جستجو
Close this search box.

حسابداری مدیریت چیست و چه وظایفی دارد؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

اگر بخواهیم در مورد حسابداری مدیریت صحبت کنیم قبل از هر چیز بایستی در مورد خود علم حسابداری توضیحات مختصری بدهیم. باید بدانیم منظور از علم حسابداری یعنی چه و چه وظیفه و کارایی دارد. برای همین بعد این چند کلام به عنوان مقدمه در نوشته پیش رو در مورد حسابداری به طور کلی و حسابداری مدیریت به طور خاص صحبت هایی خواهیم کرد. شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با انواع برنامه حسابداری مانند نرم افزار حسابداری موبایل از طریق وب سایت محک اقدام کنید.

فهرست مطالب

تعریف علم حسابداری

حسابداری علمی است که کار ثبت امور مالی مانند خرید، فروش، هزینه ها و امور بانکی را در یک دوره مالی معین انجام می دهد. اگر در روزگار نه چندان دور فقط امور دربار حاکمان و دولت احتیاج به حسابرسی داشت امروزه برای اینکه از یک حسابرسی دقیق برخوردار باشیم و از کلیه امور مالی به صورت قانونی و صحیح استفاده کنیم احتیاج به یک حسابدار خوب با تجربه داریم. البته امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی می توان برای خود نرم افزار حسابداری را تهیه و نسبت به کسب و کار خود استفاده هایی داشت.

در ضمن این نکته را یادآوری کنیم که امروزه علم حسابداری دارای شاخه های متعددی است که هر کدام طبق اصول و برنامه های خاص خود کار می کنند. برخی از رشته های حسابداری عبارتند از: حسابداری بازرگانی، حسابداری مالیاتی، حسابداری صنعتی و دیگر شاخه های آن یکی از این شاخه های  حسابداری مدیریت می باشد که در مورد آن توضیح خواهیم داد.

حسابداری مدیریت

اگر بخواهیم به صورت علمی تعریفی از حسابداری مدیریت داشته باشیم باید بگوئیم فرایندی است که در آن به تعریف، تجزیه و تحلیل طبقه بندی و اندازه گیری و پردازش و تفسیر اطلاعات مورد نیاز مدیریت پرداخته می شود. در آن برای یک برنامه ریزی و مدیریت صحیح یک کسب و کار استفاده می شود. می توان گفت حسابداری مدیریت ارائه اطلاعات و تجزیه و تحلیل فعالیت های اقتصادی مختلف است که در اختیار مدیران شرکت ها و مؤسسات قرار می گیرد تا در تصمیم گیری ها دقت بیشتری به کار گرفته شود.

حسابداری مدیریت

حسابدار مدیریت کیست؟

برای کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با حسابداری مدیریت می خواهیم بدانیم حسابدار مدیریت کیست؟ حسابدار مدیریت با تحصیل در این رشته علاوه بر این که به کسب مهارت و تجربه دست می یابد تقریبا توانایی های مدیریتی بسیاری را نیز کسب می کند. می تواند از علم حسابداری خود و ترکیب آن با دانش مدیریتی که آموخته در کسب و کار استفاده و به پیشرفت خوبی دست یابد.

درباره اهمیت حسابداری مدیریت نیز باید گفت که یکی از پر کاربردترین شاخه های حسابداری محسوب می شود. البته در کنار حسابداری مدیریت می توان از حسابداری مالیاتی و مالی نیز از مهم ترین شاخه های این علم نام برد که حسابداری مدیریت از آن دو مهم تر می باشد.

کاربرد های حسابداری مدیریت

کاربردهای این نوع حسابداری فراوان هستند که به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد:

تصمیم گیری درست

اطلاعات مالی باید به موقع و در زمان های مشخص و زمانبندی شده به تیم مدیریت تحویل داده شود. در این حالت گروه مدیریت می تواند با بهره گیری از این اطلاعات  تصمیمات صحیحی بگیرد. برای کمک به این تصمیمم گیری بایستی از نمودارهای مختلف، تجزیه و تحلیل جریان های مالی و پیش بینی های خاص استفاده نمود. شاید به کمک مدیریت بیاید.

شناسایی مشکلات و ارائه راه کارهای مدیریتی

اطلاعاتی که از این راه بدست می آید می تواند کمک مؤثری در شناخت مشکلات کسب و کار، ارائه داده و یک راه حل استراتژیک و کارامد برای آن کمک ها باشد. استفاده از این اطلاعات محدودیت ها و مشکلات را نمایان خواهد کرد.

کمک به برنامه ریزی صحیح با حسابداری مدیریت

با اطلاعات و تجزیه و تحلیل های مالی، حسابداری مدیریتی می تواند کمک قابل ملاحظه ای را پیش روی مدیریت و مسئول کسب و کار بگذارد. عدم برخورداری از این اطلاعات تیم مدیریتی ممکن است باعث اشتباه در برنامه ‌ریزی شود که در نهایت موجب ضرر و زیان خواهد گردید.

سود آوری و پیش بینی ها برای آینده

حسابداری مدیریت می تواند پیش بینی بحران های مالی و تاثیرات آن ها بر کسب وک ار بپردازد. حتی با استفاده از حسابداری مدیریت سود حاصل از فعالیت های تجاری اعم از ارائه یک خدمت و یا یک کالا را پیش بینی کند و برای گروه مدیریت و تولید این مسئله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که حسابداری مدیریت مزایای زیادی دارد. می توان از آن در اطلاعات تهیه شده در ارزیابی سهام و تجزیه و تحلیل آن همچنین بودجه بندی سرمایه و دیگر موضوعات استفاده کرد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری