جستجو
Close this search box.

ترازنامه حسابداری خوب | 4 ویژگی اساسی ترازنامه خوب

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در این مقاله می خواهیم بدانیم که ترازنامه حسابداری خوب دارای چه ویژگی هایی است؟ مشاغل دارای ترازنامه قوی به احتمال زیاد از رکود اقتصادی جان سالم به در می برند و با رونق دوباره وضعیت آماده هستند. بنابراین یک ترازنامه قوی چگونه به نظر می رسد و چگونه می توانید برای تقویت خود گام بردارید؟ یک ترازنامه قوی فراتر از داشتن دارایی بیشتر از بدهی است. واحدهایی که ترازنامه قوی دارند، واحدهایی هستند که برای پشتیبانی از اهداف تجاری واحد تجاری و به حداکثر رساندن عملکرد مالی، ساختار یافته اند.

فهرست مطالب

خصوصیات ترازنامه حسابداری خوب

ترازنامه به بیانیه موقعیت اشاره دارد که در آن تراز دارایی ها، بدهی ها و حقوق افراد دارای سهام، یعنی سرمایه یک شرکت در یک تاریخ مشخص ذکر شده است. در حالی که دارایی ها منابع متعلق به شرکت را نشان می دهد، بدهی ها و سرمایه بودجه منابع را به نمایش می گذارد. تهیه ترازنامه برای یک دوره نیست، بلکه در یک تاریخ خاص است.

تهیه ترازنامه تنها زمانی امکان پذیر است که حساب سود و زیان دوره تهیه شود زیرا منعکس کننده وضعیت مالی شرکت به اندازه کافی است. به همین دلیل است که از حساب سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقدی در مجموع به عنوان حساب های نهایی نام برده می شود. ترازنامه ماهیت و ارزش دارایی ها و بدهی ها و موقعیت سرمایه را در یک تاریخ معین منعکس می کند. در ادامه می بینم که ترازنامه حسابداری خوب چه ویژگی هایی دارد:

ترازنامه های قوی دارای بیشترین ویژگی های زیر هستند: سرمایه در گردش هوشمند، جریان نقدی مثبت، ساختار سرمایه متعادل و دارایی های درآمدزا.

خصوصیات ترازنامه حسابداری خوب

سرمایه در گردش هوشمند با استفاده از ترازنامه حسابداری خوب

یک ترازنامه حسابداری خوب و قوی از سطح بهینه سرمایه در گردش (دارایی های جاری و بدون بدهی های جاری) برای تأمین هزینه های اصلی فعالیت های تجاری، با هدف نهایی درآمدزایی و متعاقباً سود، استفاده می کند. مهم است که یک کسب و کار درک کند که این سطح مطلوب چیست. ترفند در اینجا ایجاد تعادل بین نقدینگی و سودآوری است که اغلب استراتژی های متناقضی هستند.

داشتن بیش از حد وجوه موجود در انبار، جریان نقدی شما را خفه کرده و توانایی شما را برای تحقق تعهدات مالی با سررسید کاهش می دهد. داشتن بیش از حد پول نقد در بانک ممکن است با هزینه بسیار بالایی برای کسب و کار به همراه داشته باشد و از سرمایه گذاری در دارایی های درآمدزا، پرداخت بدهی یا توزیع سهامداران / ذینفعان بهتر استفاده شود. بسیاری از صاحبان مشاغل از بررسی دوره ای الزامات سرمایه در گردش خود کوتاهی می کنند. برای تهیه صورت های مالی می توانید از نرم افزار حسابداری یا برنامه حسابداری هم استفاده کنید.

جریان نقدی مثبت

جریان نقدی مثبت یکی از اصلی ترین موارد در ترازنامه حسابداری خوب می باشد. اگرچه این بخشی از سرمایه در گردش است اما برای یک کسب و کار آنقدر مهم است که به بخش خاص خود نیاز دارد. پول نقد، که به آن “اکسیژن تجاری” نیز گفته می شود، بارزترین نشانه ترازنامه قوی است. کسب و کار شما نمی تواند بدون جریان نقدی نفس بکشد.

همه مشاغل برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت خود به پول نقد نیاز دارند – برای پرداخت حقوق کارمندان، بدهی های تجاری و انبوهی از هزینه های دیگر. بنابراین مدیریت جریان وجوه نقد از طریق پیش بینی، بودجه بندی و استفاده از تحلیل واریانس از اهمیت حیاتی برخوردار است. به طور مثال در این راستا نرم افزار حسابداری شرکتی و یا نرم افزار حسابداری موبایل می توانند کمک کننده باشند.

ساختار سرمایه متعادل با استفاده از ترازنامه حسابداری خوب

یک ترازنامه قوی ترکیبی متعادل از بدهی و بودجه سهام را برای به حداکثر رساندن بازده سرمایه اشتغال به کار می گیرد. بدهی در بسیاری از موارد منبع ارزانتری برای تأمین مالی است – سود قابل کسر است و سهامداران اغلب به بازده بالاتری از سرمایه خود نیاز دارند. با این حال، به عهده گرفتن بدهی همیشه خطراتی را به همراه دارد – وقتی شرایط خوب است مناسب می باشد. اما وقتی رکود اقتصادی وجود دارد خطرناک است.

تأمین مالی سهام می تواند گران تر باشد اما ریسک کمتری در نظر گرفته می شود زیرا هیچ گونه تعهدی برای بازپرداخت دوره ای وجود ندارد. اشخاصی که ترازنامه حسابداری خوب دارند در حالی که بودجه اضافی را به ذینفعان توزیع می کنند، درآمد کافی برای تأمین بودجه رشد و دستیابی به اهداف تجاری را حفظ می کنند.

دارایی های سرمایه ای درآمدزا

دارایی های سرمایه ای درآمدزا یکی از مزایای استفاده از ترازنامه حسابداری خوب است. یک کسب و کار برای ایجاد درآمد به دارایی های سرمایه ای مناسبی نیاز دارد که برخی از نهادها سرمایه بیشتری نسبت به بقیه دارند. مدیریت باید در دارایی هایی سرمایه گذاری کند که به کسب و کار در دستیابی به اهداف مالی کمک می کند. این دارایی های سرمایه ای باید مرتباً مورد بازبینی قرار بگیرند، و اگر عملکردی ندارند، آنها را به کار خود منتقل کرده و در دارایی های خود سرمایه گذاری کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری