جستجو
Close this search box.

روز آتش نشانی و ایمنی

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

اطفاء حریق یا آتش نشانی از جمله اقداماتی است که برای مقابله، کنترل و هدایت آتش انجام می شود. و هدف آن محافظت از سلامت و جان انسان ها، حفاظت از اموال و محیط زیست است. در تقویم ایران 7 مهر ماه به نام روز آتش نشانی و ایمنی ثبت گردیده. حمله هوایی دشمن به پالایشگاه آبادان در سال 1359 و چنین روزی که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشان ها شد، علت این نام گذاری می باشد. تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال 1379 و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شد. در این روز یاد و نام آتش نشان هایی که حماسه آفرینی کردند زنده می شود و زمینه ای برای آموزش جهت پیشگیری و مقابله با حوادث و آتش سوزی های مختلف ایجاد می گردد.

فهرست مطالب

تخصص آتش نشانی

 

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

تخصص آتش نشانی

افراد برای این که به عنوان آتش نشان مشغول به کار شوند باید مهارت های فنی بسیاری را فرا بگیرند چه در زمینه های عمومی و چه مقابله با آتش و حوادث. همچنین نیاز هست که در دوره های آموزشی حرفه ای، طولانی مدت و مخصوصی که توسط سازمان آتش نشانی برگزار می گردد شرکت کنند و پس از ارزیابی بسیار سخت گیرانه می توانند دوره های آزمایشی برای ورود به این شغل را بگذرانند.

مانور روز آتش نشانی و ایمنی :

همه ساله در روز آتش نشانی و ایمنی، مانور سراسری برای آموزش و پیشگیری از حوادث در مدارس و برخی از سازمان ها برگزار می شود. هدف این مانور آشنایی با روش های محافظت از خود و نجات جان انسان ها در شرایط بحرانی است. همچنین این مانور ها از ایجاد استرس شدید حوادث واقعی جلوگیری می کند چرا که افراد آموزش دیده و شرایط حادثه را در قالب برنامه های مانور تجربه کرده اند .

انواع روش های آتش نشانی

با توجه به نوع آتش، روش های اتفاء حریق متفاوت هستند. برای مقابله با آتش باید یکی از عوامل اصلی مثلث آتش یعنی ماده سوختی، هوا و یا حرارت را کنترل نمود . اطفاء حریق به دو گروه کلی دستی و اتوماتیک تقسیم می شود. در روش دستی اطفاء حریق به صورت دستی و توسط افراد و آتش نشانان انجام می شود اما در روش اتوماتیک، مقابله با آتش صورت خودکار و بدون دخالت انسان ها انجام می شود .

مواد خاموش کننده آتش

مواد خاموش کننده آتش در چهار دسته کلی تقسیم می شوند. با توجه به نیاز و سرعت عمل بیشتر می توان از دو یا چند عنصر به صورت همزمان و یا ترکیب برای افزایش پوشش استفاده نمود . هر عنصر دارای مزایا و یا معایبی است که در ادامه بررسی می کنیم :

  1. مواد سرد کننده آب، CO2
  2. مواد خفه كننده كف -CO2– خاك – ماسه
  3. مواد رقيق كننده هوا (N2–CO2)
  4. مواد محدود كننده واكنش هاي زنجيره اي شيميايي ( هالن و پودر هاي مخصوص  )

استفاده از آب

استفاده از آب

استفاده از آب ساده ترین و در عین حال موثر ترین روش است که اکثر افراد با آن آشنا هستند و بیشتر مواقع برای کنترل آتش از آن استفاده می کنند. اما آب به همان میزانی که تاثیر مثبت در خاموش کردن آتش دارد، در برخی از مواقع می تواند خطرناک باشد و حریق و خسارات را گسترش دهد .

مزایای استفاده از آب

  1. با توجه به این که نیاز به تصفیه کامل ندارد، ارزان و فراوان است.
  2. در مجاری فلزی، برزنتی و لاستیکی به راحتی جریان پیدا می کند.
  3. گرمای نهان آب بسیار بالاست و این ویژگی باعث می شود تا هنگام تبخیر گرمای زیادی را جذب کند.
  4. به عنوان یک سرد کننده ظرفیت گرمایی بالایی ( حدودا 10 برابر روی و مس ) دارد.
  5. غیر قابل تجزیه حتی در دمای بالا می باشد.

معایب استفاده از آب

  1. به دلیل وزن زیاد حمل آن مشکل است.
  2. هادی الکتریسیته است و برای مکان هایی که جریان برق وجود دارد غیر قابل استفاده است.
  3. فشار و قدرت تخریب آن بالا است.
  4. به دلیل حجم آب هنگام تبخیر، روی مایعات قابل اشتعال نمی توان از آن استفاده کرد چرا که باعث انفجار و گسترش آتش می گردد.

باقی مواد خاموش کننده آتش به شرح زیر هستند که هر کدام مزایا و معایب استفاده خاصی دارند:

  • کف آتشنشانی
  • پودرهای خاموش کننده
  • پودر خشک
  • گاز  CO2
  • ترکیبات هالوژنه
  • سرد کردن
  • خفه کردن
  • حذف مواد سوختنی

[irp posts=”20427″ name=”حامیان محیط زیست”]

آتش نشانی هوایی

از این روش بیشتر برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها و یا مناطق وسیعی استفاده می شود که امکان دسترسی سریع از راه های زمینی وجود نداشته باشد. که توسط هواگردهای مخصوص که توانایی حمل مواد ضد حریق را دارند، این عملیات پیگیری می شود که هواپیماها و بالگردها پرکاربرد ترین نمونه های هوا گرد در این ماموریت ها به حساب می آیند.حق ماموریت نیز شامل حال آتشنشانان عزیز میشود.

اولین پیشگام در آتش نشانی هوایی

ایالات متحده آمریکا اولین کشوری بود که با توجه به الگوی بمب های ناپالم در زمان جنگ جهانی دوم اقدام به ساخت و استفاده از بمب های آبی برای خاموش نمودن آتش سوزی در جنگل ها نمود. اما این ایده موفق نبود بنابراین گزینه ی دیگری بر پایه استفاده از مخازن آب یا مواد ضد حریق مطرح شد و امروزه از این روش به عنوان روشی استاندارد برای اطفاء حریق هوایی استفاده می شود .

 

وظایف سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی

در ادامه به برخی از مهم ترین وظایف این سازمان و اهداف نام گذاری روز آتش نشانی و ایمنی می پردازیم :

  1. مقابله با هر نوع آتش ­سوزی .
  2. نجات جان افرادی که به هر دلیلی زیر آوار یا خودرو های تصادفی قرار گرفتند .
  3. مقابله و پیشگیری از خطر های احتمالی مثل سقوط اجسام و یا درختان .
  4. نجات جان افرادی که در چاه سقوط کردند و یا در رودخانه یا سد دچار حادثه شدند .
  5. مقابله با حیوانات موذی یا وحشی برای حفظ جان انسان ها .
  6. نجات مصدومینی که در کارخانه ها و یا هر محل دیگری دچار حادثه شدند.
  7. مقابله با همه ی مواردی که جان و مال شهروندان را در معرض خطر قرار می دهند .
  8. تعیین صلاحت و ایمنی ساختمان ها و شرکت ها .

سازمان آتش نشانی یکی از مهم ترین سازمان های دولتی برای خدمت رسانی به شهروندان است که وظایف سنگین و طاقت فرسایی را به عهده دارد. افرادی که در این سازمان مشغول به کار می شوند. آزمون های سختی را پشت سر می گذارند تا برای ماموریت های ناگهانی آماده شوند. نام گذاری روز آتش نشانی و ایمنی در تقویم ایران و تقدیر و احترام به این سازمان قدرتمند در نظام، کوچکترین وظیفه دولت و هر شهروندی می باشد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری