جستجو
Close this search box.

آيا حسابداری به هوش تجاری کمک می کند؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در این مقاله از محک می خواهیم بدانیم که آیا حسابداری به هوش تجاری کمک می کند یا نه؟ اگر در مورد حسابداری بخواهیم صحبت کنیم و اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم خواهیم فهمید این علم از قدیمی ترین روش محاسبات مالی می باشد که در جامعه وجود داشته. امروزه این علم جایگاه خاصی یافته. لازم به ذکراست حسابداران بایستی محرم اسرار نیز باشند. با توجه به پیشرفت علم، حسابداری نیز پیشرفت زیادی داشته و رشته های زیادی به آن اضافه شده است. بعد از این مقدمه در مقاله پیش رو در مورد حسابداری و این که می تواند به هوش تجاری کمکی کند توضیح خواهیم داد.

فهرست مطالب

حسابداری و هوش تجاری

قبل از ورود به مقوله و دانستن این که حسابداری به هوش تجاری کمک می کند، بهتر است در مورد حسابداری و هوش تجاری به صورت مختصر توضیحاتی خواهیم داد. در تعریف حسابداری بایستی بگوییم علمی است که وظیفه ثبت کلیه وقایع مالی شامل خرید، فروش، هزینه ها و دیگر موارد در یک دوره مالی را بر عهده خواهد داشت.

البته در مورد حسابداری دولتی و شرکتی به اموری مانند حقوق، بیمه، وضعیت اضافه کاری و دیگر موارد خواهد پرداخت. در مورد هوش تجاری هم باید گفت هوش تجاری مجموعه ای از فن آوری، ابزار و محصولات مختلف است که برای جمع آوری و داده ها، یکپارچه کردن آن ها و در نهایت تحلیل و بررسی داده ها استفاده می شود. در نتیجه می توان گفت هوش تجاری تاثیر معنا داری بر کسب و کار دارد. باید دید که آیا حسابداری به هوش تجاری کمک می کند یا نه؟

ارتباط هوش تجاری با حسابداری – حسابداری به هوش تجاری کمک می کند؟

 برای فهمیدن ارتباط بین حسابداری و هوش تجاری لازم است در کنار اهمیت جمع آوری اطلاعات از فعالیت های مختلف در تجارت یکبار دیگر مفهوم هوش تجاری را مرور می کنیم. هوش تجاری به عنوان یک مفهوم مجموعه ای یکپارچه از فن آوری ها، محصولات و ابزار مختلف است که برای جمع آوری داده ها، هماهنگ کردن آن ها و در نهایت تحلیل داده ها به کار گرفته می شود. و در نتیجه به سازمان ها و شرکت ها کمک می کند اثر بخشی و بهره وری بهتری داشته باشند. در نتیجه  تصمیمات بهتری اخذ شود.

در اینجا خواهیم فهمید که داده های مالی و حسابداری از مهم ترین داده ها در هر تجارتی هستند. زیرا از همین طریق داده ها و اطلاعات صحیح حسابداری می توان هزینه ها و درآمدهای مربوط به کسب و کار را مشخص و در نهایت سود حاصله از فعالیت تجاری را تعیین نمود.

اهمیت هوشمند سازی برای حسابداری- حسابداری به هوش تجاری کمک می کند؟

هوش کسب و کار روشی است که امروزه به تکامل رسیده است. اکثر شرکت ها و مؤسسات از ابزارها و داده های هوش تجاری برای تصمیم گیری های بهتر تجاری استفاده می کنند و مسئله اصلی و مهم بهترین بهره برداری از داده هاست تا درحوزه های تجزیه و تحلیل مالی از رقبا سبقت بگیرند.  حسابداران داده های زیادی را جمع آوری می کنند.

اهمیت هوشمند سازی برای حسابداری

اما اگر نتوانند آن ها را به اطلاعات ارزشمندی تبدیل کنند با مشکلات جدی روبرو خواهند شد. به همین دلیل بخش  مالی یک شرکت یا مؤسسه نقش تعیین کننده ای در استفاده از نرم افزار هوشمند حسابداری برای تهیه گزارشات به موقع و دقیق دارد تا در خدمت هوشمند سازی کسب و کار فعال تر جلوه کند. اما ببینیم که چگونه حسابداری به هوش تجاری کمک می کند و خدمات هوش تجاری چیست؟

خدمات هوش تجاری

هوش تجاری برای کار ها و مشاغل در رده های گوناگون خدمات بسیار زیاد و متنوعی را در زمینه های مختلف ارائه می کند. در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم. این موارد باعث می شود که بدانیم آيا حسابداری به هوش تجاری کمک می کند؟

  • تعیین اطلاعات مورد نیاز هر یک از اجزای سازمان.
  • شناخت و معین کردن نیازهای ذینعفان و فرایند های تجارت.
  • امکان وارد کردن داده از پایگاه های داده ای که متفاوت و ناهمگون هستند.
  • امکان آماده سازی اطلاعات جهت استفاده کاربران در این روند که حسابداری به هوش تجاری کمک می کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده برنامه های مؤثر در هوش تجاری بر سه اصل استواراست.

  • عوامل سازمانی که یکی از عوامل اصلی و مهم می باشد وشامل. موارد مهمی چون مشتیبانی مدیران مؤسسات از پروژه ها وتخصیص منابع مالی می باشد.
  • عامل انسانی یکی از عوامل تاثیر گذار در موفقیت هوش تجاری خواهد بود. آگاهی و همراهی منظم کارکنان در سطوح مختلف مدیریتی وعملیاتی در مورد اجرای موفقیت آمیز پروژه ها.
  • آخرین عامل برای موفقیت در پیاده سازی هوش تجاری عامل فنی می باشد. زیرا چنین پروژه ای احتیاج به زیرساخت فنی و ایجاد پایگاه دارد.

در پایان بایستی متذکر شویم  علم حسابداری با تنظیم دقیق حساب های مالی و یک هوش مالی برتر در کنار هم باعث برنامه ریزی هوشمندانه برای پروژه ها خواهد بود. حسابداران می توانند با بهره بردن از هوش  مالی به این موفقیت نائل گردند. حسابداری به هوش تجاری کمک می کند و باعث می شود تا شرایط کاری به خوبی پیش برود. این هوش در ساختار انواع نرم افزار حسابداری مانند نرم افزار حسابداری موبایل، نرم افزار حسابداری فروشگاهی و هر برنامه حسابداری دیگری دیده می شود.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری