آيا نسل انسان، تحت تاثير اين اتفاق تغيير خواهد كرد؟ اگر شرايط فعلى به مدت يكسال ادامه داشته باشد، چهره شهرها و انسان ها و طبيعت چگونه خواهد بود؟
ماتياس هوركس و همكارانش در مركز پژوهش هاى وابسته به موسسه رابرت كخ در آلمان، به اين سوالات بصورت بى وقفه فكر مي كنند و تحقيقات گسترده اى را براى پاسخ به اين پرسش ها آغاز كردند.
بى شك جهان امروز تحت اثر فراگيرى اين ويروس، در حال تغيير است. فارغ از تبعات تلخ و كشنده ى اين پاندمیک، نيمه ى ديگر اين اتفاق اما شنيدنى است.
فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید
ماتياس هوركس دباره ویروس کرونا چه می گوید؟!
هوركس و همكارانش به سه سر فصل اساسى اشاره مي كنند. اگر كرونا تا يكسال مهمان اين سياره باشد شاهد تغييراتى شگرفت خواهيم بود. رخدادهايى كه شايد رفتار تازه ى انسان آينده باشد.
١- كرونا فرهنگ مراودات و تعاملات اجتماعى را تغيير مي دهد.جمع هاى دوستانه كوچكتر مي شود. حضور و فيزيك افراد جاى خود را به تصاوير ديجيتال و مجازى مي دهد. دلتنگى ها بيشتر مي شود و آهسته آهسته اين سيطره تلفن ها و دنياى اينترنت، جاى خالى افراد و عزيزانمان را پر خواهد كرد. انسان، موجودى ست كه در طول فرهيختگى اجتماعى اش، نياز به مراودات و ارتباطات حضورى و ديده شدن ها دارد. دنياى بعد از كرونا، شايد ميزها و صندلى هاى خالى بسيارى باشد كه از حضور ها خالى است.
٢- ويروس تاج، به ما يادآور مي شود كه سمت روشن تكنولوژى چقدر حياتى است. شايد انسانِ پس از كرونا بايد بيش از هر چيز وامدار تكنولوژى باشد. سيستم آموزش انسانى تغيير خواهد كرد. ويدئو كنفرانس ها و آموزش هاى تحت شبكه اينترنت، سرفصل تازه اى از آينده ى علم و آموزش است. تمامى مدارس به ناچار به جديدترين ابزار انتقال علم مجهز خواهند شد و تعاريف بسيارى از علوم آموزشى دچار تحولى بزرگ خواهد بود. اين اتفاق مي تواند به صورت غير مستقيم و بعضأ مستقيم، از نابودى جنگل هاى بسيارى جهت چاپ كتب درسى و آموزشى در سراسر سياره محافظت كند.
٣- كرونا، به طرز شگفت انگيزى ميانگين مطالعه افراد سياره را در يكسال افزايش خواهد داد. انسان هاى زيادى براى زنده ماندن مجبور به يادگيرى و خواندن خواهند شد. قرنطينه هاى درمانى ويروس تاج، كتاب هاى ديجيتال و خاك خورده ى كتابخانه ها را جان دوباره خواهد داد.
ويروس تاج، هنر و خلاقيت فردى را به شكل قابل توجهى رشد خواهد داد.
هوركس معتقد است در يكسال، صنايع دستى و هنرهاى مبتنى بر فرد، يك رنسانس تازه را تجربه خواهد كرد.
مركز مطالعات بيولوژيك ميشيگان، متشكل از يك تيم تحقيقاتى محيط زيست شامل بيش از پنجاه دانشمند در زمينه محيط زيست و بيمارى هاى بيولوژيكى، نظر جالب ديگرى دارند:
“كرونا، حيات بيولوژيك سياره را متحول خواهد كرد.”
– كاهش بيش از ٢٠٠ ميليون متر مكعب گازهاى گل خانه اى و دى اكسيد كربن.
– پايين آمدن دماى كره زمين در آينده ى نزديك
– حفظ بقاى بيش از هفتصد گونه ى گياهى و جانورى در صورت حفظ اين وضعيت به مدت يكسال
-آسمان هاى آبى تر
– كاهش چند صد ميليون تن زباله ى پلاستيكى
– افزايش چشمگير بهداشت عمومى
– اختصاص بودجه هاى هنگفت جهانى و احياى سنديكاها و مجامع بهداشت در سراسر جهان براى حفظ انسان
– بهره مندى عمومى تر كشورهاى فقير دنيا از بهداشت و آموزش
– و در نهايت باور پذير تر بودن اين ديدگاه كه انسان مالك اين سياره نيست. تغيير اين نگاه براى بقاى نسل بشر حياتى است.
دانشمند ارشد اين تيم تحقيقاتى، از كرونا بعنوان “يك تنفس عميق” اين سياره نام برد.
جايى كه شايد حيات سياره آبى به اين اتفاق نياز شديدى داشت.
آیا کووید 19 اقدامی برای دفای زمین در برابر انسان است؟
و پرسش نهايى شايد اين است كه آيا كوويد ١٩ مي تواند آن حلقه ى گمشده ى دفاعى اين سياره در برابر موجودى به نام انسان باشد؟
من یاد فلسفه سه تایی: تز، سنتز و آنتی تز افتادم
هگل فیلسوف آلمانی در باره کرونا چه می گوید!؟
هگل فیلسوف آلمانی در ۲۷ اوت ۱۷۷۰ در اشتوتگارت به دنیا آمد. وی به مدت ۵ سال (از سال ۱۸۰۱) مقام استادی فلسفه را در دانشگاه ینا به عهده داشت. در سال ۱۸۱۶ به دانشگاه هایدلبرگ رفت. چاپ منطق هگل، یکی از عوامل مؤثر انتقال وی به دانشگاه هایدلبرگ بود. او بعد از مدت دو سال، استاد دانشگاه برلین شد. هگل به مدت دوازده سال در دانشگاه برلین در سمتش باقیماند. وی در ۱۴ نوامبر ۱۸۳۱ به علت ابتلاء به وبا درگذشت.
هگل برای دستیابی و کشف حقایق، روش و طریق خاصی را مطرح کرد و آن را دیالکتیک نامید. لغت دیالکتیک که از کلمهای یونانی مشتق میگردد، به معنای گفتار و دلیل است و مفهوم آن، گفتگو و مجادله کردن است. هگل همچنین ضدیت و تناقض را به دیالکتیک خود افزود. وی تناقض را پایه فعالیت طبیعت و موجودات دانسته که درصورت عدم وجود چنین تناقض و تضادی، سکون بر آنها حکمفرما بود.
هگل میگوید من نظریات هراکلیتوس را در دیالکتیک خود وارد کردهام. هراکلیتوس به تغییر دائمی و عدم ثبات معتقد بود. از نظر هراکلیتوس، در این جهان از بودن خبری نیست و هرچه هست در حال شدن است.
از دیدگاه هگل، دیالکتیک سازش تناقضها و اضداد در وجود اشیاء، ذهن و طبیعت است. همچنین دیالکتیک ازنظر او، سیر از وحدت به کثرت و از کثرت به وحدت است. هگل معتقد است که دیالکتیک ابزار تحقیق نیست، بلکه عین فلسفه و قاعده فکر و وجود است.
دیالکتیک هگل برخلاف نظر بسیاری، مثلث تز، آنتی تز و سنتز نیست. هگل شناخت را براساس سه واژه “درخود”، “برای خود” و “درخود و برای خود” بیان میکند که به ترتیب موید شناخت در سه مرحله ذهنی، عینی و درونی شدن است، به نحوی که در مرحله سوم، ذهنیت عینی به ذهنیت برمی گردد.
تهیه کننده (نویسنده ): امین اسلامی افروز
منابع:
- تابناک
- ویکی پدیا
Podcast: Play in new window | Download