جستجو
Close this search box.

مالیات شرکت های زیان ده چگونه می‌باشد؟

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

مالیات شرکت های زیان ده یکی از دغدغه های مهم این روزهای بسیاری از صاحبان کسب و کار به شمار می رود.در شرکت‌ های زیان ده میزان درآمدی که از فروش کالا یا ارائه خدمات کسب می‌کنند از هزینه‌هایشان کمتر است. هنگامی که میزان درآمد شرکت کاهش یابد و با گذشت زمان کاملاً قطع شود و از طرفی میزان هزینه‌های شرکت افزایش یابد در این صورت شرکت به سمت ضرر و زیان پیش خواهد رفت.

فهرست مطالب

می‌توانید فایل صوتی «مالیات شرکت های زیان ده» را گوش کنید

مالیات شرکت های زیان ده یکی از موارد مهمی است که بسیاری از شرکت‌ها در مقطعی از زمان با آن روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل آشنایی با قوانین مربوط به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از وب سایت محک به بررسی معافیت مالیات شرکت های زیان ده و سایر نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

شرکت زیان ده به چه شرکتی گفته می شود؟

شرکت زیان ده به چه شرکتی گفته می شود؟

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در اداره یک کسب و کار وجود دارد اهمیت گردش پول است. تا زمانی که گردش مالی در یک شرکت مناسب است و میزان درآمد بیشتر از میزان هزینه‌ها باشد شرکت سود آور است و با مشکلی مواجه نخواهد بود. در بیشتر اوقات، هنگامی که در یک شرکت میزان هزینه‌ها از میزان درآمد بیشتر باشد شرکت با مشکلات مالی زیادی مواجه می‌شود که در این حالت گفته می‌شود شرکت زیان ده است.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

درواقع می‌توان گفت هنگامی که میزان درآمد شرکت کاهش یابد یا به طور کامل قطع شود و از طرفی میزان هزینه‌ها افزایش یابد، وضعیت مالی شرکت به سمت ضرر و زیان پیش خواهد رفت. همچنین شرکت‌ها و کسب و کارهایی که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند نیز ممکن است در مراحل مختلف کار با مشکلات مالی و ضرر و زیان مواجه شوند.

عوامل مؤثر در زیان ده بودن شرکت‌ها

عوامل مؤثر در زیان ده بودن شرکت‌ها

عوامل زیادی وجود دارد که موجب می‌شود شرکت زیان ده شود. عدم مدیریت مناسب شرکت، مدیریت اشتباه جریان نقدینگی، عدم آشنایی و شناخت بازار، بازاریابی غیر اصولی، تقسیم نامناسب سرمایه و … از جمله عواملی هستند که شرکت را به سمت ضرر و زیان می‌برند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در زیان ده بودن شرکت‌ها آشنا خواهیم شد:

  • مدیریت مالی نامناسب: حسابداری یکی از بخش‌های مهم در شرکت‌ها می‌باشد گزارش‌ها و اطلاعات حاصل حسابداری تأثیر مهمی در مدیریت و پیشبرد شرکت به سمت اهداف خود دارد. در بیشتر مواقع اطلاعات و گزارش‌های ارائه شده توسط حسابرسان و مسئولان اجرایی به منظور بهبود ساختار مالی و مدیریت مناسب آن مورد توجه مدیران شرکت قرار نمی‌گیرد و این امر موجب مواجه شدن با مشکلات زیادی در آینده می‌شود.
  • مدیریت نامناسب بخش تولید: به تفاوت میان درآمد حاصل از فروش کالا یا ارائه خدمات از میزان هزینه‌های شرکت سود و زیان عملیاتی گفته می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم میزان درآمد شرکت به قیمت کالای تولیدی بستگی دارد و میزان قیمت آن نیز از طرف دولت تعیین می‌شود. اما هزینه‌های عملیاتی شرکت ارتباط مستقیمی با عملکرد مدیران شرکت دارد و با مدیریت و کنترل دقیق بخش تولید میزان درآمد و سود شرکت افزایش خواهد یافت.
  • نادیده گرفتن نقش مؤثر منابع انسانی: یکی از بخش‌های مهم هر کسب و کاری مدیریت صحیح منابع انسانی است. نیرو انسانی نقش مهمی در پیشرفت شرکت دارد و به عنوان سرمایه شرکت شناخته می‌شود. عدم مدیریت مناسب منابع انسانی و نبود انگیزه کافی در این بخش می‌تواند بر روی عملکرد شرکت تأثیر گذاشته و آن را به سمت ضرر و زیان بکشاند.
  • برنامه ریزی غلط: یکی از اشتباهاتی که معمولا کسب و کارهای نوپا مرتکب می‌شوند غفلت کردن از تهیه طرح تجاری جامع است. شاید ایده‌ای که روی کاغذ خوب به نظر برسد در عمل شدنی نباشد. این بدین معنی نیست که از رویاهای خود دست بکشیم، بلکه باید کمی تحقیق کرد و با برنامه ریزی جلو رفت.
  • عدم درک درست از مشتریان: در دنیای تجارت امروز، «همیشه حق با مشتری است». تمامی کسب و کارها باید بدانند که مشتریان امروز دنبال محصولات و خدمات باکیفیت هستند، به خدمات مشتریان و خدمات پس از فروش اهمیت می‌دهند و اگر جواب مشکلات و نیازهای خود را پیش شما نیابند سراغ رقبای شما می‌روند.
  • مدیریت نامناسب بازاریابی: بسیاری از شرکت‌ها در فرایند بازاریابی دچار اشتباه می‌شوند. وقتی شرکتی در برآورد هزینه‌های اولیه بازاریابی خود اشتباه می‌کند سعی می‌کند با کم کردن بودجه بخش‌های دیگر این هزینه را جبران کند یا برعکس، برای اینکه به بودجه قسمت‌های دیگر دست نزند بودجه بازاریابی را کاهش می‌دهد. از آنجایی که بازاریابی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر کسب و کاری، به خصوص کسب و کارهای نوپا است، لازم است که هر شرکتی برای نیازهای بازاریابی فعلی و آتی کسب و کار خود به طور واقع‌بینانه بودجه بندی کند.
معافیت مالیاتی شرکت‌ های زیان ده

معافیت مالیاتی شرکت‌ های زیان ده

شرکت‌ های زیان ده همانند سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌بایست مطابق با قوانین هزینه‌ها و درآمدهای خود را در نرم‌افزارهای حسابداری ثبت کرده و اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. اگر زیان ده بودن شرکت توسط این سازمان مورد تأیید قرار بگیرد مالیات از شرکت تا زمان سوددهی مجدد و کسر ضرر و زیان‌های قبلی دریافت نخواهد شد. به طور کلی زیان‌ده بودن یک شرکت باید توسط سازمان امور مالی مورد تأیید قرار بگیرد.

اگر این سازمان پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکت متوجه شود که یک شرکت زیان ده است برای تعیین مالیات آن از روش‌های متفاوتی استفاده خواهد کرد. درواقع اگر زیان ده بودن یک شرکت پس از ارائه اظهارنامه شرکت ثابت شود، سازمان امور مالیاتی از آن شرکت در مدت زمانی که زیان ده است مالیاتی دریافت نخواهد کرد به عبارتی شرکت معاف از مالیات خواهد بود. همچنین باید به این نکته توجه داشت در صورتی که مدارک و اظهارنامه ارائه شده مورد تأیید سازمان مالیاتی قرار نگیرد آن شرکت به عنوان یک شرکت زیان ده شناخته نمی‌شود و مشمول مالیات خواهد بود. سازمان امور مالیاتی با شرکت‌های زیان ده به دو صورت برخورد می‌کند:

  • اگر هزینه‌های شرکت بر اثر دریافت وام برای تهیه دستگاه‌های جدید، افزایش یا پرداخت حقوق کارکنان، هزینه‌های مرتبط با تحقیق و توسعه و سایر موارد این چنینی افزایش پیدا کند، زیان ده بودن شرکت مورد تأیید سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت.
  • اگر هزینه‌های شخصی مدیران و سهام‌داران شرکت به عنوان هزینه‌های اصلی شرکت در نظر گرفته شود، زیان ده بودن شرکت از طرف سازمان مالیاتی مورد تأیید قرار نخواهد بود.
قوانین مالیاتی شرکت‌ های زیان ده
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

قوانین مالیاتی شرکت‌ های زیان ده

قوانین مالیاتی در مورد هزینه‌های قابل شناسایی برای شرکت‌های زیان ده در ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون بدین صورت می‌باشد: هزینه‌های قابل قبول برای شناسایی درآمد مشمول مالیات شرکت شامل هزینه‌هایی است که متکی به مدارک بوده و منحصراً مربوط به کسب درآمد شرکت در دوره مالی می‌باشد. همچنین در صورتی که هزینه‌ای در این قانون پیش‌بینی ‌نشده باشد یا بیش از حد نصاب مقرر در این قانون باشد، ولی پرداخت آن به موجب قانون صورت گرفته باشد، قابل قبول خواهد بود.

اگر اشخاص حقوقی گزارش‌های فصلی شرکت و همچنین اظهارنامه‌ های مالیاتی را به‌صورت کامل و دقیق همراه با مدارک به سازمان امور مالیاتی تحویل داده باشند و هزینه‌های انجام شده شرکت مطابق با ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات مورد تأیید سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد، در این صورت تا زمان سوددهی مجدد شرکت، هیچ هزینه‌ای بابت مالیات شرکت های زیان ده دریافت نخواهد شد.

دلایل عدم تأیید زیان ده بودن شرکت چیست؟

دلایل عدم تأیید زیان ده بودن شرکت چیست؟

عدم آشنایی با اصول و قوانین مربوط به امور مالیات شرکت های زیان ده و عدم ارائه مدارک لازم به سازمان امور مالیاتی باعث می‌شود هزینه‌های شرکت پذیرفته نشود و شرکت مشمول پرداخت مالیات شود. در واقع هزینه‌هایی که شرایط مندرج در ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات را داشته باشند توسط سازمان امور مالیاتی تأیید می‌شوند و شرکت از پرداخت مالیات معاف می‌شود. اما مواردی که باعث می‌شود زیان ده بودن شرکت از سوی سازمان امور مالیاتی تأیید نشود به شرح زیر است:

  • عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان مشخص شده
  • عدم ارائه گزارش‌های دوره‌ای از وضعیت شرکت توسط مدیران
  • عدم تکمیل دفاتر و گزارش‌های مالی شرکت
  • ناقص بودن مدارک ارائه شده به سازمان امور مالیاتی
مالیات شرکت‌ های زیان ده در آستانه انحلال

مالیات شرکت های زیان ده در آستانه انحلال

هنگامی که ضرر و زیان یک شرکت به بیش از ۵۰ درصد سرمایه آن برسد بر اساس قانون تجارت شرکت می‌بایست شرکت اقدام به کاهش سرمایه و همچنین هزینه‌های خود کند. در این صورت شرکت به سوی انحلال پیش خواهد رفت و اگر انحلال شرکت با تصمیم هیئت مدیره شرکت یا دادگاه باشد مدیر تصفیه وظیفه خواهد داشت که با فروش اموال و دارایی‌های شرکت ضمن پرداخت تمامی بدهی‌ها، مالیات باقی مانده از سال‌های قبل را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

سخن پایانی

شرکت‌ های زیان ده شرکت‌هایی هستند که در آن‌ها میزان هزینه‌ها از میزان درآمد بیشتر است. این شرکت برای اینکه از معافیت مالیات شرکت های زیان ده بهره‌مند شوند باید نسبت به تکمیل اظهارنامه و ارائه مدارک مربوط به زیان ده بودن شرکت به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند. یکی از نکات مهمی که در مالیات شرکت های زیان ده باید به آن توجه شود آشنایی مدیران با قوانین مربوط به آن است. زیرا که عدم آشنایی با قوانین مالیاتی و مسائل مرتبط با آن باعث می‌شود زیان ده بودن شرکت مورد تأیید سازمان مالیاتی قرار نگیرد.

عدم ارائه گزارش‌های دوره‌ای از وضعیت شرکت، کامل نبودن دفاتر مالی، عدم ارائه اظهارنامه در زمان مشخص و… از دلایل مهمی می‌باشد که باعث عدم تأیید زیان ده بودن شرکت توسط سازمان امور مالیاتی می‌شود. همچنین هزینه‌های شرکت در صورتی مورد تأیید سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرند که مطابق با شرایط مندرج در ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات مستقیم شرکت‌ها باشند. استفاده از نرم‌افزار حسابداری باعث می‌شود تا مدیریت و کنترل دقیقی بر امور مالی و مدارک شرکت داشته باشید و اظهارنامه مالیاتی و گزارش‌های کاملی را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید.

منبع: lexisnexis

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری