جستجو
Close this search box.

چه عواملی در ایجاد انگیزه در کسب‌وکار برای کارمندان موثر‌اند؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

از عوامل موثر در موفقیت یک سیستم تجاری،  ایجاد انگیزه در کسب‌وکار برای کارمندان است. در صورت عدم وجود انگیزه و اشتیاق، نمی‌توانید موفقیت چندانی در کسب‌وکارتان به دست آورید. انگیزه دلیلی برای آغاز و هدفمندشدن در زندگی و ایجاد شور و اشتیاق برای رسیدن به اهداف است. کارمندان و افراد حاضر در یک شرکت، گران‌بهاترین منبع آن شرکت هستند. شما نمی‌توانید باعث انگیزه افراد شوید، اما به عنوان یک مدیر موفق می‌توانید از عواملی که باعث کاهش انگیزه کارمندنتان می‌شود جلوگیری کنید. برای ایجاد انگیزه در کسب‌وکار کارمندان باید اطلاعاتی درمورد خودانگیزشی داشته باشید.

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2020/01/What-Factors-Influence-Employees-in-Business-Motivation.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

 

ایجاد انگیزه در کسب‌وکار برای کارمندان

براساس نظر رابرت هف، کارمندان با 50 درصد توان خود کار می‌کنند و این موضوع نشان از نبود انگیزه در آن‌ها دارد. از عواملی که باعث این هدررفت زمانی می‌شود می‌توان به گذراندن وقت در اینترنت، صحبت و شوخی با دیگران، طولانی کردن ساعت نوشیدن چای و قهوه و خوردن ناهار اشاره کرد. این زمانی‌که کارمندان بیهوده صرف می‌کنند به دلیل نداشتن انگیزه است. یک مدیر موفق باید دلیلی شود برای افزایش انگیزه در کارمندان که کاهش ضررهای مالی شرکت و افزایش درآمدزایی را به همراه دارد. سرمایه‌های انسانی شامل انرزی‌های ذهنی، احساسی و فیزیکی افراد است که وظیفه یک مدیر افزایش این سرمایه انسانی می‌باشد. حال در این مقاله قصد داریم تا راه‌های ایجاد انگیزه در کسب‌وکار برای کارمندان را شرح دهیم.

راه‌های ایجاد انگیزه در کسب‌وکار برای کارمندان چیست؟

فروش محصول را در اولویت قرار ندهید

هدف شما برای راه اندازی کسب وکار نباید فقط فروش بیشتر محصولات یا افزایش مشتری باشد. با این تفکر فقط به شکست نزدیک می‌شوید. در هنگام راه اندازی یک کسب‌وکار شما علاوه بر منافع مادی باید به فکر خدمات رسانی بیشتر، افزایش رضایت کارمندان و مشتری و … باشید. داشتن این اهداف معنوی می‌تواند دلیلی برای افزایش منابع مادی نیز باشد. به عنوان مثال اگر کارمندی با رضایت و خشنودی کامل کار کند، بازدهی کار او بیشتر می‌شود که این افزایش بازدهی دلیلی است برای افزایش درآمد شرکت یا سازمان.

 

موجب کاهش انگیزه کارمندان نشوید

موجب کاهش انگیزه کارمندان نشوید

مهم ترین موانع عدم شوق و انگیزه در افراد ترس و ترس از عدم پذیرش است.

  • ترس: افراد در طول زندگی خود با موقعیت‌هایی مواجه می‌شوند که می‌توانسته سکوی پرتابی باشد اما ترس انسان باعث عدم قبول این مسولیت‌ها شده است. این ترس ذاتی است و در همه افراد وجود دارد. شما به عنوان یک مدیر، باید دلیلی برای کاهش این ترس بین کارمندان شوید. به عنوان مثال می‌توانید با ایجاد کارهای جدید برای افراد، باعث یادگیری موضوعات جدید ‌شوید و این یادگیری نیروی محرکه خوبی برای آن‌ها است. کاهش ترس از کار از عوامل ایجاد انگیزه در کسب‌وکار برای کارمندان است.
  • ترس از عدم پذیرش: همه افراد چه در زمینه‌ی کاری و چه در سطح جامعه از زورگویی تنفر دارند. یک کارمند نباید شما را به چشم یک رئیس ببیند. داشتن رابطه دوستانه ولی رسمی سبب ایجاد انگیزه می‌شود. هر کارمندی از اینکه دستوری بگیرد یا اینکه کاری به زور به او تحمیل شود خشنود نمی‌شود. البته به این موضوع دقت کنید نداشتن جذبه‌ی مدیریتی خود باعث ایجاد مشکلات گسترده‌ی دیگری می‌شود. همیشه سعی کنید در رابطه خود با کارمندان تعادل را پیشه کنید و هیچوقت وظیفه سنگینی را به کسی محول نکنید و اجازه نه گفتن به افراد را بدهید.

کارمندان حلال مسائل‌اند

کارمندان حلال مسائل‌اند

ایجاد این حس که کارمندان حلال مسائل‌اند، می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در کسب‌وکار برای کارمندان شود. زیرا این حس باعث افزایش مسولیتپذیری افراد می‌گردد. کارمندان اینگونه حس می‌کنند حضورشان در شرکت اهمیت بالایی دارد و برای بهتر شدن بیشتر تلاش می‌کنند.

با کارمندان صحبت کنید و شنونده‌ی خوبی باشید

داشتن حس دوستانه بین خود و کارمندان از نکات ضروری یک مدیر موفق است. شما باید زمانی از خود را صرف حرف زدن با افراد شرکت کنید و اجازه دهید آن‌‌ها مشکلات خود را با شما در میان بگذارند و این حس را القاح کنید که مشکلاتشان برای شما مهم است. اگر به دنبال ایجاد انگیزه در کسب‌وکار برای کارمندان هستید به حرف‌های این افراد گوش دهید و بهترین راهکارها را ارائه کنید.

اخلاق مناسبی داشته باشید

در معاشرت با کارمندان خود بسیار مطالعه کنید و دقت زیادی داشته باشید. اداب معاشرت مناسب با زیردستان خود سبب ایحاد انگیز در کسب‌وکار برای کارمندان می‌‌شود. هیچگاه در محیط کاری، کارمندان را تحقیر نکنید و باعث عصبانیت آن‌ها نشوید. اگر نمی‌توانید دلیلی برای افزایش انگیزه افراد شوید نباید بارفتار ناصحیح خود دلیلی برای کاهش شور و اشتیاق آن‌ها باشید.

باعث افزایش انرژی شویدباعث افزایش انرژی شوید

همه افراد در زندگی شخصی خود مشکلاتی دارند اما اگر می‌خواهید یک مدیر موفق باشید سعی کنید در محیط کار این مشکلات را فراموش کنید و همیشه بر روی صورت لبخند داشته باشید. این حس شاد بودن بین تمام افراد شرکت پخش می‌شود و دلیلی است برای کارایی بهتر کارمندان.

هر شکست و اشتباهی را مجازات نکنید

همه انسان‌ها در زندگی شخصی و کاری خود دچار اشتباه می‌شوند. نیازی نیست به هر اشتباه بزرگ یا کوچکی واکنش نشان دهیم و دنبال مقصر بگردیم. خیلی از مواقع می‌توان از این اشتباهات چشم‌پوشی کرده و به یک تذکر اکتفا کنیم زیرا بحث و کشمکش در محیط کاری می‌تواند از دلایل اصلی شکست یک کسب‌وکار باشد.

اهداف و وظایف هر فرد را مشخص کنید

مشخص کردن اهداف هر شخص و دادن یک برنامه روزمره باعث عدم سردرگمی کارمندان می‌شود. مشخص بودن اهداف و وظایف یکی از راه‌های ایجاد انگیزه در کسب‌وکار برای کارمندان است. بهتر است در پایان تایم اداری از افراد بخواهید برنامه کاری خود را به شما تحویل دهند تا از میزان فعالیت و بازدهی کاری این اشخاض اطلاعاتی در دست داشته باشید.

مهم‌ترین نکته در ایجاد انگیزه در کسب‌وکار برای کارمندان

مدیر باید اثرات مثبت و مفیدی روی افراد بگذارد و این امر در صورت یک ارتباط موثر امکان‌پذیر است. اگر در زمینه ارتباط نقطه ضعف دارید ابتدا باید توانایی خود در این مورد را افزایش دهید. یک مدیر موفق کسی است که می‌تواند به خوبی با کارمندان ارتباط برقرار کند و ارتباط موثر و مثبتی با آ‌ن‌ها داشته باشد.

سخن پایانی

یک مدیر موفق باید ارتباط دوستانه و رسمی با اعضای خود داشته باشد و از زورگویی و پرخاشگری پرهیز کند. همچنین باید سعی کند همیشه مشکلات شخصی خود را در شرکت فراموش کند و با انرژی بالا خود موجب افزایش شور و اشتیاق در میان کارمندان شرکت شود.

 

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری