جستجو
Close this search box.

پیچیده ترین و سخت ترین کسب و کارهای جهان

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

از هر کارآفرینی که بپرسید قطعا به شما خواهد گفت که شروع یک کسب و کار جدید آسان نیست. برای شروع هر کسب و کاری باید وقت زیادی اختصاص دهید و خود را وقف کار کنید. از طرف دیگر برای شروع و ادامه فعالیت یک کسب و کار باید پول زیادی خرج کنید. در واقع، اینکه بیشتر کسب و کارهای نوپا نمی‌توانند بیشتر از پنج سال دوام آورند چیز عجیبی نیست. قبل از شروع هر کسب و کاری باید این را بدانید که شروع برخی از کسب و کارها از برخی دیگر سخت‌تر و پیچیده‌تر است. در ادامه این مطلب با پیچیده ترین و سخت ترین کسب و کارهای جهان آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

داده‌های این مقاله بر اساس اطلاعاتی است که وزارت کار ایالات متحده درباره نرخ بقای موسسات و کسب و کارها ارائه داده و صنایعی را که شروع کسب و کار، نرخ بقا و ادامه فعالیت در آن‌ها کمتر است به عنوان پیچیده ترین و سخت‌ترین کسب و کارهای جهان معرفی کرده است. در ادامه با چالش‌های این نوع کسب و کارها و دلیل عدم موفقیت آن‌ها آشنا می‌شویم.

تعریف پیچیدگی کسب و کار
سخت ترین کسب و کارهای جهان

تعریف پیچیدگی کسب و کار

قبل از اینکه به بررسی پیچیده ترین و سخت ترین کسب و کارهای جهان بپردازیم باید به تعریف درست و واحدی از پیچیدگی کسب و کار برسیم. به گفته یوست هاپرمن، تحلیلگر شرکت فناوری و تحقیقات Forrester Research، میزان پیچیدگی یک کسب و کار بستگی به چند عامل کلیدی دارد. این عوامل شامل سیستم‌های فناوری‌های اطلاعات، ساختار سازمانی و ذینفعان و سهامدارانی است که به هم وابسته و پیوسته هستند. ذینفعان گروه‌های مختلفی از کارمندان، مشتریان، شرکا، تامین کنندگان، ناظرین، سرمایه‌گذاران، رسانه‌ها و رقبا را شامل می‌شوند. ساختار سازمانی نیز عبارت است از زیرمجموعه‌ها، شرکت‌های تابع و سرمایه‌گذاران مشترک.

هر چه این عوامل بیشتر به هم پیوسته و در رابطه تنگاتنگ باشند روی یکدیگر تاثیر بیشتری می‌گذارند، در نتیجه میزان پیچیدگی یک کسب و کار نیز بیشتر می‌شود. برای مثال، یک نانوایی کوچک یک کسب و کار ساده محسوب می‌شود که از تعداد ذینفعان به هم پیوسته محدودی برخوردار است، شاید سه یا چهار کارمند و دو یا سه تامین کننده بیشتر نداشته باشد و مشتریان آن نیز از ساکنان یک محله فراتر نرود.

با رشد و گسترش یک کسب و کار تعداد عوامل به هم پیوسته آن نیز بزرگ‌تر می‌شود. یک شرکت بزرگ چندملیتی ساختار سازمانی بسیار پیچیده‌تری دارد چرا که ممکن است صدها محصول و خدمات ارائه دهد و هزاران کارمند، سرمایه‌گذار، مشتری و تامین کننده داشته باشد.

کنترل و نظارت نیز یکی دیگر از عوامل پیچیدگی یک کسب و کار است. طبق تحقیقاتی که در سال 2005 در دانشگاه MIT انجام شد، کارآفرینانی که نمی‌توانند نیاز به کنترل همه جانبه کسب و کار خود را کنار بگذارند ممکن است چشم انداز کلی را از دست داده و به عملکرد عملیاتی آسیب برسانند. معمولا صاحبان کسب و کارهای کوچک تمامی کارها، از سفارش مواد اولیه گرفته تا مدیریت پرسنل را خودشان انجام می‌دهند. اما در شرکت‌های بزرگ، مدیر عامل نظارتی بر تصمیمات عملیاتی حتی در سطح شعب و نمایندگی‌ها ندارد و این وظیفه را به مدیران سطوح پایین‌تر محول می‌کند.

از طرف دیگر، پیچیدگی امور مدیریتی با پیچیده‌تر شدن کسب و کار افزایش می‌یابد. در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ‌تر فرایندهای تصمیم‌گیری طولانی‌تر می‌شود چرا که عواقب و پیامدهای یک اشتباه می‌تواند سنگین‌تر باشد.

به طور کلی، روند روبه رشد جهانی سازی، سرعت بالای پیشرفت‌های ارتباطی و فناوری و الزامات قانونی اصلی ترین دلایلی هستند که باعث پیچیده‌تر شدن برخی کسب و کارها در مقایسه با برخی دیگر می‌شوند. مدیران و کارمندان شرکت‌های بزرگ و کسب و کارهای پیچیده مجبور هستند فرایندها و فناوری‌های جدید و به‌روز را زودتر یاد بگیرند و خود را با سرعت بالای تغییرات در زمینه‌های مختلف سازگار کنند؛ تغییراتی که باید هر روز منتظر آن‌ها بود و از آن‌ها استقبال کرد.

پیچیده ترین و سخت ترین کسب و کارهای جهان کدامند؟
سخت ترین کسب و کارهای جهان

پیچیده ترین و سخت ترین کسب و کارهای جهان کدامند؟

بنابر تعریفی که ذکر کردیم و عواملی که برشمردیم، پیچیده ترین و سخت ترین کسب و کارهای جهان از این قرار هستند:

شرکت‌های استخراج گاز، نفت و معدن

نرخ بقای 5 ساله: 40.4 درصد

کم‌تر از نیمی از شرکت‌های استخراج گاز و نفت و معدن بیش از 5 سال دوام می‌آورند و تنها 28.5 درصد از این شرکت‌ها حداقل 10 سال در این صنعت باقی می‌مانند. ضمنا، بنابر آمارها و داده‌های مالی شرکت Sageworks در سال 2017 ، صنعت استخراج گاز و نفت یکی از کم سودترین صنایع جهان بود.

چرا راه اندازی شرکت‌های استخراج گاز، نفت و معدن سخت است؟

برای راه اندازی یک شرکت استخراج گاز و نفت سرمایه بسیار زیادی لازم است. برای این کار باید سرمایه زیادی برای خرید زمین و تجهیزات مهیا کرد و هزینه نیروی کار در این صنعت بالا است.

شرکت‌های حوزه اطلاعات و اطلاع رسانی

نرخ بقای 5 ساله: 44.3 درصد

صنعت اطلاعات کسب و کارهایی مثل انتشارات، شرکت‌های مخابراتی و تولیدکنندگان و ناشران نرم افزار را شامل می‌شود. طبق آمارهای وزارت کار ایالات متحده، حدود 44 درصد از شرکت‌هایی که در سال 2013 فعالیت خود را در این صنعت شروع کردند تا سال 2018 همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دادند. تنها 25 درصد از شرکت‌های حوزه اطلاعات و اطلاع رسانی بیش از 10 سال دوام می‌آورند.

چرا راه اندازی شرکت‌های حوزه اطلاعات و اطلاع رسانی سخت است؟

شروع کسب و کارهایی که در حوزه اطلاعات و اطلاع رسانی فعالیت دارند به این دلیل سخت است که موانع زیادی برای ورود به این حوزه وجود دارد. برای مثال، شرکت‌های مخابراتی باید مجوزهای لازم را اخذ کنند که این کار فرایندی پیچیده و بعضا طولانی دارد. به علاوه، در سطح جهانی، این صنعت زیر سلطه شرکت‌ها و سازمان بزرگ و قدرتمند است و رقابت با آن‌ها برای استارتاپ‌های کوچک بسیار سخت و بعضا غیرممکن است.

از طرف دیگر، سودآوری و سودسازی در این صنعت دشوار است. برای مثال، در سال 2017 شرکت‌‌های پخش رادیویی و تلویزیونی و ناشران کتاب و روزنامه در بین کم‌سودترین صنایع دنیا قرار گرفتند. البته، هزینه نیروی کار در این صنایع بسیار بالا است. طبق آمارها، میانگین دستمزد ساعتی کارکنان این شرکت‌ها از همه صنایع بیشتر است.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

شرکت‌های خدمات فنی، علمی و تخصصی

نرخ بقای 5 ساله: 46.4 درصد

شرکت‌های این دسته در زمینه ارائه خدمات قضایی و حقوقی، حسابداری و مالی، مهندسی، سیستم‌های رایانه‌ای و علوم و تحقیقات فعالیت دارند. این نوع خدمات به سطح بالای دانش، آموزش و تخصص نیاز دارد. کم‌تر از نیمی از شرکت‌هایی که خدمات حقوقی، علمی و فنی ارائه می‌نمایند از مرز 5 سال عبور می‌کنند و تنها 29 درصد تا 10 سال دوام می‌آورند.

چرا راه اندازی شرکت‌های خدمات تخصصی سخت است؟

حقیقت این است که راه اندازی شرکت‌های خدماتی تقریبا آسان است. این صنعت بیشتر از هر صنعت دیگری شاهد تاسیس شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها است. اما با توجه به اینکه تقریبا به همان اندازه و تعدادی که شرکت‌های جدید تاسیس می‌شوند، شرکت‌های خدمات فنی، علمی و تخصصی در کمتر از 1 سال تعطیل می‌شوند، باید نتیجه گرفت که ادامه فعالیت در این صنعت بسیار چالش برانگیز است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که فعالان در این صنعت با آن مواجه هستند، حساب‌های معوقه یا به عبارت ساده‌تر، مشتریانی هستند که دیون خود را پرداخت نمی‌کنند. مسائل مالیاتی نیز یکی دیگر از دغدغه‌های این صنعت محسوب می‌شود.

شرکت‌های عمده فروش و بنکدارها

نرخ بقای 5 ساله: 46.5 درصد

کار عمده فروشان و بنکداران فروش کالا و مواد خام و اولیه است. در اصل، آن‌ها واسطه بین تولیدکننده و خرده فروش هستند. کمتر از نیمی از شرکت‌های عمده فروشی 5 سال دوام می‌آورند و کمتر از یک سوم از 10 سال عبور می‌کنند.

چرا راه اندازی شرکت‌های عمده فروشی و بنکداری سخت است؟

به چند دلیل شروع یک شرکت بنکداری و باقی ماندن در این صنعت سخت است. رقابت در این صنعت زیاد است و بیشتر توزیع کنندگان عمده با مشکل پرداخت‌های معوقه دست و پنجه نرم می‌کنند چرا که خرده‌فروشان فروش خوبی ندارند.

شرکت‌های حمل و نقل و انبارداری

نرخ بقای 5 ساله: 50.1 درصد

تنها نیمی از شرکت های حمل و نقل و انبارداری 5 سال به بقای خود ادامه می‌دهند و یک سوم تا 10 سال در این صنعت باقی می‌مانند. صنعت حمل و نقل هم شامل نقل و انتقال بار و محموله می‌شود و هم مسافرین، در حالی‌که بخش انبارداری به انبارکردن کالاها مرتبط می‌باشد.

چرا راه اندازی شرکت‌های حمل و نقل و انبارداری سخت است؟

شرکت‌های حمل و نقل باید هزینه‌های مختلفی را متحمل شوند. علاوه بر خرید وسایط نقلیه این شرکت‌ها باید هزینه‌های بیمه، مجوزها، مالیات‌های مختلف، سوخت، نگهداری و پشتیبانی و غیره را پرداخت کنند. همچنین قوانین مربوط به استخدام، حفاظت از محیط زیست و تعدد پرونده‌های قضایی و شکایات حقوقی گریبان‌گیر این صنعت است.

شرکت‌های خدمات درمانی و اجتماعی

نرخ بقای 5 ساله: 55.1 درصد

نرخ بقای شرکت های خدمات درمانی و اجتماعی کمی بیشتر از 5 سال است. با این حال، کمتر از نیمی از این شرکت‌ها از مرز 5 سال عبور می‌کنند. حدود 43 درصد به 10 سال می‌رسند و کمتر از یک چهارم تا 20 سال به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

چرا راه اندازی شرکت‌های خدمات درمانی و اجتماعی سخت است؟

صنعت بهداشت و درمان به سرعت در حال رشد و ترقی است. با این حال، موانع زیادی برای ورود به این صنعت وجود دارد. کاغذبازی و مراحل اداری زیادی سر راه ورود به این صنعت قرار دارد. همچنین متخصصینی که در این حوزه فعال هستند باید سال‌ها آموزش ببینند. ضمن اینکه همه کسب و کارهای فعال در این حوزه سودآور نیستند. برای مثال، موسسات و خانه‌های مراقبت از سالمندان یا بیماران خاص جزو کم‌سودترین صنایع هستند.

شرکت‌های خدمات اسکان و خوراک

نرخ بقای 5 ساله: 55.3 درصد

این صنعت شامل رستوران‌ها و اقامتگاه‌هایی مانند هتل‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها می‌شود. همانند شرکت‌های خدمات درمانی، تقریبا نیمی از شرکت‌های خدمات اسکان و خوراک نیز کم‌تر از 5 سال دوام می‌آورند. اما نرخ بقای این شرکت‌ها بعد از 5 سال به شدت افت می‌کند. تنها 38 درصد این  کسب و کارها به 10 سال می‌رسند.

چرا راه اندازی شرکت‌های خدمات اسکان و غذا سخت است؟

هزینه ساخت یک هتل می‌تواند بسیار سنگین باشد، ضمن اینکه ایجاد آگاهی از برند و نام تجاری برای کسب و کارهای نوپا در این صنعت بسیار سخت و چالش برانگیز است. هزینه باز کردن رستوران نیز – از تهیه جا و تجهیزات گرفته تا نیروی کار- ممکن است بالا باشد. ضمن اینکه نمی‌توان از یک رستوران انتظار ثروتمند شدن داشت. طبق آمارها، در سال 2017 رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها جزو صنایع کم‌سود قرار گرفتند.

سخت ترین کسب و کارهای جهان | آیا نباید سراغ این کسب و کارها رفت؟
سخت ترین کسب و کارهای جهان

آیا نباید سراغ سخت ترین کسب و کارهای جهان رفت؟

در این مطلب سعی کردیم طبق آمارهای موثق منتشرشده پیچیده ترین و سخت ترین کسب و کارهای جهان را بررسی کنیم. هدف ما این است که دید شما را نسبت به محیط تجارت و کسب و کارهای امروزی بازتر کنیم. قطعا در بین خوانندگان این مطلب کسانی هستند که از این کسب و کارها سود خوبی کسب کرده‌اند و کسانی نیز به موفقیت لازم در این زمینه‌ها دست نیافته‌اند. اما به این نکته توجه کنید که برای شروع هر کسب و کاری باید سرمایه لازم را فراهم کنید، تحقیقات جامعی روی بازار انجام دهید و با کسب دانش و تخصص لازم کسب و کار مطلوب و مناسب را آغاز کنید.

در هر کسب و کاری که فعالیت می‌کنید، حتی سخت ترین کسب و کارهای جهان، اگر محصولات و خدمات باکیفیت و متناسب با نیاز و خواسته مشتریان خود ارائه کنید حتما به موفقیت دست خواهید یافت.

منبع: https://www.gobankingrates.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری