جستجو
Close this search box.

حسابداری و مدیریت مالی برای استارتاپ‌ها – (بخش دوم) + (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

استارتاپ‌ها، کسب و کارهای نوپایی هستند که از ایده‌ای نو و با چند نیروی جوان و خلاق شکل می‌گیرند و به سرعت هم رشد می‌کنند. این ایده‌ها عموما در راستای نیازهای روز بازار و متناسب با آن‌ها شکل می‌گیرند و مطرح می‌شوند و برای تولید یک محصول یا عرضه درست آن، یا ارائه خدمت و فعالیتی قدم برمی‌دارند.

فهرست مطالب

هر استارتاپ یک کارآفرینی محسوب می‌شود که برخلاف کسب و کارهای سنتی که منتظر مراجعه مشتری می‌ماندند تا جنس و محصولی را از آ‌ن‌ها خریداری کنند، سراغ مشتری می‌روند و او را برای خرید راضی می‌کنند. اساس کار استارتاپ‌ها تبلیغ و بازاریابی است و در این کسب و کارهای نوپا هیچ‌گاه مشتری به خودی خود نخواهد آمد.

اقتصاددان‌ها معتقدند در چند سال آینده، اقتصاد کل جهان در دست این استارتاپ‌ها می‌چرخد. ارائه خدمات متنوع و بی‌شمار در قالب یک کسب و کار کوچک و نوپا که به سهولت و راحتی نیز در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و همچنین داشتن مبنای علمی راه‌اندازی و جذب مشتری در استارتاپ‌ها باعث این نظریه شده است.

همه کسب و کارها نیاز دارند تا امور مالی و حسابداری‌شان به درستی انجام شود تا به مشکلات مالی متعددی دچار نشوند؛ چرا که مسائل مالی مهم‌ترین عنصر وجود و ادامه حیات هر کسب و کاری است. استارتاپ‌ها که اخیرا همه ما در مورد حضور آن‌ها در بازار شنیده‌ایم نیز قاعدتا و طبیعتا نیاز به حسابداری و مدیریت مالی دارند.

حسابداری هم مثل دیگر تخصص‌ها اصول خود را دارد که با پیاده‌سازی درست و دقیق این اصول می‌توان مطمئن بود که مشکلات مالی سر راه کسب و کار نوپا ظهور نخواهد کرد و چه بسا که سهام‌داران و سرمایه‌گذاران این استارتاپ را به سمت رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت‌شان هدایت می‌کند.

[irp posts=”26202″ name=”حسابداری و مدیریت مالی برای استارتاپ‌ها – بخش اول”]

اشتباهی پیش پا افتاده اما حیاتی

با وجود همه این مسائل، خیلی از مدیران کسب و کارهای نوپا در شروع کار به این نکته توجه نمی‌کنند و صرفا معطوف به دیگر فعالیت‌های شرکت می‌شوند. استارتاپ‌ها به سرعت گسترش می‌یابند و مسائل و دغدغه‌هایشان نیز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و اگر از همان ابتدا امور مالی سر و سامانی نیافته باشد، مشکل روز به روز بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود. در ابتدای این گسترش که همه افراد شرکت سرمست و خوشحال از این گسترش و بزرگ شدن هر روزه هستند، کنترل بسیاری از امور مالی از دست آن‌ها خارج می‌شود و هیچ گزارشی از وضعیت مالی استارتاپ خود ندارند.

بسیاری از استارتاپ‌ها که با ایده و توان خوبی شکل گرفته‌اند و بسیار سریع هم رشد کرده‌اند، به خاطر عدم مدیریت مالی صحیح که منجر به مشکلات مالی شده است و بعد از گذشت زمان دیگر رفع این مشکلات سخت غیر ممکن شده است؛ از بین رفته‌اند.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/08/Accounting-and-Financial-Management-for-Startups-Part2.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

یک حسابدار یا مدیر مالی یا حتی مشاور مالی، تنها وظیفه رسیدگی به اسناد مالی و هزینه‌ها و درآمد‌ها و اعتبارات و بدهی‌ها را به عهده ندارد، او باید در تصمیم‌های مهم و اساسی کسب و کار هم شریک باشد و با توجه به اوضاع مالی استارتاپ نظرات و راهکارهای خود را ارائه دهد. این نظرات می‌تواند نقشی تاثیرگذار در تعیین استراتژی‌های شرکت و همچنین اقدامات آینده استارتاپ داشته باشد و این کسب و کار را از خطرات احتمالی محافظت کند.

حسابداری و مدیریت مالی برای استارتاپ‌ها – (بخش دوم)

مهمترین اقدامات در ابتدای کار یک کسب و کار نوپا و استارتاپ

قبل از هر اقدامی در یک کسب و کار نوپا و استارتاپ، باید امور مالی و گزارشات مالی را تحلیل و آنالیز کنید؛ اگر تصمیمی گرفته‌اید بدون این‌که شرایط مالی را برانداز کرده باشید، به نظر می‌رسد باید منتظر سر رسیدن مشکلاتی باشید. تصمیم درست در یک استارتاپ بعد از تفسیر، تحلیل و مشورت گرفته می‌شود، به این معنی که داشتن گزارش مالی و تفسیر آن، هر چند که گزارش مالی شما دقیق و کامل هم نباشد، باید در ابتدای امر انجام پذیرد. بعد از تفسیر این گزارش‌ها نوبت به تحلیل و آنالیز آن‌ها می‌رسد که تا این‌جا کار مدیر مالی یا حسابدار کسب و کار است. همچین تصمیمی قاعدتا به نفع استارتاپ شما خواهد بود و شما را برای رسیدن به اهداف‌تان کمک می‌کند.

[irp posts=”22875″ name=”حسابداری مشاغل”]

بودجه بندی

حسابدار می‌تواند با بودجه‌بندی دقیق و همچنین اشراف به بازار و تغییرات آن از تغییر در هزینه‌ها و درآمد و میزان فروش پیش بینی و تخمینی ارائه دهد که در خیلی از موارد کارآمد و راه گشاست. همچنین او می‌تواند با کنترل حساب‌های دریافتنی و تحلیل رفتار مشتریان، مشتریان بدحساب را شناسایی کند و به مدیران معرفی نماید. توانایی تبدیل فاکتورها مشتریان به پول نقد نیز یکی دیگر از مهار‌ت‌ها و وظایف حسابداران است که می‌تواند بسیار به یک کسب و کار نوپا کمک کند.

سرمایه‌گذاران یک استارتاپ

مدیریت جریان نقدینگی

مدیریت جریان پول‌های نقد و همچنین سرمایه در گردش یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران و سرمایه‌گذاران یک استارتاپ است که می‌خواهند همواره در گزارش این موضوع را داشته باشند؛ یکی دیگر از نقش‌های حسابداری و مدیریت مالی در استارتاپ‌ها، ارائه همین گزارش‌ها به مدیران و سهام‌داران است. از میان این گزارش‌ها مدیران می‌توانند سود خالص کسب و کار نوپای خود که وابسته به چرخه و جریان وجوه نقد است، را بررسی کنند و نتیجه‌گیری نمایند.

اشراف بر مسائل مالیاتی

امور مالیاتی یکی دیگر از معضلات این روزهای همه کسب و کارها، به خصوص استارتاپ‌ها، است. ثبت اسناد لازم برای گزارش‌های مالیاتی، صورت‌های مالی ماهیانه و فصلی، ترازنامه سود و زیان، صورت مالی جریان وجوه نقد و … برای داشتن یک گزارش مالیاتی لازم و واجب است. این موارد نیاز یک استارتاپ به حسابدار یا مدیر مالی را مشخص و واضح بیان می‌کند؛ چرا که انجام همه این امور مالی هم نیاز به تخصص دارد که کار هر کسی نیست و هم احتمالا میان همه کارهای شروع و راه‌اندازی یک کسب و کار تازه ممکن است از توان بقیه افراد خارج باشد و از قلم بیفتد. همین از قلم افتادن ممکن است باعث جریمه‌ها و مشکلات مالیاتی بزرگی شود که کل کسب و کار را به خطر بیندازد.

نرم افزار حسابداری

استفاده از نرم افزارهای حسابداری نیز می‌توانند برای رسیدگی به امور مالی استارتاپ‌ها راه گشا باشند، اگر در ابتدای راه نخواستید حسابدار داشته باشید و وقت این را هم ندارید که خودتان به همه امورات مالی رسیدگی کنید، خرید یکی از این نرم افزارها کار مناسبی است. البته باید دقت داشته باشید که نرم افزاری را انتخاب کنید که جواب نیازهای شما را در آینده نیز بدهد.

حسابدار یا مدیر مالی

مدیران یک کسب و کار نوپا باید در همه حال میزان موجودی، میزان هزینه‌کرد، فروش و درآمد و … را بدانند و همه این‌ها را نمی‌شود مانند قدیم در یک دفتر رویداد مالی ثبت کرد؛ پس نیاز به یک نرم افزار دارید تا هم این اعداد و ارقام جایی با کم‌ترین خطای انسانی ثبت شوند و هم وقت زیادی از شما نگیرند. نرم افزارهای حسابداری این کمک را نیز به شما می‌کنند که به گزارش‌های دقیق و تحلیلی هر زمان که خواستید دسترسی داشته باشید.

ثبت درست و اصولی هزینه‌هایی مثل حقوق و دستمزد، خرید و تامین منابع و مواد مصرفی برای تولید محصولات، هزینه‌های جاری، هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی و … در نرم افزارهای حسابداری به مدیران ارشد و سرمایه‌گذاران استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا تخمین و پیش بینی درست‌تری از سود و زیان داشته باشند.

البته استفاده از یک نرم افزار حسابداری، هر چند هم که خوب و کامل و کارآمد باشد، نیاز به حسابداری و مدیریت مالی برای استارتاپ‌ها را برطرف نمی‌کند. با پیشرفت کارها و فعالیت‌های استارتاپ و درآمدزایی بیش‌تر و بیش‌تر، حضور یک حسابدار یا مدیر مالی قطعا کمک بسیاری به پیشرفت کسب و کار خواهد کرد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. بازتاب: دانلود رایگان کتاب درآمدی بر حقوق کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری