جستجو
Close this search box.

آشنایی با استانداردهای حسابداری + فواید استفاده از آن

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

یادگیری استانداردهای حسابداری بخش عمومی  در شغل حسابداری بسیار ضروری است. دانستن این قوانین کمک می­­‌کند با مفاهیم اساسی و کاربردی این شغل آشنا شوید و برای تمام کسب­­‌و­­کارها به کار ببرید. در حقیقت برای موفق شدن در حرفه حسابداری لازم است استانداردهای عمومی حسابداری را بدانید. اما خیلی­­‌ها هنوز کاربرد استانداردهای عمومی حسابداری در شغل حسابداری را نمی­­دانند. گزارشگری­­‌های مالی و فعالیت‌­­های حسابداری زمانی برای همه قابل درک است که بر اساس استانداردهای یکسان ارائه شود. به همین خاطر این قوانین وضع شده‌­­اند حسابدارهای عزیز براساس آن فعالیت­­‌های خود را انجام دهند. یعنی، استانداردهای عمومی حسابداری چارچوب اصلی محاسبات حسابدارهای عزیز است.

فهرست مطالب

حال برای این که با مفاهیم اصلی استانداردهای عمومی حسابداری آشنا شوید و بدانید کشور ما برای وضع این قوانین چگونه عمل کرده است، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

استانداردهای حسابداری بخش عمومی

آشنایی با انواع استانداردهای حسابداری و جایگاه استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری در دسته‌­­بندی­­‌های مختلف قرار گرفته­­اند. دسته‌­­بندی براساس میزان کاربرد استانداردها مشخص شده است تا حسابدارها بر اساس موقعیت کاری خود از استانداردهای حسابداری به خوبی استفاده کنند.

استانداردهای عمومی حسابداری:

به مجموعه استانداردهایی که برای تمام کسب‌­­وکارها کاربرد دارند، استانداردهای عمومی در حسابداری می­­‌گویند. تمام حسابدارها موظف هستند، این دسته از استانداردهای حسابداری را به خوبی یاد بگیرند.

استانداردهای حسابداری تخصصی:

این دسته از استانداردها برای فعالیت­های خاصی کاربرد دارند و مخصوص شرکت­ها و موسساتی که در زمینه خاصی فعالیت می‌کنند؛ پایه‌گذاری شده است. برای مثال، استاندارد فعالیت­های کشاورزی که مخصوص شرکت و موسساتی است که در زمینه کشاورزی فعالیت دارند یا استاندارد فعالیت­­‌های تجاری که مخصوص حسابداری شرکت­­‌های سرمایه­­‌گذاری است.

استفاده از استانداردهای حسابداری بخش عمومی در حسابداری چه فوایدی دارد؟

استانداردسازی عمومی در حوزه حسابداری موجب شده است فعالیت شرکت­­‌های مختلف در قالب قوانین و چارچوب‌ یکسان انجام شود. از آنجا که تمام شرکت‌ها بر یک اساس پیش می‌­­روند، امکان مقایسه وضعیت مالی بین شرکت‌­­های مختلف فراهم می­شود. همچنین صاحبان کسب‌­­وکار هم نسبت به وضعیت مالی خود اطمینان کافی را کسب می­­‌کنند و به راحتی می‌­­توانند تشخیص دهند فعالیت­­‌های مالی براساس استانداردهای عمومی در حسابداری انجام شده است یا نه.

حال نوبت آن است که تصور کنید استانداردهای عمومی در حسابداری وضع نشده بود، چه وضعیتی برای شرکت­­‌ها و حتی اقتصاد کشور رخ می‌دهد؟ مطمئناً اطلاعات مالی کشور از دست همگان خارج می‌شود و امکان سو استفاده برای افراد سودجو و برخی شرکت‌­­های فرصت طلب پیش می­آید.

استانداردهای عمومی حسابداری در ایران چگونه است؟

استانداردهای حسابداری بخش عمومی در ایران چگونه است؟

در کشور ما استانداردهای عمومی حسابداری داخلی شامل سه بخش است:

بخش اول، شرح مسئله است که به توصیف مشکلات رایج در زمینه حسابداری می­پردازد.

بخش دوم، بحث مستدل است که شامل راه­­‌های مقابله با مشکلات موجود در حسابداری می­باشد.

بخش سوم، مربوط به راهکارهای مطلوب برای تصمیم‌­­گیری بهتر جهت رفع مشکلات است.

حال با توجه به این سه بخش شرکت­ها و سازمان­های مختلف برای به کارگیری استانداردهای عمومی حسابداری داخلی اهداف مختلفی در نظر می­گیرند که مهم‌ترین اهداف شامل موارد زیر می­باشد:

  • تهیه فرم یکسان و یک شکل برای ارائه صورت­­‌های مالی
  • مشخص شدن شرایط مالی و تامین نیازها براساس شرایط مالی پیش آمده
  • صدور تصمیمات رسمی و غیررسمی بر اساس دارایی­ها و تعیین رقم درآمد
  • تعیین روش ها و خط مشی حسابداری جهت مورد استفاده قرار گرفتن حسابدار و اطلاع رسانی به دیگران
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

استانداردهای عمومی حسابداری در ایران

حال خوب است با استانداردهای عمومی حسابداری در ایران آشنا شوید. استانداردهایی که در کشور ما وضع شده است، برای اکثر کسب­­‌وکارها کاربرد دارد. در ادامه به برخی از استانداردهای رایج داخلی می­­پردازیم.

نحوه ارائه صورت­­‌های مالی اساسی: این استاندارد جهت تهیه و ارائه صورت­­‌های مالی براساس چارچوب و قوانین خاص ایجاد شده است. تمام واحدهای تجاری موظف هستند، بر اساس استاندارد نحوه ارائه صورت­­های مالی اساسی، صورت­­‌های مالی خود را تنظیم کنند تا امکان مقایسه صورت­­‌های مالی با شرکت­­‌های مختلف برقرار شود. البته این استاندارد تنها به چگونگی ارائه حساب­­‌های مالی، نکات کلی درباره ساختار آن و کلی­­‌ترین الزامات در مورد حساب‌­­های مالی می­­پردازد. دیگر مباحث مورد به معاملات و اندازه­­‌گیری به دیگر استانداردهای عمومی حسابداری داخلی مربوط می­­شود.

صورت جریان وجوه نقد: این استاندارد برای ارائه جریان­­‌های وجه نقد طی دوره‌­­های مالی مختلف تنظیم شده است. از آنجا که ممکن است دوره­­‌های مالی به یک دیگر مرتبط باشند و بخشی از  جریان­­‌های وجه نقد به خاطر معاملاتی که در دوره‌های قبلی انجام شده است، باشد بایستی صورت وجوه نقد باید همراه با ترازنامه مورد بررسی قرار گیرد. در غیر این صورت به راحتی نمی­­توان به وضعیت مالی، نقدینگی و هدف­­گذاری مالی و امکان پرداخت بدهی­­ها و … پرداخت.

درآمد عملیاتی:

درآمدهای عملیاتی مربوط به درآمدی است که از فعالیت­­‌های اصلی  شرکت بدست می­­‌آید. مطمئنا تا به حال این استاندارد را با عنوان سود سهام، سود تضمین شده، فروش و … شناختید. نکته اصلی این استانداره مربوط به زمان شناخت درآمد عملیاتی است. در حقیقت زمانی درآمد عملیاتی محاسبه می­­‌شود که یک جریان مشخص جهت برای منافع اقتصادی طی شده باشد.

این استاندارد معمولا برای محاسبه درآمد عملیاتی حاصل از معاملات و رویدادهای فروش کالا و ارائه خدمات و استفاده دیگران از دارایی­­های مالی مورد استفاده قرار گیرد.

ذخایر بدهی­­‌های احتمالی و دارایی‌های احتمالی:

این استاندارد توسط تمام واحدهای تجاری کشور به منظور حسابداری بدهی‌­­ها، دارایی­­ها و ذخایر مورد استفاده قرار می­­گیرد. تنها قراردادهایی شامل آن نمی­­شوند که هیچ یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکرده باشند.

در حقیقت این استاندارد یکی از مهم‌­­ترین استانداردهای عمومی حسابداری داخلی می­­باشد تا به بهره­­مندی از آن ذخایر، بدهی­‌های احتمالی و دارایی­­‌های احتمالی به درستی اندازه­­گیری شود و استفاده­­‌کننده­­های مالی درک بهتری از مبالغ و زمان‌­­بندی آن­­ها داشته باشند.

محصول پیشنهادی نرم افزار حسابداری شرکتی

محصول پیشنهادی نرم ­­افزار حسابداری شرکتی

در کنار استفاده از استانداردهای حسابداری بخش عمومی مورد دیگری که اهمیت پیدا می­­کند، نرم ­­‌افزار حسابداری است. اگر برای ثبت اسناد حسابداری شرکت خود به دنبال نرم­­افزار مطمئن حسابداری هستید، خوب است قبل از انتخاب بدانید یک نرم‌­­افزار حسابداری باید چه ویژگی­­هایی داشته باشد. خیلی اوقات حسابداران شرکت­­ها هنگام استفاده از نرم­­افزار حسابداری حس می­­کنند، به خوبی نمیتوانند مفهوم گزارش­­های مالی را به اطلاع مدیران مالی شرکت برسانند. در این زمان شما هستید که باید  یک نرم‌­­افزار ایده­­آل برای حسابدار شرکت تهیه کنید. پیشنهادی که ما برای شما صاحبان شرکت­­های تولید ، بارزگانی و خدماتی داریم، نرم­­افزار حسابداری شرکتی گروه محک است. این گروه در طراحی نرم ­­افزار حسابداری عمومی و شرکتی خود دسته ­­بندی­­های مختلفی در نظر گرفته که شرکت­­ها به آسانی بتوانند از نرم­­‌افزارهای مربوط به حوزه کاری خود استفاده کنند. یکی از منحصربه­­فردترین ویژگی نرم­­افزارهای حسابداری محک امکان زدن سندهای دستی و صدور سندهای اتوماتیک برای عملیات­­های روزانه است که این قابلیت کار حسابدار را برای تهیه گزارش­­های همیشگی بسیار ساده­­­­تر می­­کند.

حسابدارهای عزیز! آیا نسبت به تمام استانداردهای عمومی حسابداری داخلی واقف هستید؟

همانطور که متوجه شدید، استانداردهای حسابداری عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند که مطمئنا شما حسابدارهای عزیز، بهتر متوجه این قضیه هستید. آیا تا به حال پیش آمده که در مورد استانداردهای داخلی اطلاع دقیقی نداشته باشید و دچار سردرگمی­ در حرفه حسابداری می­­شوید و به خوبی نمی‌توانند از پس کار خود برآیید؟ پس برای رفع این مشکل باید به زبان ساده­­تر تمام استانداردهای عمومی حسابداری داخلی را فراگیرید. پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله دیگر ما با عنوان خود آموز روان «استانداردهای حسابداری» است.

حسابدارهای عزیز باید بتوانید داده‌­­های مالی کسب­­‌وکار را به خوبی تحلیل کنید و نتیجه موثری ارائه دهید.  اما تحلیل درست داده‌­­ها تنها بر اساس استانداردهای عمومی حسابداری امکان­­‌پذیر است. این استانداردها هستند که به شما کمک می­­‌کنند روش کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید و برای خروجی ایده‌آل یک چارچوب مشخص در نظر بگیرید.

آنچه که درباره استانداردهای حسابداری بخش عمومی آموختید

استانداردهای حسابداری عمومی مفهوم کلی شغل حسابداری را بیان می­­‌کند که توسط استانداردگذار قانونی ایجاد می­­شود و تمام حسابدارها و واحدهای گزارشگر مالی موظف هستند از این استانداردها در فعالیت های مالی خود استفاده کنند.  چراکه گزارشات مالی  تنها بر اساس استانداردهای حسابداری عمومی قابل فهم است.

کشور ما هم مانند دیگر کشورها برای ارائه و تهیه گزارشات مالی استاندارد حسابداری عمومی مخصوص به خود دارد تا تمام شرکت­­‌ها  براساس قوانین تعریف شده فعالیت یکسانی داشته باشند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری