جستجو
Close this search box.

روز سالمندان

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

اکثر مردم دوران سالمندی را تجربه می کنند. دورانی که به نظر بعضی از کارشناسان دوران طلایی زندگی نامیده می شود. با توجه به اهمیت این دوران و تشکیل شدن جامعه از افرادی که در این بازه سنی زندگی می کنند روزی با نام “روز جهانی سالمندان” به صورت بین المللی ثبت شده است. در ادامه این مقاله بیشتر به این روز و خود سالمندان می پردازیم.

فهرست مطالب

انتخاب روزی برای سالمندان

سازمان ملل در سال 1982 شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد؛ در همان سال طرحی برای تعیین یک روز خاص به عنوان روز سالمندان ارائه داده شد و مدتی تحت بررسی قرار گرفت. بعد از چند سال طرح ارائه داده شده مورد قبول قرار گرفت و نهایتا در سال 1990 این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد. مسئولین مربوطه در ایران نیز با همین مناسبت از تاریخ 10 الی 16 مهر ماه را به عنوان هفته سالمند نامگذاری کرده اند و هر ساله در این هفته با توجه به نیاز سنجی ها شعاری انتخاب شده و در همان راستا فعالیت هایی انجام می گیرد.

انتخاب روزی برای سالمندان beytoote.com

به عنوان مثال در سال 97 شعار گذاشته شده برای این هفته از طرف سازمان جهانی سالمندی، آینده ای بهتر با مشارکت سالمندان بود. کشور های مختلف سعی می کنند تا در این روز برنامه ها و تخفیفات مختلفی را برای سالمندان در نظر بگیرند. در کشور ما نیز جشن های مختلف در طی روز های هفته سالمندان در نقاط مختلف شهر برگزار می شود که علاقه مندان می توانند در آن ها شرکت کنند.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/10/Elderly-Day-poscast.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

به طور کلی چه کسانی سالمند اند؟

به طور دقیق نمی توان درباره موضوع سالمندی اظهار نظر کرد اما به طور کلی به افراد بین 50 الی 60 سال سالمند گفته می شود. موارد مختلفی وجود دارند که می توانند زمان رسیدن سالمندی را برای افراد مختلف عوض کنند. افرادی که بعد از مدت زیادی کار بازنشسته و خانه نشین می شوند، همسر خود را از دست می دهند، از طرف فرزندانشان ترد شده و یا به خانه سالمندان سپرده می شوند معمولا زود تر سلامتی شان را از دست می دهند.

در واقع موارد مختلفی که نام برده شد باعث می شوند که فرد دیگر روحیه و سر زندگی قبل را نداشته باشد و دچار بیماری های مختلف شود. البته باز هم به طور دقیق نمی توان اثرات کارهای مختلف را بر روی افراد پیش بینی کرد اما چیزی که به طور قطع مشخص است ناراحتی درونی و از بین رفتن امید به زندگی باعث می شود تا افراد به سالمندی خودشان اعتراف کنند.

سالمندی و سالمندان در ایران

سالمندی و سالمندان در ایران

بر اساس آخرین سرشماری موجود که در سال 1395 انجام شده است 9.28 درصد از جمعیت 79 میلیون نفری ایران را سالمندان تشکیل می دهند. البته بررسی ها نشان می دهد که اگر وضعیت کشور با همین نرخ رشد جمعیتی ادامه پیدا کند در سال 2025 میلادی حدود 10 درصد از جمعیت ایران از سالمندان تشکیل خواهد شد.

با بالا رفتن سالمندان در هر کشور مشکلاتی نیز برای مدیریت شهری و همچنین کشوری به وجود می آید. مشکلاتی مثل کمبود نیروی کار، بالا رفتن هزینه های بیمه، نیاز به گسترش مرکز های درمانی و واردات قطعات مختلف پزشکی و دارو ها و… مواردی هستند که بالا رفتن نرخ سالمندی در هر کشور به وجود می آورد.

تصمیمات مدیریت جمعیتی در ایران باعث شد که نرخ زاد و ولد در بازه زمانی چندین ساله کم شود و این کاهش تولد در سال های اخیر باعث شده است که توازن جمعیتی در ایران تا حدی با مشکلات مختلف روبرو شود. البته بعد از بررسی های انجام شده تصمیم گرفته شد که این سیاست های کاهش تولد، کم رنگ تر شود که بتوان تا حدی جلوی مشکلات ثانویه را گرفت اما می توان گفت تاثیر لازمه برای رفع این مشکل احساس نمی شود.

چگونه از سالمندی افراد جلوگیری کنیم

چگونه از سالمندی افراد جلوگیری کنیم

همانطور که پیش تر گفتیم بعضی از کارشناسان معتقد هستند که سالمندی یک حس درونی از طرف افراد است. اگر که فرد امید به زندگی خودش را از دست ندهد و همچنان به زندگی قبلی خود ادامه دهد کمتر دچار مشکلات سلامتی و… می شود. با اینکه نمی توان بعضی از مشکلات مختلف را که از سن افراد نشات می گیرد حل کرد اما می توان تا حدودی روحیه افراد را با کار های مختلف حفظ کرد. اگر که در خانواده و یا افراد نزدیکتان افراد سالمند دارید سعی کنید تا به روش های مختلف روحیه آن ها را حفظ کنید.

به عنوان مثال اینکه فرزندان پدر و مادر خود را بعد از ازدواج و یا حتی قبل از آن تنها می گذارند در روحیه آن ها تاثیر منفی بسیار زیادی می گذارد. با توجه به این که سنت ها در قدیم پر رنگ تر و بیشتر به سمت زیادی جمعیت مایل بوده اند و از طرف دیگر جوانان کمتر اهمیت به آن ها می دهند مشکلاتی را در بستر جامعه و خانواده ها به وجود آورده است که این مشکلات نیز در سالمندی و یا پیری افراد تاثیر بالایی دارد.

تبعیض سنی نیز از دیگر مشکلاتی است که در جامعه ما تا حدودی دیده می شود و کاملا اثر منفی ای بر روی قشر سالمند دارد که کم هم نیستند. شوخی های نابه جا، تحمل و صبر نکردن برای افراد سالمند، خوردن حق آن ها و سو استفاده از سادگی شان در کار ها از عواملی است که باعث می شود سرخوردگی و گوشه گیری بسیار بدی برای آن ها شکل بگیرد و در نهایت آن ها را به نشستن در پارک ها و یا در خانه ها مبتلا کند.

جمع بندی

در پایان توصیه ما این است که بیشتر به افراد سالمند سر بزنید، سعی کنید اگر از شغلی برخوردار نیستند برای آن ها کاری جور کنید و سعی کنید آن ها را از انزوا دور نگه دارید. کار روحیه انسان را نگه می دارد و از ناراحتی و افسردگی جلوگیری می کند. راه اندازی و دعوت سالمندان به دوره های دوستانه نیز می تواند برای آن ها شیرین باشد و خاطرات دوران جوانی را برایشان زنده کند. امیدواریم بتوانیم حقی که سالمندان به گردن ما دارند به همراه احترام بیشتر به آن ها ادا کنیم.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری