جستجو
Close this search box.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و سنتی (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

دنیای امروز دنیای دیجیتالی است یعنی دنیایی که صاحبان مشاغل هزینه‌هایی را که در راه دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال صرف می‌کنند برای رسیدن به منفعت و جذب مشتری بیشتری در بلند مدت می‌باشد و در واقع می‌توان گفت تبلیغات کار خود را اصولی انجام می‌دهند و بی‌گدار به آب نمی‌زنند.

فهرست مطالب

امروزه اغلب افراد به این نتیجه رسیده‌اند که برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان و جذب آن‌ها باید کم‌ کم از بازاریابی سنتی فاصله بگیریم و به دنیای پر رمز و راز بازاریابی دیجیتالی وارد شویم، تا از این طریق به رشد بیشتر رسیده و به اهداف خود نزدیک‌ تر شویم.

همان‌طور که می‌دانید در گذشته بازاریابی سنتی، هزینه‌های زیادی را برای کسب‌ و‌ کارها متحمل می‌شد از جمله هزینه‌های مربوط به چاپ تراکت‌ها، بنر، بیلبوردهای تبلیغاتی و… که در نهایت ممکن بود نتیجه چندان خوشایندی را نیز به همراه نداشته باشد. در حالی‌که امروزه بازاریابی دیجیتالی با کاهش هزینه‌های مربوط به تبلیغات می‌تواند به صورت اثربخش و کارآمدتری در کسب‌ و‌ کارها بروز پیدا کند و سرمایه‌گذار را برای رسیدن به مهم‌ترین اهداف خود سریع‌تر یاری کند. از جمله این اهداف می‌توان به موارد مقابل اشاره کرد: معرفی بهتر کسب‌ و‌ کار خود، کسب اعتبار بیشتر، جذب مخاطب فراوان، فروش بیشتر و…

تفاوت بازاریابی دیجیتال و سنتی

با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوت میان بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال بپردازیم و هرآنچه را که پیرامون دیجیتال مارکتینگ لازم است بدانید مطرح کنیم. اما قبل از اینکه وارد ادامه بحث شویم لازم است آگاهی کمی پیرامون بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال بدانید که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

بازاریابی سنتی چیست؟

هنگامی که صحبت از بازاریابی سنتی به میان می‌آید، فکر اغلب افراد به سال‌های دور باز می‌گردد. در حالی‌ که اگر با نگاهی دقیق‌تر به اطرافمان بنگریم می‌بینیم هنوز عدۀ زیادی از صاحبان مشاغل از این روش بازاریابی استفاده می‌کنند و از آن نتایج مثبتی نیز دریافت می‌کنند. برای مثال آن دسته از مشاغلی که برای خدمت‌رسانی به سالمندان می‌باشد اگر از دیجیتال مارکتینگ استفاده کند ممکن است به نتایج موثری نرسد زیرا بسیاری از سالمندان از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند و از آن بی‌خبرند.

پس در اینجا به این نتیجه می‌رسیم که بازاریابی سنتی و دیجیتالی مکمل هم هستند و نمی‌توان یکی از این دو را کنار گذاشت، بلکه باید با استفاده از شیوه‌ای مناسب از مزایای هر کدام در جای خود بهره‌ برد.

[irp posts=”25176″ name=”آیا کسب و کار من نیاز به بازاریابی دیجیتال دارد؟”]

تعریف بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ

تعریف بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتالی به مجموعه فعالیت‌هایی که برای تبلیغ برند کاری و فروش محصولات و خدمات در فضای مجازی و با استفاده از ابزارهای دیجیتالی آفلاین (که در فضایی خارج از اینترنت در جهت پیشبرد اهداف دیجیتال مارکتینگ استفاده می شود) و آنلاین (مثل وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، موبایل و… ) انجام می‌گیرد، گفته می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ در واقع به شیوه‌ای نوین از بازاریابی گفته می‌شود که در کسب‌ و‌ کارهای سنتی و آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این طریق می‌توان محصولات و خدمات خود را به بازار هدف و مخاطبان معرفی کرد و به مشتریان بالقوه‌ای دست پیدا کرد.

همان‌طور که تاکنون متوجه شده‌اید دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده‌ تر و پیچیده‌ تر از بازاریابی سنتی و روش‌های مورد استفاده در آن می‌باشد. پس برای رسیدن به موفقیت و گذراندن این مسیر پر فراز و نشیب، لازم است از افرادی در تیم بازاریابی دیجیتالی خود استفاده کنید که حرفه‌ای، خلاق، متخصص و کارآمد باشند تا بتوانند طبق اصول و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ پیش رفته و راهکارهای خلاقانه و جدیدی برای به‌دست گرفتن نبض بازار و اقتصاد ارائه دهند.

11 نمونه از مهم‌ترین ابزارها و تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال

  1. بازاریابی موتورهای جستجو(SEM)
  2. بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو(SEO)
  3. محتوای مناسب و خلاقانه
  4. بازاریابی محتوا (content marketing)
  5. شبکه‌های اجتماعی (Social Media)
  6. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  7. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
  8. بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)
  9. موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing)
  10. تبلیغات اینترنتی (وب‌سایت)
  11. تبلیغات براساس کلیک (PPC)

مهم‌ترین تفاوت‌های عمدۀ بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال

از آنجایی‌که تاکنون همراه ما بودید پس متوجه شده‌اید که بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال تفاوت‌هایی با یکدیگر در نحوۀ کارکرد دارند. اکنون قصد داریم به چند نمونه از مهم‌ترین تفاوت‌های بازاریابی سنتی و مدرن بپردازیم، پس تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید.

شناسایی مخاطبان هدف

معمولاً مخاطبان بازاریابی سنتی و تبلیغات آن؛ عموم مردم هستند، در حالی‌که در بازاریابی دیجیتالی و تبلیغات مدرن مخاطبان طیف خاصی از افراد جامعه از نظر سن، تحصیلات، شغل و جنسیت می‌باشند.

تعداد مشتریان

تعداد مشتریان

در شیوه سنتی بازاریابی تعداد مشتریان نسبتاً کم است، این در حالی‌ است که در بازاریابی دیجیتالی به دلیل متنوع بودن فضاهای تبلیغات و گسترده بودن آن، تعداد مشتریان بسیار زیاد است.

[irp posts=”22854″ name=”آموزش فروشندگان”]

فرآیند افزایش فروش و جلب رضایت مشتری

در بازاریابی سنتی به دلیل رقابت فراوان در بازار معمولاً به رضایت مشتری کمتر اهمیت داده می‌شود و اولویت اول آن‌ها، بالا بردن نرخ فروش به مصرف‌کنندگان می‌باشد. در حالی‌که در بازاریابی مدرن اولین اولویت آن‌ها، راضی نگه داشتن مشتری و وفادار نمودن او می‌باشد. در این شیوه بازاریابی، تبلیغات به معنای شروع کار بوده و ادامۀ آن برای حفظ و نگه‌ داری راه ارتباط با مشتری و وفادار نمودن او به خدمات و محصولات خود می‌باشد.

شیوۀ نظرسنجی و میزان اهمیت آن

در شیوه سنتی بازاریابی وقتی نظرسنجی بین مصرف‌ کنندگان صورت می‌گیرد؛ به دلیل کثیر بودن تعداد آن‌ها، گزارش به صورت میانگین و جمعی اعلام می‌شود. اما در شیوۀ مدرن به نظر تک‌ تک مشتریان ارزش داده می‌شود و مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

کاهش هزینه‌ها

تجربه ثابت کرده تبلیغات به شیوۀ مدرن نه تنها منجر به افزایش هزینه‌ها نمی‌شود بلکه میزان هزینۀ مصرفی آن به نسبت بازاریابی سنتی کمتر نیز می‌شود. زیرا اغلب ابزارهای مورد استفاده و کاربردی در دیجیتال مارکتینگ از قبیل شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، ویدیو و… رایگان می‌باشند و همچنین نیازی برای هزینه کردن برای نیروی انسانی زیاد برای تبلیغات نمی‌باشد. به علاوه در این نوع تبلیغات، اگر مشتریان از خدمات و محصولات شما رضایت کافی را داشته باشند معمولا بازاریابی به صورت دهان‌به‌دهان نیز صورت می‌گیرد.

سرعت بارگذاری بالای اطلاعات و تبلیغات

در روش بازاریابی دیجیتال، اطلاعات مربوط به خدمات و محصولات، تغییر قیمت‌ها، نحوۀ استفاده از آن‌ها و… با سرعت بیشتری در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، زیرا این اطلاعات و تبلیغات از راه‌های متفاوتی مثل اشتراک‌گذاری در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی گوناگون و… انجام می‌گیرد و به سرعت توسط مخاطبان مورد بازدید قرار می‌گیرد.

عدم محدودیت زمانی و مکانی

در بازاریابی دیجیتال محدودیت زمانی و مکانی معنایی ندارد و فعالیت‌ها به صورت ۲۴ ساعته در دسترس مخاطبان می‌باشد.

کلام آخر:

همانطور که می‌دانید تبلیغات چه به صورت سنتی و چه به صورت دیجیتال مارکتینگ می‌تواند نقش بسزایی در سیاست‌های بازاریابی شرکت‌ها و صاحبان مشاغل ایفا کند. هر دوی این روش‌ها در بازاریابی کنار مزایایی که دارند معایبی نیز دارا می‌باشند، پس همان‌گونه که در قبل به آن اشاره کردیم برای دریافت نتیجه بهتر کافی است مطابق با کسب‌ و‌ کارتان از هر دو شیوه بهره ببرید تا روند رسیدن به اهداف خود را سریع‌تر طی کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. ایده های خیلی خوبی از مطلبتون گرفتم و ازشون استفاده کردم و واقعا نتیجه گرفتم. به نظرم باید از تیم زحمت کشی که این مطالب رو به صورت رایگان در اختیار مردم میزاره قدردانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری