‌‌های مورد نیاز مدیر مالی و دیگر مدیران شرکت و همچنین مدیران ارشد، همه و همه با استفاده از این نرم افزار به سهولت و سرعت صورت می‌گیرد و اگر یک مدیر مالی به این نرم افزارها و فناوری‌ها تسلط نداشته باشد، در پیشبرد  امور مالی به مشکل خواهد خورد.

تحلیل و حل مشکلات

هر مشکل و مسئله‌ای در شرکت، در نهایت ممکن است منجر به کند یا متوقف شدن فعالیت‌ها و کارهای شرکت شود و در نتیجه درآمد و سود شرکت را کاهش دهد، پس همه مشکلات به مدیر مالی شرکت نیز مرتبط خواهد بود. یک مدیر مالی موفق باید بتواند با سایر مدیران و واحدهای شرکت در ارتباط باشد و مشکلات را شناسایی و تحلیل کند و موانع و مشکلات پیش آمده را مرتفع کند.

[irp posts=”23390″ name=”حل مشکلات حسابداری شما توسط نرم افزار حسابداری محک”]

تجزیه، تحلیل و برنامه‌ریزی مالی

مدیر مالی موفق کسی است که بتواند بدهی‌ها و دارایی‌ها را با هم شناسایی کند، بسنجد و به آن‌ها ساختار ببخشد؛ همچنین حقوق صاحبان و سرمایه‌گذاران کسب و کار را نیز در نظر بگیرد و در راستای رسیدن شرکت به اهداف در نظر گرفته شده و بهبود روند کاری برنامه‌ریزی مالی داشته باشد. برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدت برای اهداف مالی شرکت، بررسی و در نظر گرفتن سلامت مالی شرکت در هر مقطع زمانی موجب خواهد شد تا نیازهای مالی شرکت معین و مشخص باشد و مشکلی در آینده برای کسب و کار پیش نیاید.

تصمیمات مالی و تعادل بین ریسک و بازده-نکات کلیدی مدیریت مالی برای مدیران تصمیمات مالی و تعادل بین ریسک و بازده

تعادل بین ریسک و بازده در امور مالی غیرقابل انکار و غیرقابل تفکیک است؛ چرا که تمام تصمیماتی که درباره اوضاع مالی شرکت گرفته می‌شود، به همین تعادل بستگی دارد. ارزیابی درست و ایجاد تعادل بین ریسک و بازده، جزو مهارت‌ها و وظایف یک مدیر مالی موفق است که حداکثر کردن ثروت سهام‌داران یک کسب و کار را از طریق تغییر عواملی متضمن می‌شود. این عوامل شامل سود هر سهم فعلی و آتی، راه‌های تامین مالی موسسه، نحوه تقسیم سود بین سرمایه‌گذاران و زمان‌بندی و مدت ریسک و سودآوری می‌شوند.

البته تاثیر محیط را در میزان موفقیت یک مدیرمالی را نیز باید در نظر گرفت، نوع شرکت و کسب و کاری که مدیر مالی در آن مشغول به کار است، تعیین کننده وظایف و شرح شغلی یک مدیر مالی است؛ ولی به صورت کلی وظایف مدیران مالی به شرح زیر است:

  • کنترل هزینه‌های شرکت
  • تعیین کف قیمتی در زمان قیمت گذاری محصولات یا خدمات ارائه شده
  • پیش بینی سود
  • اندازه گیری بازده ریسک و بازده مورد نظر
  • مدیریت دارایی‌ها
  • مدیریت منابع مالی
  • پیش بینی جریان نقدی
  • تامین منابع مالی
  • اداره جریان منابع مالی

تمام این وظایف نشان‌دهنده حساسیت و اهمیت سمت مدیر مالی است و اثرگذاری تصمیم‌های یک مدیر مالی در آینده شرکت را نمایان می‌کند. با همه این احوالات اشتباه نیست که می‌گویند نبض یک کسب و کار واحد مالی و حسابداری آن است؛ چرا که ادامه حیات یک کسب و کار کاملا به همین تصمیم‌گیری‌ها و پیش بینی‌ها بستگی دارد که آن‌ها نیز وابسته به میزان دانش و تخصص مدیر مالی و همچنین توانایی مدیریت اوست.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری