جستجو
Close this search box.

تکنیک‎هایی برای مدیریت بهتر پول (ویژه ولخرج‎ها!)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

مدیریت پول

برای مدیریت درست پول چیز زیادی نیاز نیست. فقط باید بتوانید اهدافی را تعیین کرده و آن ها را برآورده کنید. حتی به دانش عمیق ریاضیات و یا حسابداری حرفه‎ای هم نیاز ندارید. تنها باید شمردن و جمع و تفریق کردن را بلد باشید. برای کسانی که مهارت‎های مالی خوبی دارند زندگی بسیار ساده‎تر است. نحوه خرج کردن پول شما بر میزان اعتبار و میزان بدهی شما تا پایان عمر تأثیر دارد. اگر از جمله افرادی هستید که سعی دارند با یادگیری مهارت مدیریت بهتر پول، با وجود درآمدی بیشتر از حد کفایت، برای بازپرداخت بدهی‏ها و دوران بازنشستگی برنامه ریزی کنند، می‎توانید در این مقاله نکاتی برای بهبود عادات مالی خود بیابید.

فهرست مطالب

مدیریت پول یعنی وقتی با تصمیمات پر هزینه، به ویژه با یک تصمیم خرید بزرگ روبرو هستید، تصور نکنید که می‎توانید هر هزینه‎ای را بپردازید. دقیقاً تعیین کنید که واقعاً می‎توانید آن را بپردازید و یا اینکه قبلاً درآمد خود را صرف هزینه‎های دیگری کرده‎اید، یا شاید هم تعهد پرداخت‎های دیگری دارید. وجود تعهد پرداخت به این معنی است که باید از بودجه و حساب‎های پس‎انداز خود برای خرید‎های جدید استفاده کنید. بخاطر داشته باشید که صرفاً در دست داشتن پول، این معنی نیست که می‎توانید خرید کنید. شما باید قبوض و هزینه‎های ضروری و تعهدات پرداختی سابق را هم در نظر بگیرید.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/09/Techniques-for-Better-Money-Management-Podcast.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

مدیریت پول
راهکارهایی برای مدیریت پول

اگر برای مدیریت پول و حسابداری درست مشکل دارید نگران نباشید. خبر خوب این است که هیچ کس بالفطره حسابدار به دنیا نمی‎آید. این یک مهارت است که با آموزش، تمرین و پشتکار قابل یادگیری است. پس از هم اکنون شروع کنید.

می‎توانید از این تکنیک‎ها هم برای مدیریت بهتر درآمد و هزینه‎ها استفاده کنید:

استفاده از برنامه ‎ریزی بودجه

بسیاری از مردم از برنامه تنظیم بودجه استفاده نمی‎کنند چون فکر می‎کنند تهیه لیست‎های طولانی، محاسبه درآمدها و هزینه‎ها و اطمینان از درستی اعداد و ارقام کاری بسیار طولانی، کسالت‎آور و بی‎فایده است. اما اگر با پول درست کار نمی‎کنید یا برای حسابداری و مدیریت دخل و خرج‎های ماهانه مشکل دارید، چرا نباید چند ساعت از وقت خود را برای حل مسائل یک ماهه صرف کنید؟ بجای تمرکز روی وقتی که برای برنامه‎ریزی بودجه نیاز دارید، روی مزایایی که بودجه‎ریزی برای زندگی شما دارد متمرکز شوید.

در تنظیم برنامه بودجه در نظر داشته باشید که اگرصرفاً آن را در قفسه پرونده‎ها بایگانی کنید، چیزی بی‎فایده است. شما باید مرتباً در طی ماه به برنامه خود مراجعه کنید. با پرداخت هزینه‎ها یا قبوض مرتباً برنامه خود را به روز رسانی کنید. برای خرج‎های پیش‎بینی نشده یا تصمیمات جدید مرتباً با استفاده از آن تصمیم اتخاذ کنید. برنامه بودجه شما باید پویا و کارآمد باشد.

تحلیلگر بودجه کیست و چه وظایفی دارد؟

اعمال محدودیت برای هزینه‎ های غیر ضروری

بخش مهمی از بودجه شما درآمد خالص یا مقدار پولی است که پس از کم کردن هزینه‎های ضروری از درآمدتان باقی می‎ماند. اگر پول بیشتری در اختیار دارید، می‎توانید از آن برای تفریح و سرگرمی استفاده کنید، اما فقط تا یک سقف مشخص برای این امور خرج کنید. نباید با پول خود دیوانه‎وار ولخرجی کنید، به خصوص اگر این مقدار کفاف کل ماه را ندهد. قبل از خریدهای پرهزینه، مطمئن شوید که این خرج، برنامه‎ریزی شما برای موارد دیگر را تحت تأثیر قرار نمی‎دهد.

ثبت هزینه‎ها و ریز خرج‏ها

ثبت هزینه‎ ها و ریز خرج‏ها

خریدهای کوچک در اینجا و آنجا به سرعت زیاد می‎شوند و تا بخواهید متوجه شوید، از بودجه شما بیشتر شده‎اند. شروع به ردیابی مخارج و به خصوص ریز خرج‎های خود کنید تا مواردی را که ممکن است از آن بی‎خبر باشید، کشف کنید. رسیدهای خود را نگهداری کنید و خریدهای خود را در یک دفترچه هزینه‎ها بنویسید، آن ها را دسته بندی کنید تا بتوانید هزینه‎های نامحسوس و نا‎دیدنی را یافته و بررسی کنید. به این شکل می‎توانید هزینه‎ها را کنترل کرده پول خودتان را درست مدیریت کنید.با استفاده از بهترین نرم افزار مدیریت هزینه های زندگی می‌توانید انواع هزینه‌ها و بودجه خود را تعریف کنند و در هنگام هزینه کردن برای امور مختلف نگاهی به موجودی خود داشته باشند.

کیف پول محک راهکاری برای مدیرت بهتر پول

هر تعهدی را نپذیرید

فقط به این دلیل که درآمد و اعتبار شما برای وام مشخصی واجد شرایط هستند، به این معنی نیست که باید آن وام را بگیرید. بسیاری از مردم به صورت ساده لوحانه تصور می‎کنند که بانک آن ها را برای کارت اعتباری یا وامی که قادر به پرداخت آن نیستند تأیید نمی‎کند. همانطور که می‎دانید، بانک فقط از درآمد شما مطلع است نه از بدهی‎ها و مخارج شما. تصمیم با شماست که آیا پرداخت ماهانه براساس درآمد و سایر تعهدات ماهانه شما مقرون به صرفه است یا نه.

خرید با بهترین قیمت

می‎توانید در خرید از پول خود بیشترین بهره را ببرید، کافی است مطمئن شوید که کمترین قیمت را برای محصولات و خدمات پرداخت می‎کنید. همیشه می‎توانید به دنبال تخفیف، کوپن و گزینه‎های ارزان‎تر باشید. حراج‎های فصلی، فروش‎های ویژه و تخفیفات مختلف را هرگز فراموش نکنید.

تأخیر در خرید

اگر در خریدهای بزرگ با تأخیر خرید کنید، می‎توانید پولتان را بهتر مدیریت کنید. با ایجاد تأخیر عامدانه در خرید در واقع به خودتان این امکان را می‎دهید تا بجای قربانی کردن موارد ضروری‎تر، تصمیمتان را بهتر ارزیابی کنید. آیا واقعاً به این مورد نیاز دارید یا صرفاً قصد انجام یک خرید هیجانی دارید. حتی در صورتی که واقعاً تصمیم به یک خرید پر هزینه داشته باشید ممکن است بتوانید موارد جایگزین، تخفیف حراج آخر فصل و موارد دیگر را در این فرصت بررسی کرده و یک معامله مناسب‎تر انجام دهید. شاید هم بتوانید از یک خرید پر هزینه کلاً صرف نظر کنید و در عوض مقداری از پولتان را پس‎انداز کنید. این یکی از روش‎های موثر برای مدیریت پول شماست، در هر صورت خرید با تأخیر بسیار بهتر از پشیمانی پس از یک خرید غیر ضروری است.

از کارت اعتباری فاصله بگیرید

کارت‎های اعتباری بدترین دشمن پول شما هستند. هنگامی که معامله با پول نقد را کنار بگذارید، صرفاً بدون توجه به اینکه آیا توانایی پرداخت دارید یا نه، به کارت‎های اعتباری خود مراجعه می‎کنید. در برابر استفاده از کارت‎های اعتباری خود برای خریدهایی که نمی‎توانید یا نباید هزینه کنید، مقاومت کنید، خصوصاً در مورد کالاهایی که واقعاً نیازی به آن ها ندارید. پول نقد می‎تواند هزینه‎های شما را کاهش دهد و به شما در خرید هوشمندانه کمک کند.

حتی برای صرفه جویی در هزینه می‎توانید مقداری پول در حد مخارج معمول ماهانه را از حساب خود برداشت کنید و هر زمان که بیرون می‎روید مقدار کمی پول نقد با خود داشته باشید. تا جایی که ممکن است استفاده از کارت‎های اعتباری را کاهش دهید این کار به شما بینش بهتری نسبت به مقدار هزینه‎هایی که می‎کنید می‎دهد و برای صرفه جویی بهترین گزینه است. علاوه بر این بسیاری از فروشنده‎ها از اینکه کمی پول نقد دریافت کنند استقبال می‎کنند چون به هر حال مواردی پیش می‎آید که یک فروشنده در طول روز به پول نقد نیاز ضروری پیدا ‎کند.

راه حل های برای خرید های آنلاین

خریدهای آنلاین هم مانند کارت‎های اعتباری احساس و آگاهی ما را در مورد مقدار پولی که هزینه می‎کنیم تحت تأثیر قرار می‎دهند. با خرید آنلاین هم تصویر کاملی از هزینه‎ها به دست نمی‎آوریم. چون امروزه خرید آنلاین یکی از اجزاء زندگی شده است، امکان حذف کامل آن را از زندگی نداریم اما حداقل می‎توان بجای اینکه کالای مورد نظر خود را مستقیماً به سبد خرید اضافه کرد، آن را در جایی که خرده فروشان آنلاین امکان دسترسی به آن را نداشته باشند تهیه کنید. اگر بعد از مدتی بجای اینگه فروشگاه آنلاین از لیست نیازهای شما مطلع باشد، خودتان آن را به عنوان نیازمندی به خاطر داشتید می‎توانید مطمئن شوید که هزینه درستی را صرف خواهید کرد.

یکی دیگر از مواردی که تکنولوژی در میزان هزینه‎ها و نحوه مدیریت پول شما موثر است، امکان پرداخت‎های خودکار و بخصوص پرداخت‏های دوره‎ای است که باعث می‎شود در برآورد ذهنی که از حجم هزینه‎ها دارید دچار اشتباه شوید. پس اگر برای مثال از از پرداخت‎های دوره‎ای خودکار اینترنت بانک یا نظایر آن استفاده می‎کنید بهتر است همین الآن آن را حذف کنید و پرداخت‎ها را هر ماه دستی وارد کنید. این کار به آگاهی بیشتر شما از هزینه‎ها و درآمدهایتان کمک می‎کند.

پس‎انداز کنید

ایجاد عادت پس‎انداز ماهیانه یکی از روش‎هایی است که می‎تواند باعث شود دست از ولخرجی برداشته و پولتان را به درستی مدیریت کنید. پس از آنکه حسابداری درآمدهایتان را آموختید و توانستید از عهده ایجاد توازن در دخل و خرج خود برآیید، قدم بعدی این است که خودتان را به پس‎انداز کردن عادت دهید تا عادات مالی سالمی کسب کنید. البته در این مورد خاص می‎توانید از پرداخت‎های خودکار هم استفاده کنید تا به طور منظم هر ماه مقدار مشخصی از درآمدتان در همان ابتدا از حسابتان خارج و به حساب پس‎اندازتان واریز شود.

نکته آخر: به خودتان تبریک بگویید!

در ابتدا، ممکن است عادت نداشته باشید که مخارج خود را درست برنامه‎ریزی کنید یا برای خریدها پولی را کنار بگذارید. هرچه بیشتر تمرین کنید تا این عادات بخشی از زندگی روزمره شما تبدیل شود، مدیریت پولتان آسان‎تر می‎شود و وضعیت مالی شما بهتر خواهد شد. حتی اگر در مواردی موفق عمل نکردید یا اشتباهاتی داشتید، نگران نباشید. تنها با تمرین و ممارست مجدانه می‎توان عادات خوب را جایگزین عادات نادرست کرد. پس با هر موفقیت می‎توانید به خودتان تبریک بگویید چون شما یک قدم به هدف نزدیکتر شده‎اید. شما به یک مدیر کارآمد پول تبدیل شده‎اید! برای کسب مهارت بیشتر در این مسیر تمرین کنید، تمرین کنید و باز هم تمرین کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری