جستجو
Close this search box.

نکات کلیدی مدیریت مالی برای مدیران (بخش دوم) +(به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

شاید صحبت درباره مدیران مالی و نکات کلیدی مدیریت مالی برای مدیران و موفق بودن آن‌ها در زمینه شغلی‌شان کار آسانی باشد، اما اهمیت این شغل بر هیچ کس پوشیده نیست. تصمیمات یک مدیر مالی در همه شرکت و بر همه تصمیم‌های دیگر یک کسب و کار به صورت مستقیم تاثیر می‌گذارد.

فهرست مطالب

آمار و اطلاعات استخراج شده از گزارش‌های مالی، مبنای تصمیم‌گیری‌های شرکت قرار می‌گیرد و صحت این آمارها یکی از مهم‌ترین نیازهای هر کسب و کار است و این دقت و صحت در اطلاعات اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که مدیر مالی موفقی در راس کار باشد.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/07/Key-Financial-Management-Tips-Part2.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

نکات کلیدی مدیریت مالی

اغلب مدیران مالی دوره‌های حسابداری را چه به صورت آکادمیک و دانشگاهی و چه به صورت خودآموز، گذرانده‌اند و با اصول این حرفه آشنا هستند، اما نکات کلیدی مدیریت مالی برای مدیران، چیزهای دیگری است که یک مدیر مالی را به شخصی مورد اعتماد و تاثیرگذار در یک کسب و کار تبدیل می‌کند؛ شخصی که اقدامات شرکت بر پایه حرف‌ها و نظرات او شکل بگیرد.

داشبورد مدیریتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اشتباه نیست که مدیر مالی را همراه با مدیرعامل شرکت در نقش مرکزی می‌بینند، چرا که در کنار تصمیمات مدیریتی باید شخصی باشد که اقتصادی بودن طرح را نیز ارزیابی کند و نظر نهایی را برای انجام یا عدم انجام آن پروژه به لحاظ اقتصادی اعلام کند و این ارزیابی بسیار حساس است چرا که در نهایت منجر به موفقیت یا شکست کسب و کار خواهد شد.

بنابراین تمام تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌های یک کسب و کار، اگر می‌خواهد به مشکلات مالی برنخورد، وابسته به تصمیمات، آنالیزها و تجزیه و تحلیل‌های واحد مالی و مدیر مالی است. به همین منظور مدیر مالی موفق می‌بایست ویژگی‌ها و معیارهایی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد، را داشته باشد.

داشتن کتابخانه‌ای به روز

داشتن کتابخانه‌ای به روز

داشتن اطلاعات به روز از قوانین حسابداری، مالیاتی، قانون کار، تامین اجتماعی و … یکی از نیازهای اصلی هر مدیر مالی است. بنابراین داشتن کتابخانه‌ای در دفتر و محل کار ضروری است، لازم است که مدیر مالی کتب و قوانین جدید مربوط به حوزه‌های مدیریتی خود تهیه و در کتابخانه خود داشته باشد تا هر زمان که به این اطلاعات نیاز داشت، بتواند به سرعت به آن‌ها مراجعه کرده و نیاز خود را برطرف کند.

اسناد و مدارک شرکت مثل اساسنامه‌های شرکت و آخرین تغییرات آن‌ها، آئین‌نامه‌های معاملات، استخدام و …، مجوزهای شرکت، شرح وظایف کارکنان و مدیران، صورت‌جلسه‌ها و مصوبات هیئت مدیره شرکت و دیگر اسناد شرکت نیز می‌بایست در این کتابخانه وجود داشته باشد تا مدیر مالی به آن‌ها دسترسی داشته باشد و هر زمان که نیاز به این اطلاعات داشته باشد بتواند به آن‌ها مراجعه کند.

[irp posts=”24784″ name=”ویژگی های مدیر کارآمد (مدیر موفق)”]

تسلط به فعالیت و حیطه کاری شرکت

یک مدیر مالی موفق باید جزئیات هر فعالیتی در شرکت را بداند و از آن آگاه باشد. اگر کار شرکت تولید یک محصول است، مدیر مالی باید بداند که در این روند چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و همه روزه از این فعالیت‌ها گزارش داشته باشد.

این‌که یک مدیر مالی بخواهد فقط به ارقام و اعداد انتهای کار نگاهی بیندازد و روند پیشرفت کار را بسنجد، کافی نیست، او باید تمام فعالیت‌ها را کنترل کند و در صورت وجود اختلاف با برنامه اولیه، مشکل را بررسی نماید. تمام گزارش‌ها می‌بایست به دست مدیر مالی، در کنار مدیر مستقیم آن فعالیت، نیز برسد و مدیر مالی با مدیر همان قسمت، گزارش را بررسی نماید.

این کار باعث می‌شود مدیر مالی بتواند اطلاعات لازم را درباره کارها داشته باشد و برای هر اقدامی در شرکت، ارزش‌گذاری نماید و کارها را بر اساس همین ارزش‌ها اولویت‌بندی کند.

همگام با تکنولوژیهمگام با تکنولوژی

اطلاعات مالی یک کسب و کار بسیار زیاد است، اسناد و مدارکی که می‌بایست ثبت و ضبط شوند، اگر قرار باشد به صورت چاپی و ورقه‌ای باشند، حجم زیادی را اشغال می‌کنند و نیاز به یک نیروی بایگانی و یک محیط بزرگ دارد. همین طور نگهداری این اطلاعات مهم به صورت کاغذی خطر و ریسک نیز در پی دارد که ممکن است یا این اسناد گم شود یا از بین برود.

با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهایی برای صرفه‌جویی در زمان، نیروی انسانی و مکان فراهم شده است. با به کارگیری این ابزارها می‌توان تمام اطلاعات را در یک برنامه حسابداری جمع آوری کرد و به راحتی نگه داشت. این ابزارها حتی این امکان را به مدیران مالی خواهد داد تا در صورتی که به یک سند نیاز داشته باشند، بدون اتلاف وقت زیاد، به آن دسترسی پیدا کنند و از این اسناد گزارش‌ها و آمارهایی که نیاز دارند را به سرعت و سهولت استخراج کنند.

آشنایی با کامپیوتر و نرم افزار‌های کاربردی در زمینه حسابداری، از ضرورت‌های کار در این دوره است؛ پس یک مدیر مالی موفق نیاز است که همگام با تکنولوژی در زمینه وحیطه کاری خود پیش برود و از این پیشرفت برای بهتر انجام دادن و به سرانجام رساندن کارهای واحد مالی، استفاده مناسب و کافی را بکند.

با استفاده از این ابزارها و نرم افزارها و سپردن کارها به آن‌ها، می‌توان وقت بسیاری در امور صرفه‌جویی کرد و همچنین کارها را بدون خطا و اشتباهات فردی جلو برد. همچنین زمانی که نیاز است یک مدیر مالی هر ماه صرف کند تا گزارشات ماهیانه را به مدیران ارشد شرکت ارائه کند نیز بسیار کاهش خواهد یافت.

با کم شدن حجم کارها، مدیران مالی فرصت پیدا خواهند کرد تا وظایف و مسئولیت‌های خود را بهتر انجام دهند و به انجام امور بیش‌تر و مهم‌تری در شرکت بپردازند. حضور در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و سهامداران شرکت، کنترل پیشرفت امور طبق برنامه‌ریزی‌ها و … جزو این وظایف مهم است.

مدیران مالی

حفظ منافع و منابع سهامداران

یکی از مسئولیت‌ها و نقش‌های اساسی یک مدیر مالی موفق، حفظ منابع و منافع سهامداران است. این موضع تنها با داشتن اطلاعات کامل از اوضاع بازار، ارزش فعلی سرمایه کسب و کار، بازار سرمایه فعالیت کسب و کار، شناسایی ریسک‌ها، شناسایی درآمد و هزینه‌ها و … ممکن است و شاید بتوان این تسلط به این موارد و گزارش‌دهی از این اطلاعات را موثرترین نقش یک مدیر مالی خوب در سازمان و کسب و کار دانست.

مدیر مالی در تحلیل بازارتحلیل بازار

همان‌طور که گفتیم یک مدیر مالی موفق باید از جزئیات فعالیت‌های شرکت و کسب و کار آگاه باشد و آن‌ها را فراگیرد، چرا که یکی از وظایف مدیران مالی اطلاع از وضعیت بازار زمینه فعالیت شرکت و تغییرات و نوسانات آن است.

مدیر مالی باید بداند که در این بازار چه می‌گذرد تا بتواند در صورت بروز مشکل آن را حل کند یا حتی مشکلات و ریسک‌های این بازار را پیش بینی کند. اهمیت داشتن این اطلاعات در حوزه و زمینه کاری کسب و کار، زمانی خود را نشان می‌دهد که بازار یا شرکت دچار بحران اقتصادی شود؛ این زمان است که یک مدیر مالی آگاه می‌تواند کسب و کار را از انجام کارهای پرخطر و پر ریسک دور کرده و از پیش آمدن مشکلات مالی در شرکت جلوگیری کند.

نقش موثر یک مدیر مالی در تحلیل بازار و مشتریان این بازار، باز هم نشان دهنده سمت حساس و پر اهمیت اوست. گزارشات مدیران مالی از بازار هدف، می‌تواند در تعیین ارزشمند مشتریان، رضایت‌مندی آن‌ها و همچنین به صورت کلی مدیریت مشتریان اهمیت فراوانی داشته باشد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری