جستجو
Close this search box.

حسابدار خوب چه توانایی‌هایی دارد؟ (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

اهمیت و حساسیت واحد مالی در هر کسب و کار واضح و مشخص است، حضور یک مدیر مالی و حسابداری خوب می‌تواند به رشد و پیشرفت اقتصادی کسب و کار کمک کند و نبود آن‌ها یا وجود حسابدار یا مدیر مالی غیرحرفه‌ای، می‌تواند سرنوشت یک شرکت را به نابودی نزدیک و نزدیک‌تر کند.

فهرست مطالب

بعد از اهمیت مدیر مالی در یک شرکت و کسب و کار، حسابدار آن شرکت است که نقش تعیین کننده و پررنگی در سرنوشت اقتصادی شرکت دارد. درایت حسابدار شرکت می‌تواند منجر به افزایش سود و در نتیجه افزایش سرمایه سهام‌داران و سرمایه‌گذاران شرکت شود. آینده شغلی یک حسابدار با مهارت، حضور در نقش مدیر مالی است.

وظایف حسابداران بسته به نوع فعالیت و کاربری کسب و کاری که در آن مشغول به کار هستند، متفاوت است؛ ولی وظایف و مهارت‌های عمومی یک حسابدار را در ادامه خواهیم دید و خواهیم دانست که یک حسابدار خوب چه توانایی‌هایی دارد.

حسابدار خوب چه توانایی‌هایی دارد 

تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی

تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی یک کسب و کار راه و استراتژی آن شرکت را مشخص خواهد کرد؛ این تجزیه و تحلیل که وظیفه حسابدار شرکت است، اگر درست و دقیق باشد، می‌تواند شرکت را به وضع بهتر و سود بیش‌تر نزدیک و نزدیک‌تر کند و اگر یک حسابدار نتواند به این وظیفه خود به خوبی عمل کند، ممکن است حتی یک کسب و کار را به تعطیلی بکشاند و این موضوع لزوم قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات را برای یک حسابدار خوب مشخص می‌کند.

[irp posts=”17142″ name=”آینده بازار کار حسابداری در ایران (همراه با فایل صوتی)”]

تهیه گزارش‌های مالی بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی نیز از وظایف یک حسابدار است که این گزارش‌ها نشان‌ دهنده وضعیت مالی کسب و کار به مدیران ارشد و سهام‌داران است. در این گزارش‌ها مشخص می‌شود که وضعیت شرکت سودده بوده یا خیر و پیش بینی آینده مالی شرکت را نیز می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد.

 

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

.[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/08/Good-accountant.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

 

توانایی کاهش هزینه و افزایش سود

شاید در اصل بتوان گفت یکی از توانایی‌های اصلی یک حسابدار این است که بتواند به عنوان یک مشاور برای مدیر مالی و مدیر شرکت و کسب و کار عمل کند. یک حسابدار خوب باید بتواند آینده را پیش بینی کند و اگر راه و روش شرکت به ضرر مالی منتهی خواهد شد، متوجه شود و جلوی این زیان را بگیرد.

در کنار جلوگیری از ضررها، حسابدار خوب توانایی این را دارد که راه‌هایی برای افزایش سود در کسب و کار ارائه کند تا اوضاع شرکت رو به بهبود برود. این توانایی نیاز به اشراف حسابدار به زمینه و نوع فعالیت کسب و کار دارد؛ همچنین دقت و تسلط به اطلاعات مالی شرکت و جزئیات آن نیز جزو ضروریات برای ارائه راهکارهایی برای افزایش سود و توانایی جلوگیری از ضرر و زیان است.

 

روابط عمومی قوی

روابط عمومی قوی موضوع و توانایی است که برای همه کارمندان و مدیران لازم است، این موضوع برای یک حسابدار خوب نیز صادق است و شاید بیش‌تر از دیگر کارمندان؛ چرا که یک حسابدار باید هم با سازمان‌های خارجی و هم با دیگر همکاران داخل شرکت ارتباط خوبی را شکل دهد.

ارتباط با مدیران ارشد شرکت و سهام‌داران، سازمان‌های بیمه و مالیات و شرکای تجاری کسب و کار و روابط قوی با کارمندان شرکت، برای پیشبرد اهداف شرکت نیاز، واجب و ضروری است؛ پس توانایی برقرار کردن ارتباط موثر و درست، یکی از ویژگی‌های یک حسابدار خوب محسوب می‌شود.

[irp posts=”25127″ name=”روز روابط عمومی”]

تسلط به تکنولوژی روز

امروزه نرم افزارهای حسابداری دیگر یکی از ارکان‌های مهم حسابداری و واحد مالی به حساب می‌آیند و شناخت آن‌ها یکی از ضروریات است. همه کارمندان و مدیران واحد مالی می‌بایست به این نرم افزارها تسلط داشته باشند و آن‌ها را بشناسند. حسابداران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به عنوان یک ایزار مدیریت مالی باید بتوانند تمام کارهای خود را با این نرم افزارها انجام دهند.

این نرم افزارهای حسابداری تمام گزارش‌ها، اسناد و مدارک مالی را ثبت و ضبط می‌کند و در انتها گزارش‌های تحلیلی وضعیت مالی را ارائه می‌دهند که می‌توان برای تجزیه و تحلیل شرایط از آن‌ها بسیار کمک گرفت.

تسلط به تکنولوژی روزدقت به جزئیات

وقتی با ارقام و اعداد در ارتباط هستید و باید آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید، نیاز است که دقت بسیاری در این کار وجود داشته باشد، چرا که با چیزهای ریز و کوچکی درگیر هستید. حسابداری نیز همین گونه است و نیاز به دقت فراوان دارد.

یکی از توانایی‌های یک حسابدار خوب، دقت و توجه به جزئیات است. یک اشتباه کوچک و جزئی می‌تواند تمام اسناد و گزارش‌ها را خراب کند و در آن‌ها مشکلات بزرگی ایجاد کند و تمام اطلاعات مالی یک شرکت را دستخوش تغییرات جدی و بزرگی کند و باعث به خطر افتادن آن کسب و کار شود. همچنین توجه به جزئیات باعث می‌شود که یک حسابدار بتواند به راحتی گزارش‌ها را تحلیل کند و راهکارهای مناسبی برای افزایش سود و کاهش زیان به مدیرمالی بدهد.

دقت به جزئیاتتسلط به قوانین کار

محاسبه حقوق و دستمزد یکی از وظیفه‌های هر حسابداری است که باید برای محاسبه درست این موضوع به قوانین کار تسلط داشته باشد، البته حسابداری حقوق و دستمزد یکی از زیرشاخه‌های تخصصی حسابداری است، اما لازم است که همه حسابداران نیز به این مقوله تسلط داشته باشند.

نحوه محاسبه حقوق پایه، مزایا، اضافه‌کاری، کسورات و …، با تسلط به قوانین کار به درستی انجام خواهد شد؛ این دقت در محاسبه علاوه بر این‌که جلوی نارضایتی کارمندان و افت کارایی آن‌ها را می‌گیرد، باعث می‌شود تا میزان مهارت و توانایی یک حسابدار نیز بالاتر رود و او را به عنوان یک حسابدار حقوق و دستمزد نیز بشناسند.

 

تسلط به قوانین مالیاتی

مالیات یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های حسابداری است که همه حسابداران باید به قوانین مالیاتی مسلط باشند و آن‌ها را بدانند؛ چرا که ندانستن یکی از قوانین ممکن است منجر به یک اشتباه شود. هر اشتباهی، چه کوچک و چه بزرگ، در این موضوع باعث مشکلات جدی و ضرر بزرگی به کسب و کار خواهد شد که قابل جبران نخواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر عملکرد، مالیات بر حقوق، معافیت‌های مالیاتی و … از جمله مواردی است که دانستن و تسلط بر آن‌ها جزو ضروریات برای هر حسابدار است. همه حسابداران باید بتوانند گزارش‌های مربوط به بخش مالیات را به راحتی و به شکل دقیق و منظم، تهیه و ارائه کنند تا جلوی بروز هر نوع مشکلی را بگیرند.

 

رازداری

واحد مالی بخشی است که همه اطلاعات آن محرمانه تلقی می‌شود و نباید این اطلاعات دست همه افراد قرار گیرد. یک حسابدار تمام این اطلاعات را در اختیار دارد، یعنی همه مسائل مالی مربوط به یک کسب و کار و مدیران ارشد و سهام‌داران و سرمایه‌گذاران را با جزئیات می‌داند. پس باید این اطلاعات از جانب یک حسابدار محفوظ باشد؛ چرا که یکی از ویژگی‌های یک حسابدار خوب رازداری است. حسابدار امین و مورد اعتماد مدیران ارشد یک کسب و کار است و نباید دست به افشای مسائل مالی تحت هیچ شرابطی بزند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری