جستجو
Close this search box.

حسابداری و مدیریت مالی برای استارتاپ‌ها – (بخش اول)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

احتمالا همه ما در مورد استارتاپ‌ها شنیده‌ایم و درباره فعالیت آن‌ها خبر داریم. استارتاپ‌ها یا کسب و کارهای نوپا که عموما هم حول تکنولوژی و فناوری‌های جدید شکل گرفته‌اند، شرکت‌ها و کسب و کارهایی هستند که به سرعت رشد می‌کنند و به جلو می‌روند. بیش‌تر خرید و فروش‌ها در فضای مجازی با همین استارتاپ‌ها انجام می‌شود. این رشد سریع استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا نشان می‌دهد که اقتصاد آینده در دست همین استارتاپ‌ها است.

فهرست مطالب

بیش‌تر این شرکت‌ها در ابتدای شروع کار خود فقط روی فعالیت‌های بازاریابی کسب و کار خود تمرکز می‌کنند و صرفا می‌توانند از اوضاع مالی خود در آینده یک پیش بینی ارائه کنند و اینکه کی به سود می‌رسند نیز تنها تخمینی است و به طور کلی از اهمیت حضور یک واحد مالی یا یک مشاور مالی غافل می‌شوند.

موفق شدن یا نشدن همه کسب و کارها، به دانش مالی موجود در آن کسب و کار مرتبط است؛ استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شاید استارتاپ‌ها در شروع کار نیاز به حضور حسابدار یا مدیر مالی با دانش مالی موثر را احساس نکنند اما با پیشرفت کارها این نیاز بیش‌تر و بیش‌تر حس می‌شود و ممکن است نبود این نقش در استارتاپ‌ها مشکلاتی را ایجاد کند.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/08/Accounting-and-Financial-Management-for-Startups-Part1.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

توان مالی و نقدینگی کم در اغلب شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها نیاز به مدیریت امور مالی را بیش‌تر می‌کند؛ تنها پیش بینی بازگشت پول و سود کافی نیست و باید به جزئیات امور حسابداری نیز توجه شود که اغلب استارتاپ‌ها از آن غافل هستند. بعد از گذشت مدت زمانی و رشد سریع این کسب و کارها، امور حسابداری از دست صاحبان شرکت خارج می‌شود و کم کم خطاها و اشتباهات این مدت بروز و ظهور پیدا می‌کند. این مشکلات در اول راه کسب و کارهای نوپا، نابسامانی‌های زیادی را به دنبال دارد که درست و اصلاح کردن آن‌ها کار آسانی هم نیست.

این موضوعات اهمیت حسابداری و مدیریت مالی از ابتدای کار استارتاپ‌ها را نشان می‌دهد تا دچار بحران‌های مالی نشوند و از شکست مالی دور بمانند.

در ادامه دلایل بیش‌تری برای حضور یک مشاور یا مدیر مالی در یک کسب و کار نوپا را با هم خواهیم دید:

استخدام حسابدار

اگر استارتاپ خود را راه‌اندازی کرده‌اید، به واحد حسابداری نیز مانند بقیه واحدها نگاه کنید، کسب و کار شما نیاز به حسابداری نیز دارد. شاید در ماه‌های ابتدایی بتوانید از استخدام حسابدار طفره بروید و به بعد موکولش کنید، اما این کار را ادامه ندهید و برای استخدام اقدام کنید و تمام تمرکز خود را روی امور تبلیغات و بازاریابی نگذارید.

قبل از شروع هر کاری باید به مسائل مالی توجه کنید، این موضوع در راه انداختن یک کسب و کار جدید مهم‌تر و پررنگ‌تر هم خواهد شد، بدون برنامه‌ریزی و برنامه درست برای مسائل مالی و هزینه‌ها و درآمدها نمی‌توانید برای مدت طولانی استارتاپ خود را سرپا نگه دارید.

[irp posts=”14576″ name=”امور حسابداری استارتاپ خود را جدی بگیرید”]

مطمئن باشید اگر بخواهید به همین روال ادامه دهید، کم کم مشکلات مالیاتی و حسابرسی و … به سراغ شما خواهند آمد و گریبان‌ شما را خواهند گرفت. شاید بگویید یک نرم افزار حسابداری هم این کارهای شما را راه خواهند انداخت، ولی اینطور نیست؛ درباره نرم افزارها در ادامه با هم بیش‌تر سخن خواهیم گفت.

این موضوع را فراموش نکنید که موفقیت هر کسب و کاری، چه نوپا و چه کهنسال، به امورات مالی آن بسیار وابسته است. شما برای شروع نیاز به یک دانش قوی مالی دارید تا بتوانید تصمیمات درست مالی و حسابداری بگیرید تا از افتادن به تله‌های مالی جلوگیری کنید.

مزایای داشتن حسابدار

به همین خاطر می‌توان این توصیه جدی و موکد را به همه صاحبان استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران آن‌ها کرد که از همان شروع کار و هم‌زمان با تاسیس کسب و کارتان، یک زیرساخت درست و قوی برای امورات مالی خود بچینید. حسابداری اصولی و اجرای تمام قوانین مالی و مالیاتی می‌تواند شما را زودتر به اهدافی که برای کسب و کارتان چیده‌اید و در نظر دارید، برساند.

فواید داشتن حسابدارفواید داشتن حسابدار کم نیست، داشتن گزارش‌های مالی که مدیران بتوانند در هر لحظه با چک کردن آن‌ها به اوضاع مالی شرکت اشراف داشته باشند و از جزئیات کار با خبر شوند، یکی از این فواید است. تهیه گزارش گردش حساب و حساب‌ها، گزارش چک‌ها، گزارش نقدینگی، گزارش سود و زیان، ترازنامه‌ها، گزارش انبار، گزارش میزان خرید و فروش و … همه و همه از وظایف حسابدار است که می‌تواند چراغ راهی روشن برای رسیدن به اهداف تعیین شده باشد.

در یک کلام حضور حسابدار باعث می‌شود نیازهای مدیران یک کسب و کار در حوزه مالی حل و فصل شود و با زبان مالی گزارش‌های مورد نیاز خود را برای ادامه راه و تعیین استراتژی‌های رسیدن به هدف تعیین و مشخص کنند.

استفاده از نرم افزارهای حسابداری

شاید به جای استخدام یک حسابدار برای کسب و کار نوپای خود، به فکر خرید یک نرم افزار حسابداری هستید تا خودتان کنترل امور مالی را به عهده بگیرید و آن‌ها را انجام دهید. درست است که این نرم افزارهای موجود بسیاری از امور مالی مثل ثبت اسناد مالی، فاکتورهای فروش و هزینه و درآمدها و موجودی حساب‌های شما را برایتان فراهم کنند و گزارش‌های تحلیل از وضعیت را در اختیار مدیران استارتاپ‌ها قرار دهد؛ اما به یک نکته توجه داشته باشید که امور مالی فقط این‌ها نیستند.

اقدام به خرید یک نرم افزار حسابداری بدون دانش حسابداری، مشکلاتی برای شما ایجاد خواهد کرد که با جلو رفتن کارها به آن‌ها برخورد می‌کنید. ضعف‌های برخی از این نرم افزارها ممکن است اختلاف‌های مالی بزرگی را در پی داشته باشد که تمام کار شما را خراب می‌کند.

البته ممکن است در بعضی از کسب و کارها در روزها و ماه‌های ابتدایی نیازی به حضور مستمر و مستقر یک حسابدار نداشته باشند، احتمالا در ماه‌های اول خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و درآمدی نیز حاصل نشود؛ اما نخریدن نرم افزار حسابداری را به هیچ بهانه‌ای نباید عقب انداخت، بالاخره هر کسب و کاری از روز اول هزینه‌هایی دارد که باید ثبت شوند. با یک مشاور مالی مشورت کنید و نرم افزار مناسبی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید تا تمام تراکنش‌های روزانه استارتاپ خود را ثبت کنید تا به مشکلی نخورید.

نتیجه گیری

احتمالا در ابتدای شروع کار، ثبت داده‌ها و دارایی‌ها، هزینه‌ها و بدهی‌ها و … بتواند نیاز اطلاعاتی سهامداران و سرمایه‌گذاران را مرتفع کند و آن‌ها را به سمت تصمیم‌گیری بهتر و ریسک کم‌تر سوق دهد. استفاده از نرم افزارهای حسابداری تا وقتی که نیاز شما را برطرف کند، برایتان کافی خواهد بود و شما می‌توانید بعد از گذشت زمانی و به مرور با برخورد با مسائل مالی مثل امور مالیاتی و دارایی، دریافت و پرداخت تسهیلات، می‌توانید سراغ یک استخدام حسابدار یا مشورت با یک مشاور مالی بروید و مشکلات خود را برطرف کنید.

ادامه دارد…

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری