جستجو
Close this search box.

تحول در اقتصاد، با یادآوری روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

امروزه در جامعه‌ای که زندگی می کنیم، نیاز به گسترش فرهنگ کارآفرینی داریم. 6ام مرداد ماه، با عنوان روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با همین هدف نام‌گذاری شده‌است. کارآفرینی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می کند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نقش مهم با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف، کار خود را انجام می دهد. کشورهای در حال توسعه نقش و اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به خوبی شناخته‌اند؛ به گونه‌ای که برای ایجاد تغییر و تحول در اقتصاد کشور، اولین قدمشان اصلاح آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و سرمایه گذاری در این قسمت است. این اهمیت آنقدر بالا است که نمی توان آن را نادیده گرفت. در این مقاله قصد داریم اهمیت آن را بهتر بدانیم و از “روز ترویج آموز‌ش های فنی و حرفه‌ای” برای پیشرفت کشورمان یاد کنیم.

فهرست مطالب

ترویج آموز‌ش های فنی و حرفه‌ای

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/07/Technical-and-vocational-training.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

 

نام‌گذاری روزی خاص با عنوان روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اهمیت این موضوع را برایمان بیشتر روشن میکند. شخصی که این آموزش‌ها را گذرانده‌است، انتظار می رود در مقایسه با کسی که از طریق آموزش‌های نظری وارد بازار کار شده است، سازگاری بیشتر و بهتری با محیط کار داشته باشد. در واقع دانش آموختگان این آموزش‌ها باید توانایی کافی جهت مشغول شدن را داشته باشد. انسان ها در اثر آموزش و تربیت است که مهارت‌ها و دانش لازم را کسب می کنند بنابراین این آموزش‌ها اهمیت زیادی دارند. به علت تاثیر زیاد آموزش‌ها در رشد اقتصادی کشور، اغلب کشورهای اروپایی پیشرف صنعت شان را در گرو همین آموزش‌ها می دانند و برای آن ارزش زیادی قائل هستند.

چرا مردم راجب آموزش‍های فنی و حرفه‌ای نگرش منفی دارند؟

با وجود تاثیرات زیاد آن در جامعه، موانعی بر سر راه گسترش این آموزش‌ها قرار دارد. از جمله مهمترین موانعی که مانع پیشرفت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می شود، نگرش خود ما است. ما معمولا به کارهای دستی و فنی نگرشی منفی داریم و آن ها را در خور و شایسته خودمان نمی دانیم. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هم تمرکزش روی کارهای عملی و فنی است. این نگرش نه تنها در جامعه ما بلکه در جوامع مختلف وجود دارد و مهمترین عاملی است که مانع گسترش این آموزش‌ها و بهره‌مندی از نتایج عالی آن می شود. برخی فکر می کنند این گونه کارها فقط مختص افراد بی سواد است، در حالی که این نگرش غلط است و باید آنرا درست کنیم. تغییر نگرش یک شبه رخ نمی دهد اما می توانیم با آگاه کردن مردم و معرفی آن به عنوان تکمیل کننده نظام آموزش، این نگرش را به مرور زمان عوض کنیم.

آموزش‍های فنی و حرفه‌ای یکی از عواملی که دانش آموزان به این آموزش ها تمایلی ندارند، آن است که دانش آموزان اطلاعات زیادی راجب این آموزش ها و فعالیت‌ها ندارند. در نظر آنان این است که می توانند این فعالیت‌هارا به طور جداگانه خودشان انجام دهند و نیازی به آموزش ندارند. والدین هم ترجیح می دهند فرزندانشان در دبیرستان تحصیل کنند. عوامل مختلفی از جمله والدین، دوستان، مشاوران و … در انتخاب دانش آموزان و انگیزه‌های آنان تاثیر دارد. روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ما را در آگاه سازی درست فرزندانمان کمک کند.

نظام آموزشیکی از پیامدهای نگرش منفی نسبت به آموزش های فنی و حرفه‌ای آن است که تعداد کسانی که از دبیرستان و یا از دانشگاه فارغ‌ التحصیل می شوند، بسیار زیاد است و کارهای اداری به اندازه کافی برایشان وجود ندارد؛ از این رو بیکار می‌مانند و حاضر نیستند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را بپذیرند. امید است که روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ما را برای تغییر این نگرش غلط تشویق کند. در ادامه می خواهیم راجب آموزش‌های فنی و حرفه‎ای بیشتر صحبت کنیم.

تمرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید روی چه چیزی باشد؟

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نباید فقط بر روی تربیت افراد برای داشتن شغل اکتفا کند، بلکه باید علاوه بر تربیت و دادن آموزش و مهارت لازم، شخصیت افراد را نیز پرورش دهد؛ به طوری که آن ها سازگاری لازم برای قرار گرفتن در محیط‌های مختلف را داشته باشند. برای رسیدن به این هدف، آموزش ها باید به‌ گونه‌ای باشد که اگر کسی خواهان متخصص شدن در فعالیت‌های فنی باشد، دیگر علاقه‌هایش را هم بتواند دنبال کند. آن مطلبی که این آموزش ها از لحاظ علمی در اختیار افراد می گذارد باید از سطح دروس مدرسه بالاتر باشد و وارد دنیای صنعت شود. آموزش‌های علمی مدرسه پایه و اساس را فراهم می کنند اما برای تربیت کامل در یک حوزه نیاز به قرار گرفتن در صنعت همان حوزه است؛ این کامل شدن را این آموزش ها باید برایمان فراهم کند. بنابراین روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، یادآوری برای تلاش جهت تحقق این اهداف باشد.

اهمیت دیگر این آموزش‌ها اهمیت دیگر این آموزش‌ها در چیست؟

یکی از جنبه‌های اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، نقش فرهنگی و اجتماعی آن ها است. به علل مختلف افراد بسیار زیادی هستند که شرایط تحصیل را ندارند و از آن محروم هستند. برخودداری مردم از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سبب می شود که اختلاف قشر تحصیل کرده و کسانی که از آن محروم هستند بسیار کم شود. همچنین توانایی مردم برای شرکت در فعالیت‌های اجتماعی زیاد می شود و این فضاها دیگر فقط مختص افراد تحصیل کرده نمی شود. اگر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های علمی در کنار هم دیگر قرار بگیرند، تحولات زیادی رخ می دهد. دیگر مانند گذشته کارهای فنی و دستی بی ارزش به حساب نمی‌آیند و ارزش کارهای فکری و ذهنی آنقدر بالا نمی رود. هم اکنون تلاش بر آن است که آموزش و پرورش از حالت نظری خارج شود و کارهای عملی هم در کنار آن قرار بگیرد.

وقتی تعداد زیادی از مردم مشغول فعالیت‌های اجتماعی باشند، باعث بالا رفتن ارزش های جامعه می شوند. با یادآوری روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، برای تحقق این اهداف فرهنگی و اجتماعی تلاش کنیم. به عنوان سخن آخر نقل قولی از یونسکو می‌آوریم:

(هیچ ملتی نمی‌‌‏تواند اثر تکنولوژی را در جهان امروز انکار کند. درحقیقت، پیشرفت‌‏های پرشتاب در همه رشته‌‏های فنی و صنعتی در دهه‌‏های اخیر، خطوط اساسی تمدن کنونی را تعیین کرده است. اگر قرار باشد که از تکنولوژی بدرستی و در جهت رفاه انسان، نه انهدام او، حداکثر بهره را ببریم، لازم است پابه‌‌پای این دگرگونی‏‌‌ها، در آموزش فنی و حرفه‌‏ای نیز به پیشرفت‌‏هایی دست یابیم. خوار شمردن آموزش فنی و حرفه‌‏ای به بهانه این‌‏که ماهیتی فرومایه دارد، درواقع، ستیز با واقعیت‌‏های زندگی نوین و روی گرداندن از مجال‌‏هایی است که برای بهتر کردن این زندگی پیش می‌‌‏آید. توصیه یونسکو درباره آموزش فنی و حرفه‌‏ای این است که: آموزش فنی و حرفه‌‏ای باید بخش مکمل نظام آموزشی همه‌‏جانبه باشد، و به این سبب باید به محتوای فرهنگی آن توجه کافی بشود.)

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری