جستجو
Close this search box.

جایگاه کار عمیق در بازدهی کسب‌وکار شخصی شما

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

مقدمه

بزرگان زیادی در عرصه هنر، پزشکی و نویسندگی وجود داشتند که با شیوه کار عمیق فعالیت کردند و موفقیت‌های زیادی را برای خود رقم زدند.

فهرست مطالب

با این حال کار عمیق، مفهومی است که امروزه کمتر کسی و کمتر نهادی به آن اهمیت می‌دهد. متاسفانه سرعت و اینترنت جای همه چیز را گرفته و انسان فرصتی برای اندیشیدن و فکر کردن به کاری که واقعا در حال انجام آن است را ندارد.

شبکه‌های اجتماعی

موبایل، شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین و… به راستی تمرکز را از انسان دور کرده به طوری که اگر به انسان قرن حاضر عنوان انسان حواس‌پرت را بدهیم، اضافه‌گویی نکردیم.

متاسفانه وقتی خوب به اطرافم نگاه می‌کنم، به این باور می‌رسم که مردم به انجام کارهای سطحی معتاد شده‌اند. در واقع نمی‌توانند آن را ترک کنند و کار عمیق انجام دهند. کار سطحی به مرور تمرکز، انرژی و ظرفیت فکر کردن انسان‌ها را از بین می‌برد و این، یعنی فاجعه روز به روز در حال بزرگتر شدن است.

تمام تلاش من در این نوشتار این است که به شما کمک کنم از سطح، به عمق حرکت کنید. با انجام کارهای عمیق شما می‌توانید تمامی شرایط زندگی خود را بهبود ببخشید و به توانایی‌ها و مهارت‌های درونی خود پی ‌ببرید. پس تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

کار عمیق ارزشمند است.

1. کار عمیق ارزشمند است.

همه ما افراد موفق زیادی را در اطراف خود دیده‌ایم. دنیای تکنولوژی باعث شده عده‌ای با این که شاید توانایی‌های متفاوتی هم داشته‌اند، کنار گذاشته شوند و عده‌ای دیگر که شاید کارهای خیلی مهمی هم انجام نمی‌دهند، موفق‌تر از دیگران عمل کنند.

فقط سه گروه می‌توانند در اقتصاد امروز خودشان را بالا بکشند. کسانی که با فناوری به صورت حرفه‌ای آشنا هستند، کسانی که می‌دانند دقیقا چه کار می‌کنند و آن‌هایی که سرمایه‌گذار بخش فناوری و تکنولوژی هستند. شما هم دوست دارید در یکی از این سه دسته قرار بگیرید و زندگی خوبی داشته باشید؟ رازش را به شما خواهم گفت.

اگر می‌خواهید به چنین موفقیت‌هایی برسیم، باید دو مهارت اصلی و مهم را برای موفقیت در اقتصاد امروز به دست آورید که در ادامه به آن می‌پردازم. دو مهارت اصلی که داشتن آن‌ها برای رسیدن به موفقیت در اقتصاد جدید ضروری است:

مهارت یادگیری سریع چیزهای سخت

۱.1. مهارت یادگیری سریع چیزهای سخت.

اگر شما هم می‌خواهید مانند سیلور موفق شوید باید سعی کنید چیزهای سخت را سریع یاد بگیرید. البته یادگیری چیزهای سخت آنقدرها هم ساده نیست، چون فناوری هر روز تغییر می‌کند و این یعنی شما باید هر روز آماده تغییر آنچه که قبلا یاد گرفته‌اید، باشید. تنها راه نجات شما در یادگیری مستمر است.

1.2. تولیدات باکیفیت و سریع.

این مهارت به شما می‌گوید که باید از دانشی که یاد گرفته‌اید به خوبی استفاده کنید. باید بتوانید محصولی را تولید کنید که برای مردم ارزشمند باشد. اگر می‌خواهید موفق شوید باید توانایی این را داشته باشید که محصول، خدمات یا هر چیزی که برای آن دانش لازم را کسب کرده‌اید، تولید کنید.

این دو مهارت وقتی مفید واقع می‌شوند که شما بتوانید کار عمیق را یاد بگیرید. با کار عمیق می‌توان به سرعت، چیزهای سخت را یاد گرفت.

در گذشته اندیشمندان مختلفی در تلاش بودند تا در زمینه تفکر و تمرکز به یافته‌های جدیدی برسند. آنها می‌خواستند بفهمند چرا برخی اینقدر ماهرند در حالی که برخی دیگر نمی‌توانند در چیزی مهارت پیدا کنند؟

حاصل تحقیقات آن‌ها نشان داد تنها تفاوت بین افراد باهوش و موفق با افراد معمولی، در تلاش آگاهانه و طولانی مدت است. وقتی افراد بتوانند تمام نیرو و تمرکزشان را روی کاری که انجام می‌دهند بگذارند آن زمان است که می‌توانند در مسیر درستی قرار بگیرند.

در واقع همه چیز به تمرین آگاهانه بستگی دارد. وقتی شما روی یک مهارت ویژه به صورت آگاهانه متمرکز شوید، مدارهای عصبی در ذهنتان را تحت فشار قرار می‌دهید تا به کار بیفتند و سوخت‌وساز بیشتری انجام دهند. این کار، یعنی تکرار و تمرین، باعث می‌شود در کاری که می‌کنید، ماهر شوید.

اگر می‌خواهید در کاری ماهر شوید باید بدون حواس‌پرتی روی انجام آن تمرکز کنید. نباید همزمان چند کار مختلف را با هم انجام دهید. اینگونه کارها را به صورت سطحی انجام خواهید داد نه عمقی. اما متاسفانه بیشتر مردم هر روز از روی عادت به انجام کارهای سطحی می‌پردازند، چون می‌توانند چند کار را با هم انجام دهند.

تولید در سطح عالی برابر است با زمان اختصاص داده شده به انجام کار با تمرکز بالا. اگر افرادی را می‌بینید که همیشه موفق هستند باید بگویم که آن‌ها کار کمی انجام می‌دهند اما تمام تمرکزشان را روی همان کار به خصوص معطوف می‌کنند.

کار عمیق کمیاب است.

2. کار عمیق کمیاب است.

علی‌رغم توضیحاتی که در بخش قبل درباره ارزشمندی کار عمیق ارائه شد، متأسفانه کار عمیق خیلی در جامعه دیده نمی شود. وقتی وارد دنیای تکنولوژی می‌شویم می‌فهمیم که همیشه نمی‌توان با کار عمیق موفق شد. در واقع تعامل و همکاری باعث شده تا برخی از مشاغل بدون توجه به کار عمیق، فعالیت کنند.

همه این موارد تناقض است. در واقع اقتصاد امروز، این تناقض را برای ما ایجاد کرده است. اقتصاد امروز و شیوه‌های جدید کار کردن باعث شده که آگاهانه به سمت حواس‌پرتی برویم. شرکت‌ها به راحتی از عوامل حواس‌پرتی استقبال می‌کنند و این مسئله می‌تواند تاثیرات مخربی روی کیفیت کارهای انجام شده بگذارد.

2.1. دردناک اما واقعی!

در شرکت آتلانتیک، تام کوکرن که مسئول بخش فناوری بود به این نتیجه رسید بخش مهمی از زمانش به دلیل چک کردن ایمیل و پاسخ‌دهی به آن از بین می‌رود. وقتی شروع به اندازه‌گیری کرد فهمید با اینکه این کار جزو وظایفش نیست، اما بخش مهمی از هزینه و زمان او را از بین می‌برد. تام تصمیم گرفت تا مساله پاسخ‌دهی به ایمیل را روی کارکنان شرکت هم بررسی کند. نتایج او نشان داد پاسخ دادن به ایمیل‌ها هزینه زیادی برای شرکت ایجاد می‌کند و از طرفی نمی‌توان آن را هم نادیده گرفت.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

2.2. یک آزمایش مهم

لسلی پرلو، استاد دانشکده اقتصاد هاروارد، آزمایشی انجام داد. او از یک شرکت خواست تا یک روز در هفته را بدون ارتباط آنلاین و بدون فضای مجازی سپری کنند. در اول مقاومت‌های زیادی صورت ‌گرفت، چون افراد می‌ترسیدند که کار خود را از دست بدهند. اما زمان که گذشت هیچ کدام از نگرانی‌هایی که کارکنان شرکت داشتند به واقعیت منجر نشد. بلکه کیفیت کاری‌شان هم بالا رفت، ارتباطشان بهبود پیدا کرد و توانستند محصولات خوبی تولید کنند.

متأسفانه اینترنت باعث شده تا کار عمیق به چالش کشیده شود. به خاطر اینکه فناوری جدید شایستگی بیشتری دارد و می‌تواند سریعتر همه چیز را برای ما فراهم کند. با حکمرانی اینترنت روی جزء جزء زندگی انسان‌ها، جای تعجبی ندارد که کار عمیق به انزوا کشیده شود.

تا اینجا فهمیدیم که کار عمیق برای اقتصاد ضروری است اما متاسفانه در جهت مخالف آن حرکت می‌کنیم. مشغولیت‌های زیاد، کمبود وقت و دسترسی راحت به اینترنت باعث شده تا عملا کار عمیق نامرئی شود. البته این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم موفق شویم. در هر شرایطی می‌توان کار عمیق داشت و بهترین استفاده ها را از آن داشت.

کار عمیق به زندگی معنا می دهد.

3. کار عمیق به زندگی معنا می دهد.

واقع افراد در انجام کارهایی که به نیروی بازو نیاز دارد بیشتر متمرکز می‌شوند و عوامل بیرونی کمتر حواسشان را پرت می‌کند. اما وقتی بخواهیم کارهای شرکتی و تحقیقی انجام دهیم، عوامل حواس‌پرتی از زمین و زمان روی سرمان خراب می‌شود، به خصوص که مجبوریم دائم با اینترنت درگیر باشیم. در ادامه در این مورد صحبت می‌کنیم که می‌توانیم در زمینه کارهای شرکتی و خدماتی هم عمیق باشیم و هم از کارمان لذت ببریم.

3.1. داستان یک آهنگر

ریگ فرر که یک آهنگر است همیشه با تمرکزی خارق‌العاده کارش را انجام می‌دهد. در واقع او آهنگری را به شیوه مردمان هزاران سال پیش انجام می‌دهد و به همین دلیل دقت و ظرافت زیادی به خرج می‌دهد که اگر می‌خواست با سطحی‌نگری این کار را انجام دهد، حتی یک چاقو هم نمی‌توانست بسازد.

به دلیل کار سخت و طاقت‌فرسایی که او انجام می‌دهد، مورد توجه مستند سازان قرار گرفت و از روی سبک کاری‌اش مستند زیبایی ساخته شد. ریگ فرر، همه مراحل آهنگری خود را با دست انجام می‌دهد و همین موضوع او را در کارش حرفه‌ای ساخته است. او کارش را فوق‌العاده می‌داند و از کاری که انجام می‌دهد خشنود است.

اگر شما مدت زمان طولانی در مورد موضوعی فکر کنید و مدتی را در حالتی مشخص بمانید، آن وقت ذهن شما به این نتیجه می‌رسد که کاری که انجام می‌دهید پُر از معنا و مفهوم است. این کار باعث می‌شود شما حواستان به یک موضوع جمع شده و به چیزهای کوچک و بی‌ارزش توجه نکنید. این شیوه زندگی، شما را به سمت اهدافتان سوق خواهد داد.

استدلال‌های روانشناسی به ما می‌گویند که وقتی شما تمرکز خود را روی یک کار قرار می‌دهید باعث می‌شود به اندازه زمان اوقات فراغت از آن لذت ببرید. از طرفی هم آزمایش‌های علمی دانشمندان نشان می‌دهد وقتی شما بتوانید از کاری که می‌کنید لذت ببرید، دیگر نیازی نیست که زمانی را برای به اجبار خوشحال بودن، صرف کنید.

همه این موارد نشان می‌دهد عمیق بودن زندگی را برای فرد ارزشمند می‌کند و او امید بیشتری برای زندگی پیدا می‌کند. چون می‌داند کاری هست که می‌تواند با انجامش از آن لذت ببرد. همه این‌ها به خاطر معجزه عمیق بودن اتفاق می‌افتد. کار عمیق به زندگی شما معنای جدیدی هدیه می‌دهد.

چهار قاعده مهم برای تحقق کار عمیق در کسب‌و کار شخصی خودتان

4. چهار قاعده مهم برای تحقق کار عمیق در کسب‌و کار شخصی خودتان

4.1. تمرین کنید و تمرین کنید.

همانطور که اشاره کردیم، زندگی امروزی ما را به سطحی‌نگر بودن و سطحی کار کردن عادت داده است. حقیقتا کار سختی است که بخواهیم در مدت کوتاهی به سمت تمرکز و کار عمیق حرکت کنیم. اما تنها راه ممکن، تمرین کردن است.

اگر موقع کار کردن حواستان به صفحات فروشگاه‌های اینترنتی و لیست آخرین تخفیف‌ها پرت شد، یادتان باشد زمینه شکست خود را فراهم می‌کنید.

اراده معطوف به کار عمیق باعث می‌شود شما ذخیره انرژی زیادی داشته باشید و با تلاش کمتر به موفقیت‌های بزرگتری برسید. تنها راهی که به شما کمک می‌کند این است که عمیق بودن را جزء اولویت‌های خود قرار دهید.

4.2.  فلسفه زندگی خود را بیابید.

به شما نشان می‌دهم که به راحتی می‌توانید کار عمیق را به عنوان یک عادت مثبت در خود تبدیل کنید. برای این کار لازم است تا خودتان فلسفه عمیق بودنتان را انتخاب کنید. هر کسی در زندگی فلسفه خاصی برای کارهایی که انجام می‌دهد، دارد. برخی کار خود را مقدس می‌دانند و برخی فعالیت خود را ریتمیک قلمداد می‌کنند. نباید از روش دیگران استفاده کنید، ببینید شما چه احساسی از انجام یک کار دارید و بررسی کنید با چه نوع نگاه به جهان حس بهتری پیدا می کنید!؟ همان را انتخاب کنید و زندگی خود را متناسب با آن تنظیم کنید. آن وقت تأثیر کار عمیق را در زندگی خود احساس می‌کنید.

برای خود تشریفات داشته باشید.

4.3. برای خود تشریفات داشته باشید.

این مهم است که از چه تشریفاتی برای انجام کار عمیق استفاده می‌کنید. مثلا فردی مثل رابرت کارو، یکی از روزنامه‌نگاران و نویسندگان مطرح آمریکایی، دفتر کارش منظم است. هر چیزی سر جای خودش قرار دارد و تا آخرین روزهای کاری‌اش هم این نظم را حفظ کرده بود. یا مثلا چارلز داروین هم می‌تواند مثال خوبی باشد. او هر روز صبح اول پیاده‌روی می‌کرد و بعد از آن به کار تحقیق و مطالعه می‌پرداخت. برای اینکه شما هم بتوانید مثل این دو شخص مهم به موفقیت برسید، باید متناسب با شرایط و وضعیت زندگی‌تان تشریفات خاصی را داشته باشید.

تشریفات شما می‌تواند از این روش پیروی کند:

الف. باید یک مکان خاص را در نظر بگیرید.

ب. برای مکان مورد نظر خود باید قوانین ورود و خروج تعیین کنید.

پ. تشریفات مورد نظر شما باید با روحیه‌تان سازگار باشد.

ت. باید مواد غذایی که می‌خواهید مصرف کنید را در نظر بگیرید.

ث. اگر قرار است صبح پیاده‌روی کنید، حتما آن را انجام دهید.

نکته. وقتی شروع به ایجاد تشریفات خاصی برای خود می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که احتمال خطا زیاد است. بعد از مدتی دستتان می‌آید که چه مواردی را باید اضافه کنید و از چه مواردی باید به راحتی بگذرید.

تنبل باشید.مزایای داشتن زمان فراغت و تنبلی می‌تواند شامل این موارد باشد:

4.4. تنبل باشید.

با وجودی که کار عمیق برای خیلی‌ها مانند تفریح است، با این حال تنبلی همیشه هم بد نیست. گاهی لازم است که خودتان به آغوش تنبلی بروید. این کار یک راه نجات برای خلاص شدن از دغدغه‌های روزمره و مشکلاتی است که اینترنت برایمان به وجود آورده است. سعی کنید مدتی فقط کارهایی را انجام دهید که دوست دارید یا اصلا کاری نکنید، مثل تنبل‌های واقعی فقط استراحت کنید. با این کار دوباره روحیه خود را به دست خواهید آورد و می‌توانید با انرژی بیشتری کارتان را شروع کنید.

مزایای داشتن زمان فراغت و تنبلی می‌تواند شامل این موارد باشد:

الف. تفکر ما را بهبود می‌بخشد و ضمیر ناخودآگاه را وادار می‌کند که بهتر عمل کند.

ب. داشتن زمان مناسب برای فراغت باعث می‌شود نیرو و انرژی مورد نیاز خود را دوباره به دست آوریم. این مهم می‌تواند از طریق رفتن به طبیعت صورت بگیرد.

پ. باعث می‌شود به مسائل غیرضروری که فقط وقتمان را می‌گیرد، کمتر اهمیت بدهیم.

تحقیقات دانشمندان ثابت کرده است که وقتی شما به صورت آگاهانه برای ذهن خود استراحت تجویز می‌کنید، بعد از مدتی متوجه می‌شوید که به صورت معجزه‌آسایی کیفیت کارتان بهبود پیدا کرده و با تمام انرژی‌تان کار عمیق را انجام می‌دهید. هر زمانی که احساس کردید از لحاظ ذهنی خسته هستید، استراحت کردن را فراموش نکنید.

سخن پایانی

همه ما داستان شرکت مایکروسافت را می‌دانیم. بیل گیتس به طور عمیق روی نوشتن نرم‌افزار کار می‌کرد. او آنقدر عمیق مشغول بود که روی دکمه‌های کیبورد خوابش می‌برد و بعد از چند ساعت وقتی بیدار می‌شد دوباره کار می‌کرد. بیل گیتس توانست با تمرکز شدید و قوی روی کاری که می‌خواست به سرانجام برساند، موفق شود. او ۸ هفته بدون وقفه تلاش کرد و توانست گرانترین برنامه جهان را بسازد. علم کامپیوتر و برنامه‌نویسی تمام پیشرفت خود را مدیون کار عمیق بیل گیتس است.

همانطور که بیل گیتس و هزاران نفر دیگر توانستند به واسطه کار عمیق و حذف عوامل حواس‌پرتی زندگی خوبی برای خود رقم بزنند، شما هم می‌توانید در کسب و کار خود چنین نقشی ایفا کنید و بهترین باشید. فقط کافی است بخواهید و شروع کنید.

برای شما بهترین‌ها را آرزومندم.

منبع. کتاب کار عمیق

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. سلام با تشکر از : اطلاعات با ارزش و گران بهاتون ، که قول میدم قدرشون و بدونم . مرسی واقعا هر کدوم از مقاله ها رو میخونم لذت میبرم و تقریبا شده یه کار روز مره برام . از این که هستین خوشحالم . همیشه مفید واقع باشید.متشکر و سپاسگذارم

    1. سلام و درود خدمت شما
      خوشحالیم که مقالات برای شما مفید هستند.
      نظر مثبت شما واسه ما انگیزه زیادی رو رقم می زنه.
      ممنون می شم اگه انتقاد یا پیشنهادی هم داشتین ارائه کنید تا مقالات بهتری رو بتونیم ارائه بدیم.
      بهترین ها رو واستون آرزو دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری