جستجو
Close this search box.

روز جهانی غذا

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

16 اکتبر مصادف با 24 مهر ماه در هر سال، روز جهانی غذا (World Food Day) می‌باشد، این روز، روزی است که ممکن است تلنگری در ذهن تک‌ تک ما ایجاد کند تا برای یک بار در سال هم که شده وجدان‌هایمان را از خواب عمیقی که رفته‌اند بیدار کنیم و بتوانیم با گرسنگانی که در سراسر جهان هستند همدردی کرده و از حق آن‌ها دفاع کنیم.

فهرست مطالب

در روز جهانی غذا سازمان‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند تا از ابتدایی‌ ترین نیاز هر کسی برای زندگی که همان غذا می‌باشد، دفاع کنند تا بدین وسیله از پدیده‌ی فقر وگرسنگی‌ای که در بیشتر کشورهای جهان مخصوصا کشورهای جهان سوم فراگیر شده، جلوگیر یشود.

 

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/10/World-Food-Day-PodCast.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

تاریخچه روز جهانی غذا

این روز برای اولین بار توسط سازمان ملل در سال 1945 به نام روز جهانی غذا پیشنهاد شد. اما تصویب نهایی آن در نوامبر سال 1972 در بیستمین کنفرانس کشور‌ها توسط سازمان فائو (FAO) که در واقع نام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد می‌باشد، اعلام شد. از آن سال به بعد هر ساله 150 کشور در سراسر جهان این روز را برای همدردی و توجه دادن به گرسنگان سراسر جهان گرامی می‌دارند و تلاش می‌کنند تا بتوانند سایه سیاه فقر و گرسنگی را از سر جهانیان برداشته و آن‌ها را از این معضل نجات دهند.

تاریخچه روز جهانی غذامقدمه‌ای بر روز جهانی غذا

به نظر شما آیا در دنیا فردی پیدا می شود که غذا خوردن را دوست نداشته باشد و از خوردن این همه خوراکی‌های لذت‌بخش و زیبا لذت نبرد؟! اگر پاسخ به این سوال را مثبت فرض کنیم و در نظر بگیریم حتی 1% از مردم روی کرۀ زمین غذا و غذا خوردن را دوست نداشته باشند، باز هم هیچ فرقی در اصل قضیه نمی‌کند زیرا غذا برای بدن هر انسان همچون بنزین است برای هر ماشین! و همان‌طور که می‌دانید ماشینی که بنزین نداشته باشد راه نمی‌رود پس انسانی هم که غذا مصرف نکند بدون شک چند روز بیشتر زنده نخواهد ماند.

از همان ابتدای آفرینش یکی از اصلی‌ ترین نیازهای بشر برای ادامۀ زندگی نیاز به غذا می‌باشد، چرا‌ که غذا یکی از مهم‌ ترین احتیاجات ذاتی و فیزیکی هر فردی برای بقا و طول عمر به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید احتیاج به خوراک در انسان دائمی می‌باشد تا بتواند از این طریق فعالیت‌های ذهنی و بدنی خود را به گونه‌ای تنظیم کند که برای به‌ دست آوردن خوراک مورد نیاز روزانه‌اش و رفع گرسنگی تلاش و کوشش نماید.

مهم‌ترین اهداف روز جهانی غذا

در این روز اهداف بسیاری از نظر سازمان فائو و دیگر سازمان‌ها در سراسر جهان مطرح شده است که در ادامه مهم‌ترین اهداف آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

خاتمه یافتن فقر و گرسنگی

در این روز گرد همایی‌های بسیاری در کشورهای مختلف برگزار می‌شود که اصلی‌ ترین هدف آن‌ها تشویق دولت‌ها، سران مملکتی، مراکز دولتی، مراکز بین‌المللی، ارگان‌ها و نهادهای خصوصی به منظور افزایش تولیدات محصولات کشاورزی برای پایان دادن به فقر و گرسنگی می‌باشد.

افزایش محصولات کشاورزی

برای این منظور لازم است کشورهای بسیاری با یکدیگر در زمینه‌های اقتصادی، کشاورزی و دانش فنی همکاری ‌کنند تا بتوانند از این طریق تولیدات محصولات کشاورزی، دامی و… را افزایش دهند.

بهبود شرایط زندگی و وضع معیشتی مردم

بهبود شرایط زندگی و وضع معیشتی مردم

در این راستا باید به قشر روستانشین اهمیت والایی بخشید و آن‌ها را به انجام کارهای کشاورزی و دامداری تشویق کرد تا از این طریق بهبودی در شرایط زندگی و وضع معیشتی خودشان و سایر مردم ایجاد شود.

توجه به تولید و توسعه کشاورزی پایدار

برای خودکفا شدن در این عرصه‌ لازم است تمامی مسئولین بین‌المللی و کشوری، مردم و سایر نهادها همتی مضاعف به خرج دهند تا هر کشوری به تولیدات کشاورزی پایداری در سراسر جهان برسد.

توجه به مسئلۀ گرسنگی در جهان

برای اینکه به مسئله گرسنگی در جهان اهمیت ویژه‌ای داده شود لازم است آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد تا توجه مردم به این مشکل بیشتر معطوف شود و اقداماتی برای مقابله با آن انجام دهند.

انتقال تکنولوژی‌های روز دنیا به سراسر جهان

برای اینکه همۀ کشورها به رشد قابل توجهی در زمینه اقدامات مقابله با فقر و گرسنگی برسند لازم است تکنولوژی‌های به‌ روزی را که کشورهای در حال توسعه به آن رسیده‌اند به سایر کشورها انتقال دهند.

برخی از شعارهای روزجهانی غذا

برخی از شعارهای روزجهانی غذا

سالانه همزمان با برگزاری این رویداد در سراسر جهان، شعارهای گوناگونی مطرح می‌شود و یکی از آن‌ها به عنوان شعار اصلی آن سال انتخاب شده و به کار می‌رود. در ادامه به 2 مورد از این شعارها در سال‌های گذشته اشاره می‌کنیم.

• شعار سال 2018: “صفر نفر گرسنه تا سال 2030”.

 

• شعار این روز در سال 2017: ” تغییر آینده مهاجرت: سرمایه‌گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی”.

 

در هر کدام از این سال‌هایی که روزجهانی غذا در سراسر دنیا برگزار شده است، اصلی‌ترین هدف این است که به گرسنگی وسوء تغذیه درتمام دنیا پایان داده شود، و روزی فرا رسد که دیگر هیچ انسانی به دلیل فقر با شکمی گرسنه به خواب نرود.

روز جهانی غذا روز مقابله با سوء تغذیه و گرسنگی

جالب است بدانید مشغولیت ذهنی عدۀ کثیری از مردم جهان، پیرامون غذا و دست‌یابی به آن می‌باشد. چرا که در صورت مواجه با کمبود غذا در بدن، تعداد زیادی از مردم سلامت جسمانی خود را از دست داده و ممکن است مشکلی بزرگ و اساسی برای‌ آن‌ها به وجود آید. لازم به ذکر است که یکی از دلایل کاهش منابع غذایی در جهان، تخریب محیط زیست و آلوده کردن آن می‌باشد که عدۀ زیادی از مردم این را کار را بی‌اهمیت تلقی می‌کنند و از نقش اساسی آن در ادامه حیات بشر بی‌خبرند.

بنابراین وجود چنین روزی در آگاه کردن مردم در مورد آنچه که برای ادامه حیات‌شان موثر است، امری حیاتی و ضروری به شمار می‌رود.

مهم‌ترین عوامل موثر بر گرسنگی و سوء تغذیه مردم جهان

• فقر

• گرما و خشکسالی

• فرسایش خاک

• بارش باران های اسیدی

• تخریب محیط زیست و آلوده کردن آن

• سیاست‌های ظالمانۀ بعضی از کشورهای قدرتمند در برابر کشورهای در حال توسعه

کلام آخر:

روز جهانی غذا روزی است که باعث می‌شود ما انسان‌ها نسبت به سایر هم‌ نوعان خود در سراسر جهان احساس مسئولیت بیشتری داشته باشیم. اگر همه ما انسان‌ها به اندازه سهم خود گام‌های به ظاهر کوچکی را برداریم قادر خواهیم بود در آینده‌ای نه چندان دور با فقر و گرسنگی مقابله کنیم و دیگر مشکل سوء تغذیه را در کشورهای جهان سوم که زنگ خطری برای ادامه حیات بشر می‌باشد، نداشته باشیم.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری