جستجو
Close this search box.

مهم ترین استاندارد های حسابداری و حسابرسی چیست؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در این مقاله از وب سایت محک هدف ما بررسی مهم ترین استاندارد های حسابداری و حسابرسی می باشد. به عنوان مقدمه بایستی بگوئیم می توان برای حسابداری به عنوان یک علم قدمتی را تعیین کرد. اگر به گذشته نگاهی بیاندازیم می بینیم به نوعی حسابداری در دربار حاکمان و پادشاهان وجود داشته. در کنار خزانه و امر خزانه داری وجود شخص خزانه دار نشان از این امر داشت. در ادامه و متن پیش رو در مورد حسابداری و استانداردهای مربوط به آن توضیحاتی خواهیم داد. این گزینه ها اهمیت زیادی برای انواع شرکت ها دارند.

فهرست مطالب

تعریف حسابداری

درتعریف علم حسابداری بایستی گفت علمی است که وظیفه ثبت کلیه و قایع مالی شامل خرید، فروش، هزینه ها و امور بانکی را در یک دوره مالی برعهده دارد. امروزه این علم دارای شاخه های مختلف می باشد. هر کدام از این شاخه ها، مشخصات خاص خود را دارند. از شاخه های علم حسابداری می توان به حسابداری مشاغل، شرکت های دولتی، حسابداری دولتی و حسابداری مالیاتی اشاره کرد. امروزه این علم نیز دارای استانداردهای خاص خود می باشد.

این قوانین برای اجرای بهتر و ثبت صحیح وقایع مالی می باشد. البته هر یک از شاخه های حسابداری قوانین خاص  خود را دارد. اما همه این شاخه ها دارای یک استاندارد کلی هستند. مهم ترین استاندارد های حسابداری و حسابرسی در این روند جایگاه ویژه ای دارند. البته در این راستا کسب اطلاع در ارتباط با حسابداری نوین مانند برنامه های حسابداری، نرم افزار حسابداری موبایل، نرم فزار حسابداری شرکتی یا نرم افزار حسابداری و مزایای آن ها نیز اهمیت دارد.

تعریف استاندارد های حسابداری و مهم ترین استاندارد های حسابداری و حسابرسی

در آموزش استانداردهای حسابداری به زبان ساده یک سری از اصل ها و روش های یکسان همراه با استاندارد هایی می باشد که اساس و عمق حسابداری مالی و روش های حسابداری را ارائه می نماید. استاندارد های حساب روند شفاف بودن گزارشات مالی را در کشور بهبود می بخشد. شرکت های بین المللی از استاندارد های بین المللی گزارش های مالی استفاده می کنند. این استاندارد ها به طور مداوم تغییر می کنند.همیشه می توان آن را کنار گذاست و یکی دیگر را جایگزین آن کرد. ولی در هر حال قواعد و قوانینی است که هدایت حسابداری را بر عهده دارد. مهم ترین استاندارد های حسابداری و حسابرسی می توانند در راستای اهداف مالی کمک های بسیاری کنند.

مهم ترین استاندارد های حسابداری

از طریق استانداردهای حسابداری مشخص می شود که چه موقع کدام واقعه اقتصادی باید شناخته شده اندازه گیری و نمایش داده شود. مراکزی مانند بانک ها، شرکت های تجاری و سازمان های نظارتی به استاندارد های حسابداری تکیه دارند. از این رو می خواهند مطمئن شوند اطلاعات ارائه شده دقیق می باشد. به عنوان صاحب یک کسب و کار، باید تمام مدارک مورد نیاز حسابرسان مستقل را پس از عقد قرارداد، در اختیارشان قرار دهید

هدف مهم ترین استاندارد های حسابداری و حسابرسی

در این بخش از مقاله ما می خواهیم در ارتباط با هدف مهم ترین استاندارد های حسابداری و حسابرسی صحبت کنیم. این هدف ها عبارتند از:

  • ارائه نمودارهای با شکل یکسان و یکنواخت برای صورت حساب های مالی
  • نشان دادن راه ها و برنامه های حسابداری که حسابدار برای اطلاع سایرین استفاده می کند.
  • ارائه تصمیم های رسمی یا غیر رسمی مربوط به قیمت گذاری دارائی ها و تعیین مقدار درآمد ها

مهم ترین استاندارد های حسابداری و حسابرسی

استانداردهای حسابرسی پذیرفته شده استاندارد هایی هستند که برای حسابرسی شرکت ها و مؤسسه های خصوصی مورد استفاده قرار خواهند بود. استاندارد های حسابرسی به سه گروه تقسیم می شوند:

استانداردهای عمومی

یک حسابرس مستقل باید دارای مدرک تحصیلی معتبر از یکی از انجمن های معتبر یا موردتایید انجمن حسابداران نخبه ایران باشد. حسابرس بایستی مستقل باشد و از نظر ظاهر نیز این امر را نشان دهد.

استاندارد های حسابرسی میدانی

یک حسابرس بایستی اول از همه برنامه ریزی کافی برای انجام کار و یک نظارت کافی و مطمئن برای همکاران و دستیاران خود تهیه نموده تا هر یک از وظیفه خود آگاهی داشته باشند. دوم اینکه جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده مالی از یک سیستم کنترل داخلی استفاده شود. این ها یکی از مهم ترین استاندارد های حسابداری و حسابرسی می باشند.

استاندارد های حسابرسی گزارشگری

در این مرحله پس از تکمیل مستندات و مدارک جمع اوری شده حسابرس به این نتیجه می رسد که توانسته با همکاران به یک اجماع نظر برسد و می تواند مرحله گزارشگری نهایی را تهیه و ارائه نماید. این گزینه در میان مهم ترین استاندارد های حسابداری و حسابرسی قرار دارد و می تواند کمک بسیار زیادی در این زمینه به شرکت های مختلف کند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری